Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 556 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.13 vteřin. 

Milénium vědy a filosofie
Nosek, Jiří
Sborník příspěvků diskutovaných na mezioborovém semináři "100 a 1000 let vědy a filosofie", konaném ve dnech 7.-8.11.2000 v Praze. Příspěvky zahrnují různorodé pohledy celkem od 19 českých a slovenských autorů přírodovědního, společenskovědního a humanitního zaměření na historii vědy a filosofie uplynulého tisíciletí a na význam, který tato historie vnáší do současnosti.


Multikulturní výchova jako (filosofický) problém
Morvayová, Petra ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Horák, Josef (oponent) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Disertační práce pojednává o antinomiích definice a praxe tzv. multikulturní výchovy a o jejích východiscích a z nich vyplývajících paradoxech, které destabilizují její koncept a zpochybňují potenci k naplňování cílů, které si klade. Analýza se opírá o poznatky a přístupy vycházející z pozic filosofických a filosoficko-antropologických, z pozic filosofie sociálních věd, sociologie vědění, teorií formulovaných sociální a kulturní antropologií, politickou filosofii a post-strukturální filosofií jazyka, která chápe jazyk jako nástroj či metaforu pro porozumění a význam slov jako intertextuální. Cílem práce je nahlédnout pojmy, definice, konstrukci a optiku konceptů tzv. multikulturní výchovy z pohledu kritické filosofie výchovy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Fyzikální semináře s vazbou na ostatní přírodovědné předměty
Čípová, Magdaléna ; Lustigová, Zdena (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Diplomová práce má zpřístupnit nové praktické i teoretické poznatky fyziky ve vazbě na ostatní přírodní a technické vědy (včetně ICT) formou nově vytvořených vzdělávacích objektů - námětů na studentské projekty, pracovních listů pro studenty, či přípravným materiálem pro učitele - a začlenit je do výuky fyziky a jiných přírodovědných předmětů. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vysvětleny dvě metody vyučování, metody inquiry-based learning (IBL) a problem-based learning (PBL) vhodné pro interdisciplinární výuku. Dále obsahuje rešeršní část a praktickou část, kde jsou vlastní náměty z 5 oblastí - 3D vidění, LCD monitory, luminiscence, mikrovlnná trouba a pí-voda. Každý námět je rozdělen na dvě části, jednu část tvoří základní informace o tématu pro učitele, druhou pak pracovní list pro studenty. Zaměřena je hlavně na studenty středních škol a víceletých gymnázií.

Svoboda křesťana - pojem a problémy uznání v kanonickém právu
Kolářová, Marie ; Hrdina, Antonín (vedoucí práce) ; Kašný, Jiří (oponent) ; Šprunk, Karel (oponent)
RESUME Svoboda křesťana - Pojem a problémy uznání v kanonickém právu Práce analyzuje obecné pojmy svoboda, morálka a právo a odlišnosti v působení právních a morálních norem. Porozumění těmto pojmům je důležité pro vyvozování závěrů ohledně uznání a zakotvení svobod křesťana v pozitivním kanonickém právu. Člověk je svobodnou bytostí stvořenou k obrazu Božímu. Každý člověk je svobodný ve své lidské podstatě. Jedná se o základní svobodu, která zakládá důstojnost člověka. Z této svobody vyplývá odpovědnost člověka, člověk se musí vždy nějakým způsobem sebeinterpretovat, a i když tuto interpretaci odmítá, nic tím nezmění, protože i tento postoj je jeho interpretací. Při analýze pojmu svoboda narážíme na omezení člověka. Každý jednotlivec je limitován vnějším prostředím i svou vlastní osobností. Tato omezení však nepopírají transcendentální svobodu, protože člověk se vždy uskutečňuje ve svém konkrétním prostředí ne neomezeně co do libovůle, ale v rámci těchto podmínek. Z této transcendentální svobody člověka vychází svoboda rozhodování. Právo ve svém obecném pojmu je hodnotovou kategorií. V další části práce se proto věnuji kanonickému právu a jeho vztahem k obecnému pojmu právo. Práce vychází z jednoty lidského osoby, z toho důvodu také nemohou existovat různé druhy práva (v jeho obecném pojmu), protože...

