Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 303 záznamů.  začátekpředchozí294 - 303  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 

Lexikální a sémantická specifika právního jazyka
Čížkovská, Anna Marie ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Resumé Cílem diplomové práce je popsat právní jazyk, jeho základní jednotky a vztahy, do nichž vstupují. V úvodní kapitole je vymezen právní jazyk obecně, jako disciplína na pomezí lingvistiky a teorie práva. Vedle základních lexikálních jednotek a jejich vztahu k obecnému spisovnému jazyku jsou popsány i základní jednotky právního jazyka - právní normy - z jejichž struktury vyplývají některé základní požadavky kladené na právní jazyk. Vzájemný vztah obecného a právního jazyka je znázorněn pomocí Eulerových kruhů. Závěr kapitoly vymezuje právní jazyk z hlediska funkčních stylů a uvádí jeho stylistické zvláštnosti. První dvě části druhé kapitoly se zaměřují na význam lexikální jednotky, jež jsou posuzovány nejen podle míry autonomie jako autosémantika a synsémantika, nebo motivovanosti slova, ale také podle vzniku, nebo podle toho, zda je tvoří lexikální jednotky jednoslovné nebo víceslovné. Dodržování základních požadavků na právní text, které stanoví Legislativní pravidla vlády, je dokládáno příklady z konkrétních právních předpisů. V dalších podkapitolách je posuzováno dodržování požadavků určitosti, srozumitelnosti a jednoznačnosti v právní terminologii a při užívání cizích slov. Současně jsou uvedeny výjimky, u nichž je naopak žádoucí, aby užité pojmy byly neurčité nebo nejednoznačné. Podkapitola...

Stanovy banky
Vančová, Pavlína ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Elek, Štefan (oponent)
Vymezení a definice stanov banky s praktickou analýzou účinných stanov dvou bank působících na českém trhu Cílem této diplomové práce bylo poukázat na speciální úpravu bankovních stanov a popsat význam požadavků kladených na bankovní stanovy obchodním zákoníkem a zákonem o bankách. Vzhledem ke skutečnosti, že banky podléhají přísné státní regulaci, ve své práci autorka dále vycházela i ze sekundární normotvorby prováděné zejména regulátorem bankovního trhu ČNB. Kromě právní úpravy se zaměřila též na účinné bankovní stanovy dvou bank působících na českém trhu a zhodnotila jejich úpravu z hlediska zákonných požadavků. Práce se skládá z úvodu, čtyř kapitol, závěru, příloh a seznamu použité literatury. V úvodu autorka stručně seznamuje čtenáře s problematikou a nastiňuje důvody, proč si vybrala dané téma a jakých cílů by v práci měla dosáhnout. První kapitola se zabývá vymezením a obecnou charakteristikou stanov akciové společnosti s důrazem na její obligatorní náležitosti. Druhá kapitola se zaměřuje na stručnou charakteristiku a vymezení pojmu a postavení bank v ČR. Ve třetí kapitole popisuje autorka obligatorní náležitosti bankovní stanov s ohledem na požadavky obchodního zákoníku a zejména pak zákona o bankách. V závěru kapitoly se autorka věnuje též dalším požadavkům na bankovní stanovy, které na...

Právní úprava pojištění a zajištění v České republice a Velké Británii
Gregor, Martin ; Karfíková, Marie (vedoucí práce) ; Bakeš, Milan (oponent)
Právní úprava pojištění a zajištění v České republice a Velké Británii Má diplomová práce se zabývá právem v oblasti pojišťovnictví a zajištění. Pojišťovnictví je důležitý sektor v rámci finančních služeb, který pomáhá zmírňovat dopady náhodných událostí, které by jinak měli mnohem nepříznivější důsledek. Z důvodu velkých objemů peněz, které se v tomto sektoru pohybují, stát tuto činnost reguluje. Zejména stanoví podmínky pro vstup do odvětví, požadavky ohledně finančního zdraví a povinnosti pojišťoven vůči orgánu, který nad nimi vykonává dohled. Zajištění je činnost s pojištěním úzce související, protože jde v podstatě o "pojišťování pojišťoven", tedy přejímání rizik mezi pojišťovnou a zajišťovnou, která vyplácí pojišťovně zajistné plnění, pokud dojde k nahodilé události specifikované v zajistné smlouvě. Ačkoliv většina z nás se se zajištěním nemusí nikdy setkat, právě zajištění je klíčové, pokud dojde ke katastrofickým událostem, které způsobují ohromné škody. A je jedno, jestli jsou přírodní, nebo je způsobil člověk. V takovém případě totiž zajistitelé nesou velkou část škod, které pojišťovny pak vyplácejí svým klientům. Z tohoto důvodu se zabývám úpravou těchto činností a srovnávám mezi sebou úpravy České republiky a Velké Británie. Ačkoliv vzhledem k členství obou zemí v Evropské Unii je řada pravidel...


