Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Poradenská činnost školních speciálních pedagogů na základních školách hlavního vzdělávacího proudu u žáků s lehkým mentálním postižením
Kalinová, Anna ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na metody a formy podpory a poradenství, které jsou poskytovány školním speciálním pedagogem na běžné základní škole žákovi s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je zmapování a představení metod, které jsou voleny při práci s vybraným žákem a důvody jejich využívání. Teoretická část vymezuje pojmy mentální postižení, hlavně pak lehké mentální postižení, profesi školního speciálního pedagoga a metody, které se všeobecně využívají při vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. V empirické části je představeno samotné výzkumné šetření. Nejprve jsou popsány hlavní cíle, metody a výsledky analýzy šetření, jsou zde také představeny respondentky, které se výzkumného šetření účastnily. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, které bylo realizováno metodou polostrukturovaného rozhovoru, který mapuje poskytované metody podpory a poradenství, ale také profesní dráhu školních speciálních pedagogů a v neposlední řadě také jejich pohled na inkluzivní vzdělávání. Rozhovory byly kódováním rozděleny na šest oblastí, které jsou pak porovnávány mezi jednotlivými respondentkami. Výzkumné šetření umožnilo nahlédnout do praxe v oblasti vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a představilo nejčastěji používané metody a...
Asistent pedagoga v předškolním vzdělávání a dítě s vývojovou dysfázií
Staňková, Anežka ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním práce asistentů pedagoga v různých třídách mateřské školy, kde je zařazeno dítě s vývojovou dysfázií. Teoretická část práce se zaměřuje na dvě hlavní témata, a to asistent pedagoga a vývojová dysfázie. Vývojová dysfázie je poruchou řeči, resp. druhem narušené komunikační schopnosti. V první části, se práce zaměřuje na asistenta pedagoga, jeho náplň práce, formy spolupráce a komunikace s ostatními pedagogy. Druhá část popisuje problematiku narušené komunikační schopnosti a bližší specifikace k vývojové dysfázii, její druhy a dítě s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Výzkumná část je případovou studií třech asistentů pedagoga v různých třídách mateřské školy, které navštěvují děti s vývojovou dysfázií. Výzkum je realizován prostřednictvím vybraných výzkumných metod, a to strukturovaného rozhovoru a také nezúčastněného pozorování. Každý výzkumný vzorek obsahuje charakteristiku prostředí a charakteristiku asistenta pedagoga. Zároveň část, která je zaměřená na dítě s vývojovou dysfázií, kde je uvedena jeho osobní anamnéza a vlastní interpretace poskytnutých dokumentů. Výsledky výzkumu obsahují analýzu pozorování a analýzu rozhovorů vedených s učiteli a asistenty pedagogů v mateřské škole. Cílem výzkumné části práce je porovnat práci asistentů pedagoga,...
Podpora rozvoje komunikačních dovedností žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy
Stuchlá, Tereza ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje komunikačních dovedností u žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá definicí vývojové dysfázie, jejími příznaky, diagnostikou a možnostmi intervence. Cílem výzkumu bylo sledovat individuální pokrok tří chlapců s dysfázií v oblastech souvisle řečeného textu, zapojování do kolektivních činností, emočního projevování, jemné a hrubé motoriky, soustředění, paměti a schopnosti rozlišování sluchových a zrakových podnětů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativních případových studií, analýzy dokumentů, rozhovorů s pedagogy a pozorování žáků v reálném školním prostředí. Výsledky naznačují, že individuální práce a diferencovaný přístup k výuce mohou pozitivně ovlivnit rozvoj komunikačních dovedností u žáků s dysfázií. Získané poznatky jsou relevantní pro pedagogy a odborníky v oblasti speciální pedagogiky při práci s žáky s komunikačními poruchami a při vytváření inkluzivního prostředí ve školách. Tato práce přináší důležité poznatky pro efektivní podporu žáků s vývojovou dysfázií v běžném školním prostředí a může sloužit jako inspirace pro další výzkum v oblasti speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. V rámci výzkumu sledujícího pokrok žáků s vývojovou dysfázií v oblastech sluchové analýzy, syntézy,...
