Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,125 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Složení potravy a potravní selektivita zooplanktonu
Lis, Jonáš ; Škaloud, Pavel (vedoucí práce) ; Čablová, Radka (oponent)
Zooplankton je důležitým článkem potravního řetězce mezi fytoplanktonem a vyššími tro- fickými hladinami a porozumění jeho potravním preferencím je klíčové pro odhalení funkcí a dynamiky vodních ekosystémů. Dosavadní znalosti o složení potravy zooplanktonu jsou omezené, tvořené převážně laboratorními experimenty, které odhalily různé lovecké strategie a selekci ko- řisti podle velikosti a nutriční hodnoty. V poslední době se objevují publikace, jež díky využití metody DNA metabarcodingu přinášejí zcela nový, komplexní vhled do diverzity složení potravy zooplanktonu, především klanonožců, perlooček a vířníků. Tyto metody odhalují, že potravní niky klanonožců a perlooček jsou rozdílné a vzájemně se nepřekrývají. Obecně se pro obě sku- piny dá říci, že preferují jako svou potravu převážně rozsivky, pokud jsou dostupné. Potravní niky vířníků jsou natolik různorodé, že se nedá určit jasný trend pro celý kmen. Sinice se ukazují jako hlavní zdroj energie pro zooplankton a jsou metazooplanktonem pravděpodobně požírány z velké části jako sekundární kořist při konzumaci nálevníků a jiné heterotrofní kořisti. Dále jsou známy rozdílné potravní niky mezi druhy, které se dají z části vysvětlit jejich vertikální distribucí a byla prokázána také rozdílná míra potravní selektivity různých druhů zooplanktonu, která...
Praktické aspekty suplementace vitaminu D a vápníku u pacientů s onemocněním ledvin
Bělohlávková, Adéla ; Vachek, Jan (vedoucí práce) ; Zakiyanov, Oskar (oponent)
Deficit vitaminu D je pro onemocnění ledvin typický, stejně jako poruchy kalciofosfátového metabolismu. Suplementace nativního vitaminu D a tím způsobená korekce hodnot kalcemie by mohla přispět ke zlepšení zdravotního stavu těchto pacientů, a to i přesto, že nativní vitamín D byl u pacientů s těžším onemocněním ledvin považován za neúčinný. Cíle práce: Cílem této práce je vyhodnotit, jaký vliv má užívání nativního vitaminu D na pacienty s chronickým onemocněním ledvin. Metody: V praktické části byly využity retrospektivní údaje pacientů s chronickým onemocním ledvin léčených v nefrologické a interní ambulanci. Tato data byla získaná z databáze Klatovské nemocnice. V práci byly porovnány sérové koncentrace 25(OH)D na začátku suplementace vitaminem D a změny v těchto hodnotách po uplynutí jednoho roku. Dále byly hodnoceny údaje o svalové síle, frakturách, sklony k pádům a kalcemie. Na základě dotazníku byla u pacientů vyhodnocena míra edukace ohledně správné suplementace vitaminu D. Závěr: Výsledky ukazují, že suplementace nativního vitaminu D vede i u pacientů s těžší poruchou funkce ledvin ke zvýšení sérové koncentrace 25(OH)D a zároveň k optimalizaci koncentrace celkového kalcia v séru, navíc pravděpodobně i k četným příznivým pleiotropním účinkům. Spojitost četnosti fraktur a pádů s nízkými...
