Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 384 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Myšlenkový odkaz Františka Drtiny
Ďurovec, Dominik ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá myšlenkovým odkazem českého myslitele Františka Drtiny (1861-1925), který vynikl především v oboru dějinách filosofie a pedagogiky. Byl reformátorem školství, univerzitním profesorem, vědcem a politikem. Zrekonstruovaný myšlenkový odkaz práce ukazuje, že Drtina významně přispěl k porozumění dějin filosofie a pedagogiky, ačkoli nevytvořil vlastní filosofický systém, ale přinesl vlastní pedagogické záměry. Těmto oborům věnoval většinu svých spisů. První kapitola se věnuje jeho životu a sleduje jeho životní osudy. Jedná se o obsáhlou kapitolu a rekonstruuje jeho životní obraz. Člověku se tak má vyjevit František Drtina. Druhá kapitola obsahuje myšlenkový odkaz, který je zasazen do dobového kontextu. Dále je zde rozbor vybraných filosofických a pedagogických děl. Součástí toho je také hodnocení autory tehdejší doby, kteří lépe dokážou uchopit Drtinův myšlenkový odkaz. Práce je psána objektivně, avšak se zaujetím autora k české filosofii. Práci je třeba vnímat jako příspěvek do dějin české filosofie.
Pojetí člověka před heideggerovskou Kehre
Toulcová, Radana Theodora ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Práce se zabývá přehledem analýzy pojetí člověka u Heideggera v jeho prvním období, před obratem "Kehre". Soustředí se na základní fenomény Heideggerovy fundamentální ontologie. Jsou to pobyt (Dasein), naladění (Stimmung) a úzkost (Angst). Vychází zejména z děl Bytí a čas (Sein und Zeit) a Co je metafyzika? (Was ist Metaphysik?), zvláštní důraz je kladen na Heideggerovo pojetí úzkosti. Záměrem práce je přiblížení Heideggerovy filosofie pracovníkům pomáhajících profesí, zejména psychoterapeutům. Klíčová slova: Heidegger, pojetí člověka, Fundamentální ontologie, Dasein, Stimmung, Angst, Filosofie a Psychoterapie
Svoboda svědomí v Duchu Kristově - stěžejní zásada husitské teologie
Sedlák, Filip ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent) ; Šafin, Ján (oponent)
Svoboda svědomí v Duchu Kristově - stěžejní zásada husitské teologie Filip Sedlák Tématem disertační práce je svoboda svědomí v Duchu Kristově jako specifické vyjádření podstaty křesťanství a z ní plynoucí křesťanské svobody v pojetí husitské teologie Církve československé husitské (CČSH). Ačkoli jsou svoboda svědomí a Duch Kristův dva zdánlivě nezávislé pojmy, tak ze způsobu, jakým s nimi tradice husitské teologie včetně oficiálních věroučných i právních dokumentů pracuje, je zjevné, že to jsou pojmy spojené, jak je postupně ve shora uvedené formě nakonec výslovně spojí klíčový teolog této teologické tradice Zdeněk Trtík. Primárním pojmem je pak Duch Kristův jako podstata křesťanství a svoboda svědomí jako forma křesťanské svobody z něj vyplývá, je důsledkem plynoucím z přijetí autority Ducha Kristova, z přijetí Krista za svého Pána a stání se jeho učedníkem. Protože je koncept svobody svědomí v Duchu Kristově konceptem se stabilním důležitým místem v tradici CČSH, který je přítomen od počátku do současnosti, ale zároveň jeho pojetí prošlo různým vývojem a změnami, je třeba jej ohledat ve své podstatě, která je trvalá i přes ony různé změny. Hledáme tak podstatu podstaty či intenci intence. V práci jsme pro toto ohledávání zvolili způsob tří sond do konkrétních exponovaných situací, kde můžeme...
Podobnost mezi Sokratem a Ježíšem z Nazareta
Čížková, Blanka ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
V této práci jsme se zaměřili na podobnost mezi Sókratem a Ježíšem. Porovnávali jsme jednotlivé události a okolnosti v jejich životech a v jejich učení. Oba muži se zasloužili o vznik myšlení, které do té doby nemělo obdoby. Jejich učení je učením etickým. Úkolem každého člověka není jen poznat ctnosti jako jsou dobro, spravedlnost, pravda atp. ale i je konat.
