Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pregramotnostní dovednosti socio-kulturně znevýhodněných dětí v mateřských školách
Korbelová, Karolína ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Předmětem této diplomové práce je mapování pregramotnostních dovedností socio-kulturně znevýhodněných dětí posledních ročníků mateřských škol, a to ve srovnání s výkony v oblasti pregamotnostních dovedností jejich vrstevníků. Práce je zpracována na podkladě empirického výzkumu v mateřských školách s dětmi (N=47) ve věku 68 až 82 měsíců a jejich rodiči (zákonnými zástupci). Cílem této výzkumné diplomové je nejen popis charakteru pregramotnostních dovedností předškoláků ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí, ale také systematický přehled poznatků o fenoménu socio-kulturního znevýhodnění ve stávající odborné psychologické literatuře a návrh konkrétního postupu pro identifikaci socio-kulturního znevýhodnění. Tento postup je v předkládané práci aplikován jako součást metodologických kroků ve výzkumné části práce. Socio-kulturní znevýhodnění je tak identifikováno na základě nejvyššího dosaženého vzdělání matky a úrovně receptivního slovníku dítěte. Statistické analýzy údajů o pregramotnostních dovednostech socio-kulturně znevýhodněných dětí a jejich vrstevníků neohrožených socio-kulturním znevýhodněním odhalují, že socio-kulturně znevýhodněné dosahují v rámci některých pregramotnostních dovedností (fonematické uvědomování, znalost písmen, počáteční psaní a čtení) statisticky významně horších...
Vývojová souvislost pregramotnostních dovedností a krátkodobé slovní paměti
Králová, Michaela ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tématem bakalářské práce je hledání souvislostí mezi klíčovými pregramotnostními dovednostmi (fonematickým povědomím, znalostí písmen, rychlým automatickým jmenováním) a krátkodobou slovní pamětí. Účelem hledání této souvislosti je snaha o hlubší porozumění procesům krátkodobé slovní paměti, podílející se na raném osvojování čtení a psaní. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části jsou vymezeny předpoklady vývoje čtenářských dovednosti a dále ty, které můžeme na základě výzkumů považovat za klíčové. Důraz je kladen na krátkodobou slovní paměť ve vývoji čtenářských dovedností. Jak velký význam má krátkodobá slovní paměť při vývoji čtenářských dovedností je otázkou, kterou se zabývají výzkumy. Otázkou vyplývající z těchto výzkumů je, zdali je vliv krátkodobé slovní paměti na čtení redukovatelný na kvalitu fonologického zpracování nebo zda má krátkodobá slovní paměť na počáteční osvojování čtení oddělitelný vliv. V empirické části práce je popsán výzkum realizovaný ve dvou státních mateřských školách Hlavního města Prahy. Celkovému počtu 19 dětí v posledních ročnících mateřských škol byly zadávány testy mapující pregramotnostní dovednosti (fonematické povědomí, znalost písmen, rychlé automatické jmenování, krátkodobou slovní paměť). Empirická část práce je...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.