Úvod do bio artu
Šperanda, Nina ; SILVERIO, Robert (vedoucí práce) ; JANOŠČÍK, Václav (oponent)
Bio art je současný umělecký směr, který pracuje s živými organismy (kromě lidí), nebo je vytvářen ve spolupráci s živými organismy. Je to relativně nové umělecké hnutí, které má své kořeny hluboko v historii evoluce. Vychází z domestikace zvířat a rostlin, technologických objevů, vývoje a vědy. V minulosti nebylo umění, které by zpochybňovalo svou estetiku a etiku v tak hluboké míře způsobem molekulárním a submolekulárním, jak je tomu u bio umění. V této práci se budu zabývat historickými vlivy a podmínkami, které vedly k současnému vývoji této oblasti. Pokusím se také vysvětlit problematiku toho, co je bio umění a současně vysvětlit terminologii s ním spojenou. Ve své práci zmíním průlomové objevy a díla současných umělců zabývajících se oborem bio artu. V teorii bývá estetika bio artu často zastíněna diskuzí o etice, nicméně je velmi důležitou a nedílnou součástí tohoto uměleckého směru. Ve své práci se budu zabývat hlavně estetikou bio umění s odkazem na filosofii. Nastíním stručný přehled názorů současných autorů.

Výchova k demokracii ve výuce na 1. stupni ZŠ
Svobodová, Lucie ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat možnosti vymezení a zařazování témat výchovy k demokratickému občanství v rámci vyučovacích předmětů prvouka, vlastivěda, přírodověda a literární výchova na 1. stupni základních škol. Práce vychází z vymezení cílů a obsahu výchovy k demokratickému občanství a z uvedení možnosti volby vyučovacích metod a forem vhodných k rozvíjení a naplnění těchto cílů. Samostatnou kapitolu tvoří rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Kapitola sleduje zejména vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, ale také hodnotí průřezová témata vzhledem k naplnění cílů výchovy k demokratickému občanství. V rámci akčního výzkumu ve čtvrté třídě základní školy popisuje tato práce přípravu a realizaci projektu na téma "Obec a její problémy". Výzkum je podpořen zkoumáním vědomostí žáků před a po realizaci projektu. Součástí práce jsou také dotazníky pro učitele této základní školy sledující oblast pojetí vyučovacích hodin prvouky a vlastivědy a také oblast výchovy k demokratickému občanství a její zařazování do výuky. Z výsledků akčního výzkumu je patrné, že potřeba zahrnout výchovu k demokratickému občanství je žáky i učiteli vnímána jako nedílná součást výchovy pro aktivní, kompetentní a zodpovědný život. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Dokumentace přírodní rezervace Miletínská bažantnice
Stejskalová, Klára ; Skalický, Milan (vedoucí práce) ; Martinková, Jaroslava (oponent)
Cílem této práce je dokumentace druhové diverzity pomocí floristického průzkumu v přírodní rezervaci Miletínská bažantnice. Dokumentace byla na předmětném území provedena během vegetačního období roku 2015. Zde byla provedena determinace cévnatých druhů. Průzkum byl především zaměřen na ohrožené a chráněné druhy. Celé území je součástí evropsky významné lokality podle směrnice o stanovištích programu Natura 2000. Miletínská bažantnice byla vyhlášena přírodní rezervací v roce 1954 s výměrou 75,43 ha a je součástí maloplošného zvláště chráněného území. Typické znaky pro oblast Podzvičinska jsou zbytky přirozené geobiocenózy a proto je důvod jeho ochrany. Dále byla popsána historie, charakteristika území a přírodní poměry, které jsou typické pro danou lokalitu. Mezi ně patří pedologické, klimatické, hydrologické, geomorfologické, geologické a fytogeografické. Na území přírodní rezervace jsou evidovány dva památné stromy a to duby letní (Quercus robur) s vyhlašovacím názvem Žižkovy duby. Na předmětném území byly nalezeny chráněné a ohrožené druhy a zařazeny podle Červeného a černého seznamu cévnatých rostlin České republiky (Grulich, 2012) a vyhlášky ministerstva životního prostředí ČR č. 395/1992 Sb. Do kategorie vzácnějších taxonů vyžadující další pozornost se řadí druhy jako ostřice Otrubova (Carex otrubae), rožec hajní (Cerastium lucorum), lýkovec jedovatý (Daphne mezereum), svízel severní (Galium boreale), bradáček vejčitý (Listera ovata) a prvosenka jarní (Primula veris). Jediný druh vemeník dvoulistý (Platanthera bifolia) je řazen do kategorie mezi ohrožené jak podle Červeného a černého seznamu cévnatých rostlin ČR, tak podle vyhlášky MŽP. V terénním průzkumu byla pozornost věnována i invazivním druhům, řazeny podle Catalogue of alien plants of the Czech Republik (Pyšek et al., 2012) a zařazeny do kategorií archeofyty (Arctium tomentosum, Cirsium arvense, Convolvulus arvensis, Chelidonium majus a neofyty (Arrhenatherum elatius, Impatiens parviflora) a popsány jejich rizika (Mlíkovský a Stýblo, 2006)

