Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií
Tomczyk, Lukasz ; Mühlpachr, Pavel (oponent) ; Krystoň, Miroslav (oponent)
Tato práce obsahuje charakteristiku některých nejdůležitějších faktorů determinujících vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Učení se a vyučování cílové skupiny je zde znázorněno pomocí "neformálního systému vzdělávání", který tvoří tzv. univerzity třetího věku (U3V). Jednotlivé činnosti vzdělavatele a studentů, které souvisí s efektivním osvojováním obsluhy moderních technologií, jsou zde mimo jiné popsané v kontextu společenských změn, změny paradigmatu vzdělávání osob ve věku pozdní dospělosti, individuálních a skupinových charakteristik seniorů či institucionálních a teoretických řešení z oblasti andragogiky a geragogiky. Jedna z úvodních kapitol podrobně rozebírá fenomén celospolečenských změn, ovlivněných novými médii, a problematiku digitálního vyloučení seniorů. Hlavní část práce je jistým pokusem autora o praktickou odpověď na otázku, jakým způsobem je třeba vzdělávat starší osoby v oblasti nových médií v rámci struktur "neformálního vzdělávání". Je to návrh komplexního metodického konceptu, jenž vychází z teoretických poznatků v oboru andragogiky a z vlastní praxe autora, získané při práci v počítačových oddílech U3V. Tuto část doplňuje závěrečná kapitola, která se podrobně zabývá funkcí a rolí geragoga na U3V. Text věnuje zvláštní pozornost problematice kvality vzdělávání seniorů,...
Vzdělávání seniorů na příkladu projektu Třetí věk
Kramperová, Markéta ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Mühlpachr, Pavel (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu vzdělávání seniorů, které se, díky stále se zvyšujícímu počtu osob v seniorském věku, stalo jednou z cest, jak seniory udržet v aktivním životě. Úvod práce je věnován teoretickým východiskům vzdělávání seniorů, jsou zde vysvětleny pojmy stárnutí, stáří, senior a představeny základní involuční změny, se kterými se senior setkává. Hlavní část této práce je zaměřena na projekt Třetí věk, který realizuje Městská knihovna v Lounech. V daném regionu se do realizace projektu zapojilo již několik stovek osob, čímž se stal největším podobným projektem okresu. Projekt je příkladem dobré praxe úspěšného řešení otázky vzdělávání seniorů na regionální úrovni. Empirické šetření zakončuje hlavní pasáž práce. Je zaměřeno na zjištění motivace ke vzdělávání a jeho případných bariér, které vnímají účastníci projektu, a bylo realizováno dotazníkovým šetřením. Klíčová slova: vzdělávání seniorů, stárnutí, stáří, senioři, Třetí věk Louny
ELPIDA o.p.s. - Život v době informační - dopad cyklu na absolventy
Kottnauerová, Kamila ; Miessler, Jan (vedoucí práce) ; Švecová, Martina (oponent)
Moje práce je založená na spolupráci s neziskovou organizací Elpida o.p.s., která nabízí vzdělávání lidem v seniorském věku v nejrůznějších oblastech. Jednou z oblastí je právě i mediální gramotnost. Tato společnost již třetím rokem pořádá cyklus s názvem Život v době informační, který má za úkol pomocí přednášek vedených odborníky prohloubit znalosti a dovednosti seniorů v dnešním komplikovaném světě informací. Důvodem pro výběr tématu této práce byla zejména skutečnost, že tento ucelený projekt v rámci vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti seniorů je v České republice naprosto ojedinělý. Hlavní výzkumnou otázkou bylo, zda jsou absolventi tohoto cyklu mediálně gramotnější nežli senioři v běžné populaci. Pro odpověď na tuto otázku jsem sestavila dotazník, který ve své vědomostní části obsahoval otázky, které prověřovaly orientaci respondentů ve stěžejních oblastech mediální gramotnosti. Sběr dat probíhal ve dvou fázích, nejprve jsem dotazník nechala vyplnit absolventy kurzu Život v době informační, následně jsem ten samý dotazník zaslala vybraným seniorům z běžné populace. Výsledky obou skupin jsem pak porovnala a došla k závěru, že absolventi cyklu odpovídali ve vědomostní části dotazníku zhruba o 10 % správněji než skupina seniorů neabsolvující kurz.
