Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 698 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 

Periodický tisk na Českobudějovicku v období 1945 - 1947
SPADERNOVÁ, Jana
Hlavním tématem této diplomové práce je přiblížení sociálních, kulturních a politických specifik jihočeského kraje, zejména Českobudějovického okresu. Práce se zaměřuje na stěžejní historické události v poválečném období 1945 ? 1947. Vše probíhá na základě analýzy dobového periodického tisku. Vybranými periodiky pro diplomovou práci, vycházejícími v těchto letech na Českobudějovicku, jsou týdeníky Jihočeská pravda a Hlas lidu. V teoretické části se práce zaměřuje na praktické využití těchto událostí a tisku ve výuce na druhém stupni základních škol. Jedná se o návrhy výukových jednotek pro hodiny občanské výchovy a dějepisu.

Spor Španělska a Maroka o enklávy Ceuta a Melilla
Kancianová, Lucie ; Šušlíková, Lada (vedoucí práce) ; Riegl, Martin (oponent)
Bakalářská práce "Spor Španělska a Maroka o enklávy Ceuta a Melilla" pojednává o vývoji sporu mezi Španělskem a Marokem, jeho charakteristice a zařazení do systému mezinárodních vztahů. Předmětem sporu jsou španělské enklávy Ceuta a Melilla, které se nacházejí na území Maroka a pod španělskou nadvládu se dostaly v období kolonialismu, v průběhu 15. a 16. století. V první části bude vysvětleno, jak ke sporu vlastně došlo a jak byl ovlivňován v kontextu historických událostí. Hlavním tématem práce je charakteristika pozic španělské a marocké vlády, jejich zahraniční a vnitřní politiky a procesu navázání spolupráce k řešení tohoto sporu. Otázka Ceuty a Melilly je specifická jak z hlediska mezinárodních vztahů, tak i díky svým historickým, kulturním a etnickým aspektům. Dochází zde ke střetávání arabského a evropského vlivu, náboženství a kultury včetně jazykových rozdílů. Část práce bude věnována také oblasti střetávání zájmů obou zemí a aktuální otázce migrace arabských obyvatel ze subsaharské Afriky směřujících do těchto enkláv či dále do Evropy.

Výuka cizích jazyků v pojetí waldorfské pedagogiky
Dvořáková, Kateřina ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Ries, Lumír (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
1. ÚVOD A CÍLE PRÁ C E Tendence snižování věkové hranice pro zahájení výuky cizího jazyka se projevuje také v České republice. Zatímco ještě před několika lety se první cizí jazyk vyučoval od začátku druhého stupně základní školy, od roku 2007 je povinnou součástí primárního vzdělávání od třetí třídy. Řada škol však využívá možnosti ve svých vzdělávacích programech posílit cizojazyčnou výuku jejím zařazením už od první třídy. Důležitou roli na tomto poli hrají soukromé jazykové školy, které nabízejí kurzy pro děti už od předškolního věku, v případě metody Helen Doron dokonce od poněkud absurdních 3 měsíců. Nacházíme se tedy v období rostoucího zájmu o výuku cizích jazyků pro děti, saturovanou širokou nabídkou speciálních učebnic a výukových materiálů, chybí nám ovšem dlouhodobější praktické zkušenosti. V České republice nemáme v tomto oboru možnost navázat na žádnou tradici a teprve se začínáme učit, jak v cizích jazycích adekvátně přistupovat k dětem mladším deseti let. Ve své dizertační práci jsem se rozhodla zaměřit se na téma rané výuky cizích jazyků v pedagogickém směru, v němž má dlouhou tradici rozvíjenou v celosvětovém měřítku. Waldorfská pedagogika vyvinula metodu, jejímž prostřednictvím do svého učebního plánu od roku 1919 zařazuje dva cizí jazyky od první třídy. Tato rozsáhlá zkušenost waldorfské...

