Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

Masáže dětí v mateřské škole
JIŘINCOVÁ, Dagmar
Cílem práce je představit masážní techniky v mateřské škole jako cestu ke vzájemným kontaktům dětí a prosociálnímu přijetí spolužáků. Teoretická část práce popisuje masážní techniky, význam i rizika jejich užití v mateřské škole v souvislosti s fyzickým i sociálním vývojem předškolního dítěte. Praktická část poskytuje zásobník masážních technik, popisuje jejich použití v integrovaném vzdělávání v mateřské škole a jejich zařazení do tematického celku. Praktická část je doplněna o videozáznam práce s masážními technikami.

Taneční výchova hyperaktivních dětí předškolního věku
Lacková, Ivana ; LÖSSL, Jiří (vedoucí práce) ; FRIČOVÁ, Marie (oponent)
Tématem práce je Taneční výchova hyperaktivních dětí předškolního věku. Cílem výzkumu bylo popsat zvláštnosti výuky hyperaktivních dětí s ohledem na taneční výuku. V první části je popsán syndrom ADHD. Jsou zde popsány zvláštní potřeby dětí s tímto syndromem s ohledem na výchovu. Druhá část je zaměřena na praktickou taneční hodinu dětí s ADHD. Je zde popsána ukázková taneční hodina, která je založena na teoretických poznatcích a zkušenostech odborníků. Výsledek výzkumu přinesl zjištění, že nabídka speciálních hodin je velmi omezená a je to velká škoda. V diplomové práci bylo zjištěno, že výuka se speciálním programem může pomoci dětem s ADHD a může být dobrým doplňkem ke standardní lékařské terapii.

Komunikace zdravotníků s rodiči dětského pacienta
ŽÁKOVÁ, Nikola
Teoretická část bakalářské práce je rozčleněna do jedenácti kapitol. První kapitola se zabývá definicí komunikace. V kapitole druhé popisujeme druhy komunikace. Popsána je zde komunikace verbální a neverbální. Třetí kapitola pojednává o komunikačních dovednostech sestry, čtvrtá potom o komunikaci sestry s dětským pacientem. Pátá kapitola popisuje základy komunikace sester s rodiči dětského pacienta. Šestá kapitola je věnována situaci, v níž sestra komunikuje s rodiči hendikepovaného a umírajícího dítěte. V sedmé kapitole sledujeme komunikaci sestry na dětském oddělení. Osmá kapitola upozorňuje na specifika dětského oddělení. Devátá kapitola pojednává o komunikaci jako součásti ošetřovatelské péče. A v poslední kapitole je popsán průběh hospitalizace dítěte a jeho rodiče. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Část teoretická je popsána výše, v části empirické jsou popsány výsledky výzkumného šetření. Cíle a výzkumné otázky Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jak sestra komunikuje s rodiči dětského pacienta. Dalším z cílů bylo prozkoumat, zda rodič rozumí informacím podaných sestrou, a cíl třetí se zaměřil na chyby, které může udělat sestra při komunikaci s rodičem dětského pacienta. Výzkumné otázky: 1.Jakým způsobem sestra komunikuje s rodičem dětského pacienta? 2.Jakým způsobem sestra podává informace rodiči dětského pacienta? 3.Jak rodič dětského pacienta hodnotí srozumitelnost informací podaných od sestry? 4.Jaké sestra dělá chyby v komunikaci s rodiči dětského pacienta? Metodika Pro výzkumné šetření byla zvolena metoda kvalitativního výzkumného šetření, která byla realizována formou rozhovorů. Druhá použitá metodika v této práci se nazývá zúčastněné pozorování. Potřebná data k první části šetření byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s rodiči hospitalizovaných dětí. Rozhovory byly vedeny na základě předem připravených otázek. V případě potřeby byl rozhovor doplněn dalšími otázkami. Prostřednictvím rozhovoru bylo zjišťováno, jak probíhal příjem dítěte na dětské oddělení, jaké informace dostali rodiče ohledně vyšetření dítěte, a celkový dojem ze sester na oddělení. Rodičů jsme se dotazovaly na verbální i neverbální komunikaci sester. Na závěr sami popsali, jaké shledali chyby v komunikaci a chování sester. Druhá část výzkumu proběhla na dětském oddělení anonymní nemocnice. Zde jsme sestry hodnotily verbální a neverbální komunikační dovednosti sester. Výzkumný soubor Výzkumný soubor k první části výzkumného šetření tvořilo sedm matek dětí hospitalizovaných na dětském oddělení. Matky byly hospitalizované v různých nemocnicích v České republice. Výzkumný soubor k druhé části výzkumného šetření, který byl veden technikou pozorování, tvoří šest všeobecných sester zaměstnaných na dětském oddělení státní nemocnice. Sestry byly zvoleny náhodně. Jsou rozdílného věku, mají odlišnou délku praxe a jiné vzdělání.

