|
Deprese jako únik před tíží života: analýza rozhovorů
Bartošková, Magda ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Ve své práci se podrobně snažím zmapovat vnitřní svět myšlení a prožívání depresivních jedinců. Na základě různě prožívaných životních příběhů se budu snažit odhalit společné prvky, které by lépe pomohly poznat strukturu prožívání "depresivního modu života". Výzkum proběhl v Psychiatrickém centru Praha se čtyřmi respondenty obojího pohlaví ve věkovém rozmezí 17 - 59 let. Spočíval v narativní analýze cca 90 minutových autobiografických rozhovorů s důrazem na strukturování jejich životního příběhu. Výsledkem analýz bylo sestavení modelu Depresivního modu organizace zkušenosti. Tento model je dále rozvíjen skrze modely únikového mechanismu utahování smyčky vyprazdňování externího smyslu a kauzálního mechanismu neochoty sebepoznání, vedoucího k deficitu autorství a potřebě rozumějícího a jednajícího druhého, který by nahradil tento deficit. Tyto modely jsou srovnávány s koncepcemi C. G. Junga a Ericha Fromma, které se navzájem doplňují a rozvíjejí ve výzkumu nalezené poznatky.
|
|
Artist's journey: a biographical analysis of the development of students of art
Botková, Mariana ; Mudrák, Jiří (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Hlavným cieľom tejto bakalárskej práce je zmapovať vývoj umeleckého nadania. Hľadanie odpovedí na otázky týkajúce sa vývoja začína psychologickým i historickým pohľadom na umenie resp. umelcov svet. Práca pokračuje súčasným vymedzením pojmu nadanie prostredníctvom dvoch multidimenzionálnych modelov nadania. Po získaní náhľadu na tieto pojmy je oblasť umenia a nadania ďalej prepojená jedným z uvedených modelov vývoja nadania. Tento model je následne aplikovaný ako teoretický rámec praktickej časti práce. Naplneniu cieľa slúžia v empirickej časti vlastné prípadové štúdie mladých umelcov. Prípady sú analyzované a následne diskutované z informácií získaných prostredníctvom pološtrukturovaných interview. Najdôležitejšie zistenie vyplývajúce z predloženej práce sa viaže na rodinu umelca. Ukázalo sa, že podporný výchovný prístup rodičov, akcentujúci slobodu svojich detí a hodnoty miesto pravidiel vytvára v súčinnosti s osobnostnými charakteristikami jedinca ideálne podmienky pre rozvoj umeleckých schopností. Kľúčové slová: umelecké nadanie, umenie, nadanie, vývoj, faktory nadania
|
|
Devátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění
Bartáková, Martina ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Veselá, Ivana (oponent)
Devátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění Abstrakt Práce chce přispět k porozumění fenoménu stáří v kontextu subjektivního prožívání a interpretace životního příběhu samotnými seniory. Zvoleným teoretickým a metodologickým východiskem je hermeneuticko - narativní přístup. Práce se obsahově zaměřuje na identitu a na způsob její konstrukce prostřednictvím životních příběhů. Empirický materiál tvoří tři autobiografická vyprávění sesbíraná metodou narativního rozhovoru. K narativní analýze vyprávění jsou postupně použity tři různé interpretační perspektivy: Životní témata, Hodnoty a přesvědčení a Sebeobrazy. Výsledky analýzy jsou konfrontovány s konceptem "Devátého věku člověka" od J. M. Eriksonové a E. H. Eriksona. Klíčová slova: narativní analýza, životní příběh, stáří, identita
|
|
Prožitek flow ve videoherních žánrech
Hrabec, Ondřej ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
PROŽITEK FLOW VE VIDEOHERNÍCH ŽÁNRECH ABSTRAKT: Diplomová práce Prožitek flow ve videoherních žánrech vede kritický dialog s původní koncepcí fenoménu flow, kterou poprvé formuloval psycholog M. Csikszentmihalyi. Flow patří v oblasti videoherního průmyslu k ustálenému označení optimálního stavu při hraní jako takovém. Autor v textu vede diskusi týkající se odlišnosti tohoto prožitku v návaznosti na různé herní žánry a herní aktivity. Relativizuje původní pojetí, v němž je flow chápáno jako univerzální stav nezávislý na druhu činnosti. Za pomoci kvalitativního výzkumu inspirovaného narativní metodologií, který byl provedený dotazováním osmi viodeherních novinářů, usiluje o předložení revidovaného dimenzionálního modelu optimálního prožitku. V něm definuje tři základní typy flow - klimax, ilinx a ludický trans, které lze chápat z hlediska konfigurace deseti nalezených dimenzí flow (interaktivita, intencionalita, výzva, objevování, časová urgence exekutivních operací, pozornost, úroveň vědomí, prožitek moci, zdroj stimulace, hodnota). Revidovaný model flow chápe jako první krok v hlubším zmapování různorodosti stavu zaujetí videohrou, které může posloužit dalšímu výzkumu optimálního prožitku i kategorizaci herního stylu respektujícího tyto tři kvalitativně odlišné varianty flow.
