Název:
Diagnostika školní zralosti
Překlad názvu:
Diagnostic of school maturity
Autoři:
Petržilková, Ivana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem diagnostiky školní zralosti. Pomocí teoretických poznatků představuje, na jaké úrovni by mělo mít dítě rozvinuté jednotlivé oblasti osobnosti a znalosti, než nastoupí k plnění školní docházky. S tím úzce souvisí pojmy školní zralost a školní připravenost, jež jsou v práci také vysvětleny. Vymezuje aktuální a krátce i minulé legislativní náležitosti týkající se nástupu k plnění povinné školní docházky, zápisu, i odkladu školní docházky. Od čistě teoretických informací přechází práce do praktičtěji orientované části, která se týká diagnostiky školní zralosti. Podrobně je popsán Orientační test školní zralosti Jaroslava Jiráska, krátce jsou popsány ostatní často používané diagnostické materiály a veřejně dostupné publikace, jež svým obsahem mohou být k diagnostikování také použity. Z těchto publikací byl vytvořen test pro diagnostiku školní zralosti, který byl, spolu s Orientačním testem školní zralosti, použit k testování školní zralosti u výzkumného vzorku. Získané výsledky byly zaznamenány a porovnány. Výzkumný problém byl zaměřen na výpovědní hodnotu Orientačního testu školní zralosti Jaroslava Jiráska. Jeho výsledky byly porovnávány s vytvořeným testem, který byl komplexnější. Po provedení výzkumu bylo ale zjištěno, že celkově pouze testová metoda, zejména její...The purpose of this paper is to investigate the topic of school-matureness diagnostics.Through theoretical background it presents, at which level a child should be developed enough in terms of his/her character and knowledge, before entering the compulsory school attendance. Terms such as school knowledge and school readiness are tightly connected to the topic and explained in this research. Recent and former legislative requirements concerning the beginning of one's compulsory school attendance, school enrollment, and postponement of compulsory school attendance are mentioned. Following the theoretical part, the practical part of this thesis diagnoses school maturity. The Preliminary test of school maturity by Jaroslav Jirasek is described in detail, other often used diagnostically materials and publicly available publications with content being well usable for the diagnoses are also shortly introduced. Base don those publications a test for the diagnosis of school maturity was developed, and it was together with Jirasek's Preliminary test of school maturity used for testing school maturity with a research sample. The results were analyzed and compared. The research focus was oriented on the applicability of Preliminary test of school maturity by Jaroslav Jirasek. Its results were compared with...
Klíčová slova:
Diagnostika školní zralosti; Odklad školní docházky; Orientační test školní zralosti; Povinná školní docházka; Školní zralost a školní připravenost; Compulsory school attendance; Diagnosis of school maturity; Postponement of school attendance; Preliminary test of school maturity; School maturity and school readiness