Vzdělávací potřeby seniorů a jejich motivace k dalšímu vzdělávání
Kůnová, Jana ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kříž, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce na téma Vzdělávací potřeby seniorů a jejich motivace k dalšímu vzdělávání si klade za cíl analyzovat aktuální potřeby, zájem a motivaci v oblasti vzdělávání seniorů a přiblížit tak tuto problematiku širší veřejnosti. Teoretická část práce shrnuje základní pojmy a poznatky vztahující se k tématu edukace seniorů. Popisuje, jaké jsou možnosti, specifika a aspekty této oblasti, stejně jako existující a potenciální bariéry. Mimo jiné také poukazuje na celospolečenský význam vzdělávání seniorů, a to zejména v souvislosti se současným demografickým vývojem. Práce nastiňuje, jaké jsou budoucí výzvy, úskalí a možná východiska týkající se edukace této konkrétní skupiny populace. Dále se teoretická část soustředí na fenomén motivace. Shrnuje doposud získané základní poznatky dané problematiky, definuje druhy motivace, její funkci a roli jakou sehrává v účasti na dalším vzdělávání dospělých, zejména pak tedy u starších jedinců. Závěrečná praktická část práce se zabývá vzdělávacími potřebami a motivací seniorů z empirického hlediska. Průzkum zjišťuje, jaké jsou jejich důvody a pohnutky vedoucí k účasti na dalším vzdělávání a snaží se vyhodnotit vhodné způsoby či metody motivování. Veškeré empirické poznatky byly získány a analyzovány na základě uskutečněného online dotazníkového šetření mezi...
Age-related variables in ELT training
Koutská, Iva ; Dvořák, Bohuslav (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra anglického jazyka a literatury RIGORÓZNÍ PRÁCE ABSTRAKT V ČESKÉM JAZYCE Age-related variables in ELT training Příprava učitelů anglického jazyka pro různé věkové skupiny Mgr. Iva Koutská, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro střední školy Studijní obor: Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - anglický jazyk 2020 Abstrakt Příprava (budoucích) učitelů anglického jazyka má v České republice dlouhou tradici, nicméně existuje zde jedna oblast, která je v přípravě budoucích učitelů anglického jazyka i v další přípravě/v dalším rozvoji stávajících učitelů anglického jazyka stále podceňovaná, a to je příprava (budoucích) učitelů anglického jazyka pro různé věkové skupiny, respektive pro všechny věkové kategorie. Programy přípravy učitelů anglického jazyka jsou orientované na základní školy (tj. 1. stupeň a 2. stupeň) a na střední školy. Typický český absolvent je tedy připraven a vzdělán k výuce anglického jazyka pro věkovou skupinu 6-19 let. Nicméně počet učitelů anglického jazyka v pre-primárním vzdělávání, či v kurzech pro dospělé a seniory stoupá každým dnem a vzdělávání v andragogice ani učitelství pro mateřské školy s přípravou (budoucích) učitelů anglického jazyka není nijak propojeno. Což v důsledku znamená, že učitel...
Analýza vzdělávacích potřeb seniorů se zaměřením na jejich motivaci
Bredlerová, Karolína ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Salivarová, Jarmila (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na analýzu vzdělávacích potřeb seniorů ve vybrané lokalitě a to se zaměřením na jejich motivaci k dalšímu vzdělávání. V teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy spojené s gerontagogikou a oblastmi s ní souvisejícími. Část empirická je zaměřena na zjišťování vzdělávacích potřeb seniorů za pomoci empirického výzkumu prováděného dotazníkovým šetřením a rozhovorem s poskytovatelem dalšího vzdělávání seniorů. KLÍČOVÁ SLOVA stáří, vzdělávání seniorů, motivace, senior, potřeby, gerontagogika
Analýza konceptuálního rámce managementu vzdělávání v recenzovaných pedagogických časopisech v letech 2000-2017
Schrötterová, Martina ; Dvořáková, Miroslava (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou konceptuálního rámce managementu vzdělávání v recenzovaných pedagogických časopisech. Teoretická část je zaměřena na shrnutí dosavadních poznatků ohledně všech kontextů souvisejících s oblastí managementu vzdělávání z pohledu časové perspektivy. Čerpá jak ze zahraničních, tak z domácích zdrojů. Pozornost bude věnována také aktuální problematice terminologicky neustálených důležitých edukologických pojmů souvisejících s managementem vzdělávání. Další kapitoly se budou věnovat vzdělávacím teoriím, perspektivám leadershipu ve vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání, vzdělávání dospělých a vzdělávání seniorů. Výzkumná část je zaměřena na obsahovou analýzu českých recenzovaných pedagogických časopisů Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica. Jejím cílem je analyzovat, jak se v nich vyvíjel konceptuální rámec managementu vzdělávání v letech 2000-2017. Na základě analýzy budou hledány odpovědi na to, jaké oblasti managementu vzdělávání a jakému subjektu je věnována největší pozornost, jaká témata jsou v souvislosti se vzděláváním dospělých a seniorů nejčastěji řešena, jak se vyvíjela frekvence těchto témat a jestli mezi analyzovanými časopisy existují nějaké společné vzorce. KLÍČOVÁ SLOVA management vzdělávání, leadership ve vzdělávání, celoživotní vzdělávání,...
