Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 344 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Odraz komunistické propagandy v dětských pořadech Československého rozhlasu mezi lety 1968 a 1974
Kaňka, Josef ; Groman, Martin (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Od začátku své už více než stoleté historie nabízel Český a Československý rozhlas řadu programů pro dětské posluchače. Ať už se jednalo o pohádky, vzdělávací relace, publicistické pořady nebo i speciální formáty, které mezi programy pro dospělé nenajdeme. Na tvorbě obsahu se často děti mohly také samy podílet. V politicky turbulentním 20. století, během kterého rozhlas zažil začátky demokracie, nacistickou okupaci, dlouhou socialistickou éru pod kontrolou Sovětského svazu i návrat ke svobodě, se v závislosti na společenské situaci proměňovaly i mediální obsahy. Od dramaturgie přes formu až po klíčový obsah. Citelné to je zvlášť v případě totalitních režimů. Vytěsněním nebo naopak častým opakováním určitých témat a kritickým či servilním způsobem jejich zpracování mohli zástupci vládní garnitury kontrolovat dominantní diskurz a s tím také ovlivňovat veřejné mínění a potlačovat hlasy kritiky. Využita k tomu mohla být vedle zpravodajství a publicistiky i dramatická tvorba. Pomocí různých mediálních výstupů lze velmi efektivně vytvořit fiktivní konstrukci reality, která může mít se skutečnou situací pramálo společného. Cílem práce je tyto propagandistické narativy hledat, analyzovat a porovnávat v rámci dětské rozhlasové tvorby v letech 1968-1974. Předmětem výzkumu budou ale i pokusy o demokratizaci...
Sebeprezentace Ruska v pořadu Večer s Vladimirem Solovjovem na příkladu ústupu z Chersonu
Beníšková, Evelína ; Šír, Jan (vedoucí práce) ; Korablyova, Valeriya (oponent)
Bakalářská práce se věnuje způsobu sebeprezentace Ruska v pořadu Večer s Chersonu, který proběhl v rámci ruské války proti Ukrajině pořadu Rusko přítomnými hosty využíván princip protikladů, tedy nepřímého definování Ruska na základě definování jeho opaku - tomto případě Západu. Práce nejprve představuje pojem propaganda, který blíže vysvětluje, a také se zaměřuje konkrétně na propagandu ruskou, aby bylo zřetelnější, s čím je v samotné analýze pracováno. Následně je představen kontext války na Ukrajině, čímž práce dává do souvislosti ústup ruských vojsk z Chersonu. Následně jsou analyzovány čtyři díly pořadu, které byly natáčeny a vysílány bezprostředně před, v ůběhu a těchto dílech zkoumá, jak je v nich Rusko prezentováno a jak jeho prezentaci využívány definice Západu. Identifikuje v nich výroky přítomných propagandistů, které zřetelně popisují Západ a zároveň nepřímo také Rusko samotné. Následně už jsou konkrétní definice syntézou porovnány s závěru zodpovídá výzkumnou otázku a uvádí, že je Rusko ve válce proti Ukrajině prezentováno především jako oběť, zatímco NATO jako agresor. Zároveň potvrzuje hypotézu, že je v pořadu Rusko nepřímo prezentováno za pomoci protikladů, tedy skrze popis Západu, vůči kterému se vymezuje. Autorka také konstatuje, že je důsledkem toho v pořadu prohlubován tradiční diskurz...
Slovak propagandistic movies of the fifties
Novajovská, Michaela ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Cieľom tejto práce je poukázať na filmy, ktoré vyšli v 50. rokoch 20. storočia a dostali prezývku tzv. budovateľské, kedy všetky filmy vychádzali z doktríny socialistického režimu. Počas tohto obdobia vyšlo na Slovensku dvadsaťdeväť hraných filmov a v tejto práci budú podrobnejšie rozobrané tri: Priehrada, Pole neorané a Drevená dedina. Každý je od iného známeho režiséra tvoriaceho v týchto rokoch. Teoretická časť je zameraná výhradne na propagandu samotnú a jej cieľ vo filme. Cieľom tejto časti je identifikácia konkrétnych propagandistických prvkov vo filme na území Slovenska. Priblížiť prácu režisérov tvoriacich v danom období a ich diela, ktoré vyšli pod záštitou Sovietskeho zväzu. Cieľom praktickej časti bakalárskej práce je pomocou analýzy filmu identifikovať tieto prvky priamo na vybraných filmoch, poukázať na požadované normy na konkrétnych filmových scénach a analyzovať charakteristické znaky budovateľských filmov.
