Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 715 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.15 vteřin. 

Domácí násilí a jeho dopad na vývoj dětí.
PÁNKOVÁ, Marika
Tato práce je zaměřena na domácí násilí a jeho vliv na vývoj dětí domácím násilím ohrožených. Teoretická část se zabývá definicí domácího násilí, jeho projevy a příčinami, osobností násilníka a oběti a dále současnou právní úpravou tohoto jevu v českém právu. Praktická část se zaměřuje na hledání souvislostí mezi dětstvím s nestabilním rodinným zázemím, kde se domácí násilí vyskytuje a následnými vztahy dotyčných jedinců v dospělosti.

Zacházení s vězni a tvorba standardizovaných programů
Bajcura, Lubomír ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Sochůrek, Jan (oponent) ; Černíková, Vratislava (oponent)
Prioritou při tvorbě nových standardizovaných programů pro specifické skupiny odsouzených se ve Vězeňské službě České republiky v roce 2007 stal nový program zacházení s pachateli komerčního sexuálního zneužívání dětí. Veřejnost tuto oblast kriminality sleduje se zvýšenou pozorností. V roce 2007 bylo u nás zaregistrováno 1205 případů zneužití dětí. Překročení odvěkého tabu má kriminogenní následky. Potvrzují to záznamy o sexuálním zneužívání a týrání v anamnézách nebezpečných pachatelů. Speciální zacházení s pachateli sexuálního zneužívání dětí je proto součástí boje s nejzávažnější kriminalitou a přínosem k ochraně nejslabších členů naší společnosti. Komerční sexuální zneužívání dětí realizují pachatelé často prostřednictvím třetí osoby, která vůči dítěti používá nátlak nebo násilí. Pachatelé proto vinu popírají před veřejností i vlastním svědomím. Standardizovaný program vede pachatele k poznání příčin a důsledků trestné činnosti. Výzkumná část této práce se zaměřila na zjištění, jak program vnímají odsouzení i realizační tým. Potvrdil se nesmírný výchovný náboj vzdělávací části programu, v níž formativní roli mají fakta a teoretické informace o specifické trestné činnosti. V diskusích pachatelé dospívají, či se blíží k nezvratné změně - nadhledu nad vlastní osobností, k identifikaci toho, co mohou...

Časoprostorové vztahy v dětském vyprávění
Šmídová, Barbora ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Nebeská, Iva (oponent)
Diplomová práce se zabývá charakteristikou dětského vyprávění z hlediska vyjadřování časoprostorových vztahů. Dětské narativní texty jsou zkoumány v kontextu kognitivní a především diskurzivní lingvistiky. Východiskem práce se stala teoretická část, která je založena na studiu dostupné domácí a zahraniční literatury zabývající se dětským jazykovým obrazem světa z hlediska vývojové psychologie, vyjadřováním času a prostoru v češtině a teorií naratologie. Empirická část vychází z analýzy autentických textů, resp. nahrávek dětských vyprávění. Diplomantka sledovala, jakým způsobem se děti předškolního věku učí vyprávět, zaměřila se na dětí tříleté a pětileté a sledovala specifika tvorby narativu v těchto dvou životních fázích, tzn., sledovala, jakým způsobem vyvíjí dětská schopnost vyprávět. V závěru práce diplomantka zhodnotila současnou reálnou péči o rozvoj jazykové výchovy v předškolním věku.

Strach jako jedna z příčin školní neúspěšnosti
Šináglová, Dita ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Bakalářská práce pojednává v teoretické rovině o strachu obecně, jeho funkcích, příznacích a možných příčinách. Jedna část informuje o předcházení a redukci strachu. Strach ovlivňuje také kognitivní funkce, zejména paměť a tím také výkonnost dětí v současné škole, která je z větší části založena na pamětním učení. Pokud se jedná o strach u dětí, rozhodně se nejedná pouze o úzkost spojenou s obavou ze školního neúspěchu. Na to, jak bude dítě ve škole spokojené a úspěšné, také působí jeho postavení mezi spolužáky, postavení v dětském školním kolektivu. Proto bakalářská práce obsahuje kapitolu o problémech vyplývajících ze závažnějšího narušení vztahů dětí ve skupině (agresivita, násilí, šikana). Kapitolou, která je těsně spjata se dvěma předchozími je pojednání o vlivu rodinné výchovy na dítě a jeho osobnost. Propojení této kapitoly s první částí práce spočívá ve spojitosti způsobu vychovávání dítěte a jeho dispozicemi k úzkosti. Propojení s druhou částí práce spočívá v možnosti stát se potenciální obětí či aktérem násilí v důsledku výchovy a působení rodinného modelu na dítě. Součástí bakalářské práce je dotazník. Ten mapuje strach dětí ze školy, z učitelů či ze špatných známek a z rodičů a jejich reakcí na školní neúspěch dítěte.

