Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 206 záznamů.  začátekpředchozí169 - 178dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Satira v klasické arabské poezii
Pletichová, Anna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Resumé Satirická poezie zastává v klasické arabské literatuře velice významné místo. Poezie byla v předislámské a raně islámské společnosti velice ceněna a brána de facto jako jediný projev krásné literatury. Na rozdíl od prózy, která se omezovala spíše na folklorní a naučnou oblast, jí tak Arabové považovali za pravý umělecký výraz a jejímu autorovi, básníku, přikládali tradičně významnou společenskou funkci. Satira se v arabském prostředí vyvinula nejpravděpodobněji z kleteb a nadávek tradičních šamanů, kāhinů, a protože víra v sílu slova byla ve zdejší společnosti hluboce zakořeněná, těšila se tradičně hluboké vážnosti. Spolu s vývojem společnosti po vzniku islámu se změnila i úloha satirické poezie. Ze své původní funkce zastrašování a hrozeb nepříteli se z ní stal prostředek obživy básníků, politické propagandy a zábavy společnosti. Satirická poezie se stala svébytným uměleckým žánrem. Tato diplomová práce pojednává o vzniku a vývoji satirické poezie od doby předislámské až do jejího vrcholu za vlády umajjovské dynastie a zaměřuje se na její literární i společenskou funkci. Zvýšená pozornost je zde věnována nejvýznamnějším umajjovským satirickým básníkům - al- Achtalovi, al-Farazdaqovi a Džarīrovi. Výklad o jejich životě a tvorbě ilustrují překlady básnických ukázek, které vždy doprovází interpretace a...
Vnitřní emigrace Jana Zábrany a Osipa Mandelštama
Rosová, Anna ; Rubáš, Stanislav (vedoucí práce) ; Oganesjanová, Danuše (oponent)
Diplomová práce Vnitřní emigrace Jana Zábrany a Osipa Mandelštama zkoumá vztah básníka (Osip Mandelštam) a jeho překladatele, který je zároveň také básník (Jan Zábrana). Ukazuje pojítka mezi jejich životními zkušenostmi, jaký vliv měly tyto momenty na jejich vlastní poetiku, zároveň zjišťuje, zda a nakolik básník Mandelštam ovlivnil poezii básníka Zábrany. Analytická část práce se pak zabývá porovnáním českých překladů (Jana Zábrany a Jiřího Kovtuna) Mandelštamových básní Петербургские строфы, Концерт на вокзале, Еще не умер ты...
Socialistický realismus a tzv. totální realismus: charakteristika básnické poetiky a pokus o komparaci
Sieberová, Jana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Schmarc, Vít (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá především vzájemnými vztahy mezi poetickými projevy socialistického a totálního realismu v raných padesátých letech. První část práce má obecnější povahu; zamýšlím se v ní nad některými charakteristickými rysy obou programů, v případě totálního realismu se tak děje převážně na základě komparace s podobně zaměřenými koncepty (Hrabalovy poémy z padesátých let, díla bývalých členů Skupiny 42). V dalších kapitolách svého textu uvažuji o totálním realismu ze dvou hledisek; jednak jako o alternativní formě realismu, která se vymezuje vůči oficiálnímu umění, jednak jako o programu, který je na oficiálním umění do určité míry závislý tím, že využívá nebo parafrázuje některé jeho prostředky
Poems on walls. Poetry in public space
Chlumová, Jitka ; Krol, Ellen Jacoba (vedoucí práce) ; Sedláčková, Lucie (oponent)
V posledních letech je v Nizozemí stále populárnější umísťovat básně ve veřejném prostoru. Nachází se jak ve městech, převážně na zdech a na chodnících, tak i v přírodě. Jsou specifickou, velmi rozšířenou, formou poezie, která až dosud nebyla podrobněji popsána. Tato práce je prvním systematickým pojednáním o tomto fenoménu v Nizozemí. Přibližuje ho ze třech různých perspektiv: jako poetikální objekt sám o sobě, v rámci města jako sociálního prostoru a v rámci literatury. (1) Básně ve veřejném prostoru jsou poetikální objekty pro které je typická vysoká míra interakce mezi textem a jeho nositelem, mediem. Interpretace básně je silně ovlivněna použitým materiálem (kámen, cihly, sklo, kov), typografií a lokací (zeď, chodník, příroda; jejich okolí). Lokace má vlastní společensky kulturní kontext, který dále ovlivňuje vnímání textu. Díky nezvyklému umístění získávají tyto básně jiné publikum. Velice důležité je pro čtenáře překvapení a neočekávanost takového setkání s poezií. (2) Básně jsou součástí prostoru města. Většina z nich je umístěna v rámci organizovaných projektů, což také ovlivňuje, jejich interpretaci. Některé mají společné téma nebo ideu danou iniciátory. Takové projekty mohou reprezentovat určité charakteristiky města nebo vytvářet jeho ,,image". Takový image je zamýšlen jak pro turisty,...