Novější vývoj českého lexikonu, zvl. v oblasti ekonomické terminologie
Nowak, Filip ; Čermák, František (vedoucí práce) ; Holub, Jan (oponent)
Ekonomie patří k nejpopulárnějším vědním oborům dneška. Už dlouho se jí nezabývají pouze experti, ale i ekonomové-amatéři. Ekonomika ovlivňuje náš každodenní život a my máme vliv na její vývoj, ale i jazyk, kterým je popisována. Tato situace způsobuje výskyt různých anomálií mezi termíny, snahu používat neobvyklých jazykových prostředků, ať už z důvodu zaujetí čtenáře nebo přirozené motivace známými mimooborovými skutečnostmi. Tato práce se snaží poukázat na některé z těchto jevů. Výzkum bazíruje na odborných ekonomických textech získaných z elektronické databáze Českého národního korpusu, který dále umožňuje i kvantitativní klasifikaci výsledků. Pozornost je zde věnována především pro češtinu nejfrekventovanějšímu modelu dvouslovných termínů adjektivum - substantivum, substantivum - adjektivum, kde kromě sémantické, funkční a kvantitativní charakteristiky jsou vymezeny i metaforické a metonymické motivace termínů či jejich pragmatické rysy. Je zde i snaha sémanticky roztřídit i samotné metafory a metonymie v kolokacích, které se v náhodně zvolených vzorcích textu vyskytly. Pochopitelně je zde nastíněna i samotná problematika termínů a metafor. Jednotlivé kvantitativní výsledky jsou umístěny v tabulkách každé z kapitol, v zadní části je pak k nalezení příloha obsahující samotné termíny i všechny nalezené...

Objektivita, subjektivita a Karl Raimund Popper
Fafejta, Ondřej ; Uhlář, Pavel (oponent) ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce)
Autor práce vymezuje tři přístupy, které lze k objektivitě a subjektivitě zaujmout: descartovský, kantovský a postmoderní. Sám se hlásí ke kantovskému pojetí, které ústí a k filosofii vědy K. R. Poppera. Na základě Popperových mylenek autor vymezuje dvě pojetí objektivity: vnějí nepoznatelnou objektivitu světa a vnitřní objektivitu logiky jako nástroj k poznávání. Vnějí objektivita čili svět o sobě je metafyzický pojem pro nedosaitelnou hranici naeho poznání. Autor také rozliuje dvě pojetí subjektivity: poznávanou (subjektivní) zkuenost, která je nejbezprostřednějím nástrojem poznávání vnějí objektivity, a zakouenou (objektivní) zkuenost čili zkuenost o sobě, která se shoduje s vnějí objektivitou. Autorova teorie objektivity a subjektivity tedy obsahuje tři sloky: vnějí objektivitu /objektivní zkuenost, subjektivní zkuenost a vnitřní objektivitu, a autor ji aplikuje pro účely vedení rozhovoru v oblasti pomáhajících profesí. První sloku, která je metafyzická, lze pouze předpokládat. Proto jsou základem rozhovoru a subjektivní dojmy, které jsou pro kadého zcela individuální, ale podávané pokud mono v tak jasných logických souvislostech, aby byly srozumitelné druhým účastníkům rozhovoru. Autor tímto propojením subjektivity a logiky rovně vymezuje specifické chápání intersubjektivity, která není zaloena na...