Finanční zabezpečení krizových opatření obce
ČERVENÝ, Jiří
Finanční zabezpečení je důležitým prostředkem pro provedení kvalitních příprav na krizové situace a následné řešení. Základní složku obecního rozpočtu tvoří finanční prostředky ze státního rozpočtu, které obce dále přerozdělují v odvětvové části do skupin, oddílů, pododdílů a paragrafů. Finanční prostředky na krizová opatření a ochranu obyvatelstva tvoří oddíl pět bezpečnosti státu a právní ochrany. Hlavním nástrojem finančního zabezpečení a sestavení rozpočtových výdajů ve skupině pět je zákon o krizovém řízení, zákon o IZS a zákon o rozpočtové skladbě. Současná legislativa pojednává o finančním zabezpečení krizových opatření a finanční rezervě. Množství finančních prostředků není stanoveno právním předpisem. Finanční prostředky jsou určeny k zajištění přípravy krizových situací, řešení a odstraňování následků podle krizového zákona a plnění úkolů stanovených zákonem o integrovaném záchranném systému. Cílem práce je v praktické části analyzovat veškeré příjmy obcí. Dále analyzovat rozpočtové výdaje, které jsou určené na zabezpečení krizových opatření včetně ochrany obyvatelstva. Cílem práce je, jestli podle současné legislativy obce vynakládají finanční prostředky podle rozpočtových kapitol na krizová opatření a zda finanční rezerva je dostačující. Výzkumná otázka, byla položená následovně: "Vytvářejí si obce rezervu finančních prostředků na zabezpečení krizových opatření, jak jim stanoví legislativa České republiky?". Výzkumný soubor tvořily tři obce katastrálního území ORP Tábor. Obce byly podobné svou velikostí a počtem obyvatel. Obec Planá nad Lužnicí byla odlišná v geografickém položení, kde okrají obce protéká řeka Lužnice. Krizový plán ORP Tábor není veřejně publikovatelný, ale z obecných poznatků může na území ORP Tábor vzniknout krizová situace povodně velkého rozsahu, epidemie, epizootie, radiační havárie, narušení dodávek plynu, tepla, a jiné živelné pohromy. Jedná se o rizika nebo možnou mimořádnou událost, která může iniciovat vznik krizové situace. Každá obec je zřizovatelem JPO3 a v obci je jednotka SDH. Možné riziko a vznik krizové situace může postihnout všechny tři zkoumané obce. Při porovnávání výdajů do skupiny pět bezpečnosti státu, bylo porovnání provedeno včetně pododdílu 531, který je v rozpočtových pravidlech veden na obecní policii, kamerový systém apod. Dále byly obcím porovnány výdaje zvlášť do oddílu 52 a oddílu 55. V oddíle 52 byla výše finančních prostředků podle zkoumaného roku například 0%, 0,1%, 0,4%, 2,9%. Oddíl 55 byl znatelně odlišný a to byla výše finančních prostředků například 82%, 97%, 100%. Výjimku tvoří rok 2013, kdy všechny tři obce znatelně navýšily finanční prostředky v oddíle 52. Tyto prostředky dosahovali výše 12,2%, 17,4% a 47,5% výdajů v odvětvové části. Podrobnějším výzkumem bylo zjištěno, že obce ne vždy mají rozpočtové výdaje na krizová opatření, tak jak ukládá zákon. Často nebyl v rozpočtové skladbě ve výdajích skupiny 5 pododdíl ochrany obyvatelstva, pododdíl krizového řízení, anebo pododdíl ostatní složky a činnosti integrovaného záchranného systému. Pododdíl 521 ochrana obyvatelstva byl pouze u obce Mladá Vožice a to ve všech čtyřech zkoumaných rozpočtových obdobích. Ostatní obce neuvedly ve zmíněném pododdíle žádné finanční prostředky. Provedenou analýzou rozpočtových výdajů v odvětvové části do skupiny pět bezpečnost státu lze vyhodnotit, že obce si nevytvářejí finanční rezervu a finanční prostředky tak jak jim ukládá současná legislativa. Zjištěné výsledky budou poskytnuty obcím a krajským úřadům. Práce bude poskytnuta krizovým manažerům, školám s podobným oborem, pro zkvalitnění vzdělávacího procesu.