|
|
Popularita televizního seriálu Dr. House
Petrů, Vít ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
V bakalářské práci je zkoumáno, proč je seriál Dr. House tak populární. Seriál je zde pojímán jako široce sdílený pop-kulturní artefakt, jenž je z hlediska kulturní psychologie významným dokumentem o tom, jak je lidská mysl utvářena a vyjadřována prostřednictvím kultury. Z pohledu několika psychologických koncepcí, je zkoumána otázka po mechanismech, nabídkách či obsahu, který je příčinou popularity tohoto seriálu. Popularita seriálu byla zkoumána jednak rozborem artefaktu samého a doplňkově z pohledu diváků. Průzkum seriálu vedl k závěru, že popularita seriálu Dr. House spočívá ve čtyřech různých aspektech. První aspekt je spatřován v inovacích, které tento seriál divákovi přináší vzhledem k tradiční, zavedené podobě lékařského dramatu. Druhý aspekt je založen na identifikaci a popisu vzorců, představujících určité nabídky pro různé složky diváka ("produkty pro mysl"). Třetí aspekt spočívá v interpretaci seriálu jako "sociodramatu", imaginárně řešícího určité protiklady. Čtvrtý aspekt volně vychází z Bambergovy teorie narativního "umísťování" a na třech úrovních ukazuje, jak je postava doktora House pro diváka přitažlivá, co mu poskytuje a jak seriál reflektuje proměnu modelu partnerského soužití.
|
|
Literární tvorba transsexuálních osob na komunitních webových portálech
Šťastná, Jarmila ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Souhrn Bakalářská práce se věnuje literární tvorbě osob s diagnostikovanou transsexualitou, konkrétně textům, které jsou publikovány na webových stránkách určených transsexuálům, jejich rodinám a nejbližším přátelům. Cílem mé práce bylo zjistit, o čem tyto příspěvky vypovídají, a jaké téma v nich převažuje, snažila jsem se zmapovat subjektivní zkušenost jednotlivých autorů a zaměřila jsem se též na reakce čtenářů, kteří pod jednotlivé texty mohli přispívat svými komentáři. Při analýze textů jsem využila obsahovou analýzu pro určení formy, obsahu a námětu jednotlivých článků a kromě této jsem využila narativní analýzu, v rámci níž jsem určovala narativní kategorie zaměřené na téma, způsob, jakým o tématu vypovídají, komu je text adresovaný a jaké události jeho sepsání předcházely. Na závěr jsem hodnotila, jak byl text přijat čtenáři, kteří komunitní webové stránky navštěvují. Z hlediska obsahové analýzy jsem se zaměřila na stylistiku zveřejněných článků, užité slohové postupy a v rámci určování obsahu jsem zvlášť rozebírala obsahové kategorie článku a zvlášť obsahové kategorie komentářů. Výzkumný soubor se skládal z dvaceti prozaických textů, u nichž tematicky převažoval návrat do minulosti, skrze kterou se autoři identifikovali a na níž dokládali, že jejich pocity, že náleží k opačnému pohlaví, jsou...
|
|
Hovory o dospělosti
Caltová, Eliška ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Práce se zabývá rekonstrukcí významu životní zkušenosti u dospívajících dívek. Je k tomu využita metoda analýzy narativního rozhovoru. Jsou zpracovány i další funkce narativního rozhovoru v práci s dospívajícími. Výsledky práce shrnují funkce narativního rozhovoru jako metodu navázání důvěrného vztahu a jako nástroj poznání, sebepoznání a sebereflexe. V teoretické části je vymezen narativní přístup v psychologii a psychoterapie. Narativní přístup je nastíněn v souvislostech jeho vzniku a hlavních východisek. Psychoterapie je popsána jako léčebná metoda a je věnována pozornost terapeutickému vztahu v práci s dětmi a dospívajícími.