Russian information warfare in Slovakia
Juhászová, Bianka ; Charvát, Jan (vedoucí práce) ; Kubátová, Hana (oponent)
Práca sa venuje podrobnej analýze pôsobenia ruskej informačnej vojny na slovenské informačné prostredie. Osobitý dôraz je kladený na aktuálne dáta v tejto oblasti a práca sa zameriava na informačné operácie po roku 2022. Skúmané sú témy a naratívy, ktoré Rusko využíva na ovplyvňovanie vo svojej informačnej vojne. Cieľom je poskytnúť ucelený obraz toho, aké témy a naratívy používa Rusko na manipuláciu so slovenským publikom, a rámec na analýzu týchto útokov. Pomocou tohto rámca je možné skúmať témy ruských dezinformácií na Slovensku a ciele, ktoré Rusko môže pomocou týchto informačných operácií sledovať. Práca takisto poskytuje teoretický základ o informačnej vojne, jej vývoji v Ruskej federácií a hlavných témach jej aktuálnej podoby. Teoretické poznatky budú v praktickej časti aplikované na analýzu dvoch konkrétnych prípadov informačných operácií z obdobia predvolebnej kampane na Slovensku v roku 2023. Metodologický postup zahrňuje obsahovú analýzu slovenských médií, sociálnych sietí, dezinformačných webov a platforiem. To bude doplnené dátami z rôznych prieskumov verejnej mienky a akademických štúdií slovenského informačného priestoru.
Proces Milady Horákové a spol. a jeho vliv na československá média v roce 1950
Sladká, Julie ; Groman, Martin (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá procesem s Miladou Horákovou a spol. a jeho vlivem na československá média v roce 1950. Věnuje se politickému pozadí před procesem, osudu Milady Horákové a mediálnímu prostředí tehdejší doby. V praktické části je průzkum z dobových i současných médií. Konkrétně sleduje pomocí kvalitativní obsahové analýzy Rudé právo aNovou svobodu od poloviny května do poloviny června. Cílem bylo identifikovat hlavní témata, narativy i propagandistické prvky titulků, mezititulků a podtitulků v obou denících. Výzkum odhalil, jak byly postavy procesu prezentovány a jak se odlišoval mediální přístup obou deníků. Zjištění poskytují hlubší vhled do mediální manipulace v totalitním režimu a používaných metod. Součástí praktické části je následně rozbor dokumentární série Martina Vadase "Proces H" a zkoumání zmínek o sérii v českých on-line médiích. Výsledkem je shrnutí dokumentární série, jaké druhy přístupů a perspektiv využívá. Dále poskytnutí širšího kontextu toho, jakým způsobem byl proces zinscenován a jaké techniky propagandy média užívala. Záměrem obou průzkumů je přínos celistvých poznatků o tom, jak se prezentace vnímání procesu v čase proměnila.
Vyobrazení událostí českých dějin očima komunistické propagandy
Lehetová, Lucie ; Groman, Martin (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na vyobrazení událostí českých dějin a to, jak je vyobrazovala komunistická propaganda v období 50. a 70. letech ve vybraných československých médiích. Teoretická část je zaměřena na základní pojmy spojené s propagandou, jsou zkoumána specifika komunistické propagandy v Československu, včetně kultu osobnosti, tříd a třídního boje. Jsou analyzována Československá média - denní tisk, rozhlas, televize, film a zařazena byla také výuka. Na základě definovaných parametrů je vybráno sedm relevantních historických událostí, které jsou podrobně popsány. Praktická část je posouzením vývoje propagandy vybraných událostí v 50. a 70. letech. Zjištění naznačují, že propagandistické strategie se měnily v závislosti na čase, ale určité prvky zůstávají neměnné. Výsledky ukazují, že v 50. letech byl důraz kladen na strach a posílení libosti strany, zatímco v 70. letech se propagandistické úsilí stalo rutinní záležitostí. Diskuse pak otevírá možnost dalšího zkoumání problematiky včetně zařazení rozhlasu a televize, stejně jako srovnávání dalších relevantních období.