Contract of employment
Vasil, Viktor ; Pichrt, Jan (vedoucí práce) ; Koldinská, Kristina (oponent)
Zhrnutie Pracovná zmluva Pracovná zmluva je dvojstranný právný úkon, ktorým vzniká pracovný pomer. Je využívaná v pracovnom práve a stanovuje práva a povinnosti medzi zaměstnávateľom a zamestnancom (pracovníkom). Tieto práva a povinnosti sú dohadované medzi dvoma stranami, ktoré sú v rovnocennom postavení. Keďže ide o zmluvu, je nevyhnutné, aby obe strany súhlasili s celým obsahom zmluvy, inak pracovná zmluva a pracovný pomer nemôžu vzniknúť. Pracovný pomer v Českej republike môže vzniknúť aj menovaním, ale tento spôsob je výnimočný. Pracovná zmluva aj menovanie sú upravené v zákone č. 262/2006 Zb., zákoníku práce. Pracovná zmluva je dobrovoľnou zmluvou, a tak je na stranách zmluvy, aby si stanovili podmienky zmluvy. Vďaka týmto podmienkam budú obe strany vedieť, čo môžu očakávať v pracovnom pomere. Pred uzatvorením pracovnej zmluvy musí zamestnávateľ poskytnúť zamestnnacovi všetky informácie o právach a povinnostech, ktoré pre neho budú z navrhovanej pracovnej zmluvy vyplývať (ako napr. pracovné podmienky). Niektoré pravidlá a podmienky sú prikázané legislatívou (zákoníkom práce) a obmedzujú slobodu zamestnávateľa a zamestnanca. Sú primárne určené na ochranu zamestnancov. Zákoník práce stanovuje, že pracovná zmluva musí byť uzatvorená zamestnávateľom písomne. Stanoví tiež podstatné náležitosti, ktoré musí...

Právní režim pozemků v chráněných územích a ochranných pásmech
Hrazdilová, Dana ; Žákovská, Karolina (vedoucí práce) ; Stejskal, Vojtěch (oponent)
Cílem mé práce je rozbor právního režimu, který je užit v chráněných územích a ochranných pásmech. Oba instituty lze zařadit mezi nástroje ochrany životního prostředí. Jsou ale využívány i na ochranu jiných objektů (např. vodovodů, kulturních památek, elektrických komunikacích), zejména se to týká ochranných pásem. Lze říci, že se jedná o univerzální nástroje, neboť se využívají v rámci různých právních odvětví. Jejich cílem není tedy pouze ochrana složek životního prostředí. Aby bylo možné dosáhnout cíle, který vede ke zřizování chráněných území a ochranných pásem, dochází na dotčených nemovitostech k omezování vlastnických práv. Stupeň regulace není vždy stejný. Různorodá jsou i konkrétní omezení, která jsou obsažena buď přímo v příslušném zákoně, nebo jsou uvedena v předpise, kterým je zřízeno chráněné území či ochranné pásmo, nebo jsou uvedena v obou těchto předpisech. Mohou mít formu zákazů daných činností s možností udělení výjimky (lze nalézt i absolutní zákazy, u nichž není možné učinit výjimku) nebo se stanoví činnosti, které lze provádět pouze se souhlasem příslušného orgánu. Nejčastěji dochází k omezování hospodaření a stavební činnosti. Ve své práci se zabývám i otázkou poskytnutí náhrad za omezování vlastnických práv. Podstata rozdílu mezi chráněným územím a ochranným pásmem spočívá...