Dítě jako oběť domácího násilí
JANŮ, Alena
Domácí násilí je v současné době chápáno jako významný společenský problém, je to forma násilí, která je rozšířená po celém světě, ve všech kulturách i všech sociálních vrstvách. Domácí násilí je ve většině případů směřováno proti ženám, v menší míře jsou oběťmi také muži nebo senioři. Jako na nepřímou oběť domácího násilí je třeba hledět na děti, které žijí v rodinách ohrožených domácím násilím. Domácí násilí neohrožuje totiž pouze samotnou oběť, ale i děti, které jsou přítomny násilných ataků mezi rodiči. Práce, která je právě zaměřena na děti jako oběti domácího násilí, je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části bylo cílem vysvětlení základních pojmů v dané oblasti. V úvodu bylo důležité poukázat na význam rodiny, její základní funkce a nezastupitelnou roli v uspokojování potřeb všech svých členů. Další část je věnována vysvětlení definice domácího násilí, klíčovým znakům násilí v rodině, jeho druhům a formám, rovněž obětem domácího násilí. V souvislosti se zaměřením na dítě jako oběť domácího násilí je objasněn syndrom CAN jako problematika týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. V neposlední řadě je popsán možný dopad přítomnosti domácího násilí v rodině na psychiku a vývoj dítěte. Dále je v práci shrnuta možnost právní ochrany osob ohrožených domácím násilím, včetně intervence a pomoci obětem. V praktické části práce byly zpracovány výsledky kvantitativního výzkumu, a to jak ze statistik Intervenčního centra pro pomoc obětem domácího násilí při Diecézní charitě České Budějovice, tak údaje na základě rozeslaného dotazníku orgánům sociálně-právní ochrany dětí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Cílem práce bylo zjistit, zda se v Jihočeském kraji odehrává domácí násilí převážně v rodinách s dětmi a jaký vliv má přítomnost domácího násilí v rodině na psychický vývoj dítěte. Na základě poskytnutých údajů byl zjištěn celkový počet domácností s domácím násilím, ve kterých byly přítomny nezletilé děti, celkový počet ohrožených dětí, i dopad přítomnosti násilí mezi dospělými členy domácnosti na psychiku přítomných dětí.

Míra vlivu volnočasových aktivit na agresivitu dětí
Hájek, Petr ; Marádová, Eva (oponent) ; Kučírek, Jiří (vedoucí práce)
Tématem bakalářské práce je analýza trávení volného času patnáctiletých dětí s vazbou na prvky agresivity a šikanování, tedy téma v současné době velmi aktuální. Cílem této práce je zjistit, zda zpsob trávení volného času, zejména to, že patnáctileté děti tráví volný čas hraním počítačových her nebo sledování televizních pořad s prvky násilí, má vliv na jejich agresivitu. Práce se zabývá zpsoby trávení volného času patnáctiletých dětí, vlivem rodiny na patnáctileté děti, rovněž rozvojem a příčinami vzniku agresivity v životě dítěte a šikanou v jejích rzných podobách a stádiích.

Percepce násilí vůči různým věkovým skupinám u dětí na základních školách a víceletých gymnáziích
Havelková, Šárka ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
1. ABSTRAKT § Klíčová slova: násilí, konflikt, agrese/agresivita, týrání, zneužívání, zanedbávání, šikana, pachatel, oběť, děti, dospělí, senioři, sebepoškozování, sebevražda Ráda bych se v diplomové práci zaměřila na to, jak děti definují násilí, co všechno násilí zahrnuje, jak si představují pachatele a jak oběť, jaký je rozdíl v percepci násilí vůči různým věkovým skupinám a jak by se případnému násilí bránily. V teoretické části se nejprve věnuji samotnému pojmu násilí, pojmům jemu podobným či synonymním a jejich vysvětlení podle českých i zahraničních autorů. Dále jsem přikročila k tématům, jako je násilí k dětem, k dospělým a k seniorům, sebepoškozování, sebevraždy a důsledky násilí. V praktické části jsem zkoumala percepci násilí u žáků druhého stupně základní školy v porovnání se studenty stejného věku na víceletém gymnáziu. Zaměřila jsem se na žáky a studenty šestých tříd/prim a devátých tříd/kvart. Dotazníkové šetření bylo provedeno na školách v hlavním městě, ve velkoměstě, ale také v menším městě.

