Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 192 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Intonation of cleft and pseudo-cleft sentences in the speech of advanced Czech learners of English
Hynková, Tereza ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá intonací anglických vytýkacích a nepravých vytýkacích konstrukcí v řeči pokročilých studentů z České republiky, pro které je angličtina cizí jazyk. Cíl této práce je popsat volbu tónů výše zmíněných studentů v mluvě, která obsahuje anglické vytýkací a nepravé vytýkací konstrukce. První část práce zkoumá literaturu a nastavuje teoretický rámec pro menší výzkum v druhé části práce. Teoretická část popisuje syntax vytýkacích a nepravých vytýkacích konstrukcí, zaměřuje se na aktuální větné členění a poskytuje základní informace o intonaci. V druhé části jsou analyzovány zvukové nahrávky, s cílem prozkoumat používání tónů českými mluvčími při čtení smysluplné konverzace obsahující cílové struktury. Práce přináší zjištění, že klesající tón převládá v realizaci vytýkacích konstrukcí, zatímco produkce nepravých vytýkacích konstrukcí je různorodá. Dále konstatuje, že respondenti realizují tři nebo více z pěti vytýkacích vět pomocí stejného typu realizace. U nepravých vytýkacích vět je stejný typ realizace použit u tří nebo méně z pěti produkovaných vět. Práce poukazuje na specifické téma, které není mezi badateli populární. Shromažďuje informace o intonaci vytýkacích a nepravých vytýkacích struktur a nabízí implikace pro budoucí výzkum. KLÍČOVÁ SLOVA vytýkací, pseudo-vytýkací,...
Syntactic and FSP aspects of the existential construction in fiction
Drenková, Leona ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
Cílem této práce je zkoumat existenciální konstrukci there is/there are z hlediska syntaktického a z hlediska aktuálněčlenského za využití analytických nástrojů navržených v rámci teorie o aktuálním členění větném. V teoretické části je podrobně vysvětleno, v čem aktuální členění větné spočívá a všechny koncepty, se kterými se v následných analýzách pracuje, jsou uvedeny a explikovány.
English existential and existential-locative constructions (there + be) and their Czech counterparts
Rubešová, Michaela ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Úkolem této práce bylo porovnat anglické konstrukce obsahující funkční slovo there v podmětové pozici a existenciální sloveso být, následované vlastním podmětem, s jejich českými protějšky. Tyto konstrukce mají tzv. prezentativní funkci, tedy funkci uvádění nové informace do diskurzu. Tato informace tvoří vlastní podmět této konstrukce a nese nejvyšší stupeň výpovědní dynamičnosti. Postverbální pozice podmětu, která odpovídá jeho rématické funkci, je docíleno právě iniciálním postavením there. Zajímalo nás, jakým způsobem se tento fakt odráží v češtině, která podobný prostředek aktuálního větného členění postrádá, a jakým způsobem se do ní konstrukce s there převádějí. Pomocí programu Paraconc, který umožňuje současně nahlížet cizojazyčný text i s jeho českým překladem, bylo excerpováno 100 příkladů těchto konstrukcí ze dvou beletristických děl, z knihy Harry Potter a Kámen mudrců J.K.Rowlingové a z románu Anglický pacient Michaela Ondaatjeho. Hlavními teoretickými zdroji této práce jsou Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny (Dušková, 1994) a A Comprehensive Grammar of the English Language (Quirk et al., 1985). There se nejčastěji vyskytuje se slovesem be, s nímž tvoří konstitutivní členy typu existenciálního a existenciálnělokativního, které oznamují existenci vlastního podmětu, resp. jeho...
The noun phrase in the spoken and written academic monologue
Slówik, Ondřej ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
V úvodní kapitole je představeno téma práce, nominální fráze v mluveném a psaném odborném monologu. Kapitola nás seznamuje s cílem práce, kterým je analýza a komparace celkově 300 příkladů nominálních frází (150 z mluveného korpusu a stejný počet ze psaného). Kapitola dále informuje, jaké zdroje byly použity při sestavování oddílu teoretické části. Druhá kapitola nesoucí název Teoretický úvod se věnuje obecně teoretickému pohledu na problematiku frází v anglickém jazyce a zvláště pak frází nominálních. Je strukturována do několika podkapitol: Syntaktické role a struktura frází, Nominálné fráze, a nakonec Rozdílnost psaného a mluveného projevu. Podkapitola Syntaktické role a struktura frází zběžně pojednává o typech a funkcích frází v anglickém jazyce obecně, aby pak bylo možné snadněji přistoupit k detailnějšímu popisu nominální fráze jako takové. Nominální frázi rozebírá nasledující podkapitola. Nejprve se detailněji věnuje jejím syntaktickým rolím, načež systematicky rozebírá strukturu nominální fráze počínaje řídícím členem, přes určenost, premodifikaci a postmodifikací konče. Už v počátcích práce vznikl předpoklad, že určenost nemá přímý vliv na strukturu nominální fráze a v distribuci jednotlivých typů určenosti není mezi psaným a mluveným jazykem jednoznačný rozdíl. Předpoklad se posléze naplnil, a...