Proměna symbolu svatého Václava a jeho kultu v českém tisku v obdobích kolem bodů zlomu české historie 20. století
Joura, Adam ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Maslowski, Nicolas (oponent)
Práce se zabývá proměnami symbolu svatého Václava a jeho kultu v českém tisku v obdobích kolem bodů zlomu české historie 20. století. Táže se na vliv soudobé politiky a události na prezentaci symbolu sv. Václava, dále na součásti svatováclavského kultu a nakonec na spojení symbolu sv. Václava s dalšími symboly. Práce vychází z předpokladu, že je národní identita konstruována skrze kolektivní paměť příslušníků národa, příslušnou symboliku a interpretaci historie. Výzkum užívá kvalitativní metody (diskursivní analýza). Vzorek tvoří články českých (převážně) celostátních periodik, které se vztahují k osobě sv. Václava či jeho kultu, z období kolem svátku sv. Václava (28. září), v několikaletých intervalech okolo stanovených bodů zlomu (1918, 1938, 1939, 1945, 1948, 1968 a 1989). Bylo zjištěno, 1. že symbol Sv. Václav reprezentuje neměnné spojení církve a národa v případě katolické perspektivy, 2. v ohrožení mobilizuje a symbolizuje státnost a sílu národa v případě nacionalistického užití a 3. může podpořit legitimitu nově ustaveného režimu. Národní symbolika je spojena s konzervativním a nacionalistickým přístupem, symbol sv. Václava navíc s náboženstvím, proto jej levicová a intelektuální média nereflektují a proto se také v průběhu 40leté komunistické totality takřka vytrácí z kolektivní paměti...

Evaluace účinnosti prevence kouření tabáku na druhém stupni základních škol okresu Strakonice
HOCHOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá problematikou kouření. Jde o závažný problém celosvětového významu. Nemoci a úmrtí spojené s kouřením patří mezi nejdůležitější problémy veřejného zdravotnictví ve většině zemí. Riziko zdravotního poškození neohrožuje pouze aktivní kuřáky, ale i ty, kteří jsou kouření vystaveni pasivně. S užíváním tabáku je prokazatelně spojen vznik kardiovaskulárních, nádorových a dalších závažných onemocnění. Většina kuřáků začíná se svým návykem již na druhém stupni základních škol. Dle Kaliny (2003) je modus 14 let. Proto je potřeba zacílit preventivní činnosti ještě před toto období. Škola (mimo rodiny a vrstevníků) ovlivňuje výchovu, postoje a hodnoty žáka. Zákonná povinnost školní docházky činí ze základních škol ideální prostředí pro preventivní aktivity. Proto jsem se chtěla dozvědět, zda a jak kvalitně využívají školy edukaci jako prostředek primární prevence. Obsahem teoretické části je terminologie související s tabákovou problematikou, dále historie tabáku a způsoby užívání tabáku a nikotinu. Následující kapitoly obsahují informace o látkách obsažených v cigaretách, o vybraných onemocněních, prevenci, legislativě, odvykání a abstinenčních příznacích a metodách odvykání. Pro výzkum v praktické části jsem použila kvantitativní metodu. Respondenti byli vybíráni z řad žáků Strakonických základních škol. Na každé ze škol ve Strakonicích jsem oslovila 50 žáků, z nichž jedna polovina prošla edukací a druhá doposavad ne. Celkem bylo osloveno 200 žáků. Vyřadila jsem dva dotazníky, takže výsledný počet respondentů čítal 198 žáků. Oporou praktické části práce byl dotazník s 20 otázkami, který byl určen pro žáky druhých stupňů základních škol. Byly stanoveny tři cíle. Hlavním záměrem bylo zmapovat problematiku kouření u žáků druhého stupně základních škol města Strakonice, evaluovat vliv edukace na znalosti respondentů a zjistit názory žáků na kvalitu edukace. Po zhodnocení dotazníkového šetření jsem dospěla k závěru, že prevalence kuřáků mezi žáky druhých stupňů základních škol města Strakonice, je v porovnání s výsledky studie GYTS několikanásobně nižší. Starší edukovaní žáci kouří ve větší míře (15,3 %) než mladší needukovaní žáci (6 % kuřáků). Více než 70 % kuřáků si přeje se svým návykem skoncovat. Téměř 26 % respondentů vykazovalo toleranci ke kouření ostatních lidí. Pro zhodnocení vlivu edukace posloužila znalostní část dotazníku čítajících osm otázek s možností výběru ze čtyř odpovědí, z nichž pouze jedna byla správná. Kvalitu informací získaných ve škole hodnotí většina žáků jako dobrou či okrajovou. V návaznosti na cíle práce byly vytvořeny tyto 3 hypotézy: zastoupení kuřáků mezi respondenty s vyšším věkem stoupá, existuje statisticky významný rozdíl ve znalosti problematiky kouření mezi edukovanými a needukovanými žáky, škola respondentům poskytuje větší množství informací než ostatní zdroje. Jejich statistická verifikace, případně falzifikace, proběhla za pomocí chí kvadrát testu na hladině významnosti 5 %. První i druhá hypotéza byla potvrzena. V případě třetí hypotézy došlo k jejímu vyvrácení. Výzkum v oblasti edukace mi umožnil stát se na dvě hodiny pedagogem a poučit žáky šesté třídy v problematice kouření. Získala jsem tak komplexnější představu o tom, jakou roli hraje edukace v primární prevenci. Rovněž jsem se přesvědčila, že je potřeba problematiku uchopit z pohledu žáků, a nikoliv přednášejícího. Teoretická část diplomové práce může sloužit jako edukační materiál pro studenty, pedagogy i veřejnost. Praktická část může být využita pro srovnání výsledků s jinými pracemi nebo pro sledování kuřáckého trendu ve Strakonicích.

