National Repository of Grey Literature 57 records found  beginprevious48 - 57  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Between image and reality: art education at a four-year high school and RVP GV
Kitzbergerová, Leonora ; Slavík, Petr (advisor) ; Šamšula, Pavel (referee) ; Horáček, Radek (referee)
Ve své práci se zaměřují především na postižení změn funkcí a cílů výtvarné výchovy, jak se projevují v každodenní praxi. Snažím se zachytit dynamiku procesu komunikace a poznávání v jednotlivých vyučovacích hodinách či v rámci tematických celků, které, ač nejsou explicitně definovány v žádném z dokumentů školního kurikula, jeví se jako podstatné pro výchovně vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Zaměřuji se především na otázky týkající se vzájemného dorozumění a z něj vyplývající věrohodnosti týkající se předávaných hodnot a stanovisek. Jedná se především o dynamiku postupné orientace studentů v oblasti vnímání, uvědomování si a vytváření symbolických významů. Zaměřuji se na způsoby rozvíjení dovedností rozpoznávat kulturně, historicky, sociálně i individuálně podmíněné významové struktury, v jejichž rámci chápeme, reflektujeme a posuzujeme nejen díla výtvarného umění a produkty své vlastní tvůrčí činnosti, ale také svoje úsudky, výroky a postoje k nim vztažené. Má práce je tvořena třemi vzájemně propojenými a úzce souvisejícími obsahovými celky. První je věnován reflektivnímu dialogu jako základní metodě komunikace a vzdělávání a výchovy v hodinách. Druhým tématem je nacházení a reflexe vztahů mezi obrazy a skutečností v podobě a rozsahu, které umožňuje prostředí gymnázia. Ve třetí části se zaměřuji na práci...
Body - Physicality - Image between Art Education and Drama Education
Linhartová, Kateřina ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Slavík, Jan (referee) ; Machková, Eva (referee)
Summary: We work on the assumption that art education as well as the whole educational system should deal with the current issue of "the turn towards body and physicality". Human body, unlike the new rapidly developing media, is the oldest medium that our forefathers used as a means of expression. This may be the cause of the erroneous assumption that we can use this tool without actually learning to use it as we do when working with other visual media. We are attempting to refute this common fallacy. On that account we examine the possibilities of inclusion of a joint concept of art and drama education into regular lessons at primary schools as well as other types of schools. Our aim also is to develop the dialogue between art education and drama education. This work seeks to phrase the reasons and search for the ways of development of physical skills and abilities in art education based on the drama education methodology, while searching for a new concept of work with imagery in drama education in order to achieve its objectives. The researched joint art and drama concept relates to the new concept of the subject of Art and Drama Education taught at the Faculty of Education, Charles University in Prague. Key words: body, physicality, body scheme, body image, image, semiotic body, body representation,...
Spatial plastic creation in Changing concepts of art education : ceramic art as a phenomenon of visual arts and art education
Woolf, Karolina ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Joanidis, Lefteris (referee) ; Jarkovský, Pavel (referee)
Rozvíjení trojdimenzionálního - prostorového - myšlení, které je důležité pro poznávání světa a pochopení osobní identity v něm, je důvodem k častějšímu prosazování prostorové tvorby ve výuce na základních školách. Tato identifikace by měla probíhat na základě tvůrčích aktivit podmíněných poznávací hodnotou celistvosti lidského zážitku. Ohniskem pohledu by mělo být vzájemné doplňování prostorového a plošného vyjadřování, přičemž diferenciace tkví ve vymezení pólů trojdimenzionální a dvojdimenzionální formace. Stává se ale, že při rozlišování obou útvarů ve výuce dochází k omylům, které hovoří o nedostatečném pochopení či úplné desinterpretaci problému způsobu vyjadřování. Zároveň se ukazuje, že preference plošné tvorby a distance od prostorové tvorby ve výuce je velmi častá. Příčinou se zdá být technologická náročnost prostorové tvorby (v přímé úměrnosti s časovou), která souvisí s výtvarnou průpravou pedagogů. Hlavním zaměřením mého odborného zájmu i obsahu mé disertační práce je prostorová plastická tvorba, její kvalitativní a kvantitativní zastoupení ve výuce výtvarné výchovy na primárním stupni základní školy. Domnívám se, že souvztažnost kvality a kvantity prostorové tvorby souvisí s pregraduální přípravou studentů - učitelů a s jejich oborovým zaměřením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Journeys
Denková, Monika ; Havlásek Tatarová, Lucie (advisor) ; Šamšula, Pavel (referee)
Ve své práci zkoumám pojem cesty v celé jeho šíři. Zaměřila jsem se převážně na cesty ve smyslu komunikace. Chtěla jsem poukázat především na to, jak obrovský význam mají cesty pro člověka a celou společnost, jak mohou ovlivňovat naše životy, ale také na jejich neskutečnou krásu, která inspirovala mnohé umělce. Na příkladech jejich děl pak upozorňuji také na mnohé problémy, které jsou spojeny s výstavbou nových komunikací a s dopravou. V didaktické části své práce jsem se pokusila celou problematiku přiblížit žákům na základě jich vlastní výtvarné činnosti.