Teacher's attitudes and beliefs regarding English grammar teaching
Čížková, Lucie ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá přístupy a postoji učitelů k výuce gramatiky v hodinách anglického jazyka na českých středních školách. Vychází z předpokladu, že rozhodnutí a konání učitelů v rámci výuky cizího jazyka jsou výsledkem toho, co učitelé znají, co si myslí a v co věří. Výzkumná část, která je založena na dotazníkovém šetření mezi učiteli, pozoruje a popisuje názory učitelů na výuku a učení anglické gramatiky a snaží se porovnat vyjádřené názory s postupy ve výuce gramatiky v hodinách anglického jazyka, tak jak je učitelé popsali nebo nepřímo vyjádřili. Výzkum se zaměřil na několik hlavních oblastí: přístupy ve výuce anglické gramatiky, procvičování gramatiky, opravování gramatických chyb, užití mateřského jazyka ve výuce gramatiky a používání učebnic při výuce gramatiky. Kromě toho práce pozoruje pojetí metody očima učitelů vzhledem k současnému post- metodickému trendu, který nově vymezuje vztah metody a učitele jako tvořivého a kritického jedince.
English present perfect and its Czech translation counterparts
Losmanová, Milena ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Brůhová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce popisuje významy anglického prostého perfekta a faktory, které vedou k identifikaci konkrétního významu v dané větě. Jako ukazatele významu jsou v práci použity české překlady anglických perfektních vět. Bakalářská práce je založena na excerpci 100 anglických vět se slovesem v prostém perfektu a jejich překladových protějšků. Materiál byl čerpán z překladového paralelního korpusu InterCorp. V českých protějšcích anglického perfekta jsou sledovány zejména slovesné kategorie času a vidu a časová příslovečná určení. V anglických větách si práce vedle syntakticko-sémantických rysů sloves v perfektu všímá také kontextových faktorů, které ovlivňují interpretaci perfekta (časových příslovečných určení, návaznosti v souvětí na věty se slovesem v préteritu nebo prézentu či v dalším perfektu, apod.). Na základě anlýzy excerpovaného materiálu se práce snaží zodpovědět otázku, kterou položil již Vilém Mathesius, zda existuje korespondence mezi perfektem a dokonavým videm. Klíčová slova: prosté perfektum, český vid
English first person plural imperative clauses and their Czech counterparts
Zvěřinová, Simona ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Tato práce se zabývá anglickými rozkazovacími větami s imperativem první osoby plurálu. Přesněji řečeno se zaměřuje na poskytnutí přehledu různých kategorií ilokuční síly, které tato forma vyjadřuje. České překladové protějšky jsou užity jako prostředek určování těchto kategorií. V průběhu analýzy studie při využívání těchto protějšků zjišťuje specifické indikátory v češtině, které pomáhají určit kategorie ilokuční síly anglických originálů. Práce je složena ze dvou hlavních oddílů. První je teoretická část, která se zaměřuje na popsání gramatické formy rozkazovací věty s imperativem první osoby plurálu, na popsání studijního rámce diskursní funkce a kategorií ilokuční síly přizpůsobeného této práci, na shrnutí distribuce rozkazovací věty s imperativem první osoby plurálu napříč oblastmi diskursu a na poskytnutí přehledu různých syntaktických a/nebo lexikálních prostředků vyjadřujících direktivní funkci v češtině. Druhá, empirická část, analyzuje sto příkladů z paralelního překladového korpusu InterCorp za užití jejich českých protějšků.
A comparison of progressive forms in English and Albanian
Borshi, Orkida ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Malá, Markéta (oponent)
Nazev teto prace Srovnanf prubehovych tvaru v angliCtine a albanstine napovida, ze jde 0 studii srovnavaci. Byla rozdelena do dvou vetsich celku, do casti teoreticke a vYzkumne. Cilem teoretickeho useku bylo provest pfehled poznatku zminovanych v lingvisticke literatufe 0 prubehovych formach, jejich funkci, vYvoji, semantice a uziti, a to jak pro albanstinu, tak i pro anglictinu. Cast prakticka pak na zaklade tohoto popisneho aparatu sleduje podrobne dye dvojice pfekladovych textu (Alb > Eng a Eng > Alb). K realizaci teto casti bylo potfeba excerpovat celkem 200 polozek, vzdy 100 z kazdeho vychoziho jazyka. Nicmene v Alb-Eng textu bylo dohromady nalezeno pouze 74 prubehovych tvaru, z cehoz vyplyva, ze z Eng-Alb verze jsme vybrali 126 pfikladu, aby potfebny pocet byl dorovnan. Z teoreticke casti jiz bylo zrejme, ze prubehove tvary se objevuji jak v anglickem jazyce tak i v jazyce albanskem. V anglictine, jak znamo, se tvofi pomoci slovesa bYt - to be + -ing tvaru lexikalniho slovesa. Pro albanstinujsme dokonce objevi1r formy dYe, a to po + finitni slovesny tvar nebo konstrukcijam + duke + pfitomne pficesti lexikalniho slovesa. Postup, ktery byl zvolen pro sestaveni jejich popisneho aparatu, je nasledujici. Jako prvni pfisly na fadu anglicke prubehove formy, ktere byly popsany z vetSi miry z hlediska vYvoje,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 192 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.