Účast žáků 1. stupně základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami na škole v přírodě
Dvořáková, Hana ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Cílem této práce je zjistit, jak se školy v kontextu přítomnosti žáků s podpůrným opatřením připravují na pořádání školy v přírodě na 1. stupni základní školy a následně formulovat doporučení pro praxi. Cíle bylo dosaženo na základě výzkumného šetření, v rámci kterého byly realizovány dvě sondy. Sonda I zahrnuje strukturované rozhovory s výchovnými poradci na pěti vybraných základních školách. Zjišťovala, zda na vybraných školách může proběhnout následné písemné dotazování. Sonda II zahrnuje on-line dotazníkové šetření cílené na učitele a asistenty pedagoga. Na jejím základě bylo zjištěno, že v oblasti vyučování, volného času, zajištění sebeobslužných činností žáků, posilování žákovského kolektivu a komunikace s rodiči se učitelé připravují na školu v přírodě jinak než na běžné vyučování. Pomáhá jim při tom aktivita, samostatnost a kreativita asistentů pedagoga, pokud jsou ochotni pomoci. V oblasti přípravy na vyučování je v kontextu spolupráce s asistenty pedagoga doporučeno stanovit si před jejím zahájením cíle, se kterými se seznámí všichni její účastníci. V případě výjezdů, kde volnočasové aktivity zajišťují externisté, doporučujeme, aby se seznámili nejen se specifiky třídy, ale i s asistentem pedagoga. Vzájemná spolupráce a kvalitní komunikace těchto dvou aktérů by potom měly mít pozitivní vliv na...
Dopad integrace žáka s PAS na třídu jako sociální skupinu
HOLMANOVÁ, Barbora
Jako téma této diplomové práce byl zvolen "dopad integrace žáka s PAS na třídu jako sociální skupinu". Práce je rozdělena na několik kapitol, které se věnují především inkluzi, tedy začleňování dětí s poruchou autistického spektra do běžného základního vzdělávání. Dále představuje legislativu, do níž spadají pojmy podpůrná opatření nebo asistent pedagoga. V neposlední řadě se snaží představit poměrně nový, ne příliš známý pojem Aspergerův syndrom a tuto poruchu popsat. Cílem práce je zjistit, jaké jsou dopady integrace žáka s PAS na třídu jako sociální skupinu a jaké jsou výhody a nevýhody při začleňování dětí s poruchou PAS do běžného základního vzdělávání.
Role asistenta pedagoga při vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách v Jihočeském kraji se zaměřením na ukrajinské žáky
DŘEVOVÁ, Pavla
Téma bakalářské práce se zaměřuje na podporu vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem prostřednictvím asistenta pedagoga. Cílem celé práce je analyzovat roli a význam asistenta pedagoga při edukaci žáků z Ukrajiny. Bakalářská práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, které obsahují základní teoretický pohled do uvedené problematiky. První kapitola se věnuje základní charakteristice žáka s odlišným mateřským jazykem, jeho vymezení, legislativnímu ukotvení a poslední část pojednává o jazykové podpoře. Druhá kapitola se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. V kapitole budou nastíněna využívaná podpůrná opatření u této skupiny, faktory ovlivňující jejich edukaci a specifika žáků z Ukrajiny. Poslední kapitola se zabývá profesí asistenta pedagoga. V kapitole je popsána legislativa, kvalifikační připravenost, náplň pracovních činností asistenta pedagoga a kooperace mezi ním a učitelem. Praktická část zkoumá roli asistenta pedagoga a jeho podporu při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Tento úsek je realizován pomocí dotazníkového šetření, které je následně doplněno polostrukturovanými rozhovory s asistentkou pedagoga a učitelem, kteří mají zkušenosti s výukou ukrajinských žáků. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 226 respondentů. Z výsledků se dozvídáme, při jakých pracovních aktivitách se uplatňuje asistent pedagoga, dále o využití didaktických pomůcek i o vzájemné kooperaci při vzdělávání žáků z Ukrajiny. Výsledky vycházející z kvantitativního výzkumu byly následně doplněny prostřednictvím rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Bakalářská práce může posloužit k optimalizaci vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na základních školách.