Tvorba a mystifikace (Jan Novák, Jan Lukeš, T.R. Field)
Odložilíková, Žaneta ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce Tvorba a mystifikace (Jan Novák, Jan Lukeš, T. R. Field) přibližuje čtenáři tři osobnosti české literatury 20. století, které jsou zatím z pohledu literární vědy reflektovány pouze okrajově. Jsou to autoři, jejichž tvorba je provázena řadou literárních mystifikací, pocházejících od autorů samotných, nebo od osob, jejich tvorbou a osobností inspirovaných. Všichni tři autoři dále spadají do kategorie tzv. mašíblů, což mimo jiné znamená, že jejich život a potažmo dílo bylo do určité míry ovlivněno podivínstvím jejich osobnosti, nebo dokonce duševní nemocí. V úvodní kapitole, která má zároveň zastřešující charakter, je vymezen a popsán pojem literární mystifikace. Dále je tento usouvztažněn s pojmy souvisejícími, jako je hra, ludismus, mýtus. Důraz je kladen na odlišení literárních mystifikací od mystifikací klasických. Zmíněny jsou také konkrétní příklady vybraných literárních mystifikací z české literatury. Pozornost je věnována rovněž publikacím Vladimíra Boreckého, který se zabýval kategorií tzv. mašíblů, nebo také podivínů. Následující kapitoly se již zabývají jednotlivými autory. Postup při popisu každého z nich je vždy stejný. Nejprve jsou uvedeny zdroje informací, další kapitola se zabývá jejich životními osudy. Následuje kapitola, která tvoří jádro jednotlivých studií o...
Věci a slova v poezii Georgiho Gospodinova
Zajac, Ondřej ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce) ; Černý, Marcel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá především poetikou prvních dvou básnických sbírek bulharského spisovatele Georgiho Gospodinova. Sbírky Lapidárium a Třešeň jednoho národa vyšly poprvé v devadesátých letech 20. století. V první části se věnujeme autorovu debutu Lapidáriu, zamýšlíme se nad charakteristickými rysy sbírky a upozorňujeme na nápadnou podobnost s knihou Tao te ťing. Ve druhé části navazujeme analýzou sbírky Třešeň jednoho národa. Věnujeme se proměně autorovy poetiky a soustředíme se na národnost/nadnárodnost textů. V závěrečné části ukotvujeme Gospodinovovo dílo do širších souvislostí devadesátých let a srovnáváme situaci v poezii v Česku a v Bulharsku.
