Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Evaluace účinnosti prevence kouření tabáku na druhém stupni základních škol okresu Strakonice
HOCHOVÁ, Tereza
Diplomová práce se zabývá problematikou kouření. Jde o závažný problém celosvětového významu. Nemoci a úmrtí spojené s kouřením patří mezi nejdůležitější problémy veřejného zdravotnictví ve většině zemí. Riziko zdravotního poškození neohrožuje pouze aktivní kuřáky, ale i ty, kteří jsou kouření vystaveni pasivně. S užíváním tabáku je prokazatelně spojen vznik kardiovaskulárních, nádorových a dalších závažných onemocnění. Většina kuřáků začíná se svým návykem již na druhém stupni základních škol. Dle Kaliny (2003) je modus 14 let. Proto je potřeba zacílit preventivní činnosti ještě před toto období. Škola (mimo rodiny a vrstevníků) ovlivňuje výchovu, postoje a hodnoty žáka. Zákonná povinnost školní docházky činí ze základních škol ideální prostředí pro preventivní aktivity. Proto jsem se chtěla dozvědět, zda a jak kvalitně využívají školy edukaci jako prostředek primární prevence. Obsahem teoretické části je terminologie související s tabákovou problematikou, dále historie tabáku a způsoby užívání tabáku a nikotinu. Následující kapitoly obsahují informace o látkách obsažených v cigaretách, o vybraných onemocněních, prevenci, legislativě, odvykání a abstinenčních příznacích a metodách odvykání. Pro výzkum v praktické části jsem použila kvantitativní metodu. Respondenti byli vybíráni z řad žáků Strakonických základních škol. Na každé ze škol ve Strakonicích jsem oslovila 50 žáků, z nichž jedna polovina prošla edukací a druhá doposavad ne. Celkem bylo osloveno 200 žáků. Vyřadila jsem dva dotazníky, takže výsledný počet respondentů čítal 198 žáků. Oporou praktické části práce byl dotazník s 20 otázkami, který byl určen pro žáky druhých stupňů základních škol. Byly stanoveny tři cíle. Hlavním záměrem bylo zmapovat problematiku kouření u žáků druhého stupně základních škol města Strakonice, evaluovat vliv edukace na znalosti respondentů a zjistit názory žáků na kvalitu edukace. Po zhodnocení dotazníkového šetření jsem dospěla k závěru, že prevalence kuřáků mezi žáky druhých stupňů základních škol města Strakonice, je v porovnání s výsledky studie GYTS několikanásobně nižší. Starší edukovaní žáci kouří ve větší míře (15,3 %) než mladší needukovaní žáci (6 % kuřáků). Více než 70 % kuřáků si přeje se svým návykem skoncovat. Téměř 26 % respondentů vykazovalo toleranci ke kouření ostatních lidí. Pro zhodnocení vlivu edukace posloužila znalostní část dotazníku čítajících osm otázek s možností výběru ze čtyř odpovědí, z nichž pouze jedna byla správná. Kvalitu informací získaných ve škole hodnotí většina žáků jako dobrou či okrajovou. V návaznosti na cíle práce byly vytvořeny tyto 3 hypotézy: zastoupení kuřáků mezi respondenty s vyšším věkem stoupá, existuje statisticky významný rozdíl ve znalosti problematiky kouření mezi edukovanými a needukovanými žáky, škola respondentům poskytuje větší množství informací než ostatní zdroje. Jejich statistická verifikace, případně falzifikace, proběhla za pomocí chí kvadrát testu na hladině významnosti 5 %. První i druhá hypotéza byla potvrzena. V případě třetí hypotézy došlo k jejímu vyvrácení. Výzkum v oblasti edukace mi umožnil stát se na dvě hodiny pedagogem a poučit žáky šesté třídy v problematice kouření. Získala jsem tak komplexnější představu o tom, jakou roli hraje edukace v primární prevenci. Rovněž jsem se přesvědčila, že je potřeba problematiku uchopit z pohledu žáků, a nikoliv přednášejícího. Teoretická část diplomové práce může sloužit jako edukační materiál pro studenty, pedagogy i veřejnost. Praktická část může být využita pro srovnání výsledků s jinými pracemi nebo pro sledování kuřáckého trendu ve Strakonicích.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.