Jak pedagogové vybrané základní školy vnímají svoji práci ve vztahu k představám, které o ní dříve měli?
ŠINDELÁŘOVÁ, Lenka
Práce se zabývá otázkou, jak různí pedagogičtí pracovníci (učitelé, vychovatelé a asistenti pedagoga) vybrané základní školy vnímají a prožívají jejich práci v kontrastu s představami, které o pedagogické profesi dříve měli. Jádrem diplomové práce je kvalitativní výzkumné šetření formou rozhovorů s jedenácti respondenty. Úvod zahrnuje výchozí nazírání a osobní náhled. Metodologie a průběh výzkumu jsou podrobněji popsány v kapitole druhé. V dalších kapitolách následuje představení výsledků výzkumu. Mezi hlavní řešená témata patří pocit nedostatečné připravenosti, (ne)sdílení materiálů a pomůcek, postoje k rodičům, kolegům i samotným žákům.
Vztah učitele a asistenta pedagoga v jejich vzájemném pohledu
HEROUTOVÁ, Pavla
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi učiteli a asistenty pedagoga v českých základních školách, zdůrazňující význam jejich vzájemné spolupráce a komunikace. Práce prostřednictvím rozhovorů s oběma skupinami odhaluje, jak spolupráce ovlivňuje pedagogický proces, přístup k inkluzi a adaptaci na individuální potřeby žáků. Analyzuje výzvy, kterým čelí obě role ve vzdělávacím systému, a nabízí náhled na to, jak efektivní vzájemná spolupráce může podporovat inkluzivní vzdělávací prostředí a pozitivně ovlivnit vývoj a vzdělání žáků.
Podpora adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě
OPLETALOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá podporou adaptace žáků s poruchou autistického spektra ve školní třídě. Cílem diplomové práce je popsat, jak probíhá podpora adaptace ve školním prostředí a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na komplexní vymezení poruch autistického spektra s projevy a specifiky, které se objevují u žáků s PAS. Dále pak popisuje možnosti inkluzivního vzdělávání s doporučenými přístupy k těmto žákům a poradenské služby včetně podpůrných opatření využitelných při edukaci. V teoretické části jsou také popsány možnosti podpory adaptace a začlenění žáků s PAS ve školní třídě. Praktická část diplomové práce je zaměřená na problematiku adaptace žáků s PAS pomocí kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jak pedagogičtí pracovníci podporují adaptaci žáků s PAS na školní prostředí a jeho začlenění ve školní třídě. Dále je zjišťováno, jaká specifika v adaptaci žáků s PAS pedagogové vnímají a zohledňují. V neposlední řádě jsou zjišťovány obtíže a rizika objevující se při adaptaci a vzdělávání žáků s PAS. Výzkumné šetření je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů a pozorování. Práce přináší ověřené a doporučené strategie a metody práce u žáků s PAS při adaptaci na školní prostředí a pro jeho snazší začlenění v třídním kolektivu. Mezi nejdůležitější patří: návštěva školy před zahájením školní docházky, vzájemné předávání informací, strukturované učení, motivace a cílená práce s třídním kolektivem. Nepostradatelná je zde spolupráce třídních učitelů a asistentů pedagoga. Velkou roli v této problematice mají speciálně pedagogická centra, která jsou přítomná v celém procesu adaptace a edukace žáků s PAS.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.