Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozdíly v chování a socialitě u potkaního modelu autismu v závislosti na obohacení prostředí
Tučková, Klára ; Petrásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Svoboda, Jan (oponent)
Poruchy autistického spektra (PAS) patří k jedněm z nejzávažnějších vrozených neurovývojových poškození. Ačkoliv je již známo mnoho rizikových faktorů, které mohou PAS navozovat, přesná etiologie není známa. Tato diplomová práce se zaměřuje na různé možnosti studia PAS skrze hlodavčí animální modely. Hlavním cílem experimentální části práce bylo prověřit projevy PAS u potkaního genetického modelu tuberózní sklerózy (tzv. potkaní linie Eker) a zjistit vliv rozdílných chovných prostředí na autistický fenotyp. Zvířata byla chována po dobu jednoho roku a v průběhu jejich života jsme provedli celkem tři série behaviorálních testů ve věku 45, 90 a 365 dní. Testování bylo zaměřeno na měření explorační aktivity, úzkosti a sociality. Naše výsledky ukázaly, že aktivita v otevřeném poli byla u mladých potkanů nesoucích mutaci vyšší. Úzkost projevovaná ve vyvýšeném křížovém bludišti byla snížena obohaceným prostředím. V sociální interakci se výrazně projevil vliv obohaceného prostředí zvýšením parametru self-grooming. U potkaní linie Eker z neobohaceného prostředí byl nižší výskyt komplexnější očisty těla. Ultrazvuková komunikace se výrazně měnila v závislosti na věku potkanů. Potvrdili jsme, že obohacené prostředí má závažný vliv na chování potkanů, zatímco samotný genetický model nevyvolává v chování výrazné...
Každodenní život během sociální transformace: sociabilita a sociální vztahy obyvatel vnitřního města v Brně a Ostravě
Mair, Jana ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Vaishar, Antonín (oponent) ; Pargač, Jan (oponent)
1 Abstrakt Disertační práce se zabývá otázkou každodenního života ve velkých městech během transformačních procesů. Jejím cílem je přispět k porozumění každodennímu životu obyvatel v Brně a Ostravě a pomoci vysvětlit vliv postsocialistické transformace na život a sociální vztahy v těchto městech. Výsledky této práce jsou založeny na terénním šetření (dotazníkové šetření a rozhovory s obyvateli vnitřních měst) v Brně a Ostravě v letech 2007 - 2009. Hlavním těžištěm terénního šetření byla etnografická práce s cílem popsat sociabilitu a sociální vztahy obyvatel vnitřních měst se zaměřením především na příbuzenské a sousedské vztahy. V období postsocialistické transformace prošlo Brno a Ostrava celou řadou významných změn od proměny struktury průmyslu až po vzhled města a život jejich obyvatel. V souvislosti s jejich předchozím rozdílným historickým vývojem se i jejich transformace odvíjela odlišně. Po roce 1989 bylo Brno oproti Ostravě více ekonomicky flexibilní a tedy i lépe prosperující. V postoji k vnitřnímu městu vykazovaly výpovědi respondentů obou měst velkou variabilitu. Pokud jde o sociabilitu samou, ukázalo se, že sousedské i příbuzenské vztahy tvořily zajímavou mozaiku přetrvávajících znaků, typických i pro předchozí období, a nových vlastností, které se objevily v souvislosti s rozvojem...
Socializační procesy v průběhu adaptace dítěte v mateřské škole
Šafránková, Tereza ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá socializačními procesy dítěte předškolního věku a to v období okolo třetího roku. První, teoretická část se zabývá socializací osobnosti globálně a vyzdvihuje význam socializace pro zdravý psychický vývoj jedince a důležitost znalosti otázky socializace pro pedagogickou praxi. Tyto poznatky dále rozvádí v kontextu na situaci, kdy dítě vstupuje do mateřské školy a pozvolna se odpoutává od rodiny a tím se dostává do nové vztahové roviny mimo rodinný kruh. Socializaci v prostředí mateřské školy ovlivňuje mnoho vnitřních a vnějších faktorů. Na těchto faktorech záleží, zda se dítě, přicházející do nového prostředí, začlení bez jakýchkoli potíží. Pokud se potíže při začleňování do nového prostředí vyskytnou, ovlivňují tyto faktory rovněž dobu, jak dlouho tyto potíže přetrvají a jakým způsobem se s nimi dítě vypořádá. Vstup do mateřské školy může usnadnit Adaptační program pro rodiče s dětmi. Prostřednictvím tohoto podpůrného programu mohou děti po boku blízké osoby postupně poznat prostředí mateřské školy ještě před nástupem školní docházky. Druhá část diplomové práce je věnována výzkumu. Zkoumá, zda Adaptační program realizovaný před vstupem do mateřské školy vstup do této instituce usnadňuje. Sleduje rozdíly v začleňování do nového prostředí u dětí, které prošly adaptačním...
