|
Mezi retribucí a lidovým soudnictvím 50. let. Kontinuity a diskontinuity v soudních síních
Němcová, Veronika ; Spurný, Matěj (vedoucí práce) ; Rákosník, Jakub (oponent)
Práce se zaměří na dynamiku proměn v oblasti soudnictví po roce 1945, s důrazem na personální kontinuity a diskontinuity mezi retribučními soudy a lidovými soudy raných 50. let. V ohnisku zájmu bude stát soudní praxe a její proměny v kontextu poválečného diskurzu očisty. Pozornost bude zaměřena také na sledování mechanismů disciplinace soudců v poválečném Československu a strategií, pomocí nichž se s proměnami kariérních podmínek a nároků vyrovnávali. Klíčová slova: retribuce, očista, mimořádné lidové soudy, soudnictví, soudci, personální změny, kontinuity a diskontinuity, lidové soudnictví
|
|
Návrh a experimentální ověření aktivizujících metod v kontextu školní úspěšnosti
Němcová, Veronika ; Berková, Kateřina (vedoucí práce) ; Holečková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se věnuje návrhu aktivizujících metod při výuce časového rozlišení na obchodních akademiích. Nejprve je zde teoretická část, která se věnuje obecně předmětu Účetnictví a výzkumům a článkům se zaměřením na aktivizující metody nebo prospěch žáků. Také je zde rozbor učebnice, která se využívá při výuce účetnictví na obchodních akademiích a věcný a didaktický rozbor učiva o časovém rozlišení. Praktická část práce se skládá z předvýzkumu, který byl podkladem experimentálního ověření vybraných metod při výuce časového rozlišení na obchodní akademii.
|
|
Společnost na Hlučínsku mezi dvěma světovými válkami (Formování národní identity na příkladu školství)
Němcová, Veronika ; Spurný, Matěj (vedoucí práce) ; Čechurová, Jana (oponent)
Bakalářská práce Společnost na Hlučínsku mezi dvěma světovými válkami / Formování národní identity na příkladu školství zpracovává téma boje o národní identitu tohoto specifického kraje s výrazně odlišnou historií, než jaká potkala ostatní části nově vzniklé Československé republiky. Pokouší se nastínit vývoj česko-německých národnostních střetů v letech 1920-1938 a ukazuje, že tyto střety spíše než skutečný zájem místního obyvatelstva upřednosťňovaly národnostní a strategické zájmy vlastní. Z obecnějšího perspektivy specifické situace Hlučínska v ekonomické, politické a náboženské oblasti vyzdvihuje jako dominantní pole střetu školství a s ním spojené usilování o jazykovou hegemonii. Nastiňuje podmínky a souvislosti, které měly zásadní vliv na formování národní identity hlučínského regionu.
|
| |
|
Role sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním
NĚMCOVÁ, Veronika
Bakalářská práce rozdělená do dvou částí se zabývá problematikou edukace pacientů s duševním onemocněním. Teoretická část se věnuje oboru psychiatrie, jeho historickému vývoji, příčinám vzniku duševního onemocnění a klasifikaci duševních onemocnění. Dále je v teoretické části zpracována oblast ošetřovatelské péče o pacienty s duševním onemocněním včetně jejích specifik, oblast komunikace v ošetřovatelské péči a konkrétně s pacienty s duševním onemocněním. V neposlední řadě se věnujeme oblasti edukační činnosti u pacientů s duševním onemocněním. Praktická část se věnuje průběhu a výsledkům výzkumného šetření. Výzkumné šetření probíhalo v první polovině roku 2017 na akutním psychiatrickém oddělení v lůžkové i ambulantní části. Hlavní cíl byl zaměřen na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním s ohledem na jeho diagnózu a problematiku s ní související. Po stanovení hlavního cíle jsme určili tři dílčí cíle: cíl intelektuální, praktický a osobní. Tyto cíle se staly podkladem pro vytvoření pěti výzkumných otázek, na jejichž základě byly vytvořeny otázky, které byly použity v rozhovoru s probandy. K realizaci výzkumného šetření byla vybrána metoda polostrukturovaného rozhovoru, jehož součástí byly základní i doplňující otázky. Doplňující otázky pak byly pokládány v průběhu rozhovoru s probandy v případě potřeby. Výzkumný soubor tvoří skupina osmi sester pracujících na lůžkovém či ambulantním zařízení psychiatrického oddělení jedné z nemocnic Plzeňského kraje. Rozhovory s probandy