Divadelní a dramatická práce se seniory
Vorlová, Veronika ; Machková, Eva (vedoucí práce) ; Provazník, Jaroslav (oponent)
Hlavním tématem mé diplomové práce je možnost uplatnění divadelních a dramatických aktivit při práci se seniory. V šesti na sebe navazujících kapitolách vymezuji základní pojmy, uvádím do problematiky sociální péče o seniory a představuji jednu z jejích částí ? aktivizační činnost. Postupně pojmenovávám bio-psycho-sociální zvláštnosti objevující se s přibývajícím věkem, zabývám se specifickými požadavky na komunikaci se seniory a uvádím tuto oblast do kontextu divadelních a dramatických aktivit. Součástí diplomové práce je přehled pražských zařízení a skupin, které se nechaly pro organizované činnosti se staršími lidmi inspirovat divadelním uměním. Na základě vlastních profesních zkušeností získaných v Domově pro seniory Krč představuji Literárně-dramatický klubu, jeho členy, východiska a náplň jeho činnosti. Ve speciální kapitole nabízím ukázku konkrétní dramatické lekce realizované se skupinou pravidelně se scházejících seniorů. Diplomová práce je doplněna osobními rozhovory se seniory, seznamem konkrétních organizací zabývajících se divadelními a dramatickými aktivitami s touto skupinou v Praze a fotodokumentací aktivit Literárně-dramatického klubu. Součástí přílohy je také návrh strukturované dramatické lekce na téma Alzheimerova choroba určené pro děti od deseti let.

Specifika interiéru rodinného centra pro děti s různými typy postižení
Bédi, Peter ; Strnadová, Iva (oponent) ; Hájková, Vanda (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci se zabývám specifikami interiéru rodinného centra pro děti s více typy postižení. Navrhuji prostory tohoto rodinného centra a jejich specifické vybavení. Předkládám efektivní řešením prostoru pro děti předškolního věku ze zrakovým, mentálním a tělesným postižením. Řeším použití barev, hraček a doplňků interiéru. Pojednávám také o architektonických zvláštnostech a požadavcích, ale i o specifických stavebních normách, které je nutné dodržovat při stavbě nebo úpravě prostorů pro lidi s postižením.

Meditace - kontemplace
Šemberová, Kateřina ; Špirk, Ivan (oponent) ; Kornatovský, Jiří (vedoucí práce)
Základní údaje : Šemberová, K.: Meditace - kontemplace /Diplomová práce/ Praha 2007 - Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 71 s. (Přílohy : soubor uměleckých děl, CD s foto uměleckých děl a výtvarných prací žáků ZUŠ.) Popis obsahu : Zaměřeni práce je směřováno k hlavnímu tématu "meditace-kontemplace", jeho výtvarnému zpracování, teoretickou písemnou reflexí a didaktickým reflektivrdm zpracování ve výuce na ZUŠ. Práce se zabývá širokým náhledem na téma meditace-kontemplace jako sebepoznávání na základě různých metod, jejich historie, významu, využití a proces, v uměni, vztahem člověka ke společnosti, ke světu a k přírodě a k sobě samému. Poznatky se poté odráží ve vztahu k ostatním lidem a ke světu a uvědomování si hlubších souvislostí, což bylo cílem mé práce. Klíčová slova : Meditace, kontemplace, člověk, příroda, umění, bod, krajina, výchova, sebepoznávání, sebereflexe, myšlenka, prožitek, pocit.

Vývoj vnímání vlastního těla u žáků mladšího školního věku jako prevence poruch příjmu potravy
Nováková, Radka ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Vodáková, Jitka (oponent)
Tématem této diplomové práce je vývoj vnímání vlastního těla u žáků mladšího školního věku jako prevence poruch příjmu potravy. Cílem této práce je zjistit postoje žáků ke stravování, zjistit jejich nutriční návyky a spokojenost s vlastním tělem vzhledem poruchám příjmu potravy. Teoretická část se zabývá poruchami příjmu potravy. Popisuje vývoj, příčiny, diagnostická kriteria, etiologii, průběh i léčby mentální anorexie a mentální bulimie. Dále se zabývá způsobem a vnímáním vlastního těla - body image. Druhá část zahrnuje vlastní výzkumné šetření, které je orientováno žákům 1. stupně základních škol s cílem zjistit jejich nutriční návyky, postoje jídlu a spokojenost s vlastním tělem. V poslední části diplomové práce je navržen program vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v rámci 1.stupně základní školy, v němž jsou uvedeny náměty, které jsou koncipované především výchově ke zdravým stravovacím návykům, zdravému způsobu života, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji žáků v rámci budoucí prevence poruch příjmu potravy. Součástí diplomové práce jsou přílohy. Klíčová slova - poruchy příjmu potravy, nutriční návyky, postoje jídlu, spokojenost s vlastním tělem, sebedůvěra.

