Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 192 záznamů.  začátekpředchozí168 - 177dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití biblioterapie u dětí s ADHD staršího školního věku
Vejvodová, Milena ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou biblioterapie a možnostmi jejího využití u dětí s diagnózou ADHD staršího školního věku. Cílem této práce je vytvoření biblioterapeutického programu vhodného pro cílovou skupinu, jeho realizace a zhodnocení. V kapitolách věnovaných teorii je nejprve vymezen pojem biblioterapie, jsou popsány její typy, formy, cíle a proces sestavení biblioterapeutického programu. V další kapitole je popsána porucha ADHD, etiologie, diagnostika, projevy ADHD a možnosti léčby a výchovy dítěte s ADHD. Poslední teoretická kapitola popisuje využití biblioterapie u dětí s ADHD u nás a v zahraničí. Praktická část je věnovaná návrhu a realizaci biblioterapeutického programu, který je zaměřen na rozvoj sociálních schopností a dovedností, rozvoj schopnosti sebereflexe a rozvoj pozornosti u dětí s ADHD. Program je realizován s malou skupinou chlapců s ADHD ve věku 13 - 15 let. Použité výzkumné metody jsou strukturované a nestrukturované pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu poukazují na přínosy, ale i rizika biblioterapeutické práce s dětmi s ADHD.
Poradenská podpora ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Michálková, Alena ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce s názvem Poradenská podpora ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků se věnuje vzdělávání této cílové skupiny žáků, které je v praxi stále ještě v mnohých situacích nejasné. Důraz je kladen především na poradenskou podporu těmto dětem, která by měla napomoci jejich vzdělávání a to právě ze stran nestátních neziskových organizací. Cílem práce je objasnit tuto problematiku a upozornit na významnou úlohu neziskových organizací, které bývají poněkud opomíjeny. Teoretickými východisky práce se stal žák se sociálním znevýhodněním v kontextu vzdělávání a systém poradenské podpory v České republice. Výzkumná část si klade za cíl pomocí případových studií představit činnosti vybraných neziskových organizací, konkrétně obecně prospěšné společnosti Člověk v tísni, zapsaný ústav v oblasti migrace Poradna pro integraci a zapsaný spolek R-Mosty, které se významně podílejí na poradenské podpoře ve vzdělávání cílové skupiny žáků. Studie jsou zpracovány na podkladě dat získaných z šesti rozhovorů vedených s pracovníky jednotlivých organizací, které doplňuje analýza dokumentů. Na základě výsledků výzkumu je uvedeno doporučení pro praxi, které zmiňuje oblasti, ve kterých by měla být poradenská podpora rozvíjena.
Postoje pedagogů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením
Michálková, Barbora ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají pedagogové základních škol a pedagogové základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. Práce se člení na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na uvedení základních informací týkajících se osob s mentálním postižením, možnosti jejich vzdělávání a výkladu pojmů integrace a inkluze. Dále je zde uvedena legislativa týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a systém poradenských služeb poskytovaných ve školách a školských poradenských zařízeních. Praktická část obsahuje informace získané metodou rozhovoru, jejímž cílem je zjistit názory a postoje pedagogů základních škol a pedagogů základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
Zapojení dětí s ADHD a ADD do mimoškolních výtvarných aktivit
Klimentová, Nikola ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá pohledem pedagoga volného času s cílem zvolení vhodných vyučovacích metod pro děti s ADHD a ADD tak, aby tyto metody umožnily efektivní výuku s maximálním možným využitím potenciálu dítěte. Práce se zabývá vybranými výtvarnými volnočasovými aktivitami, jejich náplní, formami, metodami výuky v souvislosti s výukou dětí s ADHD a ADD. Teoretické poznatky jsou využity v praktické části analýzy dat získaných pomocí dotazníků, rozhovorů a pozorováním. Na závěr je detailně popsána příprava vyučovací hodiny, realizace vzdělávacích a výukových programů a popis práce dětí s ADHD a ADD s využitím dostupných prostředků a pomůcek pro výuku. Na základě zjištěných údajů, je možné výtvarné prostředky využít k práci s dětmi s ADHD a ADD, které mohou pomoci dítěti se sebevyjádřením, mohou působit terapeuticky a relaxačně. Zároveň je možné pomocí výtvarných technik dopřát dítěti pocit úspěchu, kterého se jinak dítěti nemusí v běžné škole příliš dostávat.
