Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 268 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Adaptace vojenských pilotů nadzvukových letadel na stresovou zátěž
Kloudová, Gabriela ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem stresu na výkon vojenských pilotů nadzvukových letadel. V teoretické části se věnuje vymezení pojmu stres, jeho možným pojetím, dále strategiím zvládání stresu a nejnovějším metodám objektivizace stresové zátěže. Součástí teoretického úvodu je zasazení problematiky stresu do oblasti letové činnosti a konkrétně specifikaci práce vojenských pilotů. Praktická část se opírá o teoretickou přípravu a výzkumně ověřuje předem stanovené předpoklady o závislosti stresu na výkonu letové činnosti. Tato souvislost byla empiricky ověřena experimentem prováděným na taktickém letovém simulátoru, kde běžně trénují piloti proškolení na nadzvukové letouny. Stres jsme objektivizovali fyziologickými daty a psychologickými dotazníky. Výsledky poskytují informace o nejstresovějších a nejobtížnějších událostech objevujících se v průběhu taktické bojové mise. Byla prokázána také souvislost mezi osobností, klidovou tepovou frekvencí a efektivitou výkonu. Klíčová slova: Stres, Vojenští piloti, Výkon, Mentální zátěž, Tepová frekvence
Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.
Psychologické souvislosti efektivity outdoorových programů
Švyhnosová, Alena ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Stále více firem vyhledává v dnešní době outdoorové programy pro manažery či pracovní týmy jako prostředek rozvoje. Outdoorové programy využívají zážitkového vzdělávání a mají pomoci účastníkům lépe porozumět sami sobě i ostatním. Aktivity, které tyto programy využívají, jsou speciálně vyvinuty tak, aby pomohly dosáhnout žádoucího cíle a naplnit potřeby zadavatele. Hlavními výstupy pro účastníky jsou netradiční prožitky v neformálním pracovním prostředí, práce s vlastním potenciálem (poznání vlastních hranic), poznání kolegů. Pro splnění vzdělávacího cíle je potřeba, aby byl program spojen se zpětnou vazbou (review), která bývá facilitována instruktory. Ti by měli po ukončení aktivity iniciovat skupinovou diskuzi a usměrňovat ji žádoucím směrem, tedy ke zobecnění poznatků, aby ty pak mohly být převedeny do praxe. Bez review je zužitkování poznatků méně efektivní. Řada firem věnuje na různé výcvikové programy značné finanční prostředky, aniž by se zajímala o to, zda byly vynaloženy efektivně. My jsme se v této práci pokusily představit outdoorové programy a teoreticky je vymezit v rámci sociálního učení, zážitkového učení a malé sociální skupiny. Cílem naší studie bylo zjistit, pomocí rozhovoru, individuálně reflektovanou efektivitu outdoorového programu a zajímalo nás, zda je přínos programu hodnocen stejně...
Existuje vztah mezi uměním a kvalitou života?
Krutská, Simona ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato práce se zamýšlí nad možností ovlivnění kvality života uměním. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné esteticko-psychologické principy, díky nimž nás může umělecké dílo oslovit, s cílem vystihnout to, co je pro umění jako celek typické a podstatné, a představit tak umělecké dílo jako místo setkání a výzvy pro osobnostní růst s cílem odlišit ho touto charakteristikou od jiných způsobů trávení volného času. Teoretická část dále stručně představuje vývoj pojmu kvalita života včetně vymezení jeho přesahu směrem k filozofickému zakotvení v pojetích humanistické, fenomenologické a pozitivní psychologie a dohledává výzkumy, které se alespoň nepřímo problematiky umění a kvality života týkají. Vlastní výzkumná část porovnává subjektivně vnímanou kvalitu života u osob zabývajících se uměním (studentů konzervatoře, n = 73) se srovnávací skupinou (studentů gymnázia, n = 66), se zaměřením na současnou situaci i budoucí očekávání. Z výsledků výzkumu vyplývá, že studenti konzervatoře dosahují v testu vyšších hodnot svědčících pro vyšší vnímanou kvalitu života, pro vyvození kauzální souvislosti je však třeba dalších výzkumů v této oblasti.