|
|
Konstrukce intencionality u dospívajících delikventů
Onder, Jakub ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Ve své práci se snažím podrobně zmapovat tzv. intencionální profil mladistvých delikventů, tj. způsob, jakým delikventi vnímají a prožívají okolní svět, jaké mu přisuzují významy a jak o něm přemýšlí. Součást tohoto profilu je také představa úlohy a začlenění sebe sama v rámci tohoto světa. Dalším cílem výzkumu je vysvětlení funkce delikventního chování v rámci tohoto profilu. Výzkum proběhl v diagnostickém ústavu se čtyřmi chlapci ve věku 16 a 17 let s delikventní minulostí. Spočíval v narativní a diskursivní analýze padesáti- minutových autobiografických rozhovorů s důrazem na vlastní přinášení životních témat samotnými respondenty. Výsledkem analýz bylo sestavení tzv. teorie egocentrismu. Její srovnání s různými dalšími teoriemi a výzkumy a začlenění do společensko-vědního kontextu se nachází v druhé polovině práce. Egocentrismus je srovnáván především s obranným mechanismem štěpení v pojetí M. Kleinové a interpretován v souladu s myšlenkami E. Fromma a C. G. Junga. Na závěr také formuluji některá psychoterapeutická doporučení pro práci s delikventy především pro pracovníky výchovných a diagnostických ústavů, která vycházejí z nabytých poznatků.
|
|
Imaginární dialog a jeho vztah k procesu individuace. Analýza deníku participantky
Langová, Tereza ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Materiál, který jsem získala, a který se stal základem mé diplomové práce, je intimní povahy a zachycuje nejniternější prožitky dívky, která zaujala velmi specifický způsob, jak ztvárňovat svou životní zkušenost. Přestože je tato zkušenost ze své podstaty zcela subjektivní a jedinečná, přináší nám možnost nahlédnout do světa lidí, kteří zažívají psychické obtíže a je jim diagnostikována nějaká psychická porucha, v tomto případě hraniční porucha osobnosti. Přestože se ve své práci zabývám také příznaky a příčinami této poruchy, těžiště mé práce leží jinde. Nejde mi ani tak o popis jejích projevů, kterých lze v deníku najít velmi mnoho, ale spíše o způsob, jak se tato dívka s těmito obtížemi vyrovnává, a v neposlední řadě o určité sebeuzdravující mechanismy, které si v průběhu své individuace osvojuje. Hranice mezi "světem zdravých" a "světem psychicky narušených" je často dána souhrnem příznaků, čísly a kvantitativními daty. Ráda bych však obrátila naši pozornost k takovým projevům psychiky jedince, které mu umožňují vymanit se z prostoru, který je jakoby obklíčen jeho diagnózou. Ne všechny příznaky, které se v dynamice osobnosti jedince objevují v důsledku jeho psychické poruchy, je nutné vnímat jako něco negativního, jako jednoznačné zhoršení jeho schopnosti adaptovat se na realitu.
|
|
Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu
Viktorová, Ida ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Zápotočná, Oľga (oponent)
Projekt řešil téma koncepce textu a psaných textových druhů u dětí mladšího školního věku ( 1 . - 5 . třídy základní školy). Výzkumné šetření bylo kvalitativní. Tomu odpovídaly i použité metody: sběr písemného materiálu, pozorování ve vyučování, rozhovory s dětmi a učiteli. Výzkumu se zúčastnily děti z několika tříd jedné základní školy. Zaměření projektu bylo vývojově psychologické. Pozornost se soustředila na podoby dětských psaných textů, hlavně literárních, jejich rysy, vývoj a změny, dětské strategie psaní, užívání písma apod. Sledované jevy byly zachyceny vývojově, postupně od první do páté třídy. Autorka se věnovala dále otázkám autorství dětí, jejich komunikace s konvečními modely textů, vtahu čtení a psaní, vývoji koncepce žánrů, vlivu školy a dětské kultury na rozvoj písemné kompozice a dalším problémům. Výsledky jsou určeny odborné veřejnosti, psychologům, učitelům, studentům psychologie a studentům učitelství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|