Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,135 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.16 vteřin. 

Řečové vzory z pohledu teorie jazykového managementu
Štěpánová, Veronika
Tento příspěvek vycházející z teorie jazykového managementu je zaměřen na tzv. řečové vzory (tj. profesionální mluvčí v médiích). Popisuje příklad tzv. soukromého/jednoduchého managementu, kdy si posluchač povšimne u profesionálního mluvčího odchylky od řečové normy, tu ohodnotí negativně a vybere akční plán k řešení tohoto problému. Uživatelé jazyka v této chvíli často osloví veřejnou instituci (např. Ústav pro jazyk český AV ČR) s požadavkem, aby kontrolovala dodržování jazykových norem a postihovala ty, kteří se dopouštějí odchylek. Příspěvek se také věnuje kritériím výběru budoucích řečových vzorů v médiích a analýzám jazykové úrovně vysílání České televize.

Interkulturní komunikace - Sociokulturní kompetence studentů ruského a anglického jazyka na SŠ
Poláčková, Vladimíra ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou interkulturní komunikace, zvláště její úlohou ve vyučování cizímu jazyku, zejména ruskému a anglickému. Představuje termín komunikativní kompetence jako jeden ze základních cílů soudobé didaktiky cizích jazyků, neboť představuje klíčovou dovednost, kterou by si studenti při výuce cizího jazyka měli osvojit. Je zaměřena především na kompetence sociokulturní, představující jeden z dílčích komponentů kompetence komunikativní. Praktická část na základě dotazníkového šetření uvádí předsudky a stereotypy studentů SŠ o příslušnících země, jejíž jazyk studují, především však je sondou do znalostí studentů v oblasti sociokulturních zvyklostí zemí, jejichž jazyku se na střední škole věnují. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Architektura bezserverových jednostránkových aplikací v jazyku JavaScript
Zikmund, Marian ; Pecinovský, Rudolf (vedoucí práce) ; Suchan, Vladimír (oponent)
Cílem diplomové práce je návrh a vývoj frameworku pro tvorbu moderních jednostránkových aplikací (Single Page Application) v programovacím jazyku JavaScript a popsání tohoto přístupu k vývoji. Součástí práce je taktéž jeho dokumentace pro pohodlnější využití a přizpůsobení. Obsah je rozdělen do osmi kapitol. Po úvodu následuje rešerše informačních zdrojů, představení programovacího jazyka JavaScript a vysvětlení problematiky tvorby jednostránkových aplikací, včetně popisu základních principů jejich fungování, motivace a odůvodnění, kdy a proč je tento přístup vhodný. Práce se primárně zaměřuje na problematiku jednostránkových aplikací, pro jejichž tvorbu je programovací jazyk JavaScript klíčový. Z toho důvodu je mu v práci poskytnuta jedna celá kapitola, je zde rozebrána i jeho historie a role v kontextu ostatních. Následuje přehled obecných vlastností jednostránkových aplikací, analýza aktuálně oblíbených řešení stavějících na knihovně ReactJS, z nichž vyplývají požadavky na vyvíjený framework, jehož tvorbou se zabývá následující kapitola. K vyvinutému frameworku je též vytvořena uživatelská příručka. Praktickým výstupem práce je open source framework pro tvorbu bezserverových jednostránkových aplikací, který lze podle požadavků díky své architektuře a dokumentaci vhodně přizpůsobovat.