Problematika integrace severokorejských uprchlíků v Jižní Koreji
Bláha, Matěj ; Suchánek, Jonáš (vedoucí práce) ; Kvasničková, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou integrace severokorejských uprchlíků v Jižní Koreji. Hlavním cílem je vytvoření koncepčního rámce pro hlubší porozumění této problematiky. Naplnění tohoto cíle bylo dosaženo s pomocí výzkumných otázek, které se věnují vlivu uprchlíků i jihokorejské společnosti na uprchlickou integraci. Práce syntetizuje informace z již vytvořených publikací pomocí metody systematické rešerše literatury, a může tedy posloužit jako základ pro budoucí bádání. Teoretická část, ve které se řeší termíny a koncepty důležité pro práci, je následována dvěma kapitolami historicko-geografického kontextu potřebného pro pochopení problematiky severokorejských uprchlíků a popisem metodiky použité v systematické rešerši. Z výsledků samotné syntézy vyplývá, že míra integrace severokorejských uprchlíků v Jižní Koreji není příliš vysoká a uprchlíci musí čelit značnému množství bariér, které tuto integraci ztěžují. Pro přehlednost byla systematická rešerše kategoricky rozdělena do tematických podkapitol, které se detailně věnují jednotlivým oblastem této specifické migrace a integrace. Klíčová slova: systematická rešerše, integrace, severokorejští uprchlíci, Jižní Korea, Severní Korea
(Ne)využívání učebnic ve výuce zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání.
Faltisová, Kateřina ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou využívání učebnic zeměpisu českými učiteli na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Jedinečnosti této práce spočívá v jejím zaměření na specifické aspekty přístupu učitelů v učebnicím, což je téma, které nebylo zkoumáno v kontextu českého vzdělávacího prostředí. Vzhledem k různorodosti možností práce s učebnicemi je hlavní cíl této práce identifikovat klíčové vlastnosti učebnice, které vedou k učitelově rozhodnutí je (ne)využívat. Jedním z dílčích cílů je provést analýzu geografických témat s ohledem na míru využívání učebnic při výuce Pro naplnění těchto cílů byly prováděny polostrukturované rozhovory s 25 učiteli zeměpisu na nižším sekundárním stupni vzdělávání. Scénář rozhovoru byl sestaven na základě odborné literatury přímo související s tématem. Všechny rozhovory byly následně přepsány a proběhlo otevřené kódování odpovědí respondentů. Do rozhovoru byla zakomponována metoda třídění karet, díky které byly statistickou metodou vyhodnoceny nejdůležitější funkce a kritéria výběru učebnic. Následnou analýzou bylo zjištěno, že způsob a míra využívání učebnic závisí na učitelově pojetí výuky. Ukázalo se, že za klíčovou vlastnost učebnic považují učitelé její schopnost prezentovat informace. Zásadní překážkou ve využívání učebnic je jejich...
Miskoncepty ve výuce zeměpisu v tématu planetární geografie
Kalicherová, Tereza ; Šobr, Miroslav (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se věnuje devíti nejčastějším miskonceptům v planetární geografii, které byly odhaleny na základě analýzy předchozích výzkumů na toto téma a následně ověřeny na studentech 2. stupně základních škol. Teoretická část se zaměřuje na důvody vzniku miskonceptů obecně i v planetární geografii a následně na detailnější rozbor vybraných nejčastějších miskonceptů. U každého z nich je popsáno, jak daný nepochopený jev funguje ve skutečnosti, a poté, jak nejpravděpodobněji vzniká ona mylná představa o něm a proč. Praktickou část tvoří tvorba didaktického testu a vyhodnocení dat, které byly nasbírány od 292 studentů druhého stupně čtyř základních škol. Hlavním cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda se nejčastější miskoncepty v planetární geografii vyskytují i u žáků na českých školách a v jaké míře. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se miskoncepty liší v jednotlivých ročnících, a zda míra miskonceptu závisí na uplynulé době, před kterou byla látka probírána. Výsledky ukázaly, že i studenti českých základních škol mají mnoho mylných představ ohledně planetárních jevů. Ve většině případů si však vedli lépe než respondenti v předchozích výzkumech, které byly pro tuto práci analyzovány. Výsledky dále nenaznačovaly, že by se míra miskonceptu příliš lišila u jednotlivých ročníků. Na základě těchto...
