Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Viry ve výuce biologie na vyšším stupni gymnázia (ISCED 3A)
Blahnová, Anežka ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá výukou tématu Viry na vyšším stupni gymnázií. V teoretické části se věnuje zařazení tématu v průběhu vyučování, analyzuje dostupné učebnice a jiné učební materiály, věnuje se z teoretické strany aktivizačním metodám, a navrhuje výukové jednotky. Ve výukových jednotkách využívá především metody aktivizační a cílící na kritické myšlení. V praktické části navržené výukové jednotky ověřuje ve výuce, a hodnotí jejich úspěšnost z hlediska míry zapamatování učiva žáky.
Práce s textem ve výuce biologie
Rezková, Gréta ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou práce s textem ve výuce biologie na základní škole. Cílem této práce je zjistit schopnost žáků analyzovat textové materiály a pracovat s nimi různým způsobem. Ve výzkumné části práce byly vytvořeny texty pro výuku žáků na 2. stupni základní školy a na ně navazujících 8 úloh. Úlohy byly zadány žákům (n = 75) v 6. - 8. ročníku v různých fázích hodiny. Následně byly úlohy vyhodnoceny a na základě výsledků posouzena schopnost žáků úlohy řešit. V šesti úlohách měli žáci vyšší úspěšnost než 70 %, pouze ve dvou úlohách získali žáci méně než 45 %. Výsledky výzkumu ukázaly, že schopnost žáků porozumět a pracovat s textem je na dobré úrovni. Bylo také zjištěno, s jakými metodami se žákům hůře pracuje a jakým způsobem je třeba úlohy upravit. Klíčová slova Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metody
Výuka biologie člověka s využitím CLIL v ruském jazyce
Mutlová, Tereza ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukovým přístupem CLIL (Content and Language Integrated Learning) integrující výuku biologie člověka a ruského jazyka. Cílem diplomové práce je tvorba příprav na výuku a výukových materiálů pro 3. stupeň a jejich ověření v praktické výuce na dvou gymnáziích. Na jednom gymnáziu probíhala výuka tzv. soft CLILem a na druhém tzv. hard CLILem. Výsledky žáků vyučovaných pomocí CLILu jsou vyhodnoceny pretesty a posttesty, které ověřovaly vstupní a výstupní znalosti žáků. Postoje žáků ke CLIL výuce byly zjišťovány postojovým dotazníkem. U respondentů z obou škol došlo po výuce s využitím CLIL ke zlepšení znalostí, ovšem nebylo nijak výrazné. K výuce realizované pomocí CLIL mají žáci spíše neutrální postoj, přičemž děvčata mají pozitivnější postoj než chlapci. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, biologie člověka, výuka biologie, didaktika biologie
Přístupy k výuce biologie na alternativních vyšších sekundárních školách
Svobodová, Renata ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o výuce biologie na alternativních školách zajišťujících vyšší sekundární vzdělávání v České republice. Jejím cílem je popsat a výuku biologie na vybraných alternativních středních školách na základě tří případových Těmito školami jsou Gymnázium Na Zatlance s Přírodní škola a Waldorfské lyceum Praha. Strategií provedeného kvalitativního výzkumu byla vícepřípadová studie, data byla získána na základě přímého pozorování výuky, individuálních rozhovorů s učiteli, skupinových rozhovorů s žáky a analýzou dokumentů. Koncept výuky biologie na zkoumaných alternativních školách je komplexně rozebrán včetně popisu konkrétních vyučovacích jednotek. Kromě samotné výuky biologie je nalyzován ideologický základ jednotlivých škol, dále organizace výuky a hodnocení. komparace zkoumaných alternativních škol vyplývají společné rysy těchto škol, mezi patří důraz na osobnostní rozvoj žáka, netradiční organizace výuky, absence známkování, časté mimoškolní výjezdy, respektující přístup učitelů a ve výuce biologie odklon od systematiky. Přínosem této práce je nejen vhled do problematiky alternativních středních škol, které jsou málo zkoumanou oblastí českého vzdělávacího systému, ale t inspirace pro pedagogickou veřejnost.
