Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Linguistic complexity of J.K. Rowling's Harry Potter series
Gottwald, Michal ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá jazykovou složitostí prvního a posledního dílu knižní série J. K. Rowlingové o Harry Potterovi. Ověřuje hypotézu, že jazykové prostředky těchto knih, které ovlivňují srozumitelnost, jsou přizpůsobeny vyvíjejícím se čtenářským dovednostem a schopnostem čtenářů. Očekává se, že s postupujícím vývojem série se složitost bude zvyšovat, což reflektuje vyspělost jejího čtenářského publika. Tento výzkum zjišťuje, zda jsou pozdější díly série syntakticky a lexikálně složitější než díly dřívější, a to za pomoci využití korpusové stylistické metodologie. Teoretická část práce nastiňuje definici jazykové složitosti a její vztah ke srozumitelnosti, ale také pojednává o rozmanitých metodách analýzy literatury z lingvistického hlediska. Jazyková složitost je měřena pomocí několika kritérií: počtu tokenů, typů, kapitol, vět, rozsahu i typů větné podřadnosti a nedokonavých vět. Zohledňuje se také délka věty a poměr typů a tokenů. Metody dále zahrnují frekvenční seznamy a analýzu klíčových slov, doplněné podrobným zkoumáním textových ukázek. KLÍČOVÁ SLOVA jazyková komplexnost, literatura pro děti, stavba věty a souvětí
Three ways of expressing future time in modern British fiction and non-fiction (will/shall + infinitive, to be going to + infinitive, present prograsive)
Mikuláš, Martin ; Jančovičová, Ivana (vedoucí práce) ; Pípalová, Renata (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá třemi vybranými způsoby vyjadřování budoucnosti v současném anglickém jazyce (will/shall + infinitiv, vazbou to be going to a přítomným časem průběhovým). Vyjadřování budoucnosti je zkoumáno ve dvou registrech - v beletrii a vodbomém stylu. Tato práce se soustředí pouze na jazyk psaný. Teoretická část představuje několik přístupů k problematice vyjadřování budoucnosti v současném anglickém jazyce. V praktické části jsou shromážděny případy vybraných vyjádření budoucnosti a analyzovány z hlediska jejich významu, distribuce, syntaktických a kontextových vztahů. Práce sleduje,jaký je výskyt těchto výrazů, jejich významů a jakým způsobem tyto významy ovlivňuje kontext (situace, podmět, zápor, slovesný rod) a také styl. Analýza je provedena zvlášť pro každý z obou registrů, jejich srovnání je zahrnuto v poslední kapitole. Četnost výskytu těchto vyjádření budoucnosti a jejich významů v jednotlivých funkčních stylech je shrnuta vtabulkách na konci práce a v grafech zobrazených v rámci textu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Interference in Use of English Perfect Tenses by Czech Students of German
Taušková, Martina ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
This thesis focuses on the influence of knowledge of the German language on use of English perfect tenses. It is based on the research, in which university students of English took part. The research does not prove that students who speak German (including students who do not study German as their major at university) achieve better results than others but it shows that among German speaking respondents, there is a direct proportion between the length of learning German and the amount of correct answers. The research shows that students who study both English and German as their major, scored significantly higher.
Realisation of r sound in the Speech of Czech Learners of English
Hodková, Barbora ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je porovnat rozdíly mezi anglickou a českou realizací hlásky /r/ a posoudit možný negativní přesah z mateřského jazyka na výslovnost /r/ v angličtině u českých mluvčích. Pro vyhodnocení výše zmíněného jevu byla použita metoda výslovnostního testu a dotazníku. Tento test se skládal z čtené části a popisu obrázku, přičemž druhá z částí poskytla polospontánní projev. Dotazník byl navržen s ohledem na zodpovězení otázek týkajících se jednotlivých faktorů ovlivňujících výslovnost. Závěrečná analýza posoudila, zda dosažená úroveň angličtiny a věk, kdy se mluvčí začali jazyk učit, přímo ovlivňuje míru autenticky znějící výslovnosti hlásky /r/ v angličtině.
The Role of Czech-English Interlanguage Homonyms in Second-language Acquisition
Šupová, Marie ; Lancová, Klára (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá úlohou česko-anglické mezijazykové homonymie v procesu osvojování si cizího jazyka. Cílem práce je potvrdit či vyvrátit hypotézu, že čeští studenti nejsou dobře obeznámeni s česko-anglickou mezijazykovou homonymií a hloubka znalosti se odvíjí od několika zásadních faktorů. Teoretická část nabízí stručný přehled synchronního a diachronního vývoje českého a anglického jazyka a zahrnuje vliv anglického jazyka na češtinu a jejich společnou historii. Dále se zaměřuje na vysvětlení pojmu homonymie a teorie mezijazyka a jejího vlivu na výuku druhého jazyka. Praktická část zahrnuje průzkum a jejím cílem je zjistit, zda mají čeští studenti povědomí o jevu zvaném "falešní přátelé" a rozdílech mezi konkrétními příklady. Zvláštní pozornost je věnována vlivům, které ovlivňují jazykovou znalost studentů jako je například úroveň znalosti anglického jazyka, pracovní či vzdělávací zkušenost v anglofonní zemi, délka učení se angličtiny a četnost užívání angličtiny. Analýza a vyhodnocení výsledků dotazníku v závěru potvrdily platnost hypotézy. KLÍČOVÁ SLOVA mezyjazyk, homonymie, teorie osvojování druhého jazyka, zrádná slova
The language of Dungeons & Dragons: a corpus-stylistic analysis
Košťál, Tomáš ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Jančovičová, Ivana (oponent)
Cílem této práce je popsat jazyk stolní hry na hrdiny (tabletop role-playing game) Dungeons & Dragons. Práce vychází z existujících teorií zabývajících se studií textů z pohledu registru, tvorby vyprávění a nástrojů a metod k analýze textů za pomoci korpusů. K analýze hry kombinuje kvantitativní (analýzy n-gramů a slovních seznamů za pomoci konkordancí a kolokací) a kvalitativní metody (subjektivní interpretace vybraných rysů stavěných na osobní zkušenosti s materiálem). Hru Dungeons & Dragons reprezentuje korpus, který sestává z 29 po sobě jdoucích epizod internetového pořadu, jenž se věnuje hraní této hry, Critical Role. Analýza registru přináší funkční interpretaci situačních i všudypřítomných jazykových rysů hry; v druhé části analýzy se pak zkoumají jazykové prostředky, jimiž se dosahuje účinek vyprávění a míra jakou se na tvorbě vyprávění podílejí jednotlivé druhy účastníků hry. Práce také ukazuje, že některé výsledky se dají zobecnit na celý žánr her na hrdiny, jehož je hra Dungeons & Dragons ikonickým příkladem. V poslední řadě tato práce vyhodnocuje, jak vhodné jsou užité analytické metody pro studium daného typu textu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.