Francouzský evolucionismus ve světle moderní vědy
Šlégr, Pavel ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Sobotka, Milan (oponent) ; Plašienková, Zlatica (oponent)
dizertační práce Název práce: Francouzský evolucionismus ve světle moderní vědy Autor práce: Mgr. Pavel Šlégr V této práci jde zejména o srovnání myšlení dvou francouzských myslitelů-křesťanských evolucionistů 2. poloviny 19. století a 1. poloviny 20. století: Henri Bergsona a Pierra Teilharda de Chardin. Mé srovnání postupuje podle tematických oblastí: biografie obou myslitelů, čas a prostor, překonávání mechanicismu, kauzalita a teleologie, zdroje, směr a struktura evoluce, evolucionismus 19. století, evolucionismus 20. století. Další část práce je věnována chápání člověka v díle obou myslitelů. Tato práce se zabývá též současným evolucionismem, založeným zejména na statistických metodách práce s geny a jejich modely. Práce se zabývá také moderními fyzikálními a kosmologickými teoriemi a uvádí je do souvislosti s dílem Bergsonovým a Teilhardovým.
Východ a západ a poznávání
Koláček, Luboš ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Kalábová, Helena (oponent)
1 Univerzita Karlova Pedagogická fakulta DISERTAČNÍ PRÁCE 2022 Luboš Koláček 2 Univerzita Karlova Pedagogická fakulta DISERTAČNÍ PRÁCE Východ a Západ a Poznávání East and West and Cognition Luboš Koláček Školitelka: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. Studijní program: filozofie Studijní obor: filozofie Rok odevzdání: 2022 3 Prohlašuji, že jsem disertační práci na téma Východ a Západ a Poznávání vypracoval pod vedením školitele samostatně za použití v práci uvedených pramenů a literatury. Dále prohlašuji, že tato práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze, 24. 4. 2022 ……………………………… podpis 4 Poděkování: Profesorce PhDr. Anně Hogenové, CSs. - za všechno! 5 Abstrakt Práce je filozofickým a nezbytně též historicko-filozofických srovnávacím rozborem vzájemně korespondujících akcentů dané problematiky zasahující období v rozmezí let od 8. století před naším letopočtem (př. Kr.) do současnosti, s ohledem k "osové době" kulturního "zázraku" obdobně prosperujících kultur a filozofií v relativně odříznutých krajinách Východu a Západu. Podrobněji se pak zabývá některými významnými i zcela zásadními filozofy a duchovními učiteli, souvisejícími učenci či umělci nejrůznějších oborů, ale též osobnostmi méně známými, a to na bázi rámcových vstupů do co největších hloubek uvažování těchto myslitelů, to...
Politická filozofie Hannah Arendtové (politická kultura a občanská společnost v politické filozofii Hannah Arendtové)
Kuznetsova, Valentina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Svobodová, Zuzana (oponent) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Hlavním cílem disertační práce "Politická filozofie Hannah Arendtové (politická kultura a občanská společnost v politické filozofii Hannah Arendtové)" výzkum a analýza politické filosofie Hannah Arendtové a následné kritické přehodnocení.V první kapitole jde o myšlení Hannah Arendtové. Na příkladě pojmů "předběžné porozumění" "původ" Arendtová ukazuje na způsob myšlení, které se nazývá tranzitivním. ámci tohoto myšlení nemyslí o něčem, ale myslí něco. Tímto vstupuje do problematiky věci. Tranzitivnost filosofie M. Heideggera spočívá v "myslícím čtení" filosofických textů, proniknutí do samého myšlení. Hannah Arendtová prodloužila tradici myslícího čt ní Heideggera, které lze vidět na příkladě použití Arendtovou pojmů natality, ἀρχή Příčinu banality zla Arendtová vidí v neschopnosti myslet. Problém banalit sí s myšlením. Druhá kapitola se jmenuje "Kultura a politika", ve které je propojeno myšlení Heideggera o polis a úvahy Arendtové o politické sféře. Problém totalitarismu je řešen otázkami kolektivní odpovědností a paradoxem lidských práv. Třetí kapitola se jmenuje "Totalitarism v ruské filosofické tradici (Hannah Arendtová a rušti filosofové)". Ve své práci Arendtová cituje ruské filozofy Berďajeva a Fedotova. V filosofii ruských myslitelů se nachází klíč k pochopení totalitního systému v KLÍČOVÁ SLOVA...
