Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 153 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 

Možnosti rozvoje klíčových kompetencí v edukačních procesech neformálního vzdělávání.
MAREŠOVÁ, Hana
Práce se zabývá možnostmi rozvoje klíčových kompetencí v neformálním výchovně-vzdělávacím procesu. Na základě teoretického zkoumání vymezuje pojmy jako klíčové kompetence, formální, neformální, informální výchovně-vzdělávací proces. A následně se pokouší ukázat běžně dostupné možnosti rozvoje klíčových kompetencí právě v neformálním procesu. A to na základě metod jako je hra, zážitková pedagogika, dialog, dramatická výchova, sport a tanec, turistika, výtvarná činnost.

Cvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku
HELLEROVÁ, Petra
Bakalářská práce zabývající se tématem cvičení praktického života u dětí s Downovým syndromem v předškolním věku, tedy Montessori pedagogikou, je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části je věnována alternativnímu vzdělávání, čili alternativním školám. Druhá kapitola je zaměřena na život a skutky zakladatelky jedné z alternativních škol Marie Montessori. Obsahem třetí kapitoly je pak samotná Montessori pedagogika a Montessoriovská škola. Čtvrtá kapitola pojednává o vývoji dítěte v předškolním věku. Další kapitolu, kapitolu pátou, tvoří téma školní zralosti a připravenosti dítěte na školu. Šestá kapitola pak řeší dítě s Downovým syndromem. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na předškolní zařízení s principy Montessori pedagogiky v České republice. Její součástí je také zmínka o vztahu mezi Montessori pedagogikou a Montessori terapií. V praktické části bakalářské práce jsem využila metodu kvalitativního výzkumu. Výzkumné šetření probíhalo v Dětském centru Pomněnka v Českých Budějovicích od září 2015 do března 2016. Informace a data potřebná k realizaci výzkumu jsem získávala pomocí pozorování dívek s Downovým syndromem a dále prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky centra. Ke zpracování získaných informací jsme použila techniku analýzy dat. Hlavním cílem práce bylo určit, v jakých oblastech může nácvik praktické činnosti, dle principů Marie Montessori, podporovat rozvoj dětí s Downovým syndromem. K dosažení hlavního cíle byly stanoveny dílčí cíle a výzkumné otázky. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, jaké činnosti jsou pro dívky s Downovým syndromem v Dětském centru Pomněnka nejnáročnější. Na základě tohoto zjištění byly vytvořeny nové, adaptované pomůcky rozvíjející oblast praktického života. Během šetření pak bylo ověřeno, že tyto pomůcky jsou pro dívky s Downovým syndromem přínosem, a to především v oblasti samostatnosti a sebeobsluhy. Rozvíjí zejména jemnou motoriku, podporují koordinaci oko - ruka, ovlivňují ale i myšlení, pozornost a trpělivost dítěte. V průběhu výzkumu byly rovněž vypozorovány některé faktory mající zásadní vliv na práci dívek s Downovým syndromem - únava, aktuální nálada, motivace a připravenost prostředí. Těmto faktorům je třeba věnovat zvýšenou pozornost a podpořit tak výkonnost dívek a jejich schopnost soustředit se. Z použití nově vytvořených pomůcek v praxi je patrné, že splňují původní záměr rozvoje dané činnosti z oblasti praktického života, a to dle principů a zásad Montessori pedagogiky. Obě adaptované pomůcky, vyrobené na základě bakalářské práce, zůstanou k dispozici Dětskému centru Pomněnka v Českých Budějovicích. Bakalářská práce pak může dále sloužit rodičům, pedagogickým pracovníkům, vychovatelům či studentům pedagogických oborů k osvětě v oblasti problematiky nácviku každodenních činností Montessori pedagogiky.