Shluková a regresní analýza mikropanelových dat
Sobíšek, Lukáš ; Pecáková, Iva (vedoucí práce) ; Komárek, Arnošt (oponent) ; Brabec, Marek (oponent)
Panelové studie se provádí především za účelem analýzy změn hodnot sledovaných proměnných v čase. V mikropanelovém výzkumu se sleduje velké množství objektů periodicky během relativně krátkého časového úseku (v řádu let). Počet opakovaných měření je v řádu jednotek. Tato práce se věnuje stávajícím přístupům k regresní a shlukové analýze mikropanelových dat. Jedním z přístupů k analýze mikropanelu je využití modifikovaných vícerozměrných statistických modelů pro průřezová data, které zohledňují korelaci měření pro daný objekt. V práci jsou shrnuty dostupné nástroje pro regresní analýzu mikropanelových dat. Kromě rekapitulace známých a užívaných smíšených lineárních modelů pro normálně rozdělenou závisle proměnnou jsou stručně představeny nové přístupy pro analýzu vysvětlovaných proměnných s jiným než normálním rozdělením. Mezi ně patří například zobecněný lineární marginální model, zobecněný lineární model se smíšenými efekty a bayesovský přístup. Kromě popisu těchto modelů je uveden stručný přehled jejich implementace v systému R. S regresními modely upravenými pro mikropanelová data je spjato úskalí v nejednoznačnosti odhadu jejich parametrů. V práci je navrženo, jak zpřesnit odhady pomocí shlukové analýzy. Proto jsou v práci popsány metody shlukové analýzy mikropanelových dat. Vzhledem k tomu, že nabídka metod je omezená, hlavním cílem práce bylo navrhnout vlastní dvoukrokový postup shlukování mikropanelových dat. V prvním kroku jsou transformována panelová data na statická pomocí skupiny navržených charakteristik dynamiky, které reprezentují různé vlastnosti časového vývoje sledované proměnné. Ve druhém kroku jsou shlukovány objekty konvenčními prostorovými technikami (aglomerativní shlukování a metoda C-průměrů) na základě matice nepodobnosti hodnot shlukovacích proměnných spočítaných v prvním kroku. Dalším cílem práce je zjistit, zda navržený postup shlukování vede ke zkvalitnění regresních modelů pro tento typ dat. Pomocí simulační studie je porovnáván navržený shlukovací přístup s postupem aplikovaným v balíčku kml systému R a se shlukovacími charakteristikami, které navrhuje Urso (2004). V provedené studii dosáhla kombinace navržených shlukovacích proměnných lepších výsledků než používané skupiny shlukovacích proměnných. Dalším přínosem práce je skript napsaný pro jazyk R přiložený na CD. Tento skript je možno použít pro analýzu vlastních mikropanelových dat.

Multikulturní výchova jako (filosofický) problém
Morvayová, Petra ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Horák, Josef (oponent) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Disertační práce pojednává o antinomiích definice a praxe tzv. multikulturní výchovy a o jejích východiscích a z nich vyplývajících paradoxech, které destabilizují její koncept a zpochybňují potenci k naplňování cílů, které si klade. Analýza se opírá o poznatky a přístupy vycházející z pozic filosofických a filosoficko-antropologických, z pozic filosofie sociálních věd, sociologie vědění, teorií formulovaných sociální a kulturní antropologií, politickou filosofii a post-strukturální filosofií jazyka, která chápe jazyk jako nástroj či metaforu pro porozumění a význam slov jako intertextuální. Cílem práce je nahlédnout pojmy, definice, konstrukci a optiku konceptů tzv. multikulturní výchovy z pohledu kritické filosofie výchovy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Strojové učenie formálnych jazykov
Klonfar, Matěj ; Mráz, František (vedoucí práce) ; Plátek, Martin (oponent)
V předložené práci studuji úlohu strojového učení formálních jazyků. Úlohou práce je navrhnout a implementovat program umožňující studovat průběh a výsledky jednotlivých algoritmů na učení jazyků. Program podporuje učení z příkladů zadaných vstupní množinou pozitivních a negativních příkladů nebo učitelem, znajícím cílový jazyk. Program poskytuje nástroj na testování naučených jazyků. Hlavním cílem práce je navrhnout program s ohledem na snadné rozšiřování o další implementace algoritmů bez omezení na použité reprezentace naučených jazyků či složitosti těchto jazyků.

Testovací platforma pro Webové roboty
Vykypěl, Michal ; Galamboš, Leo (vedoucí práce) ; Obdržálek, David (oponent)
Webov ý robot je důuležitou částí pro zí sk áv ání informac í na Internetu. V t éto práaci je navr ženo a implementováno testovací prostředí pro webov ého robota, sloužící k ověření efektivity stahovací ch strategií . Rozhraní m je skriptovací jazyk, ve kterém je popsán jeho průchod webov ým prostorem.