Aktuální stav vývoje podélné nožní klenby u českých předškolních dětí
Novák, Jakub ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Zemková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnotit aktuální stav vývoje podélné nožní klenby u českých předškolních dětí. V předškolním věku dochází k nejvíce intenzivnímu rozvoji podélné nožní klenby a na konci tohoto období se její stav fixuje. Přirozený vývoj podélné nožní klenby je ovlivněn řadou vnitřních a vnějších faktorů, které zahrnují genetické predispozice, jako je věk, pohlaví nebo tělesná hmotnost, i externí vlivy prostředí a životního stylu, jako je styl obouvání nebo míra fyzické aktivity. Trend nedostatečné pohybové aktivity pozorovaný u současné populace by pak mohl, v důsledku nedostatečné stimulace struktur klenby, negativně ovlivnit její vývoj a mít tak trvalý dopad na kvalitu života jedince. Výsledky ukázaly, že děti v našem souboru vykazovaly vyšší zastoupení neformované nožní klenby v porovnání s daty dřívějších studií. V dynamice vývoje klenby byl pozorován výrazný intersexuální rozdíl. Zatím co mezi 4 a 5 lety dochází u dívek k prudkému nárustu podílu formované klenby, u chlapců je tento nárust postupný. Dále byl prokázán signifikantní vztah mezi stupněm formování klenby a mezi první proměnou postavy a osou dolních končetin. Korelační vztah mezi formou klenby a výkonem v motorických testech vykazoval negativní závislost. Děti s méně formovanou klenbou dosahovaly lepších výsledků ve skoku...
Příprava sond určených pro zobrazování nádorů pomocí jednofotonové emisní výpočetní tomografie (SPECT) založených na peptidomimetických inhibitorech proteasy FAP
Trajhan, Filip ; Konvalinka, Jan (vedoucí práce) ; Baszczyňski, Ondřej (oponent)
Fibroblastový aktivační protein (FAP) je membránová serinová proteasa, která bývá exprimována převážně v buňkách epiteliálních nádorů. Specifický výskyt v nádorovém mikroprostředí a jeho absence ve většině zdravých tkání činí z tohoto proteinu významný cíl pro vývoj diagnostických sond nebo cílené endoradioterapie. Cílem této práce je příprava nové série potenciálních sond pro zobrazování nádorů pomocí SPECT s využitím nízkomolekulárních inhibitorů FAP. Byly navrženy struktury a syntetické strategie pro čtyři nové sondy a zároveň byly připraveny dvě již publikované sondy sloužící jako reference pro biodistribuční experimenty. Dvě sondy byly založeny na látce IOCB22-AP446, dosud nejúčinnějším publikovaném inhibitoru FAP, který byl vyvinut v laboratoři prof. Konvalinky na ÚOCHB AV ČR. Další čtyři připravené sondy využívaly jako cílící molekulu inhibitor UAMC1110, používaný v řadě látek nacházejících se ve fázi klinického testování. U všech připravených sloučenin byla určena míra inhibice FAP in vitro. Dále byla testována schopnost sond zobrazovat nádorovou tkáň in vivo na dvou zvířecích modelech lidských nádorů. Porovnání výsledků s publikovanými daty vedlo k validaci jednoho z modelů pro využití v dalších experimentech. Klíčová slova: Fibroblastový aktivační protein (FAP), Jednofotonová emisní...
Soucit se sebou, regulace emocí a závislost na alkoholu
Bušková, Tereza ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Zernerová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem soucitu se sebou, regulace emocí a závislosti na alkoholu. Hlavním cílem práce je analýza souvislostí mezi soucitem se sebou, regulací emocí, závislostí na alkoholu a internalizovaným studem. Empirická část práce má charakter kvantitativního výzkumu. Metodami sběru dat jsou škály měřící míru soucitu se sebou, potíží v regulaci emocí, poruch způsobených užíváním alkoholu a internalizovaného studu. Z analýzy sebraných dat od 190 respondentů bylo zjištěno, že míra potíží v regulaci emocí plně mediuje vztah mezi soucitem se sebou a mírou poruch působených užíváním alkoholu. Dále byl zjištěn statisticky signifikantní rozdíl v míře soucitu se sebou, potížích v regulaci emocí a internalizovaného studu mezi skupinami krátkodobě a dlouhodobě abstinujících závislých na alkoholu. Z analýzy dat rovněž vyplývá statisticky signifikantní korelace mezi mírou soucitu se sebou a mírou internalizovaného studu, mezi mírou soucitu se sebou a mírou potíží v regulaci emocí a mírou internalizovaného studu a mírou potíží v regulaci emocí. Míra internalizovaného studu u skupiny krátkodobě abstinujících byla statisticky významně odlišná od této míry u zkoumaného souboru zdravých jedinců. Tato diplomová práce poukazuje na užitečnost praxe soucitu se sebou, mindfulness, rozvíjení regulace...
