Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 332 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jazyková metoda právní interpretace (limity a nevyužité možnosti)
Skřivanová, Dorota ; Žák Krzyžanková, Katarzyna (vedoucí práce) ; Tryzna, Jan (oponent)
Jazyková metoda interpretace (limity a nevyužité možnosti) Abstrakt Tato diplomová práce se soustředí na rozbor jazykové metody právní interpretace a rozkrytí jejích limitů a nevyužitých možností. Pro lepší uchopení celé problematiky je na začátku práce věnován prostor normativitě, právnímu jazyku a interpretaci práva. Metoda jazykového výkladu je představena skrze své jednotlivé prvky a techniky (model tří oblastí významu pojmu, integrální zásady jazykového výkladu, techniky jazykového výkladu), které jsou jí vlastní a odlišují jí tak od ostatních výkladových metod. Práce se věnuje i textualismu, jakožto směru právního myšlení, který je s metodou jazykového výkladu spjat. V tomto kontextu pak práce postihuje i průniky s příbuznými metodami, které mohou být v určitém kontextu viděny jako součást jazykového výkladu, konkrétně se jedná o metodu logického a systematického výkladu. Pro úplné vystižení je pak obsahem této práce i komparistika s teleologickou metodou výkladu, která v recentní době nabývá stále většího významu a je v některých situacích stavena do protikladu ke zkoumané metodě. Jako limity spojené se zkoumanou metodou jsou vybrány tyto následující: schopnost jazykového výkladu rozkrýt jednotlivé principy a zásady, statičnost této metody, omezení jazykového výkladu v kontextu práva EU. Jako...
Téma venkova v současné české literatuře a jeho kritická reflexe
Němcová, Karolína ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Malý, Radek (oponent)
Diplomová práce s názvem Téma venkova v současné české literatuře a jeho kritická reflexe zkoumá, jak nosné je téma české venkovské prózy pro kritickou obec a jakým způsobem ho reflektuje. Konkrétně analyzuje kritické ohlasy třech děl současných českých autorů - Dědinu (2018) Petry Dvořákové, Plachetnice na vinětách (2020) Jiřího Hájíčka a Destrukci (2021) Stanislava Bilera. Tato díla nejprve uvádí do kontextu současné české literatury a nastiňuje tvorbu jejich autorů. V metodologické části je představen výzkumný cíl a výzkumné otázky. Poté je definován kvalitativní výzkum a základní teoretické pojmy - literární kritika, recenze a interpretace. Dále je charakterizován vývoj současné české literární kritiky a hlavní kulturní a literární periodika. Analýza je rozdělena do kapitol podle vybraných titulů, které jsou vždy nejprve krátce charakterizovány, poté jsou analyzovány jednotlivé kritické ohlasy a za pomoci komparativní analýzy ve shrnutí představeny jejich shodné rysy, či rozdíly. Do analýzy jsou zahrnuty mediální reflexe z kulturních a literárních periodik i zpravodajských periodik a webů: A2, A2larm, Bubínek Revolveru, Český rozhlas Brno, denik.cz, Hospodářské noviny, Host, iLiteratura.cz, Lidové noviny, Mladá fronta DNES a její web iDNES.cz, Respekt, Tvar a Týdeník Rozhlas.
Mediální ohlas trilogie Projekt Kronos a románu Meta Pavla Bareše
Kuřilová, Lenka ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Malý, Radek (oponent)
Bakalářská práce s názvem Mediální ohlas trilogie Projekt Kronos a románu Meta Pavla Bareše analyzuje kritické reflexe uvedených titulů ve vybraných českých médiích. Zkoumané období je rámováno jeho debutem Projekt Kronos (2017-2023). Cílem práce je zjistit, jak Barešovo dílo vnímají kritici a recenzenti. Teoretická část představuje pojmy literární kritika, recenze a interpretace, krátce zmiňuje i kritickou reflexi fantastické literatury. Práce se zaměřuje také na pojmy fantastická literatura, fantasy a science fiction. Dále představuje tvorbu spisovatele Pavla Bareše a média, která jsou součástí analýzy. V analytické části bakalářská práce přináší interpretace trilogie Projekt Kronos a románu Meta a kvalitativní analýzu kritických ohlasů. Součástí práce je rovněž rozhovor se spisovatelem Pavlem Barešem.