Specifika edukačního procesu na Základní a střední škole waldorfské
Krupčíková, Markéta ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Tato práce je zaměřena na waldorfskou pedagogiku, nese název Specifika edukačního procesu na Základní a střední škole waldorfské. Zabývám se v ní waldorfskou pedagogikou, waldorfskými školami a specifiky, které tato alternativní forma vzdělávání přináší. Dále se věnuji jediné waldorfské škole v České republice, která pracuje s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, a poukazuji na její odlišnost od běžných waldorfských škol. Závěrečná část patří ukázce průběhu epochy o rostlinách, tak jak jsem ji vytvořila a použila v praxi během svého vlastního působení na této škole. Klíčová slova: waldorfské pedagogika, waldorfská škola, Základní a střední škola waldorfská, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, kreativita, rostliny, radost z tvoření

Marie Montessori a její pedagogika
Dvořáková, Martina ; Leontovyčová, Jana (oponent) ; Váňová, Miroslava (vedoucí práce)
Diplomová práce "Marie Montessori a její pedagogika" se zabývá hlavními principy pedagogického systému italské lékařky a pedagožky Marie Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se věnuje ústředním pojmům pedagogického konceptu M. Montessori se zvláštním zřetelem na postavení pedagoga v této výchovné metodě. Praktická část zkoumá roli učitele v metodě M. Montessori v komparaci s rolí učitele v tradiční škole.

Zážitková pedagogika a její přístup k výchově a vzdělávání u dětí a mládeže
PILAŘOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá uvedením a analýzou přístupu výchovy zážitkovou formou. Teoretická část charakterizuje základní pedagogické pojmy výchovy a vzdělávání, zážitkovou pedagogiku a její komponenty. Popisuje historický vývoj zážitkové pedagogiky a rozpracovává podstatu jejího pedagogického přístupu. Poskytuje výběr přehledu aktivit zážitkové pedagogiky s využitelností ve školním volném čase. Praktická část obsahuje sondu pro zjištění používání pedagogického přístupu zážitkové pedagogiky při aktivitách ve školním volném čase. Pro sondáž byly zvoleny lyžařské výcvikové kurzy. Ve všech třech kurzech pedagogové používají prvky zážitkové pedagogiky, ale jejich postupy nejsou dokonale propracovány na této bázi z důvodu neznalosti. Největší nedostatky se objevily ve fázi reflexe. Zjistila jsem, že pro výchovu dětí a mládeže je nutné mít jak odborné znalosti, tak i pozitivní pedagogický přístup. Významným hlediskem je osobnost pedagoga, protože podle něj se odvíjí vše ostatní. Na základě své práce usuzuji, že zážitková pedagogika má jako výchovný pedagogický přístup velkou budoucnost a bude čím dál více využívána ve výchově a vzdělávání dětí a mládeže.

Čínské školství na prahu III. tisíciletí
Ouroda, Karel ; Kolář, Zdeněk (vedoucí práce) ; Váňová, Miloslava (oponent) ; Rýdl K., (oponent)
Tato disertační práce se snaží, na základě případové studie čínského školství, odpovědět na dvě základní otázky, a to zda český a čínský školský systém nemohou vzájemně komunikovat pro nepřekonatelné odlišnosti a zda česká a čínská pedagogika nemohou vzájemně spolupracovat pro nepřekonatelné vzájemné odlišnosti. Jako řešení těchto otázek lze konstatovat, že vzájemná spolupráce mezi školskými systémy a partnerské využívání poznatků a zkušeností v tomto směru je možné a stejně tak je tomu ve vzájemném obohacování se pedagogik obou zemí. Ačkoliv jsme v české pedagogice doposud postrádali systematické práce o čínském školství, přece je možno alespoň dokladovat, že zájem se začal projevovat v posledních letech na některých fakultách brněnských univerzit, na nichž probíhá příprava učitelů středních odborných škol a učilišť. Jedná se tedy zároveň i o fakulty neučitelské. Je to ve své podstatě zájem o komparativní výzkum středních odborných škol, kde již byly zpracovány první odborné studie této problematiky. Na druhé straně je nutno přiznat, že jde však pouze o závěrečné práce doplňujícího pedagogického studia nebo bakalářské práce, ojediněle i o práci diplomovou Základním typem školského systému v Číně je klasický model, kdy žáci docházejí do primární školy jako oddělené instituce a po ukončení jejího 6. ročníku...