Emoční charakteristiky osobnosti a jejich vliv na vybrané aspekty komunikace v organizaci
Bednářová, Monika ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Balgová, Dagmar (oponent)
Hlavním cílem této bakalářské práce je zjistit, zda emoční charakteristiky osobnosti mají vliv na vybrané aspekty komunikace v konkrétní organizaci. V rámci výzkumu jsou emoční charakteristiky zastoupeny emoční inteligencí zkoumanou na základě jejích klíčových složek, sociability a emocionální stability. Stav komunikace je zjišťován z hlediska její obsahové a vztahové stránky. Výzkum má za cíl sledovat míru přítomnosti jednotlivých složek emoční inteligence na vybraném pracovišti a stejně tak vnímanou kvalitu jednotlivých složek komunikace; tato fakta jsou shrnuta a vyhodnocena. Následovně jsou hodnoceny vztahy mezi jednotlivými složkami. Data potřebná pro výzkum jsou získána pomocí dotazníkového šetření v organizaci X. Pro sestavení dotazníku je použit výběr z psychologických metodik (dotazníků) popsaný v metodologickém postupu. V závěru této práce jsou shrnuty výsledky, nejdůležitější poznatky a také doporučení pro organizaci X, v níž je výzkum prováděn.
Každodenní život během sociální transformace: sociabilita a sociální vztahy obyvatel vnitřního města v Brně a Ostravě
Mair, Jana ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Vaishar, Antonín (oponent) ; Pargač, Jan (oponent)
1 Abstrakt Disertační práce se zabývá otázkou každodenního života ve velkých městech během transformačních procesů. Jejím cílem je přispět k porozumění každodennímu životu obyvatel v Brně a Ostravě a pomoci vysvětlit vliv postsocialistické transformace na život a sociální vztahy v těchto městech. Výsledky této práce jsou založeny na terénním šetření (dotazníkové šetření a rozhovory s obyvateli vnitřních měst) v Brně a Ostravě v letech 2007 - 2009. Hlavním těžištěm terénního šetření byla etnografická práce s cílem popsat sociabilitu a sociální vztahy obyvatel vnitřních měst se zaměřením především na příbuzenské a sousedské vztahy. V období postsocialistické transformace prošlo Brno a Ostrava celou řadou významných změn od proměny struktury průmyslu až po vzhled města a život jejich obyvatel. V souvislosti s jejich předchozím rozdílným historickým vývojem se i jejich transformace odvíjela odlišně. Po roce 1989 bylo Brno oproti Ostravě více ekonomicky flexibilní a tedy i lépe prosperující. V postoji k vnitřnímu městu vykazovaly výpovědi respondentů obou měst velkou variabilitu. Pokud jde o sociabilitu samou, ukázalo se, že sousedské i příbuzenské vztahy tvořily zajímavou mozaiku přetrvávajících znaků, typických i pro předchozí období, a nových vlastností, které se objevily v souvislosti s rozvojem...
Pseudolongitudinální výzkum individuálních zvláštností sociability žáků základní školy
Novotná, Marie ; Mertin, Václav (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Předložená práce se zabývá výzkumem individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o obecném pojmovém rámci sociability, vymezuje interindividuální vztahy jako teoretické a empirické východisko výzkumu sociability, charakterizuje vývojové období časné adolescence. V další části je stručně popsána analýza sociability žáků z hlediska základních psychických komponent, zvláštní pozornost je zaměřena na sociálně emocionální dispozice a to zejména na souvislosti temperamentových dispozic se sociálním chováním a vztahy vrstevníků. Na ni navazuje socializace v období adolescence. Závěr teoretické části se zabývá sociálními vztahy ve škole. Empirická část představuje pseudolongitudinální kvantitativní výzkum, kde byla v prvé řadě zjištěna korelace mezi individuálními zvláštnostmi sociability žáků a extraverzí. Rovněž zachycuje do jaké míry je sociabilita rozdílná v závislosti na pohlaví, jak se liší sociální charakteristiky mezi pohlavími. Vzhledem k tomu, že se jedná o opakované dotazníkové šetření, porovnává výsledky testování stejného vzorku respondentů ve dvouletém časovém intervalu. Klíčová slova: sociabilita, interindividuální vztahy, interakce, sociální vztahy, časná adolescence, socializace.
