Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu se zaměřením na kapitoly o geologii
Jakoubková, Sára ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy se zaměřením na kapitoly o geologii. Cílem práce bylo zhodnotit jednotlivé vizuální komponenty z analyzovaného vzorku učebnic skrze konkrétní kategorie a posoudit tak jejich relevanci a přínos ve vzdělávacím procesu. V praktické části je popisována metodologie z řecké studie (Dimopoulos, Koulaidis a Sklaveniti, 2003). Podle tohoto vzoru byla realizována kvantitativní obsahová analýza vizuálních komponentů ve vybraném vzorku učebnic - tento vzorek obsahuje učebnice přírodopisu se schvalovací doložkou MŠMT. U jednotlivých vizuálních komponentů byl hodnocen typ, funkce, forma, vertikální a horizontální záběr, vzdálenost a umístění v učebnici. Získané výsledky byly dále porovnány s výzkumy zaměřenými na shodné téma. Výsledky analýzy ukazují skutečnost, že učebnice obsahují výrazný poměr shodných vizuálních komponentů. Tyto výsledky je možné dále využít pro zdokonalení přírodovědných učebnic. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice přírodopisu, vizuální komponent, vizuálie, analýza učebnic, nižší sekundární vzdělávání
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu: tematický celek Biologie rostlin
Lopaurová, Anna ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Počty výzkumů vizuálních komponentů v učebnicích se v poslední době zvyšují. Většina výzkumů vizuální komponenty kategorizuje a dělí dle typů a funkcí, sledují se ale i vztahy propojující je s textem. Výzkumy jsou podloženy teoriemi prokazujícími vyšší efektivitu při učení se z materiálů obsahujících textové a ilustrativní prvky. Teoretická část práce definuje pojem učebnice, její funkce a vývoj. Popisuje pojem vizuální komponent a funkce. Ve výzkumné části popisujeme metodologii, podle níž byla provedena kvantitativní obsahová analýza vizuálních komponentů z kapitol o semenných rostlinách v definovaném vzorku učebnic. Vizuální komponenty jsme hodnotili z hlediska typu, funkce, formy, vertikálního záběru, vzdálenosti, horizontálního záběru a umístění v učebnici. Výsledky analýzy jsme porovnali s výzkumy sledujícími stejnou problematiku. Podle výsledků analýzy učebnice využívají velké procento vizuálních komponentů, které jsou dle hodnocených kategoriích stejné. Při výběru vizuálních komponentů se prozatím neaplikují výstupy nejnovějších výzkumů o vizuálních komponentech.
Analýza vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro základní školy
Heřmanová, Nikola ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Vizuální komponenty a jejich funkce a využití v učebnicích jsou v současné době tématem, které se objevuje v řadě výzkumů a studií. Vizuální komponenty mají totiž prokazatelný vliv na efektivitu učení a zároveň napomáhají snižování kognitivní náročnosti na žáky. Diplomová práce v teoretické části definuje učebnici jako didaktický prostředek, vizuální komponenty a způsob zpracování vizuálních komponentů. Dále pak poukazujeme na učební strategie pro zvýšení efektivity učení, které se opírají o práci s vizuálními komponenty. Praktická část je zaměřena na kvantitativní obsahovou analýzu vizuálních komponentů v učebnicích přírodopisu pro druhý stupeň základní školy. U vizuálních komponentů byla hodnocena funkce a využití ve výchovně vzdělávacím procesu. Z výsledku analýzy vyplývá, že vizuální komponenty v učebnicích jsou extrémně uniformní a nerespektují složitost učení se prostřednictvím vizuálních komponentů. KLÍČOVÁ SLOVA analýza učebnic, vizuální komponenty, učebnice přírodopisu, učební strategie
Porozumění a postoj studentů učitelství k ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie
ZÍKOVÁ, Eva
Cílem této bakalářské práce bylo zjistit porozumění a subjektivní názory studentů na ilustrace vyskytující se v učebnicích přírodopisu a biologie. Dalším úkolem bylo provést analýzu zaměřující se na použité ilustrace v učebnici biologie člověka pro základní, střední a vysokou školu. Literární přehled se zaměřuje na vymezení učebnic, jejich funkci a části s důrazem na vizuální stránku učebnic. Dále jsou představeny vybrané výzkumy zabývající se obrazovým materiálem v učebnicích. Samotný výzkum probíhal u studentů Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích prostřednictvím dotazníkového šetření. Výsledky byly následně rozšířeny o informace získané uspořádáním diskuze ve focus group. V rozhovoru byly se studentkami učitelství přírodopisu probírané otázky z dotazníkového šetření a zjišťovány detailnější informace ohledně obrázků.
