Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Coping s náhlým omezením hybnosti a jeho důsledky - strategie vyrovnání mladých lidí s poraněním míchy a s roztroušenou sklerózou
Ottová, Monika ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
NÁZEV: Coping s náhlým omezením hybnosti a jeho důsledky - strategie vyrovnání mladých lidí s poraněním míchy a s roztroušenou sklerózou ABSTRAKT: Tato práce se zaměřuje na proces přizpůsobení se omezení hybnosti, způsobeném poraněním míchy či atakou roztroušené sklerózy, u mladých lidí. Omezení motorických schopností u nich nelimituje pouze mobilitu, ale také jejich sociální interakce, zájmy, plány a především jejich samostatnost. V době emancipace od původní rodiny se tak stávají znovu závislými na svých blízkých. Teoretická část práce informuje o poraněních míchy a roztroušené skleróze z biologického i psychosociálního hlediska, o copingu obecně i ve vztahu k těmto dvěma skupinám. Dále se zabývá charakteristikami vývojových období adolescence a mladé dospělosti, dopady změny zdravotního stavu na sebepojetí v sociálním kontextu. Empirická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech s šesti mladými lidmi (3 s poraněním míchy, 3 s roztroušenou sklerózou). Důležitá zjištění z nich jsou prezentována formou kazuistik. Na základě analýzy těchto rozhovorů jsou demonstrovány problematické oblasti, na něž má omezení hybnosti vliv, a způsoby copingu, jaké mladí lidé využívají při vyrovnání se s těmito změnami. KLÍČOVÁ SLOVA: Poranění míchy, roztroušená skleróza, coping, sebepojetí, adolescence, mladá dospělost
Vnímání kvality života, sebehodnocení, nezdolnosti a sociální opory adolescentů a mladých dospělých s idiopatickou skoliózpu páteře
Frömlová, Lenka ; Kebza, Vladimír (oponent) ; Čáp, David (oponent)
Rigorózní práce se zabývá vnímáním kvality života, sebehodnocením, nezdolností a sociální oporou adolescentů a mladých dospělých s idiopatickou adolescentní skoliózou páteře. Text je systematicky rozdělen na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se zabývá definováním pojmu skolióza, kvalitou života, sebehodnocením, hardiness a sociální oporou. Uvádíme zde i přehled českých a zahraničních výzkumů spojených s vnímáním kvality života u specifických skupin jedinců s chronickým onemocněním, adolescentů a mladých dospělých. Empirická část práce má čtyři hlavní části. Přináší data získaná z dotazníkového šetření, zabývá se jejich analýzou a interpretací. Výzkumný vzorek 77 osob s diagnózou adolescentní idiopatické skoliózy je porovnáván podle stupně postižení, podstoupení operace páteře, dle věku a se zdravou populací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Podmínky studia osob se zrakovým postižením na vysokých školách
Šafránková, Markéta ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
88 Abstrakt Prostudovaná diplomová práce se zaměřila na oblast terciárního vzdělávání, konkrétně bylo jejím cílem prozkoumat studijní podmínky vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Základem bylo studium odborné literatury a dalších pramenů pro vybudování teoretického základu. Bylo důležité vytvořit si představu o studentovi se zrakovým postižením tím, že byl popsán zrakový handicap a z něj vyplývající omezení a dále bylo nutné popsat specifika rané dospělosti. Důležitým krokem bylo charakterizování univerzitního prostředí, ve kterém se tito studenti pohybují. K tomu jsem využila legislativních dokumentů a opatření a snažila jsem se popsat eventuální obtíže těchto studentů a realizovaná řešení. Představila jsem také několik výzkumů, které tuto oblast již dříve zkoumaly a které taktéž poskytly relevantní informace. Toto byl základ pro praktickou část této práce. Její náplní bylo šetření, ve kterém jsem oslovila několik zrakově postižených studentů, kteří sdělili své poznatky ohledně svých studijních podmínek. Se studenty jsem provedla polostrukturované rozhovory a získaná data jsem analyzovala za pomoci metody otevřeného kódování. Výsledná zjištění jsem shrnula v závěrečné části a pokusila se navrhnout další kroky. První kapitola se zabývala vymezením zrakově postiženého jedince. Nejprve bylo...