Výzkum individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů
Novotná, Marie ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Předložená práce se zabývá výzkumem individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o obecném pojmovém rámci sociability, vymezuje interindividuální vztahy jako teoretické a empirické východisko výzkumu sociability, charakterizuje vývojové období časné adolescence. V další části je stručně popsána analýza sociability žáků z hlediska základních psychických komponent. Na ni navazuje socializace a sociální vztahy ve škole. Empirická část představuje kvantitativní výzkum, kde byla v prvé řadě zjištěna korelace mezi individuálními zvláštnostmi sociability žáků a extraverzí. Dále zachycuje do jaké míry je schopnost sociability rozdílná v závislosti na pohlaví, jak se liší sociální charakteristiky mezi pohlavími.
Socializační procesy v průběhu adaptace dítěte v mateřské škole
Šafránková, Tereza ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá socializačními procesy dítěte předškolního věku a to v období okolo třetího roku. První, teoretická část se zabývá socializací osobnosti globálně a vyzdvihuje význam socializace pro zdravý psychický vývoj jedince a důležitost znalosti otázky socializace pro pedagogickou praxi. Tyto poznatky dále rozvádí v kontextu na situaci, kdy dítě vstupuje do mateřské školy a pozvolna se odpoutává od rodiny a tím se dostává do nové vztahové roviny mimo rodinný kruh. Socializaci v prostředí mateřské školy ovlivňuje mnoho vnitřních a vnějších faktorů. Na těchto faktorech záleží, zda se dítě, přicházející do nového prostředí, začlení bez jakýchkoli potíží. Pokud se potíže při začleňování do nového prostředí vyskytnou, ovlivňují tyto faktory rovněž dobu, jak dlouho tyto potíže přetrvají a jakým způsobem se s nimi dítě vypořádá. Vstup do mateřské školy může usnadnit Adaptační program pro rodiče s dětmi. Prostřednictvím tohoto podpůrného programu mohou děti po boku blízké osoby postupně poznat prostředí mateřské školy ještě před nástupem školní docházky. Druhá část diplomové práce je věnována výzkumu. Zkoumá, zda Adaptační program realizovaný před vstupem do mateřské školy vstup do této instituce usnadňuje. Sleduje rozdíly v začleňování do nového prostředí u dětí, které prošly adaptačním...
Aktivity podporující kooperativní chování u dětí předškolního věku
BAKEŠOVÁ, Ivana
Práce ve své teoretické části odlišuje a popisuje různé formy mezilidské interakce s důrazem na kooperaci a kooperativní chování z pohledu sociologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Zvláštní pozornost věnuje věkové kategorii předškolních dětí, specifikuje zvlášt-nosti tohoto věku, konkrétní metody a formy vhodné pro rozvoj kooperativního chování a popisuje roli pedagoga v tomto procesu. Dokumentuje souvislost kooperativního chování s výchovně-vzdělávacími cíli RVP PV, konfrontuje kooperativní chování ve vztahu k tzv. Čtyřem pilířům vzdělávání. Dále se dotýká proměnných týkajících se osobnostní vybavenosti jedince ve vztahu ke kooperativnímu chování. Praktická část představuje typy aktivit, o kterých se předpokládá, že mají potenciál navo?dit, resp. rozvíjet kooperativní chování u předškolních dětí. Práce dokumentuje realizaci těchto aktivit s dětmi, poté následuje reflexe průběhu a výsledku činnosti. V souvislosti se základní výzkumnou otázkou hledá a nachází odpověď, zda opravdu aktivity kooperativní chování u dětí navodily a jakou podobu toto chování mělo.
Role personality v sociálních interakcích
NOVÁKOVÁ, Ivana
Cílem práce je podat ucelený přehled současných studiích, které se zabývají personalitou živočichů a vlivem sociálního prostředí. Součástí práce je i návrh vlastního experimentu, který se zaměřuje na vliv sociálního prostředí na personalitní znaky rypošů r. Fukomys.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.