Pojetí sexuální výchovy ve školních vzdělávacích programech vybraných základních škol a gymnázií
HONZÍK, Štěpán
Sexuální výchova je důležitou součástí vzdělávání mladých lidí pro jejich budoucí život. Z důvodu podstaty této výchovy je názor na tuto problematiku velmi odlišný, a to nejen u učitelů, nýbrž i u samotných žáků. Cílem této bakalářské práce je analyzovat školní vzdělávací programy základních škol a gymnázií, se zřetelem na zařazení témat vztahující se k sexuální výchově. Dále analyzovat učebnice přírodopisu/biologie, kde je zaměřeno na obrázky a texty týkající se témat sexuální výchovy, a monitorovat použitím dotazníkového šetření vztah žáků a učitelů k této problematice. Analýza školních vzdělávacích programů ukázala nejednoznačnost zařazení jednotlivých témat sexuální výchovy do předmětů i rozmanitost časových dotací věnovaných problematice sexuální výchovy v rámci různých vyučovacích předmětů. Ve všech analyzovaných učebnicích přírodopisu osmého ročníku, kde je probírána anatomie lidského těla, včetně pohlavní soustavy, se také objevují témata vztahující se k sexuální výchově. Výsledky dotazníků ukázaly, že nejčastějším zdrojem informací, vztahujících se k obsahu sexuální výchovy, jsou kamarádi a škola, přestože většině žáků není příjemné o tomto tématu s učiteli mluvit.
Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Závorková, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
Program praktické prevence kardiovaskulárních onemocnění u žáků na druhém stupni ZŠ
Váňová, Zdenka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá rizikovými faktory kardiovaskulárních onemocnění u dětí a jejich prevencí. Stručně popisuje ovlivnitelné rizikové faktory těchto onemocnění a prevenci jejich vzniku. Zaměřuje se také na preventivní programy kardiovaskulárních onemocnění u nás i ve světě a podrobněji je popisuje. Dále poskytuje přehled současných učebnic přírodopisu pro druhý stupeň ZŠ a jejich zhodnocení na základě toho, zda a do jaké míry se problematikou kardiovaskulárních onemocnění zabývají. Cílem práce je vytvořit program zaměřený na prevenci kardiovaskulárních onemocnění u dětí na druhém stupni základní školy, použít jej v praxi na vybrané základní škole a následným dotazníkovým šetřením zhodnotit jeho účinnost.
Program praktické prevence kardiovaskulárních onemocnění u žáků na druhém stupni ZŠ
Váňová, Zdenka ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá rizikovými faktory kardiovaskulárních onemocnění u dětí a jejich prevencí. Stručně popisuje ovlivnitelné rizikové faktory těchto onemocnění a prevenci jejich vzniku. Zaměřuje se také na preventivní programy kardiovaskulárních onemocnění u nás i ve světě a podrobněji je popisuje. Dále poskytuje přehled současných učebnic přírodopisu pro druhý stupeň ZŠ a jejich zhodnocení na základě toho, zda a do jaké míry se problematikou kardiovaskulárních onemocnění zabývají. Cílem práce je vytvořit program zaměřený na prevenci kardiovaskulárních onemocnění u dětí na druhém stupni základní školy, použít jej v praxi na vybrané základní škole a následným dotazníkovým šetřením zhodnotit jeho účinnost.
Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Závorková, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.