Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice
TŮMOVÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce se zabývá tématem primární prevence rizikového chování na středních odborných školách v okrese České Budějovice. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Prvním cílem této bakalářské práce bylo zjistit a popsat, jaké typy preventivních programů jsou v oblasti prevence rizikového chování na vybraných středních odborných školách v okrese České Budějovice realizovány. Dalším cílem bylo zjistit a popsat, jaké strategie vybrané střední odborné školy v okrese České Budějovice uplatňují při řešení výskytu rizikového chování. Pro sběr informací jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu, který probíhal metodou dotazování, formou polostrukturovaného rozhovoru. V rámci výzkumu jsem oslovila jedenáct středních odborných škol v okrese České Budějovice, z nichž deset škol bylo ochotno spolupracovat. Po domluvě se školními metodiky prevence či s jinými osobami pověřenými zajišťováním prevence jsem realizovala rozhovory, které probíhaly se zmíněnými osobami v prostorách těchto škol. Výsledky výzkumu ukazují, že v rámci prevence se všechny zahrnuté školy řídí metodickými pokyny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Prevence je nejčastěji zajišťována formou přednášek, besed, adaptačních kurzů a také zážitkových programů. Mezi nejčastější strategie v případě výskytu rizikového chování u studentů patří informování rodičů a následně pohovor s rizikovým studentem. V případě výskytu konkrétního rizikového chování se snaží prevenci zaměřovat na tuto problematiku. Bakalářská práce může sloužit jako podklad pro metodiky prevence, pedagogy, sociální pracovníky, a všechny ostatní, kteří se zabývají problematikou rizikového chování studentů na středních školách, a svými poznatky může zároveň posloužit při sestavování Minimálního preventivního programu.
Komparace realizace primární prevence na druhém stupni základních škol v Mostě a Praze
Müllerová, Petra ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Diplomová práce Komparace realizace primární prevence na druhém stupni základních škol v Mostě a Praze pojednává o realizaci primární prevence na druhém stupni základních škol v těchto dvou zvolených lokalitách. Práce je tematicky rozdělena do šesti kapitol. V první části práce je vymezena základní terminologie vztahující se k tématu primární prevence. Tato část obsahuje i informace k jednotlivým okruhům rizikového chování a poradenským službám škol. Ve druhé části práce následuje průzkum mezi školními metodiky prevence v Mostě a Praze. Cílem praktické části je zjistit a porovnat, jakou formou a za jakých podmínek bývá realizována primární prevence rizikového chování u žáků druhého stupně základní školy. Pro průzkum byla použita kvantitativní metoda, v podobě dotazníkového šetření mezi školními metodiky prevence. V závěrečné části práce jsou interpretována data získaná v rámci průzkumu, jež potvrdila, že v obou lokalitách dochází k rozdílným přístupům k realizaci primární prevence na druhém stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: Primární prevence, rizikové chování, druhý stupeň základní školy, školní poradenské pracoviště, minimálně preventivní program, školní metodik prevence
OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Říhová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy.
Primární prevence vybraného rizikového chování na ZŠ v okrese Strakonice
Míčková, Aneta ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje primární prevenci rizikového chování žáků na vybraných základních školách v okrese Strakonice. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou žáci dostatečně informováni o rizikovém chování a jeho prevenci, a zhodnotit preventivní aktivity, které školy v rámci rizikového chování realizují. Pro zjištění hlavních a dílčích cílů jsou zvoleny dvě výzkumné metody, dotazníkové šetření určené pro žáky a rozhovor se školním metodikem prevence. Teoretická část diplomové práce se věnuje charakteristice rizikového chování a podrobnému popisu vybraných forem rizikového chování. Dále se zabývá primární prevencí, její charakteristikou a popisuje preventivní programy, které mohou školy využívat. Tato část taktéž poukazuje na preventivní zázemí škol, tedy instituce spolupracující se školou a dokumenty, které školy podporují v prevenci rizikového chování. V praktické části jsou zanalyzovány a vyhodnoceny zjištěné informace z výzkumného šetření, které slouží k ověření stanovených cílů práce. Na základě provedeného šetření jsou navrhnuta doporučení pro zlepšení školní prevence. V závěru diplomové práce lze konstatovat, že jsou žáci 2. stupně základních škol v oblasti rizikového chováni sice dostatečně informováni a preventivní opatření škol jsou na přijatelné úrovni, ale i přesto některé...
