Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 738 záznamů.  začátekpředchozí424 - 433dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Muzeum umění v proměnách své sociální funkce
Černá, Lucie ; Paulíček, Miroslav (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent)
Muzea umění stále mají nezastupitelnou úlohu, a to jak pro svět umění, tak pro širší společnost. Tato diplomová práce se zabývá zejména jejich proměnou a problémy, kterým ve vztahu k současné společnosti čelí. Soustředí se na vývoj muzeí, na proměny hodnot, které mají ztělesňovat, a rovněž na změny v normativních očekáváních, ke kterým ve spojení s muzei došlo. Stať rozebírá rovněž funkce muzeí se vzrůstajícím důrazem na jejich vzdělávací úlohu, jelikož právě ona by mohla muzeím pomoci uspět v jejich současné snaze o otevření se publiku. Právě snahy o demokratizaci dnes představují zásadní úkol muzeí umění. Tyto snahy však závisí na pojetí estetického vkusu, jemuž se práce rovněž věnuje. Aby byly úspěšné, je žádoucí na vkus pohlížet jako na schopnost, kterou je možné kultivovat právě pomocí vzdělání. Jelikož těmi, kdo úspěchy muzeí v této oblasti zejména ovlivňují, jsou muzejní profesionálové, zabývá se práce i jejich postavením v rámci muzea a světa umění a strategiemi, které využívají. K zásadním proměnám v oblasti muzeí umění a jejich reakcím na požadavky veřejnosti došlo v důsledku institucionální kritiky, která započala v 60. letech minulého století. Pod tento proud lze zahrnout tzv. novou muzeologii, kritické kurátorství či relační estetiku. Jelikož tyto přístupy jsou v muzejní praxi...
Diskuse o liturgickém prostoru v českém jazykovém prostředí - historie a současnost (II. část - Od II. vatikánského koncilu po současnost)
Jirsa, Prokop ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Výsledky Druhého vatikánského koncilu vnesly do liturgie zásadní změny, které se dotkly rovněž liturgického prostoru. Totalitní komunistický režim vládnoucí v té době v českých zemích však umožnil aplikaci koncilních usnesení do praxe jen ve velmi omezené míře a tak je pokoncilní dění na poli liturgie v Čechách poněkud specifické. Po revoluci nastává bouřlivý vývoj, který kromě všech pozitiv přináší také jistá negativa pramenící z rychle se uvolňujících kleští nesvobody. Cílem této práce je zmapovat stav diskuse o liturgickém prostoru právě v tomto období, tedy od Druhého vatikánského koncilu po současnost. Teoretická část nejprve nabízí souhrn stavu diskuse v našich zemích v období před Druhým vatikánským koncilem, následně předkládá čtenáři stručnou zmínku o koncilním pojetí sakrálního prostoru a uzavírá ji pojednání o předkoncilním a pokoncilním evropském kontextu. Výzkumná (praktická) část obsahuje vlastní posouzení materiálů vyhledaných na základě rešerše. Hodnocení podkladů je děleno podle třech hlavních kritérií. Prvním je historické hledisko řadící materiály dle doby jejich vzniku. Druhé, kvalitativní hledisko, dělí materiály podle jejich druhu a určení cílového uživatele. Hlavním hodnotícím kritériem třetího, tematického hlediska, je téma diskuse v rámci látky liturgického prostoru. V...
Nápisy na nástěnných a deskových malbách v českém gotickém umění 14. století
Mikulec, Jan ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Sekyrka, Tomáš (oponent)
Tématem této práce jsou nápisy na nástěnných a deskových malbách v českém gotickém umění 14. století. Výběr uměleckých děl, která splňují vytyčená kritéria, je zpracován formou srovnávání z různých hledisek a výsledkem je vytvoření tří samostatných typologických celků. Součástí práce jsou přepisy a překlady veškerých nápisů použitých při tvorbě typologií.