Význam manželství z pohledu současné mladé generace
Moudrá, Marie ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Urban, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá významem manželství z pohledu současné mladé generace. Práce se zaměřuje na aspekty, které ovlivňují pohled na institut manželství. Dále se věnujeme období mladé dospělosti, kde se dále zabýváme psychickým a tělesným vývojem, který s tímto obdobím souvisí. V práci jsme se také soustředíme na nesezdané soužití, které je v dnešní době oblíbenou formou soužití. Z výzkumného šetření je zřejmé, že současná mladá generace má stále zájem o uzavření institutu manželství a hlavním důvodem, který by měl vést k uzavření manželství je pro většinu dotazovaných láska k partnerovi či partnerce.
Motivace mladých lidí ke vstupu do manželství
Chytrá, Valérie ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mazáková Šetinová, Markéta (oponent)
V posledních třiceti letech jsou v České republice pozorovatelné významné změny v demografickém chování. Tato práce se zaměřuje na současnou podobu rodinného chování, konkrétně vstupu do manželství, a to u mladých lidí, kteří uzavřeli manželství v relativně nižším věku, než je v současné době běžné. Povaha manželského vztahu je nahlížena a kriticky reflektována optikou individualizace v díle A. Giddense a U. Becka. Kromě samotného manželství se práce věnuje jeho postavení mezi ostatními tranzicemi mladé dospělosti, a tedy podobě životní dráhy mladých lidí. Výzkum této práce byl proveden kvalitativní metodou a technikou polostrukturovaných rozhovorů. Dochází k závěru, že manželství má především symbolický význam, ale důležité jsou i jeho praktické důsledky. Hlavním významem manželství je pak formální stvrzení závazku partnerů vůči sobě navzájem. Manželský závazek slouží jako prostředek komunikace mezi samotnými manžely, i mezi nimi a jejich sociálním okolím. Specifická věková situace daná relativně nižším věkem vstupu do manželství se odráží především v pociťování existence určitých věkových norem, které však nejsou nadále závazné, a pokud nesouzní s hodnotovou orientací nebo ekonomickými možnostmi partnerů, lze tomu jejich životní dráhu bez sankcí přizpůsobit.
Přístup k mateřství u studentek vysokých škol
Marková, Dominika ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Bakalářská práce s názvem Přístup k mateřství u studentek vysokých škol pojednává o aktuálním fenoménu mateřství, a to z pohledu specifické skupiny žen. Ačkoli je rodičovství stále vnímáno jako jeden z hlavních životních cílů, jehož dosažení se dle vývojové psychologie očekává v období mladé dospělosti, v dostupných výzkumných studiích, stejně jako v dnešní společnosti, není obvyklé zabývat se otázkou mateřství v souvislosti se studentkami vysokých škol. Dilemata spojená s plánováním rodičovství a kariérního růstu jsou u této skupiny žen zvláště patrná, mnohdy si ženy tyto vnitřní rozepře nechávají pro sebe a společnosti tak uniká, jak je problematika mateřství v souvislosti se studentkami, mladými ženami, aktuální. Autorka této kvalitativně orientované studie hledá odpovědi na širší spektrum dílčích výzkumných otázek. Díky analýze, reflexi a následné interpretaci výpovědí respondentek poodhaluje přístup studentek vysokých škol k tématu mateřství, předkládá motivy mající významnou roli v rozhodování a plánování rodičovství i psychosociální faktory, které studentky vysokých škol ovlivňují v tomto zásadním rozhodnutí. Výzkumnou strategií pro účely tohoto výzkumu byl zvolen kombinovaný typ designu, přičemž stěžejní metodou sběru dat se stala metoda semistrukturovaného interview doplněna o dotazníkové...
Krize mladého věku
STAŇKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se věnuje tématu Krize mladého věku. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se věnuje klíčovým tématům zaměřeným na krizi, problematiku Emerging Adulthood a vývojových aspektů mladé dospělosti. Empirická část zahrnuje popis výzkumného souboru, metodologická specifika, výzkumné cíle a výzkumné otázky. Výzkumný soubor se skládal z 9 informantů, kterých se daná problematika týkala. Pro zajištění výzkumných dat byl použit kvalitativní výzkum, konkrétně polostrukturovaný a nestrukturovaný hloubkový rozhovor. Pomocí techniky vyložení karet byly prezentovány a explanovány jednotlivé tematické kategorie a výsledky výzkumu. Všechny získané informace byly ve finální fázi komparovány s informacemi a poznatky poskytnutými odborníky a s informacemi shromážděnými v teoretické části výzkumu. Práce si kladla za cíl komplexně zmapovat problematiku krizí a negativních prožitků u osob ve věkovém rozpětí 19-32 let. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit vnímané příčiny vzniku těchto krizí, psychické problémy krizi provázející a strategie, jež se při jejich překonávání projevily jako účinné. Výsledky výzkumu poukazují na široké spektrum simultánně působících příčin vzniku krizí u této věkové skupiny. Ty nesou ať už vývojová tak sociální a dobová specifika. Krize jsou provázené pocity chybějícího smyslu a problémů úzkostného a depresivního charakteru. Kontakt s přírodou, fyzická aktivita, podpůrné sociální faktory a seberealizace se projevily jako účinné při překonávání krizí a problémů s nimi spojených.
