| |
|
Fenomen figura
Nejedlá, Jitka ; Fulková, Marie (oponent) ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce sestává ze tří částí, teoretické, výtvarné a didaktické. Zkoumá způsoby tvorby významu při zobrazován, člověka V teoretické části práce sleduje podstatu, specifika a historii figurativního zobrazování. Výtvarná část je reflexí vlastní tvorby, hledáním formálních a obsahových zdrojů realizovaného cyklu obrazů. V didaktické části je nejprve reflektována tvorba vlastního pojet, vyučován,. Poté je představen vlastní pedagogický projekt, ve kterem jsou uplatněna zj.sten. z teoretické a výtvarné části.
|
| |
| |
|
Johann Hiebel, malíř fresek
Fronek, Jiří ; Horyna, Martin (vedoucí práce) ; Preiss, Marek (oponent) ; Mádl, Martin (oponent)
Malíř Johann Hiebel (1679/1681 - 1755), původem ze Švábska byl jedním z řady umělců cizího původu, kteří se trvale usadili v Čechách a významně zasáhli do vývoje českého barokního umění. Když koncem roku 1707 dorazil do Prahy, s pověstí malíře fresek školeného u slavného Andrea Pozza, objevil se možno říci v pravou chvíli na pravém místě. Zanedlouho začal pracovat pro nejvýznamnější stavebníky v Čechách, především pro řád Tovaryšstva Ježíšova české provincie, pro jehož kostely, kaple a knihovnu namaloval své nejvýznamnější fresky, vydal své nejlepší schopnosti. Svou první velkou a neobyčejně zdařilou zakázkou fresek pro kostel sv. Klimenta v Praze (1714 - 1715) si získal vysoké renomé a navázal s jezuity české provincie dlouhodobě užší vztahy. Následně pro ně realizoval další zakázky, které patří k jeho vrcholným opusům - fresky v řádovém kostele v Klatovech (1716), opět v pražském Klementinu - Kongregační kapli Zvěstování P. Marii (1723) a sál knihovny (1724), a nakonec i ve slezské Svídnici - kaple Beatissimae Virginis in Sole (1726) farního kostela JS. Dalším ohniskem Hiebelovy tvorby se stal klášterní kostel premonstrátek v Doksanech kde v letech 1720 -1721, 1729 - 1732 namaloval rozsáhlý mariologicko-christologický cyklus fresek. V roce 1722 byl dokonce angažován bádenskou markraběnkou k výzdobě...
|
|
Výtvarné umění a sport
Černá, Michaela ; Havlásek Tatarová, Lucie (vedoucí práce) ; Synecký, Jakub (oponent)
Název: Výtvarné umění a sport Abstrakt: V bakalářské práci se autor snaží postihnout a porovnat sport a umění, zachytit momenty kdy jsou si podobné, jejich vzestup nebo potlačení. Nedílnou součástí sportu je pohyb, který se stal pro umělce nelehkým úkolem a výzvou, zajímavé je jak výtvarné umění pohyb zpracovávalo. Dále je zde popsán sport nebo rekreace v průřezu historií. Autor zvolil kapitoly z dějin umění, které mají blízko ke sportovní tématice. Začíná již od pravěku a postupně se dostává do moderních uměleckých směrů. Bakalářská práce se zabývá také pedagogickým využitím tělesné a výtvarné výchovy. Od historických faktů se tato část dostává až k současné důležitosti těchto předmětů a jejich využití ve školách. Reálné propojení tělesné a výtvarné výchovy je zde doloženo výtvarným projektem pro 12leté žáky základní školy, který se touto problematikou zabývá. Nedílnou součástí práce je autorova reflexivní část, kde popisuje výtvarný projekt, své pocity a reakce veřejnosti na svou práci.