Badatelské dovednosti žáků při výuce biologie na vybraných školách na Českobudějovicku
MARTINCOVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaká je úroveň badatelských dovedností žáků při výuce biologie na vybraných gymnáziích a středních školách v Českých Budějovicích. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dílčím cílem bylo sestavení dotazníku pro učitele biologie. Tento dotazník byl zaměřený zejména na zkušenosti učitelů s badatelsky orientovaným vyučováním a sloužil také k porovnání odpovědí žáků a jejich učitelů. Šetření proběhlo na čtyřech vybraných gymnáziích a jedné střední škole v Českých Budějovicích. Na gymnáziích byli do výzkumu zahrnuti žáci ze všech studijních programů, ze čtyřletého a také z vyššího cyklu šestiletého a osmiletého gymnázia. Celkem se výzkumu zúčastnilo 451 žáků. Z výsledků vyplynulo, že v didaktickém testu zaměřeném na badatelské dovednosti dosáhli žáci průměrného výsledku. V tomto šetření měli žáci nejvyšší úspěšnost v obsahových znalostech ve vztahu k badatelské činnosti. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v položkách zaměřených na schopnost interpretace dat. Podprůměrný výsledek byl však zjištěn u schopnosti formulování hypotéz a také u vysvětlování vědeckých jevů. Obtíže žákům činilo vyhodnocování a navrhování přírodovědného výzkumu a vyvozování závěru. Příčinou těchto výsledků může být nižší míra implementace badatelských úloh do výuky, což bylo potvrzeno v dotaznících získaných od vybraných učitelů biologie, kteří uvedli, že sice tyto úlohy do výuky zařazují, ale spíše sporadicky, a to zejména z důvodu velmi náročné časové přípravy a realizace.
Analýza výuky biologie na SŠ s přihlédnutím k podílu praktické výuky.
Chudomelová, Iva ; Drda Morávková, Alena (vedoucí práce) ; Janštová, Vanda (oponent)
Přírodovědné předměty, tedy biologie, chemie a fyzika, tvoří výrazně reálné vyučovací předměty, které je nezbytné opřít zejména o pokusy a pozorování. Jinými slovy praktická výuka je charakteristickým rysem všech přírodovědných předmětů. Praktická výuka má pozitivní vliv na zvyšování atraktivnosti jednotlivých předmětů, avšak ve smyslu kognitivní funkce je její přínos stále diskutován. Jaký význam mají laboratorní cvičení pro samotné učitele, jakožto zprostředkovatele vyučovacího procesu? Z výzkumu vyplývá, že praktická výuka je učiteli vnímána kladně především kvůli dokonalému propojení teorie s praxí, nižšímu počtu žáků a jejich aktivnímu přístupu ve výuce. Negativně se jeví časová náročnost, spočívající hlavně v sehnání a přípravě materiálu. Klíčová slova: výuka biologie a přírodovědných předmětů, laboratorní cvičení, školní laboratoř, časová dotace přírodovědných praktik
Využití akvária ve výuce biologie
Špůrová, Hana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití sladkovodních akvarijních živočichů ve výuce biologie. Poskytuje zejména podrobné návody na školní pokusy a pozorování s živočichy, kteří mohou být chováni ve školním sladkovodním akváriu. Návody jsou zpracovány ve formě pracovních listů pro žáky. Každý pracovní list je doplněn o správné výsledky a pokyny pro učitele, které obsahují přesné návody na přípravu pozorování a pokusů i některé další doplňující informace. Jednotlivé pracovní listy se věnují zástupcům nejen studenovodních a tropických sladkovodních ryb, ale i krevet a raků. Velká část z návodů je věnována i našim bezobratlým živočichům, které je možno odchytit v přírodě a následně alespoň omezenou dobu v akváriu chovat. Nalezneme zde tedy pracovní listy zabývající se vodními larvami hmyzu, ploštěnkami, plošticemi, brouky, měkkýši, kroužkovci a členovci. Součástí jsou informace o jednotlivých zástupcích využívaných v pracovních listech, zahrnující zejména jeho charakteristiku a nároky na chov. Najdeme zde i návody, jak tyto živočichy opatřit. Tato práce je zároveň koncipována jako příručka pro učitele biologie a přírodopisu a to zejména pro ty, kteří nemají s akvaristikou žádné zkušenosti. Proto obsahuje i praktické návody, jako například kam akvárium ve školní třídě umístit, jak jej zařídit a...
Prekoncepty vybraných biologických jevů a dějů u žáků základních škol.
PAZOUROVÁ, Martina
V diplomové práci byl zjišťován obsah prekonceptů z oblasti biologie u žáků 6. a 8. ročníků základních škol, respektive u žáků stejného věku (primy a tercie) nižších gymnázií. Pro jejich šetření byla vybrána dvě stěžejní vzdělávací témata, a to problematika fotosyntézy a trávení a trávicí soustavy. Prekoncepty skupin respondentů odpovídajícího si věku a jejich shoda s očekávanou cílovou znalostí byly analyzovány a porovnávány.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.