Představy mladých dospělých o partnerských vztazích a manželství
Rezková, Anna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Diplomová práce předkládá studii představ mladých dospělých lidí o partnerských vztazích a manželství. Teoretická část vymezuje problematiku vývojového období mladé dospělosti, partnerských vztahů a manželství. Empirická část práce obsahuje popis metodologického designu výzkumu a prezentaci společně s interpretací výsledků, které jsou diskutovány v kontextu teoretických konceptů představených v části teoretické. Cílem práce je analýza představ jedinců ve vývojovém období mladé dospělosti o partnerství a manželství. Studie poskytuje analýzu kritérií výběru partnera, charakteristik vážného partnerského vztahu a předpokladů dobrého a dlouhodobého fungování partnerských vztahů. Bylo zjištěno, že mladí dospělí mají ambivalentní postoj k manželství a nesezdanému soužití, uvědomují si výhody i nevýhody obou typů partnerského soužití. V případě založení rodiny většina mladých dospělých preferuje manželství. KLÍČOVÁ SLOVA: mladá dospělost, partnerské vztahy, manželství, strategie řešení konfliktů
Vnímání kvality života, sebehodnocení, nezdolnosti a sociální opory adolescentů a mladých dospělých s idiopatickou skoliózpu páteře
Frömlová, Lenka ; Kebza, Vladimír (oponent) ; Čáp, David (oponent)
Rigorózní práce se zabývá vnímáním kvality života, sebehodnocením, nezdolností a sociální oporou adolescentů a mladých dospělých s idiopatickou adolescentní skoliózou páteře. Text je systematicky rozdělen na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se zabývá definováním pojmu skolióza, kvalitou života, sebehodnocením, hardiness a sociální oporou. Uvádíme zde i přehled českých a zahraničních výzkumů spojených s vnímáním kvality života u specifických skupin jedinců s chronickým onemocněním, adolescentů a mladých dospělých. Empirická část práce má čtyři hlavní části. Přináší data získaná z dotazníkového šetření, zabývá se jejich analýzou a interpretací. Výzkumný vzorek 77 osob s diagnózou adolescentní idiopatické skoliózy je porovnáván podle stupně postižení, podstoupení operace páteře, dle věku a se zdravou populací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Podmínky studia osob se zrakovým postižením na vysokých školách
Šafránková, Markéta ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
88 Abstrakt Prostudovaná diplomová práce se zaměřila na oblast terciárního vzdělávání, konkrétně bylo jejím cílem prozkoumat studijní podmínky vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Základem bylo studium odborné literatury a dalších pramenů pro vybudování teoretického základu. Bylo důležité vytvořit si představu o studentovi se zrakovým postižením tím, že byl popsán zrakový handicap a z něj vyplývající omezení a dále bylo nutné popsat specifika rané dospělosti. Důležitým krokem bylo charakterizování univerzitního prostředí, ve kterém se tito studenti pohybují. K tomu jsem využila legislativních dokumentů a opatření a snažila jsem se popsat eventuální obtíže těchto studentů a realizovaná řešení. Představila jsem také několik výzkumů, které tuto oblast již dříve zkoumaly a které taktéž poskytly relevantní informace. Toto byl základ pro praktickou část této práce. Její náplní bylo šetření, ve kterém jsem oslovila několik zrakově postižených studentů, kteří sdělili své poznatky ohledně svých studijních podmínek. Se studenty jsem provedla polostrukturované rozhovory a získaná data jsem analyzovala za pomoci metody otevřeného kódování. Výsledná zjištění jsem shrnula v závěrečné části a pokusila se navrhnout další kroky. První kapitola se zabývala vymezením zrakově postiženého jedince. Nejprve bylo...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.