Fotografická parafráze klasického uměleckého díla
Pilařová, Alžběta ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Pilařová, A.: Fotografická parafráze klasického uměleckého díla. [Bakalářská práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 63 s. (Přílohy: 8 autorský fotografií, CD). V bakalářské práci jsem se pokusila definovat pojem "parafráze" prostřednictvím analýzy odpovědí ze sestaveného dotazníku a odborné literatury. Zmapovala jsem základní projevy parafrázování v uměleckých oborech a blíže se na jejich výskyt a využití zaměřila v oblasti výtvarného umění a fotografie. Soubor autorských fotografií doplňuji ve výtvarné části o popisy vzniku jednotlivých z nich a jejich případné alternativy. Didaktická část práce je postavena na čtyřech výtvarných úkolech pracujících s uměleckými díly, ve kterých se žáci ZUŠ využívají postupně kresbu, malbu a fotografickou hru.
Počátky umění a princip nalezeného tvaru ve výtvarné výchově
Martinková, Michaela ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
(ABSTRAKT) Bakalářská práce je vhledem do problematiky počátků umění v období paleolitu, které uvádí v přímou návaznost na tvorbu kamenné industrie. Zdůrazňuje zásadní aspekty tvůrčího využití prekonceptů a schopnosti tvarové asociace, které zkoumá a demonstruje na příkladech artefaktů vzniklých na území jižní Moravy ve střední fázi mladého paleolitu. Jejich smysl nachází také v projevech a koncepcích moderního umění, jejichž prostřednictvím nachází možnosti využití i ve výuce výtvarné výchovy. Klíčová slova: počátek, umění, pavlovien, Věstonice, venuše, gravettien
Kultura a umění nativního severozápadního pobřeží a vliv turismu na jejich revitalizaci
Řeháčková, Kristýna ; Soukup, Václav (oponent) ; Soukup, Martin (oponent)
Práce se věnuje kulturní oblasti amerického Severozápadního pobřeží a zejména umění nativní skupiny Sališů. Předmětem práce je teoretická analýza nejvýznamnějších uměleckých artefaktů. Zvláštní pozornost je věnována vývojovým proměnám tradičních artefaktů a jejich funkci v moderní společnosti. Cílem práce je postihnout význam uměleckých tradic amerických indiánů, zejména jižní skupiny Sališů, v kontextu současných revitalizačních hnutí. Hlavní důraz je v práci kladen na vliv turismu na revitalizaci kultury a umění Sališů a roli nativních uměleckých artefaktů v rámci komerčního využití historického a kulturního dědictví oblasti. Práce zkoumá i vliv umění na vnímání vlastní identity původních obyvatel a vliv turismu na něj.
Reflexe sexuality v díle Toyen z pohledu teoretiků/teoretiček umění
Fousková, Veronika ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Kalnická, Zdeňka (oponent)
Toyen a sexualita je časté téma uměnovědných textů, napsaných o umělkyni v posledních dvaceti letech. Toyen provokovala svými erotickými kresbami a ilustracemi, svým zjevem a tajemností, která ji obestírala. Kde se vzaly kořeny její touhy, znázorňované v jejím díle? Jakou roli hrál dobový kontext? Jak o sexualitě psali její současníci/současnice? Docházelo k interpretacím tvorby umělkyně na základě známých informací o její osobě, respektive osobnosti? Jaké postavení měla Toyen jako žena? Ve výzkumu, na kterém je založená empirická část práce, se snažím nalézt v textech publikovaných v Československu odpověď na položené otázky. Časově je výzkum ohraničený roky 1922-1947. Roky, kdy Toyen vstoupila na českou uměleckou scénu a kdy z ní odešla. K jejímu dílu se tak vyjadřovali osoby, které žili ve stejném kulturním kontextu, někteří byli osobními známými Toyen. Budu se rovněž snažit nalézt odpověď na otázku, zda se soudobé texty liší od textů napsaných po roce 1989, případně v čem. V rámci zkoumání reflexe sexuality v díle Toyen položím rovněž otázku, zda se liší pohled teoretiček od pohledu teoretiků. Otázku položenou tímto způsobem doprovází v závislosti na odpovědi další otazník, zda má smysl se tímto způsobem tázat, případně proč. Klíčová slova: Toyen, umění, sexualita, touha, erotično,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 738 záznamů.   začátekpředchozí424 - 433dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.