Procedurální bolest a emoce u dětí při očkování proti Covid -19
Hnyková, Veronika ; Raudenská, Jaroslava (vedoucí práce) ; Vlachová, Marie (oponent)
Východiska: Tato práce se věnuje zmapování podílu strachu a procedurální bolesti při očkování proti Covid- 19 u dětí ve věkovém rozmezí od 5 do 18 let. Cíle práce: Cílem bakalářské práce bylo zmapovat míru strachu a procedurální bolesti při očkování proti Covid - 19 a zjistit, které faktory je ovlivňují. Metodika: Sběr dat pro tuto bakalářskou práci probíhal v očkovacím centru FN Motol a Fakultní Thomayerovy nemocnice. Statistický soubor dat je shromážděn od 39 dětí splňující inklusivní a exklusivní kritéria. Dotazníkové šetření probíhalo formou osobního oslovení rodiče, jehož dítě se očkovalo proti Covid -19, získáním písemného informovaného souhlasu rodiče s poskytnutím informací, získáním ústního souhlasu dítěte a následným 5-10 minutovým společným pohovorem při pokládání otázek. Výsledky: Na základě statistického zpracování dat byla potvrzena statistická souvislost ve vnímané intenzitě bolesti při vpichu mezi dívkami a chlapci. Tyto rozdíly spočívají v tom, že u dívek je vidět větší rozptyl v odpovědích, tedy, že více rozlišují vnímanou bolest, zatímco chlapci uvádějí v zásadě stejnou intenzitu bolesti. Z analýzy hypotéz byla zjištěna i významná statistická závislost mezi mírou strachu před očkováním a počtem dávek, kdy s počtem obdržených dávek proti Covid-19 míra strachu klesá. Potvrzena byla...
Koncept občanské gramotnosti v mezinárodní perspektivě. Česká republika, Austrálie, Anglie
Pilousková, Ivana ; Fapšo, Marek (vedoucí práce) ; Šíp, Radim (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá konceptem občanské gramotnosti. V první řadě práce reflektuje teoretické pojetí občanské gramotnosti, a to nejen v kontextu českého vzdělávání, ale i zahraničního, přičemž se práce soustřeďuje výhradně na práci s anglofonními zdroji. Pro tyto účely je provedena literární rešerše s oporou relevantní odborné literatury. Druhá část práce se soustřeďuje na práci s českým, anglickým a australským kurikulem. Nejprve jsou kurikula představena obecně, včetně jejich pojetí občanského vzdělávání, a následně jsou v těchto kurikulech pomocí metody obsahové analýzy reflektovány vybrané aspekty občanského vzdělávání. Dílčím cílem této diplomové práce je také adekvátní vymezení klíčových pojmů souvisejících s tématem, např. občan a občanství anebo gramotnost a kompetence. Výsledkem této práce je jednak teoretická reflexe občanské gramotnosti v České republice a zahraničí, a jednak komparace pojetí občanského vzdělávání ve vybraných kurikulech, se zaměřením na tyto aspekty: míra zastoupení společenskovědních oborů, koncept aktivního občanství a práce s termínem kompetence. KLÍČOVÁ SLOVA gramotnost; občanská gramotnost; občanství; občanské vzdělávání; vzdělávací kurikula

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 4,125 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.