Postoje pedagogů k inkluzivnímu pojetí základního vzděláivání
Marešová, Barbora ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání v pojetí běžných základních škol. Cílem práce je zjistit, jaká pozitiva a negativa spatřují pedagogové v inkluzivním pojetí základního vzdělávání, případně jaká navrhují doporučení, která by mohla napomoci fungování procesu inkluzivního vzdělávání. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na proces inkluze a inkluzivního vzdělávání, její součástí je popis pojmů, projevů a principů. V teoretické části je také přiblíženo inkluzivní školní prostředí včetně aktérů inkluzivního procesu. Podkladem pro praktickou část je dotazníkové šetření, jehož cílem je zjistit postoje, názory a návrhy učitelů základních škol k dané problematice. Výsledky výzkumného šetření poukázaly na to, že současné pojetí inkluzivního vzdělávání je většinou dotázaných učitelů nepochopeno a bohužel většina z nich s tímto konceptem nesouhlasí. Vidí v něm riziko zátěže nejen pro děti a učitele, ale v konečném výsledku i pro celý školský systém, jenž tak může ztratit na kvalitě. I přes to v inkluzivním vzdělávání spatřují určité přínosy, především v tom, že se děti mohou učit vzájemné motivaci, spolupráci, potřebným sociálním dovednostem a snažit se vnímat a respektovat odlišnosti, díky čemuž následně získají potřebné kvality pro...
Problematika výukových opor pro žáky 1. stupně základní školy speciální
Soukupová, Karolína ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Práce se zaměřuje na problematikou výukových opor určených pro žáky 1. stupně základní školy speciální. Teoretická část se zabývá problematiku mentálního postižení s důrazem na faktory, které nejvíce ovlivňují možnost edukace, dále pak aktuální legislativní úpravu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, základní školu speciální včetně stručné charakteristiky vzdělávacího programu a také didaktické prostředky. Výzkumná část práce, realizovaná formou dotazníku, si klade za cíl zjistit názory pedagogů na stávající výukové opory pro daný typ školy i jejich zkušenosti s využíváním materiálů nových, zejména ve vztahu k žákům, kteří jsou do jejich tříd obvykle zařazováni. Inovované učební opory, vytvořené právě na základě předchozích zkušeností, jsou následně ověřeny v praxi a výsledek tohoto ověřování je částečně doložen kazuistikami. Z výzkumného šetření vyplývá, že stávající výukové opory vyhovují žákům, kteří učivo v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem v podstatě ovládají. Ostatní žáci, kterých je dle výsledků větší část, učivo ovládají se značnými mezerami, a tak potřebují učební materiály přizpůsobené jejich vzdělávacím možnostem. Ukázky některých těchto materiálů jsou součástí příloh. KLÍČOVÁ SLOVA: mentální postižení, speciální vzdělávací potřeby, základní škola speciální,...
Diagnostika školní zralosti
Petržilková, Ivana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem diagnostiky školní zralosti. Pomocí teoretických poznatků představuje, na jaké úrovni by mělo mít dítě rozvinuté jednotlivé oblasti osobnosti a znalosti, než nastoupí k plnění školní docházky. S tím úzce souvisí pojmy školní zralost a školní připravenost, jež jsou v práci také vysvětleny. Vymezuje aktuální a krátce i minulé legislativní náležitosti týkající se nástupu k plnění povinné školní docházky, zápisu, i odkladu školní docházky. Od čistě teoretických informací přechází práce do praktičtěji orientované části, která se týká diagnostiky školní zralosti. Podrobně je popsán Orientační test školní zralosti Jaroslava Jiráska, krátce jsou popsány ostatní často používané diagnostické materiály a veřejně dostupné publikace, jež svým obsahem mohou být k diagnostikování také použity. Z těchto publikací byl vytvořen test pro diagnostiku školní zralosti, který byl, spolu s Orientačním testem školní zralosti, použit k testování školní zralosti u výzkumného vzorku. Získané výsledky byly zaznamenány a porovnány. Výzkumný problém byl zaměřen na výpovědní hodnotu Orientačního testu školní zralosti Jaroslava Jiráska. Jeho výsledky byly porovnávány s vytvořeným testem, který byl komplexnější. Po provedení výzkumu bylo ale zjištěno, že celkově pouze testová metoda, zejména její...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 192 záznamů.   začátekpředchozí168 - 177dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.