Instituce pro trávení volného času mládeže
Jarošová, Tereza ; Polišenský, Miroslav (vedoucí práce) ; Steininger, Michal (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda instituce Dům dětí a mládeže Praha 6 plní či neplní své veřejné poslání a zda má dostatek finančních prostředků na provozování činnosti. Hypotéza je ověřována na základě analýzy institucí Bronislawa K. Malinowského. Práce se dělí na dvě části,teoretickou a praktickou. Teoretická část vychází ze studia odborné literatury a vymezuje základní pojmy související s touto prací. Je zaměřena na různé definice volného času od různých autorů, funkce volného času a na instituce nabízející zájmovou činnost. Část praktická obsahuje analýzu instituce DDM Praha 6. V rámci analýzy je pozornost zaměřena na prostory a jejich vybavení, personál v instituci, činnosti, které instituce nabízí, a způsoby financování.

Problematika učebních textů z pedagogiky na střední pedagogické škole
Dřímalová, Iveta ; Vališová, Alena (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Cílem diplomové práce Ivety Dřímalové nazvané Problematika učebních textů z pedagogiky na střední pedagogické škole je zmapování současné situace v oblasti učebních textů a učebnic z věd o výchově a vzdělávání. 1.kapitola vyzdvihuje důležitost výuky předmětu pedagogika na střední pedagogické škole a řadí tento předmět do školského systému. Z didaktického hlediska je nahlíženo na obsah předmětu a jeho realizaci ve výuce. Pozornost je zaměřena na výběr učebních textů z pedagogiky na střední pedagogické škole a jejich specifika. Tématu vzdělávacích cílů je věnována kapitola 2. Dále je v této kapitole pojednáno o základních školských dokumentech a didaktické analýze učebních textů. 3. kapitola shrnuje zjištěné poznatky a analyzuje je.

Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy
Mitbauerová, Naděžda ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Na prvních stranách jsem se pokusila teoreticky zpracovat problematiku kooperace a jejího využití z několika různých hledisek. Hlavním cílem této práce bylo zjistit pohled pedagogů a žáků na kooperativní metody. Zda stejně tak, jak se píše v mnoha publikacích o kooperativním učení, považují kooperativní metody za vhodné, prospěšné a zábavné. Neopomenula jsem vymezení stěžejních pojmů. Kooperací jako takovou se ve společnosti zabývá nespočet vědních odvětví jako například sociologie, politologie, psychologie, ale i ekonomie, ekologie a v neposlední řadě didaktika a pedagogika jako taková. Základem pro můj výzkum bylo znát co nejvíce teoretických pohledů na kooperativní formy výuky. Aby zmapování dostupných poznatků o kooperativním učení a vyučování mělo nějaký smysl, součástí práce je i empirická část, která popisuje výzkumné šetření zaměřené na kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy a to od teoretické přípravy výzkumu, až po vlastní provedení výzkumu a vyhodnocení sebraných dat. Stěžejním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký názor mají na kooperativní formy výuky žáci a pedagogové a také, jakou ze zvolených kooperativních metod považují za nejvhodnější. V závěru práce jsem se pokusila vytvořit přehled mnou získaných dat a jejich vyhodnocení. Klíčová slova: kooperace,...

Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy
Tulisová, Kristina ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá dítětem předškolního věku a jeho zájmem o knihu pro děti. Zjišťuje, s jakými literárními žánry jsou děti v mateřské škole seznamovány. Ověřuje rozdíl mezi dvěma postupy při práci s knihou pro děti, a to předčítáním a prostřednictvím metod dramatické výchovy. V první části jsou rozpracovány dvě hlavní oblasti: literatura a dramatická výchova ve vztahu k dítěti předškolního věku. Druhá část zjišťuje prostřednictvím dotazníkového šetření míru a podobu využívaní literárních žánrů učiteli mateřských škol. Na dotazníkové šetření navazuje zpracování výsledků akčního výzkumu, který se zabýval mírou dětského zaujetí pro dané knihy. Hlavním kriteriem pro vyhodnocení výsledků akčního výzkumu je paměť.