Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 65 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ověřování fyzikálních znalostí žáků vedených učitelem se zrakovým handicapem
Šesták, Vojtěch ; Dvořáková, Irena (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Práce rozděluje, pojmenovává a popisuje fyzikální úlohy do jednotlivých kategorií na základě specifických nároků kladených na pedagoga se zrakovým hendikepem. U těchto kategorií jsou dále uvedeny nároky na zrakově hendikepovaného pedagoga. Práce navíc uvádí konkrétní příklady úloh, které jsou vhodné pro ověření znalostí studentů jak s ohledem na situaci pedagoga, tak s ohledem na vypovídající hodnotu úloh. V práci je zmiňovaný i specifický způsob hodnocení prací studentů, který autor používá v praxi i popis autorova hendikepu. Je přiložen i příklad studenty vypracovaných úloh a pedagogem zpracované hodnocení.
Učebnice ve fyzikálním vzdělávání u nás a ve Finsku
Fejt, Jan ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Práce porovnává české a finské učebnice fyziky na úvodních kinematických tématech poloha, rychlost a dráha. Práce srovnává aparát úloh, jimiž jsou učebnice vybaveny. Zmiňuje vliv neterminologických významů lexémů na jejich používání jako termínů. Práce také shrnuje vývoj a současnost finského vzdělávacího systému a porovnává rozsah výuky fyziky českého gymnázia a finské všeobecně vzdělávací střední školy.
Představy studentů o vztahu síly a pohybu
Čížková, Dita ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
V rámci bakalářské práce byl proveden průzkum představ studentů MFF UK a gymnázií o vztahu síly a pohybu. Průzkum byl proveden pomocí testu, který obsahoval šest kvalitativních úloh. Podrobně je popsán způsob zpracování výsledků. Ty jsou uvedeny v tabulkách a okomentovány. Výsledky průzkumu jsou porovnány s výsledky stejných průzkumů provedených v dřívějších letech v ČSSR a v NSR. Výsledky průzkumu poukazují na existenci nesprávných intuitivních představ, které u mnoha studentů přetrvávají i přes několikeré školní vzdělávání.
Přírodovědné úlohy typu PISA na českých školách
Havlíček, Karel ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Houfková, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá schopnost řešit přírodovědné úlohy typu PISA, obeznámenost s nimi a strategie volené při jejich řešení. Tomuto šetření byli podrobeni jak žáci 9. tříd, tak studenti učitelství přírodních věd a malý soubor učitelů z praxe. V úvodu je stručně popsána charakteristika výzkumu PISA, jeho proměny v oblasti přírodovědné gramotnosti pro rok 2015 a vývoj výsledků českých žáků do roku 2012. Dále práce obsahuje popis autorského výzkumu. Tedy proces tvorby testu, popis dostupného vzorku respondentů a jejich výsledky. Hlavní částí práce je pak podrobnější analýza těchto výsledků. Cílem analýzy bylo zjistit, jak si s úlohami poradí v porovnání s žáky jejich současní či budoucí učitelé. Dalšími zkoumanými jevy byly například, zda některé dílčí statistické výsledky výzkumu PISA nejsou důsledkem taktických rozhodnutí při řešení časově omezeného testu a jak velký má na výsledky vliv motivace respondentů. Součástí práce jsou i tři úlohy ilustrující nový koncepční rámec výzkumu PISA 2015. Jedna je trendová, dvě další, které jsou nové, jsem překládal.
Miskoncepce žáků a studentů při interpretaci kinematických grafů
Truliková, Blanka ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o miskoncepcích žáků a studentů při interpretaci kinematických grafů. V teoretické části jsou popsány základní charakteristiky didaktických a konceptuálních testů. Dále je zde shrnut postup tvorby testu a jeho standardizace na konkrétním příkladu testu TUG-K (Test of Understanding Graphs in Kinematics). Součástí vlastního výzkumu bylo přeložení anglického testu a jeho zadání na pražských SŠ a na MFF UK. Vzorek respondentů čítal 171 žáků z 1., 3. a 4. ročníků SŠ (respektive odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) a 41 studentů MFF UK. Byly provedeny charakteristiky jednotlivých položek testu (citlivost úloh, obtížnost úloh). Data získaná pomocí základních statistických metod byla interpretována a srovnána s výsledky studie J. R. Beichnera, který je autorem originální verze testu použitého k výzkumu. Pro studenty VŠ byl test méně citlivý než pro žáky SŠ. Ze srovnání českých a zahraničních studentů vyplynulo, že čeští studenti dosahovali v testu vyšších skóre. Dále byly potvrzeny typické miskoncepce studentů při práci s grafy. Na závěr bylo provedeno kritické zhodnocení použitého testu a byly navrženy některé úpravy pro případ zadávání testu na VŠ.