Pohled seniorů na užití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě
TICHÁ, Zuzana
Rozvoj informačních a komunikačních technologií je v dnešní době velmi aktuálním tématem. Tato bakalářská práce má za úkol zmapovat, jak se k užívání informačních a komunikačních technologií staví senioři a jak je využívají v praktickém životě. Teoretická část práce tvoří tři základní kapitoly, které se zabývají problematikou stáří, stárnutí a vymezení pojmu senior. Dále se zaměřují na vzdělávání seniorů, které jde v dnešní době stále dopředu a řadí se do něj právě Virtuální Univerzita třetího věku. Poslední kapitola je zaměřena na informační a komunikační technologie, na jejich charakteristiku a na vztah, který senioři k informačním a komunikačních technologiím mají. V empirické části nalezneme cíl práce, kterým je zjistit, jak senioři přistupují k informačním a komunikačním technologiím a jakou formou tyto technologie v praktickém životě využívají. Pro zjištění tohoto cíle byla vybrána hlavní výzkumná otázka: Jak se senioři ztotožňují s užíváním informačních a komunikačních technologií? Pro co nejpřesnější zodpovězení hlavní výzkumné otázky, byly zvoleny čtyři dílčí výzkumné otázky a ty společně s dalšími podotázkami tvoří scénář pro rozhovor. Jako nejvhodnější pro tuto práci byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu. Pro získání dat bylo pracováno s pomocí metody dotazování a technikou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl veden dvoufázově, tedy první fází byl předvýzkum a poté následoval již samotný výzkum. Výzkumný soubor tvořili posluchači Virtuální Univerzity třetího věku, kteří byli vybrání záměrným kvótním výběrem. Z výzkumu vyplynulo, že se senioři v pojmech, týkajících se informačních a komunikačních technologií, orientují dobře a používají různé formy těchto technologií denně. Vidí výhody v dostupnosti informací, komunikaci a rychlosti, kterou informační a komunikační technologie disponují, na druhou stranu za velkou nevýhodu považují sociální izolaci. V dnešní době se bez těchto technologií již neobejdou, jelikož pro ně znamenají určité ulehčení jejich života, vzdělávat se ale dále nechtějí, protože jim připadají jejich znalosti v této oblasti dostačující.
Vybrané otázky péče o seniory z hlediska sociálního začleňování
TESAŘOVÁ, Marie
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání seniorů a klade si za cíl zjistit, zda mají senioři zájem o vzdělávání a zda je tento zájem ovlivněn věkem nebo finanční situací daného jedince. Celá práce primárně vychází z kontextu Národně akčního plánu pro pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017, kde se sociální začleňování seniorů zaměřuje na oblasti zajištění a ochrany lidských práv starších osob, celoživotní učení, zdravé stárnutí, kvalitní prostředí pro život seniorů, dobrovolnictví a mezigenerační spolupráci, zaměstnávání starších osob a péči o nejkřehčí seniory s omezenou soběstačností. Diplomová práce byla rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou podrobně popsané potřebné pojmy související s danou problematikou a praktická část zahrnuje zvolený cíl práce, hypotézy, metodiku, která následně hypotézy testuje, výsledky šetření a závěrečnou diskuzi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.