Budování číselných představ dětí ve věku 10-12 let pomocí sorbonu
Kučerová, Eliška ; Slezáková, Jana (oponent) ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána historie vývoje počítadel se zaměřením na japonské počítadlo a základní principy počítání na sorobanu (sčítání a odčítání). V praktické části je popsána experimentální výuka sorobanu žáků třetí třídy a analýza průběhu a výsledků této výuky. V této části je zařazena i kapitola pojednávající o využívání sorobanu v současném japonském školství. V příloze je uvedena technika počítání na sorobanu pro násobení a dělení, která však pro experiment již využita nebyla. Přiloženy jsou i ukázky pracovních listů, které jsem používala v průběhu své práce.

Vliv vnějších faktorů na řídnutí kostí u pacientů s fenylketonurií
Tůmová, Linda ; Hučko, Boris (vedoucí práce) ; Adéla, Adéla (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem Vliv vnějších faktorů na řídnutí kostí u pacientů s fenylketonurií. Fenylketonurie je poměrně vzácné onemocnění, ale zároveň je to jedna z nejčastějších dědičných metabolických poruch s výskytem 1:10000 novorozenců v Evropě. Z hlediska genetiky se jedná o autozomálně recesivní onemocnění, způsobené deficitem nebo nízkou aktivitou enzymu fenylalaninhydroxylázy v játrech. Tento enzym katalyzuje hydroxylaci fenylalaninu na tyrozin za přítomnosti kofaktoru tetrahydrobiopterinu. Mutace v oblasti genu pro tento enzym (doposud bylo popsáno více než 800 mutací) nebo v genu pro kofaktor (2 % případů) vede, při příjmu normální stravy, k vysoké koncentraci fenylalaninu v krvi a ve tkáních, zatímco hladina tyrosinu a jeho metabolitů je nízká. Důsledkem toho je těžká mentální retardace, kožní ekzémy, mikrocefalie, křeče, zpomalení růstu, pohybové postižení, psychiatrické problémy aj. Mentální postižení bývá zpravidla ireverzibilní, proto je důležitá včasná diagnostika tohoto onemocnění, která se provádí v rámci povinného novorozeneckého screeningu, zavedeném v ČR roce 1975. Poté následuje léčba dietou, která spočívá v přísném omezení proteinů a suplementaci aminokyselinových preparátů bez fenylalaninu. Jedním z chronických problémů u dětí i dospělých s fenylketonurií je snížená kostní denzita. Přestože základní příčina osteopenie u fenylketonurie dosud nebyla objasněna, předpokládá se, že na vině může být řada různých faktorů. Pomocí dotazníkového šetření byl zmonitorován výskyt řídnutí kostí u pacientů s PKU. Z mého průzkumu vyplývá, že frekvence výskytu řídnutí kostí u pacientů s PKU je vyšší, než u normální populace. U 41,3 % pacientů s PKU byla diagnostikována osteopenie a u 2,2 % osteoporóza. U normální populace 99 % respondentů uvedlo, že řídnutím kostí netrpí, u 1 % byla diagnostikována osteoporóza. Dále porovnáním údajů u normální a PKU populace nebylo potvrzeno působení vnějších vlivů (BMI, pití kávy a kolových nápojů, pohybová aktivita) na řídnutí kostí. Naopak se ukázalo, že fenylketonurici častěji konzumují kolové nápoje oproti normální populaci, nejspíš z důvodu rychlého doplnění energie.

Činnost pedagogicko-psychologických poraden se zaměřením na skupinové nápravy
Kozderková, Martina ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá činností pedagogicko-psychologických poraden se zaměřením na skupinové nápravy u dětí s specifickými poruchami učení (SPU). První část je věnována stručnému popisu specifických poruch učení a činnosti pedagogickopsychologických poraden. Hlavním tématem a cílem diplomové práce je popis skupinových náprav a především charakteristika jednotlivých oblastí skupinové nápravy. Toto téma je doplněno šetřením zaměřeným na využití skupinových náprav v pedagogickopsychologických poradnách v Západočeském kraji a popisem skupinové nápravy SPUCH. Jedná se o kurz pro děti druhých ročníků (který nabízí Pedagogicko-psychologická poradna v Klatovech) a případovou studii klienta, který tímto kurzem prošel. Klíčová slova: skupinová náprava, specifické poruchy učení, reedukace, pedagogicko-psychologická poradna, zraková percepce, sluchová percepce, prostorová a pravolevá orientace, řeč, motorika, pozornost, paměť, čtení, psaní, pravopis.