Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Neobvyklé spirituální prožitky v kontextu okultury
Horská, Kateřina ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pokorný, Vít (oponent) ; Václavík, David (oponent)
Tato práce se zabývá prostředím současné alternativní spirituality v České republice, konkrétně pak neobvyklými spirituálními prožitky a technikami jejich navozování. Je založena na dlouhodobém terénním výzkumu metodou zúčastněného pozorování prováděného zejména v prostředí neo-šamanismu, ale také v prostředí užívání psychedelik, terapie tmou a dalších hnutí a praxí. Tyto praktiky vnímám a analyzuji jako psychotechnologie - tedy techniky, jimiž aktéři usilují o změnu svého myšlení - a zároveň jako spirituální techniky, jejichž cílem je navazovat a kultivovat vztah s duchovním světem. Těžištěm práce je komparace neo- šamanismu a dalších praxí ve třech hlavních aspektech: navození prožitku a prožívání samotné, dále propojení spirituálních prožitků s celkem života aktéra, a nakonec změny náhledu na realitu, které přináší dlouhodobé praktikování. Poukazuji na to, že ve všech těchto oblastech vykazují techniky, které jsou tradičně vnímány jako blízce příbuzné, významné odlišnosti. Nezanedbatelnou součástí tohoto textu jsou i metodologické a teoretické úvahy. Ukazuji, že oblast alternativní spirituality má oproti jiným religiózním prostředím mnohá specifika a že pro její poznání nemusí být mainstreamový metodologický agnosticismus nejvhodnějším nástrojem. Zabývám se také dvěma typy protikladných...
Rytmus v kresbě
Martínková, Pavlína ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Tématem této bakalářské práce je Rytmus v kresbě. V práci se zabývám kresbou jako prostředkem výtvarného vyjádření určité emoce, gesta, názoru a také rytmem a jeho propojením s kresbou. Konkrétně se věnuji oblastem akčního umění a performativní tvorby. Práce je rozdělena na tři části. V teoretické části se nejprve zabývám pojmem kresba, uvádím historii kresby, různé kresebné techniky a modifikace, také se zabývám rytmem a jeho vlivy na člověka. Představuji umělce druhé poloviny 20. století, pro které je rytmus důležitým prvkem tvorby a také představuji umělce, kteří mě svou tvorbou inspirovali k vlastní práci. V praktické části ukazuji zrod, postupy a výsledky mé vlastní práce, spojené s rytmem a kresbou, doplněné o fotodokumentaci, videodokumentaci, zpětnou reflexi a sebereflexi. V poslední části představuji svou výtvarnou řadu zadání pro pedagogické využití akční kresby ve spojitosti s rytmem v rámci školních hodin, která je částečně inspirována mojí výtvarnou prací, jež je popsána v praktické části a částečně vychází z motivu každodennosti. Také představuji svůj artefileticky pojatý úkol, jehož postupy a výsledky lze nalézt v této práci.
Tanec s duchy: Rituál Jathilan jako zrcadlo společnosti Střední Jávy
Hankeová, Kateřina ; Kábová, Adriana (vedoucí práce) ; Budiman, Michaela (oponent)
Práce vychází z terénního výzkumu uskutečněného na Jávě především v komunitách soustředěných okolo rituálního tance jathilan - starodávného, exorcistického a jedinečného tranzovního tance, který operuje s binární opozicí dobrých a špatných sil. Cílem této práce je především rozšířit pole vědění o tomto rituálu a obohatit dosavadní prameny o vhled do problematiky aktérství v jathilanu a souvisejících faktorů. Rozhovory s participanty výzkumu přinášejí unikátní výpovědi, které jsou zasazeny do kontextu javánské venkovské komunity. Centrálním objektem zkoumání jsou motivace a prožitky aktérů jathilanu s důrazem na centrální motiv jathilanu - trans a kesurupan (posednutí). Velký prostor je také věnován náboženskému rozměru jatihlanu a jeho reflexi samotnými aktéry. Mimoto se práce snaží fenomén jathilan uchopit ze tří perspektiv: 1) Jako způsob, jak posilovat lokální komunitu, lidovou kulturu a regionální kulturní identitu 2) Jako projev náboženského synkretismu na Jávě 3) Jako dynamický sociální, umělecký a náboženský jev v transformativních podmínkách. Všechny tyto perspektivy jsou zkoumány optikou aktérů jathilanu, analyzovány a zasazeny do širšího kontextu.
Změněné stavy vědomí
Křečanová, Alena ; Hnilica, Karel (oponent) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Ústředním tématem práce jsou změněné stavy vědomí. Práce má podobu teoretické studie, která se pokouší komplexně uchopit fenomén změněných stavů vědomí a přehledně zmapovat veškeré jeho aspekty. Jelikož změněné stavy vědomí je možné vymezit pouze prostřednictvím pojmu vědomí, je podstatná část práce věnovaná reflexi vědomí a jednotlivým přístupům k vědomí. Jako metoda byla zvolena práce s literárními zdroji s akcentem na interdisciplinární přístup k celé problematice. Na základě systematické analýzy obecných charakteristik změněných stavů vědomí jsou posléze změněné stavy vědomí klasifikovány podle jednotlivých specifikací. Struktura práce je členěna do tří kapitol. První kapitola se zabývá vědomím, nabízí různé úhly pohledu na tento komplikovaně uchopitelný jev a v souvislosti s tím vytyčuje základní teorie vědomí. Následující prostor je věnován kvalitativním změněným stavům vědomí, tedy takovým změněným stavům vědomí, které disponují určitým potenciálem. Zatímco druhá kapitola se soustředí na historii a metody výzkumu, vymezuje základní charakteristiku změněných stavů vědomí a jejich funkce, poslední, třetí, kapitola rozčleňuje změněné stavy vědomí do kategorií a podrobně popisuje jednotlivé typy změněných stavů vědomí s akcentem na jejich kulturní specifika. Práce je uzavřena vlastním pohledem, reflexí...
Styly elektronické taneční hudby v rámci české scény
TOMANOVÁ, Šárka
Diplomová práce se zaměřuje na žánr elektronické taneční hudby a jeho další stylové rozdělení v rámci české hudební scény. Hlavní část historicky a hudebně vymezuje celkem sedm hlavních stylů ETH a člení je do podstylů, se kterými se posluchači můžou nejčastěji setkávat na domácích tanečních akcích. Dále popisuje vznik, vývoj a současný stav ETH u nás. Práce se orientuje také na zachycení odlišností mezi jednotlivými podstyly pomocí notace rytmických patternů a zvukových ukázek.
Šamanismus
PLETKOVÁ, Petra
Ve své práci charakterizuji postavu šamana a jeho vliv na společnost. Dále se zabývám šamanismem, jeho vývojem a vzájemným porovnáním šamanismu v jednotlivých kulturách. Charakterizuji jednotlivé typy šamanských kultur a je-jich geografické umístění. Dále pak uvádím způsob provádění šamanských tech-nik a jejich cíle. Rovněž tak věnuji pozornost případné mocenské úloze šamana. Popisuji zde také základní šamanskou kosmologii, jakožto šamanské vnímání svě-ta. Pokračuji srovnáním jednotlivých kultur a hledáním odlišností. Poté provádím celkové zhodnocení všech kultur a následně se zamýšlím nad úlohou a vlivem šamanismu v dnešní společnosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.