Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Recepce Iliji Trojanowa v Bulharsku
Kratochvílová, Markéta ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce) ; Černý, Marcel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá recepcí Iliji Trojanowa v Bulharsku. Ilija Trojanow je spisovatel narozený v Bulharsku, který píše své knihy německy. Na základě publicistických recenzí zkoumá tato práce jeho recepci v Bulharsku a pro kontrastivní hledisko také v Německu. Práce nejprve představuje Trojanowo dílo a podrobně se zaměřuje na tři jeho knihy: romány Die Welt ist groß und Rettung lauer überall, Der Weltensammler a literární reportáž Hundezeiten. Heimkehr in ein fremdes Land. Bulharské a německé recenze těchto knih jsou následně v práci analyzovány. Na základě této analýzy je stanovena recepce Iliji Trojanowa v Bulharsku. Klíčová slova: Ilija Trojanow, Bulharsko, recepce v Bulharsku, Německo, Die Welt ist groß und Rettung lauer überall, Der Weltensammler, Hundezeiten. Heimkehr in ein fremdes Land, literatura, publicistika
Recepce Iliji Trojanowa v Bulharsku
Kratochvílová, Markéta ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce) ; Černý, Marcel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá recepcí Iliji Trojanowa v Bulharsku. Ilija Trojanow je spisovatel narozený v Bulharsku, který píše své knihy německy. Na základě publicistických recenzí zkoumá tato práce jeho recepci v Bulharsku a pro kontrastivní hledisko také v Německu. Práce nejprve představuje Trojanowo dílo a podrobně se zaměřuje na tři jeho knihy: romány Die Welt ist groß und Rettung lauer überall, Der Weltensammler a literární reportáž Hundezeiten. Heimkehr in ein fremdes Land. Bulharské a německé recenze těchto knih jsou následně v práci analyzovány. Na základě této analýzy je stanovena recepce Iliji Trojanowa v Bulharsku. Klíčová slova: Ilija Trojanow, Bulharsko, recepce v Bulharsku, Německo, Die Welt ist groß und Rettung lauer überall, Der Weltensammler, Hundezeiten. Heimkehr in ein fremdes Land, literatura, publicistika
Věci a slova v poezii Georgiho Gospodinova
Zajac, Ondřej ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce) ; Černý, Marcel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá především poetikou prvních dvou básnických sbírek bulharského spisovatele Georgiho Gospodinova. Sbírky Lapidárium a Třešeň jednoho národa vyšly poprvé v devadesátých letech 20. století. V první části se věnujeme autorovu debutu Lapidáriu, zamýšlíme se nad charakteristickými rysy sbírky a upozorňujeme na nápadnou podobnost s knihou Tao te ťing. Ve druhé části navazujeme analýzou sbírky Třešeň jednoho národa. Věnujeme se proměně autorovy poetiky a soustředíme se na národnost/nadnárodnost textů. V závěrečné části ukotvujeme Gospodinovovo dílo do širších souvislostí devadesátých let a srovnáváme situaci v poezii v Česku a v Bulharsku.
Cyklus Pod klášterní révou Elina Pelina a jeho souvislosti se Studní svaté Kláry Anatola France
Obůrková, Tereza ; Čolobova, Žoržeta (oponent) ; Grigorov, Dobromir (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo na základě rozporuplných tvrzení bulharské literární kritiky o shodných rysech knih Pod manastirskata loza Elina Pelina a Le Puits de Sainte Claire Anatola France tato dvě díla porovnat a určit jejich vzájemný vztah. Podrobná žánrová analýza obou knih ukázala, že se tato díla liší. Elin Pelin ve svých legendárních povídkách představuje svůj ideální model světa (potažmo svět představ prosté víry bulharského člověka). Bulharský spisovatel své příběhy staví na ději, pomocí něj čtenáři demonstruje svou pravdu, o které je přesvědčen. Kniha Le Puits de Sante Claire je nehomogenní, příběhy lze rozdělit do dvou skupin - první z nich je poznamenána Franceovými parnasistními počátky, příběhy v ní obsažené jsou efektně zpracovaná podání přitažlivých námětů, ve kterých se odráží tehdejší čistě estetický postoj autora k tvorbě (který je v rozporu s pOjetím Elina Pelina), povídky druhé části jsoLJ už plné filozofických úvah a monologů, ve kterých Anatole France zaujímá angažovaný postoj, charakteristický pro jeho vrcholná díla. Staví se ostře nejen proti fanatickým a dogmatickým projevům náboženství jako Elin Pelin, ale proti víře jako takové. Čtenáře však Anatole France přímo nepoučuje, tak jak to činí bulharský spisovatel v závěru svých povídek, pouze mu demonstruje, jak je jakákOliV "pravda"...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.