Textbooks History of art culture for art and handicraft of secondary vocational schools: didactic analysis of texts
Polanecký, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Švec, Vladimír (referee) ; Lysáček, Petr (referee)
The thesis "School Textbooks of History of Visual Culture for Secondary Art Schools (Didactic analysis of texts)" is focused on the area of visual culture textbooks for professional secondary art education. The secondary art education in the territory of Czech Republic has a long tradition since the middle of 19th century and art history tuition realized in the school subject History of Visual Culture presents a considerable part of professional training of future artists, artisans and craftsmen. The main aim of the school subject is providing students with a complex and systematically structured knowledge of visual culture evolution, art trends and tendencies from the very beginning until the present days. This knowledge will be essential theoretical background for students' professional activities in the field of visual creation. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The structure of a work of art and music
Bláha, Jaroslav ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Herden, Jaroslav (referee) ; Prokop, Dušan (referee)
Současnou uměleckou scénu ovládá multimediální tvorba. Ta je naprosto přirozeným důsledkem tendencí usilujících o překonání hranic mezi uměleckými druhy, které se prosazovaly již v samotných počátcích avantgardního umění. Razantním způsobem přispěl k zrušení hranic mezi uměleckými druhy dadaismus, především pak curyšský kabaret Voltaire, a celý proces vyvrcholil v druhé polovině 20. století. O to absurdnější je současný stav umělecké komparatistiky, které chybí metodologická základna. Přitom jazyková komparatistika se právem pyšní dokonale propracovanou metodou komparace. Proto také řada prací umělecké komparatistiky vychází z této metodologické základny - po pravdě řečeno v lepším případě, protože většina z nich se tímto problémem nezatěžuje. Ovšem tato "výpůjčka" nerespektuje nejen specifické rysy umělecké komparatistiky ale ani jednotlivých uměleckých druhů (k tomu blíže v úvodní kapitole). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Architecture first half of the 20th century in the western part of the Ústí Region ( in preparation of art teachers and the educational use of the work with electronic media )
Pavlíček, Tomáš ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Brožek, Jaroslav (referee) ; Kratochvíl, Petr (referee)
The paper "The Architecture of the First Half of the Twentieth Century in the Western Part of the Ústi Region" ( in the preparation of art pedagogy and its didactical use in the realm of electronic media) covers - as it is obvious from the title - not only the architecture and its pedagogical reflection. In the first part of the paper the author tries to touch a phenomenon of the relationship of the society to the area itself. This phenomenon is significant as it unveils the social relationships and forces which were decisive in not only forming the region, but also influencing the way of interpretating the history, especially the history of the first half of the twentieth century. The main part of the paper consists of a description of the architecture in the interim period between the two world wars, in the identification of its creators, in the discerning of its Czech and German origins. The focus on the Ústi region is not by chance, as it is the home region of the author. The region is defined, starting at Ústi nad Labem going as far as Chomutov. This part traces the architectural development of German creativity in the Czech area and compares it with the Czech product. In our paper we have to note the more conservative approach of the German architects, who combined the procedures of expressionism with...
Sign, Code and Symbol in Photography
Pavelková, Kateřina ; Polcar, Miloslav (advisor) ; Šamšula, Pavel (referee)
Tato práce se chce pokusit nahlédnout způsoby, mechanismy a procesy, za kterých fotografie vznikají a čím a jak jsou tvořeny. Hledá funkce a možnosti znaku ve fotografii a snaží se pochopit jeho důležitost a podstatu ve fotografii. Klíčová slova: znak, kód, fotografie, umění, obraz, technika, sémiotika
Creative Arts of the 20th and beginning of the 21st Centuries and it use in Contemporary Plans for Art Education in the Lower Grades of Primary Schools
Korandová, Lenka ; Šamšula, Pavel (advisor) ; Hazuková, Helena (referee)
Diploma thesis is directed at art of 20th and beginning of 21st century and its application in art in primary school teaching. It is focused on transformation of art conceptions in all educational programmes from 1990. In practical part of thesis are probed pupils' attitudes to modern and postmodern art by empirical methods. According to favoured tendencies was designed a didactic project.
Me - A Portrait
Kubová, Andrea ; Fulková, Marie (advisor) ; Šamšula, Pavel (referee)
I - Vision, Icon (representation). The transformation of identity in relation to visual culture. Analysis of an influence of the contemporary media production to a subject, an individual. Graduation Thesis is formed in two parts: theoretical and practical. These parts are not presented separate, because in practical part I tried to suggest and validate experimentally my own pedagogical project in conjunction with the theoretical part and it's content, where in the text those two parts support themselves.

National Repository of Grey Literature : 57 records found   beginprevious48 - 57  jump to record:
See also: similar author names
2 Šamšula, Petr
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.