Vybrané charakteristiky rodinného soužití s profesionálním hasičem
Potiorová, Iveta ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat zkušenosti žen s rodinným soužitím po boku profesionálního hasiče. V práci přinášíme popis profese hasiče včetně možných rizik, která s ní souvisí, dále potenciální dopad této profese na rodinné soužití včetně jimi nejčastěji řešených témat a zjištěných copingových strategií žen hasičů. Práce má kvalitativní explorační design, přičemž výzkum je realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s partnerkami hasičů. Pro zpracování dat je využita tematická analýza. Analýzou rozhovorů bylo odhaleno několik hlavních témat týkající se rodinného soužití, copingových strategií partnerek hasičů, působení psychologické služby a potřebám, které vůči ní od partnerek hasičů vyvstávají. Klíčová slova rodinné soužití, partnerské vztahy, hasiči, psychologická služba, kvalitativní výzkum
Ženské strategie zvládání hněvu
Kolářová, Anna ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
V této práci jsme se zaměřili na problematiku strategií zvládání hněvu, s akcentem na prožívání a vyjadřování hněvu ženami. První část mapuje teoretická východiska, především hněv v kulturním rámci a souvislost zvládání hněvu se zdravím. Na základě teoretických podkladů, dotazníků BARQ (Linden et al.) a české varianty STAXI (Stuchlíková, Man, Spielberger 1994, 2003) jsme koncipovali pilotní variantu dotazníku ANDO. Cílem bylo vytvořit dotazník, který by lépe zachytil nezdravé způsoby zacházení s hněvem a genderové rozdíly. Pomocí faktorové a shlukové analýzy jsme určili 9 subškál strategií zvládání hněvu (4 z nich měří nezdravé zacházení s hněvem) a vytvořili orientační normy (n=212). Pomocí dotazníku ANDO jsme potom na vzorku párů matek a dcer (nm=41, nd=41) měřili rozdílnosti a sílu vztahu mezi strategiemi zvládání hněvu dvou generací českých žen. Chtěli jsme ověřit, zda změna společenského klimatu v České republice ovlivnila ženské strategie hněvu a také, zda projevy hněvu matky ovlivňují zacházení s hněvem dcery. Ukázalo se, že matky inklinují více než dcery ke strategii vyhýbání se. Dcery zase více využívají strategii vyhledávání sociální opory (p<0,01). Nicméně byla to právě subškála vyhýbání se, kde se zároveň mezi matkami a dcerami potvrdila statisticky významná korelace (r=0,31; p<0,05). Celý...
Artists and resilience
Lorencová, Tatiana ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Práca podáva porovnanie umeleckej populácie hudobných skladateľov s populáciou normálnou v charakteristikách resiliencie, konkrétne hardiness a sense of coherence, a charakteristike kreativity. Súčasne sa zamýšľa nad možnosťou, že by vyššia miera kreativity mohla súvisieť s vyššou mierou resiliencie. Práca vo svojej podstate preveruje väčšinový názor, že umelci sú pri zvládaní stresu jedincami slabšími než populácia normálna. Výskum prináša zistenie, že umelci sú s normálnou populáciou v zvládaní rovnocenní, ba dokonca ju v prevyšujú v charakteristike "výzvy" z konceptu hardiness. Vo výskume sa taktiež preukázala prepojenosť resiliencie s niektorými súčasťami kreativity.
Psychologické aspekty kyberšikany
Šmolka, Michal ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce "Psychologické aspekty kyberšikany" se zabývá šikanou, moderními komunikačními prostředky a kyberšikanou. Přibližuje hlavní psychologické poznatky o šikaně, zkoumá fenomény komunikace pomocí moderních technologií a předkládá základní informace o stále relativně novém jevu, kterému se říká kyberšikana. Na teoretickou část navazuje část empirická, která je složena z kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Záměrem kvalitativního výzkumu bylo postihnout fenomény spojené se šikanou a kyberšikanou. Kvantitativní výzkum pak podává informaci o výskytu šikany a kyberšikany v České republice a mapuje pocity, které prožívají oběti šikany a kyberšikany. Významnou částí práce je analýza závislosti těchto pocitů na různých faktorech.
Využití terapeutického potenciálu projektivních technik v práci s rodinou. Technika Zakleté kameny
Štípek, Petr ; Junková, Vendula (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
V úvodních kapitolách diplomové práce je představena a definována psychoterapie, jakož i její jednotlivé formy - individuální, skupinová, párová a rodinná terapie. Dále se práce zaměřuje na rodinnou terapii, její historii, vybrané přístupy a některé běžně užívané techniky. Následuje vymezení pojmů projekce, projektivní metody a představení specifické projektivní techniky Zakleté kameny. Praktický postup práce s touto technikou je dokumentován na řadě příběhů z rodinných sezení, fotografií a přepisů videozáznamů. Práce je uzavřena kritickým zhodnocením metody a shrnutím možností využití techniky v rodinné terapii jednak z pohledu autora a jednak z pohledu oslovených odborníků.
Psychologická problematika viktimizace
Velikovská, Martina ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Práce se zabývá stále více diskutovanou problematikou obětí trestných činů a jejich viktimizací. Pozornost je věnována samotné oběti trestného činu, jejímu postavení ve společnosti a roli, kterou v trestném činu sehrává. Zvláštní zřetel je kladen na oběť trestného činu z hlediska procesu jejího poškozování a traumatizace, kterou v důsledku tohoto zacházení prožívá. Celá problematika je doplněna četnými zkušenostmi z policejní praxe. Ve snaze zabránit viktimizaci obětí trestných činů je připojena i kapitola zaměřující se na možná řešení jejich situace, tj. prevenci tohoto jevu. Závěrečná část práce je tvořena konkrétními kazuistikami, pomocí kterých je celá sledovaná problematika dokumentována.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 268 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.