Objevujeme minulost pokroku s virtuálním pomocníkem
Hanzalová, Linda ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent)
Ve své diplomové práci hledám cestu, jak probudit, udržet a prohlubovat vztah lidí k technickým památkám v kulturní krajině, a tím zvýšit jejich šanci na uchování pro budoucí generace jako doklad o historii lidského umu. Zabývám se možnostmi propojení interpretace a edukace, resp. průvodce a učitele, na technických památkách za pomoci virtuálního prostředí, které je dnešní mladé generaci blízké. Cílem mé práce je vytvoření takového interaktivního edukačního programu/hry se zaměřením na technické památky, který přiměje účastníky prostřednictvím aplikace v mobilního telefonu nebo tabletu fyzicky technickou památku navštívit, poznávat ji v jejím autentickém prostředí a vytvořit si tak k ní osobní vztah. Zároveň také zkoumám v roli tvůrce tohoto typu edukačního programu prostředí, podmínky k realizaci záměru a také možnosti sdílení herních zážitků, dílčích a celkových výsledků, včetně vlastního bádání, s ostatními uživateli. Hledám způsob, jak učinit památkovou edukaci "živou", vyvíjející se a udržitelnou. KLÍČOVÁ SLOVA Technické památky, hra, interpretace, edukace, řemesla, technologie, virtuální prostředí, zážitek.
Sídliště a jejich autorská reflexe
Cibulková, Kristýna ; Francová, Sylva (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Sídliště a jejich autorská reflexe ABSTRAKT Samotné sídliště a jeho vývoj představuje fascinující téma, které zahrnuje širokou škálu aspektů od urbanistiky a architektury po sociální a kulturní fenomény. Ústředním tématem diplomové práce je prostředí panelových sídlišť a jejich reflexe do autorské a didaktické části. V teoretické části se práce věnuje myšlence vzniku, realizaci a vývoji sídlišť v oblasti hlavního města Prahy. Zaměřuje se na vztahy sídliště s dalšími prvky města a studuje je v sociologických, politických i geografických kontextech. Zabývá se tématem samotného místa, jeho charakterem a jeho zaznamenáváním. Hledá souvislosti tématu v umění, architektuře a urbanismu a interpretuje je do didaktické a praktické části. Didaktická část vychází z poznatků získaných v teoretické části a navrhuje jejich využití v hodinách výtvarné výchovy. Pomocí mentálních map zkoumá prostředí sídlišť z pohledu žáků základní školy. Motivuje je k aktivnímu zkoumání prostředí, ve kterém žijí, a nabízí různé aktivity, které mají podporovat jejich zájem a porozumění tématu. V praktické části představuji téma sídlišť v mém subjektivním vnímání především s pomocí mentálních map. Výstup tvoří kresba, série grafik a frotáží doplněné fotografickou dokumentací. KLÍČOVÁ SLOVA sídliště, architektura, veřejný prostor, Praha,...
Zombie jako metafora lidské společnosti
PÝCHOVÁ, Nela
Bakalářská práce se věnuje interpretaci postav nemrtvých neboli zombie v populární kultuře. Zkoumá rysy, s jejichž pomocí je jejich specifičnost konstruována (i ve srovnání s postavami upírů či uměle vytvořených bytostí), a významy, které zombie v konkrétních dílech generují. Sleduje, nakolik a jak odrážejí stav společnosti (ve smyslu cirkulace společenské energie a témat, jež jsou s nimi spojována) a jak se tato metaforika zombie mění v průběhu času. Práce se zaměřuje hlavně na filmovou produkci, ale věnuje se i otázce, jak se tato vyobrazení liší v různých médiích. Základním zdrojem jsou samotná díla populární kultury a hlavní metodou výkladu pak jejich interpretační porovnávání zasazené do kontextu doby jejich vzniku a socio-kulturního nastavení, jež lze v dané době pozorovat.