Srovnávací analýza obsahů českých a německých institucionálních jazykových zkoušek v ČR a v SRN se zaměřením na němeký jazyk
Budilová, Klára ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Podhajská, Eva (oponent)
V souladu s definovanými cíli práce jsem provedla analýzu aktuálního stavu v oblasti českých a německých institucionálních jazykových zkoušek zaměřených na německý jazyk a konfrontovala jsem jednotlivé zkoušky i celé systémy. Výsledná práce může sloužit jako průvodce inventářem jazykových zkoušek testujících německý jazyk pro odborníky (učitele) i laiky (studenty). V průběhu práce jsem se detailně seznámila s českou i německou koncepcí jazykových zkoušek, s jejich zaměřením, obsahem a požadavky. Zabývala jsem se standardy jednotlivých zkoušek, hodnotícími kritérii i procesem kontroly zkušebních materiálů. Pozorovala a srovnávala jsem také testovací metody a typologii úloh v závislosti na referenční úrovni či zaměření zkoušky, neboť i tyto aspekty významně ovlivňují výslednou podobu zkoušek. Na základě těchto postupů jsem dospěla k následujícím závěrům.

Netgraph-A Tool for Searching in the Prague Dependency Treebank 2.0
Mírovský, Jiří ; Hajič, Jan (vedoucí práce) ; Rosen, Alexandr (oponent) ; Ondruška, Roman (oponent)
Tato práce se zabývá spojením tří existujících stran. Na straně jedné byl Pražský závislostní korpus 2.0, jeden z nejvyspělejších korpusů lingvistického světa. Na straně druhé existoval omezený, ale velmi intuitivní vyhledávací nástroj Netgraph 1.0. A na straně třetí byli uživatelé toužící po takovém jednoduchém nástroji, který by však byl dostatečně silný pro vyhledávání v Pražském závislostním korpusu. V této práci zkoumáme anotaci Pražského závislostního korpusu 2.0, obzvláště tektogramatické roviny, jež je zdaleka nejsložitější rovinou tohoto korpusu, a vytváříme seznam požadavků na dotazovací jazyk, který by umožnil vyhledávání a studium všech lingvistických jevů v korpusu anotovaných. Navrhujeme rozšíření dotazovacího jazyka existujícího vyhledávacího nástroje Netgraphu 1.0 a ukazujeme, že tento rozšířený dotazovací jazyk vyhovuje formulovanému seznamu požadavků. Ukazujeme rovněž, jak pomocí tohoto dotazovacího jazyka mohou být vyhledány všechny podstatné lingvistické jevy anotované v korpusu. Navržený dotazovací jazyk byl rovněž implementován - zmiňujeme se tedy i o vyhledávacím nástroji a hovoříme o datech pro tento nástroj. Nástroj je možno nainstalovat z přiloženého CD-ROMu.

Jazyk a individualita. Několik poznámek ke srovnání Wittgensteina s Husserlem a Heideggerem
Beran, Ondřej ; Peregrin, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kouba, Pavel (oponent) ; Glombíček, Petr (oponent)
Práce se pohybuje na poli srovnání Wittgensteina s Husserlem a Heideggerem (obecneji: analytické a kontinentální filosofie), má však spíše systematický charakter, a zabývá se otázkou vztahu mezi jazykem, intersubjektivitou a individualitou. Husserl a Wittgenstein ukazují, že naše zkušenost sveta (svet, jak ho známe), je vždy naší zkušeností sveta ("svetem pro nás"), že tato zkušenost je bytostne intersubjektivní, a intersubjektivita je bytostne jazyková. Podoba zkušenosti sveta není arbitrární, nelze ji však "realisticky" oprít o "objektivní" svet, nanejvýš zduvodnit "zevnitr", pragmaticky. Primárne pragmatický charakter naší zkušenosti umožnuje její rozruznení (plausibilní formu relativismu), a naopak ciní problematickými pokusy klást její smysl mimo ni (absolutní teleologické urcení dejin). Ukazuje se také, že Husserlova koncepce, jež klade ne-jazykový život vedomí "pred" jazyk, a individuální subjektivitu "pred" intersubjektivitu", celí jistým problémum; respektive že touto cestou nelze postihnout fenomény myšlení (duševního života) a individuality, jak je bežne chápeme. Heidegger se s Wittgensteinem shoduje v tom, že spatruje v našem jazyce neprekrocitelnou hranici naší zkušenosti sveta - jazyk je médiem, v nemž je nám dán smysl sveta, do nehož jsme se narodili, a v normativním smyslu nás presahuje....