Komunikace mezi cenzurními institucemi a církevními časopisy v letech 1956-1989 na příkladu Českobratrské církve evangelické
Du Toit, Petra ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Morée, Pieter (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou vydávání církevního periodického tisku a jeho regulací ze strany státních institucí a stranických orgánů v období let 1956 až 1989. Úvodní část mapuje v obecné rovině politiku Komunistické strany Československa v oblasti sdělovacích prostředků a je rozčleněna do tří časových období: po druhé světové válce, po únoru 1948 a po srpnu 1968. Pro pochopení situace církví a praxe jejich nakladatelské činnosti je nezbytné zasazení do celkového kontextu pojetí církve a náboženství z pohledu KSČ, proto druhá část předkládá stručný nástin její církevní politiky. Třetí část se týká obecných skutečností spojených s vydáváním periodického tisku, se zaměřením na tisk církevní, a mechanismu jeho omezování a kontroly ze strany Ústředního církevního nakladatelství a Sekretariátu pro věci církevní. Poslední a stěžejní část práce je zaměřena na tisk Českobratrské církve evangelické, kde je v jednotlivých podkapitolách podrobně rozebrána a popsána problematika vydávání konkrétních evangelických časopisů - Kostnických jisker, Českého bratra a Bratrstva. Práce vychází především z primárních pramenů, které pocházejí z větší části z Národního archivu a částečně z archivu Českobratrské církve evangelické.

Návrh metodiky nácviku volného plaveckého způsobu se zapojením programového učebního postupu
RAMBOUSKOVÁ, Veronika
Cílem bakalářské práce bylo navrhnout metodiku vyučovacího bloku na nácvik volného plaveckého způsobu -,,kraul``. Vypracovat do tohoto vyučovacího bloku metodické karty s obrazovým materiálem, body vzájemné kontroly, dotazníky sebekontroly, které vycházely z programového a kreativně orientovaného vyučování. V práci jsem používala teoretickou analýzu a syntézu, dále metodu škálování, experiment a testování. Největší důraz jsem kladla na část praktickou. Mou snahou bylo ověřit získané teoretické poznatky v praxi. Za tímto účelem bylo navrženo pět metodických karet pro výuku studentů Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích,obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy. V tomto ročníku bylo možné posuzovat čtyři skupiny dívek ve věku okolo 20 let zhruba po 16 členech. Dvě skupiny měly již velmi dobrou techniku plavání, druhé dvě skupiny měly méně osvojených dovedností a byly o něco horší. Bohužel nebylo možné posuzovat dvě skupiny se stejnou úrovní, neboť z jedné skupiny s horší plaveckou úrovní většina jedinců nebyla schopna uplavat ani 20 m volným způsobem. Proto jsem musela porovnávat jednu horší skupinu s druhou lepší kontrolní skupinou. Navržené metodické karty byly prezentovány v pěti vyučovacích jednotkách v období od 22.2. {--} 21.3. 2008. Karty jsem postupně ukazovala pouze jedné horší skupině, která měla možnost v průběhu celého výzkumu možnost nahlížet do karet. Druhá kontrolní skupina tuto možnost k nahlédnutí neměla. Kromě karet jsem zhotovila dotazníky sebekontroly, na které mi na závěr odpovídaly obě dvě testované skupiny. Dotazníky sebekontroly , v nichž se ptám deseti otázkami na celou techniku {\clqq}kraul``. První horší skupina odpovídajících v průměru chybovala v šesti případech a v kontrolní skupině bylo zaznamenáno v průměru 10 špatných odpovědí. Na závěr každý jednotlivec musel zaplavat 20 m volným způsobem, při kterém jsem hodnotila techniku pomocí známkování 1 {--} 5. Celkový průměr u první skupiny byl 2,7, u druhé skupiny vyšel 1,76. Prováděné testy, které jsou zde uvedené, jsou podrobněji popsány v kapitole 3 {--} 7.