Jednoduché pokusy pod drobnohledem
Malý, Jakub ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Cílem této práce je zaměřit se na několik středoškolských fyzikálních pokusů, které jsou vysvětlovány chybně nebo více způsoby anebo obsahují část, která je nějakým způsobem přehlížena. Vhodnou úpravou pokusu jsem chtěl chybná vysvětlení vyvrátit, rozhodnout, které je správné nebo doplnit chybějící vysvětlení. Nakonec jsem vybral čtyři pokusy. Všechny se dají najít v některé středoškolské učebnici fyziky či sbírce úloh a jejich vysvětlení zde buď není úplné, nebo není jednoznačné. Jsou to: Vedení elektrického proudu ve skle, kde jsem zjišťoval, proč zahřáté sklo vede elektrický proud. Archimédův zákon v plynech, kde jsem se snažil zjistit, proč bubliny vznášející se v CO2 po chvíli klesají ke dnu. Elektrostatický motor, kde jsem se snažil zjistit, co způsobuje rotaci motorku reprezentovaného PET lahví. A volný pád tenisového míčku, kde jsem zjišťoval, jak moc ovlivňuje dobu pádu odpor vzduchu a z jaké minimální výšky je potřeba vyhodit dva různě těžké tenisové míčky, aby byl rozdílný okamžik dopadu viditelný pouhým okem.
Fyzikální semináře s vazbou na ostatní přírodovědné předměty
Čípová, Magdaléna ; Lustigová, Zdena (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Diplomová práce má zpřístupnit nové praktické i teoretické poznatky fyziky ve vazbě na ostatní přírodní a technické vědy (včetně ICT) formou nově vytvořených vzdělávacích objektů - námětů na studentské projekty, pracovních listů pro studenty, či přípravným materiálem pro učitele - a začlenit je do výuky fyziky a jiných přírodovědných předmětů. Práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vysvětleny dvě metody vyučování, metody inquiry-based learning (IBL) a problem-based learning (PBL) vhodné pro interdisciplinární výuku. Dále obsahuje rešeršní část a praktickou část, kde jsou vlastní náměty z 5 oblastí - 3D vidění, LCD monitory, luminiscence, mikrovlnná trouba a pí-voda. Každý námět je rozdělen na dvě části, jednu část tvoří základní informace o tématu pro učitele, druhou pak pracovní list pro studenty. Zaměřena je hlavně na studenty středních škol a víceletých gymnázií.
Fyzikální úlohy výzkumu TIMSS - analýza výsledků českých žáků
Vogalová, Naděžda ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
V předložené práci se seznámíme s výzkumem TIMSS. Je zde uveden celkový přehled výsledků českých žáků v přírodovědných úlohách v časovém vývoji (TIMSS 1995, 1999 a 2007). Dále jsou zde vybrána a uspořádána data k výsledkům českých žáků čtvrtých a osmých ročníků ve fyzikálně zaměřených úlohách výzkumu TIMSS 2007. Práce obsahuje přehled výsledků českých žáků v těchto úlohách podle obsahové složky, dovedností a podle typu úloh. Jsou zde uvedeny úlohy s nejvyšší a nejnižší průměrnou úspěšností českých žáků, největším rozdílem v úspěšnosti dívek a chlapců a úlohy s největším rozdílem výsledků českých žáků oproti mezinárodnímu průměru. Součástí práce je příloha, kde jsou uvedeny základní charakteristiky vybraných fyzikálních úloh, celkové výsledky českých žáků, mezinárodní průměry a komentáře k nim. Pro uvolněné úlohy jsou uvedena i jejich zadání, podrobné výsledky a pokyny k hodnocení.
Prekoncepce studentů o síle a pohybu
Čížková, Dita ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Diplomová práce se zabývá prekoncepcemi studentů v oblasti dynamiky pohybu. Práce je rozdělena do tří částí. První část práce navazuje na bakalářskou práci, v rámci které byl proveden průzkum představ studentů MFF UK a gymnázií o vztahu síly a pohybu. Průzkum byl proveden pomocí testu, který obsahoval šest kvalitativních úloh. Podrobně je popsán způsob zpracování výsledků. Ty jsou uvedeny v tabulkách a okomentovány. Výsledky průzkumu jsou porovnány s výsledky stejných průzkumů provedených v dřívějších letech v ČSSR, především s průzkumem provedeným v letech 1981/82 a 1983/84. Výsledky průzkumu poukazují na existenci nesprávných prekoncepcí, které u mnoha studentů přetrvávají i přes několikeré školní vzdělávání. Ve druhé části diplomové práce je uveden přehled prací týkajících se výzkumů prekoncepcí v dané oblasti. Ve třetí části práce se zaměřuji na zpracování průzkumu, který byl proveden pomocí FCI testu u studentů fyziky 1. ročníků na MFF UK. Výsledky průzkumu jsou opět zpracovány v tabulkách, okomentovány a porovnány s dostupnými výsledky z dalších zemí. Jsou zde také uvedeny jednotlivé miskoncepce, které byly u studentů díky FCI testu identifikovány.
Prekoncepce studentů o teple a teplotě
Čečák, Michal ; Mandíková, Dana (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prekoncepcemi a miskoncepcemi v oblasti tepla a teploty. Nachází se zde přehled učebnic pro základní a střední školy, které se zabývají teplem a teplotou. Dále se v práci nachází stručné vymezení pojmů prekoncepce a miskoncepce, charakteristika metod aktivního učení a charakteristika interaktivní demonstrace v hodinách. Práce dále obsahuje výzkum prekoncepcí a miskoncepcí studentů středních škol (především gymnázií). Pro výzkum byl použit test HTCE. Test HTCE se pro tyto účely používá ve světě. Výsledky testu jsou zpracovány pro všechny studenty dohromady i pro studenty jednotlivých tříd. Dále se v práci nachází tři pracovní listy (přeložené z angličtiny). Pracovní listy mají sloužit k odstranění některých zjištěných miskoncepcí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 65 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Mandíková, Darina
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.