Podpora zdraví v kurikulu Vyšší odborné zdravotnické školy a Střední zdravotnické školy v Praze 1
Urbanová, Hana ; Zvírotský, Michal (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem podpory zdraví v kurikulu Vyšší odborné zdravotnické školy a Střední zdravotnické školy v Praze 1. Cílem kvalitativního výzkumu je zjistit, jak tato škola uchopila možnosti podpory zdraví ve svých školních vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech, jaký mají učitelé životní styl a jaké jsou jejich konkrétní zkušenosti s realizací podpory zdraví v jejich vyučovaných předmětech. Výzkum byl proveden pomocí tří technik sběru dat: metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli, pozorováním během výuky některých předmětů i mimo vyučování a analýzou relevantních pedagogických dokumentů. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část pojednává o historii i současnosti vybrané školy, pedagogických dokumentech i o vybraných pedagogických pracovnících. Informuje také o konkrétních projektech školy na podporu zdraví. Praktická část obsahuje výsledná šetření kvalitativního výzkumu, která ukázala, že ve vybraných kurikulárních dokumentech je téma podpory zdraví obsaženo v mnoha různých oblastech. Její následná realizace závisí nejen na finančních a kapacitních možnostech školy, ale hlavně na konkrétních učitelích, na jejich zodpovědném přístupu k této problematice nejen ve svých vyučovacích předmětech,...
Sociálně-pedagogické přístupy v práci školního metodika prevence na ZŠ
Kracíková, Kristýna ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
a klíčová slova Abstrakt: Diplomová práce se zabývá tématem Sociálně-pedagogických přístupů v práci školního metodika prevence na ZŠ. Cílem této práce je zjistit, jaké přístupy a techniky využívají školní metodici prevence ve své praxi a jak o nich uvažují. Pojednává o sociálně- pedagogických přístupech a vybraných technikách, které využívá ve své práci školní metodik prevence. Popisuje specifika jeho role a náplně práce. Nahlíží na legislativní rámec v pracovní oblasti, metodikovo vzdělání, zařazení, kompetence a odměňování. Popisuje ideální obraz metodikovy osobnosti, upozorňuje na rizika v jeho práci a etickou stránku povolání. Zaměřuje se na konkrétní činnosti v náplni práce školního metodika prevence. Definuje vybrané sociálně-pedagogické přístupy a techniky, zařazuje je do praktického rámce. Empirická část práce ověřuje teoretickou část práce výzkumem. Hlavní výsledky výzkumu ukazují, že školní metodici prevence využívají sociálně-pedagogické přístupy v praxi. Stejně tak využívají rozmanitou škálu sociálně-pedagogických technik, pokud k tomu mají potřebný časový rámec. Většina školních metodiků prevence zastává přístup humanistický, vyšší procento je zastáncem nedirektivního směřování žáků. Klíčová slova: sociálně-pedagogické přístupy, sociálně-pedagogické techniky, školní metodik prevence,...
Aktuální trendy v oblasti primární prevence rizikového chování v České republice a vybraných zemí EU
Ranková Lukasová, Magdalena ; Straková, Jana (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Diplomová práce pojednává o primární prevenci rizikových jevů chování, tak jak ji známe u nás v České republice a jak se na ní dívá Evropa. Teoretická část se snaží komplexně pojednat o dané problematice, nezabývá se však pouze současností, ale mapuje i její historický vývoj. Na základě dostupné literatury a vlastních zkušeností autorky, je zde vytvořen celkový vhled do školní primární prevence. Na začátku práce se autorka snaží vyjasnit rozdíly v pojmosloví u nás a v Evropě, dále se pak zabývá jednotlivými rizikovými formami chování, na které se primární prevence zaměřuje. Značná část je věnována pedagogickým pracovníkům zabývající se primární prevencí a dalším aktérům prevence, jako jsou žáci a jejich rodiče. Nedílnou součástí teoretické části je také kapitola o konkrétních aktivitách, včetně příkladů dobré praxe především ze zahraničí, které může každý školní metodik prevence použít při své práci. Praktická část práce si klade za úkol přiblížit školním metodikům prevence jak vytvořit sytémovou strategie primární prevence rizikových jevů chování ve školním prostředí. Největší část tvoří modelová strategie pro kokrétní střední školu, z které je patrné, jak by měla taková strategie vypadat. K modelové strategii je pak připojeno několik vysvětlujících kapitol, společně s výčtem problémů, se kterými...