Legal regulation of the renewable energy resources
Bartalská, Katarína ; Damohorský, Milan (vedoucí práce) ; Žákovská, Karolina (oponent)
Právna úprava obnoviteľných zdrojov energie Abstrakt Predkladaná diplomová práca sa venuje problematike právnej úpravy obnoviteľných zdrojov energie s dôrazom na právnu úpravu výroby elektrickej energie z alternatívnych zdrojov. Práca prináša prehľad medzinárodných dokumentov a nástrojov medzinárodného práva v oblasti podpory obnoviteľných zdrojov energie. Česká a Slovenská republika sú členské štáty Európskej Únie, z tohto dôvodu sa diplomová práca zaoberá taktiež európskou legislatívou, ktorá zjednocuje energetické trhy jednotlivých členských štátov a stanoví záväzné ciele podielu energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov. Na základe stanovených vedeckých metód práca dokumentuje historický vývoj a základné východiská pri tvorbe právnej úpravy obnoviteľných zdrojov energie. Využitím komparatívnej metódy prináša porovnanie a zhodnotenie právnej úpravy obnoviteľných zdrojov energie v českom a slovenskom právnom poriadku. Cieľom diplomovej práce je poskytnúť prehľad právnej úpravy obnoviteľných zdrojov energie z hľadiska práva životného prostredia a energetického práva v Českej republike a na Slovensku. Kľúčové slová: obnoviteľné zdroje energie, životné prostredie, energetická politika, právna podpora

Stalking
Zlámalová, Ivana ; Gřivna, Tomáš (vedoucí práce) ; Herczeg, Jiří (oponent)
Předkládaná práce podrobuje analýze jev zvaný stalking. V psychologické části se zabývám výzkumy dvou cílových skupin stalkingu - stalkerům a jejich obětem. Vyzvedávám především ty typologie, které dokáží predikovat potencionální násilí a ty, které stanoví prostředky, které omezí, resp. zastaví stalkerovo jednání, např. právní sankce nebo podrobení se lékařské péči. Dále jsem podrobně zkoumala některé právní úpravy anglo-amerických zemí a úpravu České republiky. Věnovala jsem se občanskoprávními, správněprávními a trestněprávními prostředky ochrany proti stalkingu.

Druhy civilního procesu
Chromčíková, Viktória ; Zoulík, František (vedoucí práce) ; Pohl, Tomáš (oponent)
Druhy civilního procesu Viktória Chromčíková Abstrakt Tato práce pojednává o různých druzích civilního procesu, které se vyvinuly k ochraně subjektivních práv v soukromoprávní sféře. Tím, kdo primárně poskytuje ochranu právům, jsou soudy. V civilním řízení rozhodují spory vzniklé v soukromoprávních vztazích a rozhodují další věci, které stanoví zákon. Historicky se vyvinulo několik druhů civilních procesů. V kapitole jedna je popsán vývoj civilního procesu až do současnosti. V dalších kapitolách jsou rozebrány jednotlivé druhy podle české stávající právní úpravy. Sporné řízení je řešením klasického sporu dvou proti sobě stojících stran, co obnáší všechno, co s tím souvisí - řízení se zahajuje na návrh žalobce a vede se v něm jednání, na kterém jsou vyslechnuty obě strany (nebo alespoň mají stejnou možnost). Před zahájením sporu nebo i během něj je možné vyřešit spor mimosoudní cestou (mediací, smírem nebo pomocí rozhodce). Výhody a nevýhody těchto postupů jsou popsány v kapitolách 2 a 3.2. této práce. Dále je tady nesporné řízení, ve kterém je rozhodováno o právních vztazích na základě zvláštního zákona, přičemž není nutná aktivita účastníků. Na vydání rozhodnutí existuje určitý veřejný zájem. Proto se toto řízení zahajuje i z úřední povinnosti a ohledně zjišťování skutečností se v něm uplatňuje zásada...