Existencialism and its Implementation in Education
Krivdová, Annamária ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Tato práce si klade za cíl nastínit nejvlivnější myšlenky existencialismu a dát je do souvislosti s naším každodenním životem. První část se zaměřuje na pět existenciálních spisovatelů a jejich nejhlubší příspěvky. Oslovuje díla Dostojevského, Kierkegaarda, Nietzscheho, Sartra a Camuse. Druhá část se skládá z dvanácti podkapitol, řešících otázky svobody, determinismu, úzkosti, utrpení, autenticity, odpovědnosti a hledání smyslu života. Tato část se snaží uvést otázky existenciální filozofie do praktického využití a zdůraznit její trvalý vliv a význam v dnešním světě. Je postavena ve formě dvanácti lekcí a nabízí různé příklady a pohledy na podnětné koncepty uvedené v první části.
Thanatologie jako problém
Štěpánková, Iveta ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce s názvem Thanatologie - Tabuizace smrti jako fenomén současné společnosti popisuje problematiku poměrně moderní interdisciplinární vědní disciplíny zvané thanatologie v celkovém jejím kontextu. Zaměřuje se na hlubší seznámení s konečností lidského života, smrtí a umíráním, doposud opředené mnoha otázkami a záhadami. Cílem mé práce je zmapování dnes tabuizovaného tématu smrti, jež současná společnost záměrně vytěsnila a izolovala od života člověka kvůli neutuchajícímu strachu, který tento pojem přináší. Prostřednictvím své práce bych ráda prolomila mlčenlivost s tématem smrti spojenou. Snahou je přiblížení pojmu thanatologie včetně jejího zaměření a dělení. Práce nahlíží na pojetí smrti nejen z pohledu různých vědeckých disciplín, ale i ze strany velkých světových náboženství a jejich specifických pohřebních rituálů a funkcí rituálů jako takových. Rovněž poukazuje na historický diskurs smrti, jenž se od soudobého pojetí zásadně liší. Dále vysvětluje procesy, které se odehrávají v těle zesnulého člověka ihned po jeho smrti. Kromě toho definuje klinickou smrt a stavy s ní spojenou. Předkládá množství odborníků a představitelů z oboru thanatologie, kteří se danou problematikou zabývají včetně významných osobností, jakými byl Sókratés, Jan Amos Komenský, T. G. Masaryk a Jan Patočka....
Výchova, dialog a totalita ve filozofické reflexi
Dobiáš, Ondřej ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce interpretuje titulní pojmy v kontextu otázek krize výchovy a vzdělání a představuje příspěvek filozofie pro pedagogiku. Východiskem úvah jsou otázky možnosti rozvoje svobodného myšlení v rámci soudobého (formálního) vzdělávání. Práce připomíná původní smysl výchovy a vzdělání a poukazuje na úskalí pojetí jakožto procesu formování - způsobem podléhajícím vnějškovým vlivům a často vedeným převážně s ohledem konformace do přednastavených společenských mechanismů a struktur. Do protikladu takového pojetí staví původní výchovu jako dialogickou otevřenost a bezprostřednost totožnou s lidským vztahováním jako takovým. Práce odkrývá výchovu jako autentickou možnost postmoderního člověka, schopného svobodného (odpovědného) sebeurčování, který se otevřeným přehodnocováním vlastního myšlení stává imunnějším vůči manipulaci a totalitnímu myšlení. Klíčová slova Výchova, vzdělání, krize, filozofie, etika, dialog, totalita, věda, svět, technika, autenticita, transcendence, předmětnost, přirozenost, svoboda, spontaneita, vůle, myšlení

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 384 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.