Klíčová témata vybraných čítankových textů a jejich interpretace pomocí metody Filozofie pro děti
MEDALOVÁ HŮDOVÁ, Václava
Práce má za cíl odpovědět na výzkumné otázky "Jaká klíčová témata nacházejí žáci pomocí metody Filozofie pro děti ve vybraných textech v čítance pro druhý stupeň ZŠ?" a "Jak prostřednictvím těchto pojmů vybrané texty interpretují?" V části věnované teoretickým poznatkům se zaměřuje na obecné pojetí interpretace a spojení interpretace s metodou Filozofie pro děti, jejíž principy jsou následně vysvětleny na praktických příkladech. Součástí práce je i charakteristika vybrané věkové skupiny žáků, která byla součástí výzkumu. Pubescenti jsou v práci popisováni nejen z hlediska vývojové psychologie, ale zejména jako čtenáři, zkoumána je oblast jejich čtenářského zájmu. Analyzovány jsou například výpůjčky knih v knihovnách mezi pubescentními čtenáři. Výzkumná část nabízí rozbor filozofických diskusí, v nichž se žáci snažili najít klíčová témata k vybraným textům z čítanky.
The Understood Author: A hermeneutical exploration of audiences interpretation of the author as productive practices behind a text
Pavlíčková, Tereza ; Carpentier, Nico (vedoucí práce) ; Kuzmičová, Anežka (oponent) ; Hermes, Joke (oponent)
v českém jayzce Tento projekt staví na tradici výzkumu publik, který teoreticky a empiricky ustavil, že tvorba významu textu je výsledkem vyjednávání mezi textem a čtenářem, že publika mají potenciál odolávat tlaku médií a že jejich interpretace mediálních textů jsou ukotveny v daném historickém a kulturním kontextu. Cílem projektu je rozšířit tento záběr a zdůraznit, že je rovněž důležité zkoumat komu publika naslouchají, proč, a jak. Hlavní otázkou projektu tedy je, jak lidé chápou a vnímají autory, se kterými se setkávají při interpretaci textů faktických médií, a jak je toto chápání zpětně určující v interpretaci textů. Práce se hlásí k filozofické hermeneutice jako zastřešujícímu teoretickému i metodologickému rámci, na jehož základě proponuje koncept pochopeného autora. Tvrdí, že, pochopený autor je výsledkem interpretačního aktu, kde se autor, jako čtenářovo předporozumění setkává s autorem vepsaným do textu, který čtenářovu představu autora v daném momentu interpretace aktualizuje. V empirické části bylo provedeno 28 hloubkových osobních rozhovorů s Čechy narozenými mezi lety 1948-1963, s cílem zaznamenat jejich zkušenosti a jejich vztah k médiím a mediálním autorům. Cílem empirické části není zachytit, "co je autor", ale jak se daným autor stává. Z analýzy dat vyplývá, že chápání autora je...
Labyrint světa a ráj srdce 1623-2023. Druhý život nejznámějšího Komenského díla.
Vik, Dalibor Jiří ; Schifferová, Věra (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent) ; Beneš, Jiří (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem druhého života nejznámějšího Komenského českého spisu Labyrint světa a ráj srdce a konstitucí jeho místa v dějinách idejí. V šesti hlavních historických etapách rozložených do čtyř staletí od sepsání rukopisu (1623) až do současnosti (2023) zkoumá recepci díla v rovině kulturně-společenské a badatelské, sleduje jejich vzájemnou interakci a popisuje posuny v interpretaci díla v souvislosti s měnícími se dobovými paradigmaty. Z pramenného materiálu analyzuje především širokou paletu různých edic a překladů díla, zmínek, komentářů a odborných publikací o díle a objekty umělecké povahy, na jejichž základě se snaží rekonstruovat dobové obrazy díla, které symbolicky i fakticky doprovázelo českou společnost při jejích dějinných proměnách. Práce obsahuje dosud nejúplnější soupis českých vydání a překladů Labyrintu a související sekundární literatury. Byla sepsána ke 400. výročí sepsání rukopisu díla.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 332 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.