|
| |
|
The Image of Italy and Italians in the works by E. M. Forster and Henry James
JEŘÁBKOVÁ, Silvie
Jako téma své diplomové práce jsem si vybrala "Obraz Italů a Itálie v dílech E. M. Forstera a Henryho Jamese," protože mám velmi blízký vztah k Itálii a protože mi přijde zajímavé porovnat, v čem se liší a v čem shoduje zobrazení Itálie a jejích obyvatel u těchto autorů. V úvodu své práce popisuji, jakou roli sehrála Itálie v průběhu historie, jaký byl její význam a jak ovlivnila ty, kteří se do ní vydali. Vysvětluji důležitou úlohu Itálie během "cesty za zdokonalením," která byla součástí vzdělání mladých anglických mužů především v 18. století a která se nazývala "kavalírská cesta," a také poukazuji na to, že různá italská města byla vnímána rozdílně. Důležitou roli přitom sehrály předsudky a stereotypy, jak také v úvodu své práce zmiňuji. Dále vysvětluji, proč autoři včetně Forstera a Jamese zasazovali děj svých děl do Itálie. Představuji jednotlivá Forsterova a Jamesova díla s touto tematikou a shrnuji nejdůležitější aspekty jejich užití italského prostředí a postav. Srovnání reprezentace Itálie a Italů v dílech těchto autorů je cílem mé práce. Ve své práci se nejprve věnuji vztahu E. M. Forstera k Itálii a jeho dílům s italskou tematikou. Zaměřuji se na role a funkce Itálie a na italské postavy v těchto dílech, přičemž tyto sledované jevy následně porovnávám. Stejný postup volím posléze u H. Jamese, u něhož rovněž nejdříve popisuji jeho postoj k Itálii a poté jeho díla, jejichž děj je zasazený do Itálie nebo v nichž jsou italské postavy. Tato díla srovnávám opět se zřetelem na autorovo zachycení Itálie a jejích obyvatel. V další části své práce porovnávám zmíněnou tvorbu obou autorů. Zaměřuji se přitom na zasazení děje do Itálie a na zobrazení umění, dále na roli Itálie v dílech obou autorů, na podobnosti a rozdíly italských postav, na kulturní předsudky, stereotypy a xenofobii v dílech a také popisuji, do jaké míry se E. M. Forster nechal inspirovat tvorbou H. Jamese, přičemž čerpám z Forsterova kritického díla Aspekty románu a informace konfrontuji s některými kritickými texty jiných autorů, jako například s článkem Kevina J. H. Dettmara a recenzí Edmunda Whitea. V závěru své práce analyzuji filmové adaptace Forsterových a Jamesových děl s italskou tematikou a porovnávám je s předlohami, podle nichž byly natočeny. Všímám si přitom podobností a rozdílů v zachycení Italů a Itálie.
|
|
Možnosti využití arteterapie u dětí ve speciální škole
DRÁPALOVÁ, Alena
Bakalářské práce se zabývá využitím arteterapie v různorodé skupině žáků speciální základní školy. Odpovídá na otázku, jak efektivně pracovat s heterogenní skupinou žáků mladšího školního věku, kteří mají odlišné vývojové potřeby. Posuzuje vhodné využití metod a forem práce s touto skupinou a hodnotí benefity a limity arteterapie s ohledem na fungování skupiny. Účinnost arteterapie jako metody je ověřována prostřednictvím pozorování výtvarného posunu jednotlivých žáků. Hledáním souvislostí výtvarného posunu s chováním žáků ve skupině, které je také ověřováno rozhovorem se školním psychologem a rodiči žáků. Autorka dospěla k závěru, že arteterapie v heterogenní skupině žáků je pro skupinu přínosná z hlediska porozumění individuálním odlišnostem jednotlivých členů skupiny a nácviku sociálních dovedností včetně pomoci a empatie. Nicméně má své výrazné limity především v možnostech reflexe výtvarných děl, které jsou dány výrazně odlišnými vývojovými potřebami jednotlivých žáků a limitují hloubku diskuze nad jednotlivými tématy.
|
|
Komparace TVP (na pozadí RVP) mateřské školy běžného typu a waldorfské mateřské školy v oblasti rukodělné činnosti a umění.
SLACHOVÁ, Adéla
Tématem bakalářské práce je komparace třídních vzdělávacích programů mateřské školy běžného typu a waldorfské mateřské školy v oblasti rukodělné činnosti a umění. Z tohoto důvodu se teoretická část zabývá nejprve základními dokumenty mateřských škol, ideologickým východiskem waldorfské pedagogiky a metodikou uměleckých činností ve waldorfské mateřské škole. Praktická část přináší výsledky kvalitativního výzkumu, realizovaného rozborem školních a třídních vzdělávacích programů, pozorováním uměleckých činností a prostřednictvím rozhovorů s učitelkami.
|