Dostatečnost poskytovatelů primární prevence rizikového chování v městě Příbram
ŠVŮGEROVÁ, Hana
Název mé bakalářské práce zní Dostatečnost poskytovatelů primární prevence rizikového chování v městě Příbram. Primární prevence si klade za cíl předcházet vzniku rizikového chování nebo první zkušenost s ním oddálit do co nejpozdějšího věku. Cílem je zabránit zvyšování výskytu rizikového chování. Primární prevence je ve školním prostředí zajišťována školními metodiky prevence, kteří vybírají pro své žáky a studenty preventivní aktivity, jimiž se snaží zlepšit jejich sociální dovednosti. Rizikové chování je takové chování, v jehož důsledku dochází k nárůstu sociálních, zdravotních a dalších rizik. Primární prevence by se měla zaměřit zejména na tyto oblasti: užívání návykových látek, šikana a kyberšikana, netolismus, gambling, HIV/AIDS či poruchy příjmu potravy. Dalšími jevy, kterým se snaží prevence předcházet, jsou politický a náboženský extremismus, projevy rasismu a xenofobie. K zajištění primární prevence využívají školy služeb poskytovatelů, kteří nabízí prevenci pomocí různých forem. Aby byla primární prevence efektivní, měla by být dlouhodobá a kontinuální. Její působení by se mělo objevit 2 ? 3 roky před prvním kontaktem s konkrétním jevem. Mezi méně účinné formy patří jednorázové aktivity, jako jsou například přednáška či beseda, které v programu nevyužívají potenciálu cílové skupiny. Cílem mé bakalářské práce je zjistit dostatečnost poskytovatelů primární prevence vybraného rizikového chování a provést evaluaci primární prevence na školách v městě Příbram. Vlastní výzkum byl proveden kvantitativně a doplněn pro ověření dat a údajů kvalitativně, metodou dotazování technikou polořízeného rozhovoru. Hlavní část výzkumu byla zajištěna prostřednictvím obsahové analýzy dat z minimálních preventivních programů ve vybraných základních a středních školách. Za stěžejní výsledky považuji fakt, že školy v městě Příbram nerealizují prevenci všech typů rizikového chování dle metodického pokynu MŠMT ČR. Nejčastěji je prevence zajištěna v oblastech užívání návykových látek a onemocnění HIV/AIDS. Naopak minimálně je prevence prováděna v případech kybeřšikany, netolismu, gamblingu a poruch příjmu potravy. Na základních školách přichází prevence pozdě. Z rozhovoru se školními metodiky prevence jsem zjistila, že nejčastější důvod, proč školy v těchto oblastech nedělají prevenci, je domněnka nepotřebnosti tématu či představa zbytečnosti a pozdního zásahu preventivních aktivit. Na nedostatek poskytovatelů primární prevence v Příbrami upozornili pouze dva metodici prevence, což se týká především problematiky šikany a kyberšikany, alkoholu a rasismu a xenofobie. Na tomto základě se domnívám, že skutečnost, že školy nedělají primární prevenci všech typů rizikového chování, není způsobena nedostatkem poskytovatelů. Jako možné řešení stávající situace na školách vidím zejména pevnější zakotvení primární prevence v legislativě České republiky. Výsledky mojí práce mohou posloužit jako podklad pro zkvalitnění primárně preventivního dění na jednotlivých školách v městě Příbram, pro potřeby dalšího výzkumu či jako materiál pro laickou veřejnost zajímající se o prevenci.
Záměry a účinnost primární prevence závislosti na tabáku v podmínkách základních škol v Českých Budějovicích
PODLENOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce na téma ?Záměry a účinnost primární prevence závislosti na tabáku v podmínkách základních škol v Českých Budějovicích? je zaměřena na evaluaci specifické primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích a na analýzu postupů používaných školními metodiky prevence ke zhodnocení efektivity prováděné prevence. Primární prevence sociálně patologických jevů je prováděna podle tzv. ?Minimálního preventivního programu?, který je každá škola povinna vypracovat a vyhodnocovat ho v ?Závěrečné zprávě o plnění Minimálního preventivního programu?. V práci jsem použila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami a obsahovou analýzu dat Minimálních preventivních programů. Výzkumný soubor tvoří školní metodici prevence deseti základních škol v Českých Budějovicích, na kterých probíhá výuka na I. i II. stupni. Na základě provedeného výzkumu a studia odborné literatury jsem stanovila pět hypotéz. H1: Na základních školách v Českých Budějovicích jsou v primární prevenci závislosti na tabáku nedostatečně zastoupeny účinné formy primární prevence. H2: Primární prevence závislosti na tabáku není kontinuální a systematicky plánovaná. H3: Rodiče se základními školami v prevenci kouření nespolupracují. H4: Evaluace primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích neprobíhá. H5: Primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích není účinná z důvodu pracovní vytíženosti školních metodiků prevence a nedostatku času na plánování primární prevence. Pro zlepšení efektivity primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích doporučuji zapojit se do některého z celorepublikových programů proti kouření, pokusit se zlepšit spolupráci s rodiči a funkci školního metodika prevence zavést jako samostatnou pracovní pozici.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   předchozí11 - 19  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.