Interdiciplinární spolupráce v ochraně dětí - svědků domácího násilí
Kotalová, Vendula ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Domácí násilí je v České republice poslední dobou často diskutovaným pojmem. V médiích čteme články s informacemi pro oběti domácího násilí, stejně jako zmínky o případech domácího násilí, česká politická reprezentace se podílí na hledání řešení tohoto fenoménu. Domácí násilí bylo uznáno jako závažný společenský problém. Přesto zůstává řada oblastí, které dosud nejsou řešeny v potřebné míře. Domácím násilím se zpravidla označuje týrání a násilné jednání, odehrávající se mezi osobami blízkými žijícími spolu ve společném bytě nebo domě, kdy jedna násilná osoba získává a udržuje nad druhou moc a kontrolu1 . Jedná se o fyzické i slovní útoky, tělesné týrání, omezování osobní svobody, vydírání, sexuální zneužívání, výhružky apod. Jednou z forem domácího násilí je domácí násilí zahrnující děti (oficiální termín přijatý v roce 1998)7 , které se vyskytuje ve třech podobách: jednak je definováno jako takové chování rodičů vůči dítěti, kdy je naplněna definice syndromu zneužívaného a zanedbávaného dítěte, nebo taková situace, kdy se dítě dopouští násilí na svých rodičích, či se jedná o situaci kdy dítě pozoruje násilí mezi svými rodiči, tzn. že se ocitá v roli svědka DN. Problematiku dětí - svědků DN lze přitom považovat za nejzávažnější, a to z několika důvodů. Jak vyplývá ze statistických údajů, jedná se o velmi...

Vliv domácího zvířete na prožívání dětí a dospívajících
Trtíková, Marie ; Janošová, Pavlína (vedoucí práce) ; Procházková, Jana (oponent)
V teoretické části své práce se věnuji nejprve fenoménu domestikace zvířat, jejímu dopadu na dnešní civilizaci a využití ve vzájemném prospěchu - pro zvířata, i pro lidi. V rodinách, které se rozhodly pořídit si domácí zvíře, hraje důležitou roli jeho správný výběr a vhodné podmínky pro jeho chov. Největší důraz kladu na význam zvířat v terapeutické oblasti - v tzv. animoterapii. Podrobněji se zabývám canisterapií, felinoterapií a hipoterapií. Cílovou skupinou se pro mě staly zejména děti staršího školního věku, ale uvádím některé příklady dopadu pozitivního působení domácích mazlíčků i na dospělou populaci. Důležitou složkou vlastnictví zvířete je i schopnost vyrovnat se s jeho úmrtím. Všechna nastíněná témata v teoretické části jsou dále rozpracována v praktickém oddíle mé práce. Prováděla jsem výzkum na pražských gymnáziích, jehož výsledky jsou zevrubně rozebrány v druhé polovině práce.

Program prevence sexuálního zneužívání dětí v pedagogické práci učitele primární školy
Pelcerová, Lenka ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Sexuální zneužívání dětí není jevem nikterak novým, ale až v dnešní době se dostává do širšího povědomí a hledají se nové přístupy k jejímu zamezení a prevenci. Nejrizikovější skupinou v tomto ohledu jsou děti, které tím mohou být postiženy na celý život. Významná je úloha pedagoga, který by měl být z projevů dítěte schopen rozpoznat tento druh násilí a následně vědět, jak s tímto dítětem dále pracovat. Svou práci jsem proto zaměřila na popis tohoto konání, popisu prostředí a projevy oběti. Důležitou součástí jsou právní vymezení. Pracuji s výsledky dotazníku, který jsem dala na jedenácti školách v České a Slovenské republice, kde mi odpovídalo osm desítek pedagogů prvních stupňů ZŠ. V závěru práce je návrh programu prevence sexuálního zneužívání dětí a doporučení pro pedagogy. Věřím, že v tomto pojetí bude práce inspirativní a užitečná.