ADHD na základní škole
NOVÁČKOVÁ, Gabriela
Cílem diplomové práce je podat pohled na problematiku poruchy pozornosti s hyperaktivitou a ukázat, jakým způsobem se k dětem s ADHD přistupuje ve školní praxi. V teoretické části bude nejprve vysvětlen pojem ADHD a další termíny s ním spojené. V dalších kapitolách bude uvedeno, jaké mohou být příčiny ADHD, bude popsáno období puberty, ve kterém se žáci 2. stupně základní školy nacházejí, z hlediska vývojové psychologie, následuje rozbor projevů ADHD v jednotlivých vývojových obdobích života. Pozornost bude dále zaměřena na prevenci problémového chování ve škole. Závěr teoretické části bude věnován možnostem léčby a zkušenostem podpůrného centra. Praktická část je tvořena rozhovory s učiteli, kteří mají zkušenost s vyučováním dítěte s ADHD. Cílem je analyzovat skutečnosti, které mohou mít vliv na úspěšnost žáků s ADHD při získávání základního vzdělávání.

Tematický celek "Vývoj přírody" v kontextu učiva biologie a požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia
Šlechtová, Anna ; Markoš, Anton (oponent) ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce)
Předložená práce představuje zpracování tematického celku "Vývoj přírody" pro gymnázia po odborné i metodické stránce. Výstupy jsou webová prezentace, dva krátké výukové filmy a dva zpracované výukové programy založené na modelu učení E - U - R. K lepšímu pochopení a orientaci v učivu je pohled do minulosti rozdělen do čtyř zoomů (přiblížení): 1) v měřítku miliard zahrnuje období od vzniku Země do současnosti; 2) v měřítku miliónů let přibližuje Fanerozoikum; 3) v měřítku statisíců let pokrývá éru Čtvrtohor a 4) v měřítku tisíců let odpovídá Holocénu. Zpracování tohoto tematického celku navazuje na probíhající školní reformu. Zohledňuje zařazení vzdělávacího oboru Geologie do Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a pracuje s klíčovými kompetencemi.

Mediální výchova v zájmovém vzdělávání: Sociální sítě jako výzva pro výchovné pracovníky
DOBOSIOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá výchovnými přístupy a postoji k sociálním sítím v zájmovém vzdělávání v Českých Budějovicích. Teoretická část popisuje současné sociální sítě a přínosy pro jejich uživatele. Dále charakterizuje období pubescence, volný čas jako čas, kdy jsou sociální sítě nejvíce používány a zájmové vzdělávání. Práce obsahuje srovnání přístupů českého a nizozemského školství k mediální výchově Výzkumná část obsahuje názory vedoucích působících v zájmovém vzdělávání na výchovu k používání sociálních sítí a jejich zkušenosti. Do výzkumu bylo zapojeno 9 škol a školských zařízení zájmového vzdělávání z Českých Budějovic. Polovina dotazovaných zařízení se této problematice nevěnuje. Druhá polovina vychovatelů se snaží děti vychovávat k uvědomění rizik, pochopení jejich pravidel a hovoří s nimi o obsahu, s nímž se děti na svých účtech setkávají. Jejich působení však podle dotazovaných v dětech zanechává pouze teoretické znalosti. Je tedy třeba najít způsob, jak vychovávat děti tak, aby se výchovné působení vychovatelů projevilo i ve způsobu používání sociálních sítí a obeznámili je i s dalšími možnostmi využití sociálních sítí.