To by tak hrálo, vždyť je nás málo. V + W 1932 - 1948
Main, Alexandra Valerie ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
To by tak hrálo, vždyť je nás málo V+W 1932 - 1948 Anotace Cílem bakalářské práce je mapovat uměleckou kariéru Jiřího Voskovce a Jana Wericha a potažmo Osvobozené divadlo, především jejich vliv na kulturní a politickou scénu v Československu. Mimo jiné se zaměřuje na proudy a vlivy, které ovlivňovaly jejich nahlížení na naší i evropskou politiku a kulturu. Autorka sleduje V+W od roku 1932 kdy vznikla jejich první protifašistická hra Caesar, přes II. světovou válku, kdy prostřednictvím svých skečů pomáhali svému publiku udržet naději a smysl pro humor (hlas Ameriky), práce končí převratem roku 1948. Bakalářská práce se specificky zaměřuje na roli V+W v povědomí národa, jejich činnost spojenou s obrannou lidskosti a morálních zásad, s jejich obětavou snahou bránit s humorem a citem lid před šiřiteli strachu a tendenční propagandou. Bakalářská práce si pokládá za cíl ukázat skrze umění V+W dějiny naší země a hlavně dokázat, že humor je jedna z nejúčinnějších zbraní proti strachu, beznaději a "blbé náladě".
Československé filmové zpravodajství v průsečíku společenských změn (1989-1990)
Černý, Ondřej ; Lokšík, Martin (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá koncem filmového zpravodajství v Československu, které bylo realizováno v podobě filmových týdeníků až do roku 1990. V první části definuji filmové zpravodajství z teoretického a terminologického hlediska a snažím se postihnout jeho specifika. Následně popisuji jeho zrod a výrobu zpravodajských filmů na našem území, od jejích počátků před první světovou válkou až do pádu komunistického režimu v Československu a nastolení demokracie, s nímž skončila kontinuální, státem dotovaná a řízená tvorba pravidelně vydávaných týdeníků. Ve druhé, praktické části metodou kvalitativní obsahové analýzy zkoumám podobu a tematický rámec týdeníků natočených v roce 1989, kdy začala platit nová koncepce filmového zpravodajství zaměřená na takzvané magazíny, a v roce 1990, do něhož Československo vstupovalo jako demokratická země. Mým cílem je zjistit, jaká byla role týdeníků coby prostředku socialistické propagandy a zároveň i kanálu společenské kritiky v prvním, revolučním roce a jak se změnily v roce druhém, svobodném. Tehdy je sice přestala svazovat ideologická rovina, ale se zánikem státního filmového monopolu skončila jejich finanční podpora i mocenská ochrana, což vedlo k brzkému ukončení jejich výroby.
Stalinismus v Československu - zhodnocení výuky na středních školách v České republice
Hána, Petr ; Jirásková, Věra (oponent) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Padesátá léta mohou být považována za jedno z nejhorších období v dějinách Československa. Totalitní komunistický režim v letech 1948 až 1953 je nazýván stalinismem. Hlavním cílem práce je zhodnotit výuku období stalinismu v Československu na středních školách a částečně také zhodnotit správnost a komplexnost současných učebních osnov a výukových metod. Vedlejším cílem práce je představit a popsat stalinismus jako typický příklad totalitarismu a vymezit hlavní znaky této nedemokratické formy vlády na základě příkladu Československa v letech 1948 - 1953. Práce začíná teoretickou částí a pokračuje případovou studií až do části praktické. První kapitola klasifikuje totalitarismus, definuje historické pozadí a určuje jeho hlavní znaky. Druhá kapitola popisuje a vysvětluje stalinismus, který je typickým příkladem totalitarismu aplikovaného v Sovětském svazu, odkud se rozšířil do většiny komunistických zemí, včetně Československa. Třetí kapitola ukazuje na příkladu Československa v letech 1948 - 1953 aplikaci prvků a metod stalinismu používaných k ovládání společnosti dle sovětského modelu. Praktická část práce se zaměřuje na představení období stalinismu v Československu v učebnicích pro základní a střední školy. Je zde také obsaženo hodnocení používání aktuálních historických a politologických pojmů v...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 344 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.