Denní snění
Kaločová, Veronika ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce) ; Šmíd, Jan (oponent)
Anotace: Kaločová, V.: Denní snění / diplomová práce / Praha 2010 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Práce zkoumá oblast denního snění v kontextu obecného vyučování a výtvarné výchovy. Pohlíží na snění především jako na prostředek rozvoje tvořivého myšlení a chce poukázat na jeho přínos a důležitost ve výuce i v rozvoji osobnosti jedince a zároveň neopomíná upozornit na jeho negativní stránky. Vymezuje denní snění v rámci psychologie, pedagogiky a artefiletiky tak, aby kapitoly byly přínosem a inspirací pro výuku. Ve výtvarném umění je pozornost zaměřena na snění především tam, kde malířství splývá s poezií a ukazuje cesty vedoucí ke vzniku nových světů na hranici vědomí a nevědomí. Zaměřuje se na "dělné snění", které připravuje díla. Teoretická část vyúsťuje v poetice snění, která se stejně jako tato práce snaží rozvinout v člověku odvahu tvořivého snění. Představuje snění básnické jako to nejvyšší, které nás dokáže povzbudit k životu, harmonizuje smysly a pomáhá nám obývat svět. Klíčová slova: denní snění, poezie, sen a skutečnost, představivost, fantazie, imaginace
Písňová tvorba J. B. Foerstera: Šest písní na básně Puškinovy op. 161
Tománková, Jana ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Písňový žánr zaujímá v rámci celkové tvorby J. B. Foerstera významné místo (na 350 písní), a rovněž v kontextu české hudby je skladatel spolu s Vítězslavem Novákem považován za zakladatele české moderní písně. I přes svůj nesporný význam zůstává Foersterova písňová tvorba až na ojedinělé studie muzikologicky neprobádanou oblastí. Předkládaná diplomová práce si klade za cíl alespoň malým dílem tuto mezeru vyplnit. Její jádro tvoří detailní hudebně-textové analýzy písňového cyklu Šest písní na básně Puškinovy op. 161 (1937), na jejichž základě se autorka diplomové práce snaží přiblížit skladatelův přístup ke zhudebňovaným textům a poukázat na hudební kvality daného díla. Celková písňová produkce J. B. Foerstera je pojednána jen přehledově a nastiňuje základní problematiku této oblasti tvorby skladatele. V předposlední kapitole se autorka snaží konfrontací opusu 161 s vybranými písňovými cykly skladatele z jeho předchozích tvůrčích období dané dílo zasadit do celku Foersterovy písňové tvorby. V závěru je opus 161 nahlížen v kontextu dobové české i celkově evropské písňové produkce.
"Všechno je lehounké a vše je nahoře a nejvýše je tanec slonů". Metafory pohybu v díle Vladimíra Holana.
Hudcová, Zuzana ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Tato diplomová práce nahlíží na dílo Vladimíra Holana jako na tematickou jednotu, ve které se proměňují různé motivy. Tyto proměny se uskutečňují závisle na čase, ve kterém básně vznikají. Naše metoda pohlížení na Holanovo dílo je tedy chronologická, postupujeme od počátku jeho tvorby k poslední vydané sbírce a básním z pozůstalosti. Práce se věnuje motivu pohybu a jeho proměnám v Holanově díle. V úvodní kapitole se snaží proniknout do problematiky pohybu jako fyzické činnosti a poté na základě Patočkovy fenomenologické filozofie pojmout pohyb jako potvrzení bytí. Pohyb vnímaný jako odpověď člověka na jeho umístění ve světě tak nabývá různých významů a podob. V dalších kapitolách se věnujeme analýze motivů pohybu, které lze v Holanově díle rozpoznat. Jejich vlastnosti se proměňují z lehkosti a svobody k tíze a omezení. Osu práce tak tvoří motivická řada vítr-vlna-plynutí vody-pták-mrak-kámen-had-zeď. Okrajově práce zachází i k interpretaci dalších motivů úzce spjatých s výše vyjmenovanými, a tedy nezbytných pro pochopení Holanova pojetí pohybu jako uskutečňování života.
Pozdější a zahraniční tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Diplomová práce monografické povahy se v prvé řadě zabývá poetickým a prozaickým dílem Josefa Macha, českého spisovatele, novináře a úředníka. Sleduje literární vývoj jeho poetiky na pozadí dobového kontextu, vlivy míst, historických a společenských událostí a inspirace jiných umělců, jež ho obklopovali. Texty a verše zkoumá diachronně i synchronně. Na oddíl o původní literatuře navazuje kapitola o překladech několika románů, neboť i na tomto literárním poli Mach působil. Následuje všeobecný přehled recepce Machovy osobnosti a díla od doby jeho života až po dnešek. Celá práce je uvedena Machovým životopisem, ke kterému se v mnoha tématech vrací, jelikož jeho tvorba má empirický charakter a je s životem úzce spjata. Cílem diplomové práce je ucelit informace o všech těchto tématech a předat je jako základ pro další odborná zkoumání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 206 záznamů.   začátekpředchozí169 - 178dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.