probíhaly vždy na předem domluveném místě. Probandi byli seznámeni s dodržením plné anonymity včetně neuvedení názvu nemocničního zařízení, ve kterém pracují. Po dokončení sběru dat byly výsledky zkoumány pomocí kódování a kategorizace. Odpovědi probandů byly doslovně zaznamenávány do předem vytvořených kategorií. Během výzkumného šetření jsme se zaměřili na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním. Tázali jsme se sester například na to, jaké vidí překážky k dosažení účinné edukace, jaký smysl vidí v edukaci pacienta s duševním onemocněním a další. Výzkumné šetření ukázalo, že dotazované sestry nemají dostatek kvalitních edukačních materiálů, které by jim pomohly v průběhu celého edukačního procesu. Dalším faktorem ovlivňujícím edukační proces je dle našeho výzkumného šetření úplný nedostatek vyhrazeného časového prostoru pro edukaci pacientů s duševním onemocněním. Dále bylo zjištěno, že i přes dostatečnou motivaci sester se jim nedostává dostatek informací vztahujících se k jejich zaměření v rámci celoživotního vzdělávání, které by jim pomohly v komunikačním i edukačním procesu. Domníváme se tedy, že jedním z mnohých řešení pro naše zkoumané pracoviště by bylo vyhrazení času na edukační činnost sestry, poskytnutí sestrám více efektivních materiálů a kvalitního vzdělání v oboru. Věříme, že naše bakalářská práce bude přínosem pro další profesní zaměření a život autorky a také pro všechny čtenáře této bakalářské práce. Touto prací se také otevírá prostor pro výzkumné šetření větších rozměrů vzhledem k námi zjištěným jevům.
|
| |
| |
| |
|
Lidský kapitál v podniku: hodnocení z hlediska věku
Němcová, Veronika ; Boučková, Bohuslava (vedoucí práce) ; Ludmila, Ludmila (oponent)
Lidský kapitál je jedním z nejcennějších zdrojů a zároveň klíčovým faktorem ekonomického rozvoje podniku. Proto problematika stárnutí populace a tím hodnocení lidských zdrojů dle věku vstupuje v současné době do popředí všeobecného zájmu. Cílem diplomové práce je poskytnout ucelený pohled na oblast lidských zdrojů a jejich hodnocení v podniku. Úvodní část je zaměřena na popis lidských zdrojů v ekonomických teoriích, procesu stárnutí obyvatel v České republice, hodnocení a potřeby zaměstnanců. V praktické části je seznámení s pojišťovnou Generali a analýzou jejích zaměstnanců pomocí dotazníkového šetření. Závěrečná část práce je věnována zhodnocení výsledků a doporučením.
|
|
Analýza terestrických společenstev lišejníků v lišejníkových borech (biotop L8.1 A) v severních Čechách
Němcová, Veronika ; Kocourková, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá biomonitoringem terestrických lišejníků vyskytující se v lišejníkových borech L8.1A v okresu Česká Lípa v severních Čechách. Celkem bylo za pomoci excerpce historické literatury zaznamenáno 57 druhů terestrických lišejníků. Terenním průzkumem se podařilo nalézt 33 druhů terestrických lišejníků. Podařilo se najít 6 nových druhů, které excerpcí historické literatury nebyly zaznamenány. V rámci kategorie ohrožení druhů, se vyskytovaly převážně neohrožené druhy LC, dále blízké ohrožení NT, ale i druhy zranitelné (Cladonia cervicornis, C. ciliata, C. glauca, C. macrophylla a C. strepsilis) a dva druhy ohrožené EN (Cladonia crispata a C. portentosa). Na základě vyhotovení a porovnání fytocenologických snímků a četnosti druhů uvnitř, byly stanoveny Dg (diagnostické) a Dm (dominantní) druhy. V omezené analýze RDA bylo zjištěno, že nejlépe vysvětluje variabilitu v datech vztah druhů k jednotlivým lokalitám. Nadmořská výška a hodnota pH vyšly marginálně průkazné. Pomocí neomezené lineární analýzy PCA a srovnávacího dendrogramu, bylo zjištěno, na kterých snímcích se nejvíce vyskytují druhy a které snímky jsou si svým druhovým složením podobné. Výsledkem revize mapování segmentů biotopů L8.1, v podjednotce L8.1A, je zjištění, že u mnoha segmentů by měla být změněna kvalita a zachovalost nebo by měly být přiřazeny k jinému biotopu. Z 55 segmentů odpovídal pouze jeden segment. Na základě mapování biotopů z hlediska pokryvnosti mechového patra, bylo objeveno 8 reprezentativních lokalit s podjednotkou L8.1A.
|