| |
|
MEZIPROSTOR (MORFOLOGIE NEVIDĚNÉHO)
Stehlíková, Iveta ; Ptáček, Jiří (oponent) ; Vítková,, Lenka (vedoucí práce)
Nosnou myšlenkou mé diplomové práce je pohled do neviditelného světa mikroskopických objektů. Jejich formy a struktury nejsou využívány jako takové, ale jsou jim odebírány a z nich vytvářeny formy nové. S velkou mírou nadsázky, absurdnosti a ilustrativnosti vytvářím nové dimenze světa, který nelze okem ani přístrojem zahlédnout. S využitím kombinace prostorové a současně plošné malby poukazuji na paradox existence prostoru, jak ho lidská bytost vnímá.
|
|
Zvíře jako symbol
HOLUBOVÁ, Marie
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku výkladu symbolu hada v legendách, mýtech a náboženstvích v průřezu světa. První část práce je zaměřena na výklad pojmu symbol a jeho využití v této práci. Druhá část je věnována zoologické taxonomii hada a následnému přejímání atributů z živého tvora na jeho symbolickou podstatu. Třetí část shrnuje mýty, legendy, náboženské představy Japonska, Číny, Indie, Evropy, Egypta a Ameriky ve stručném přehledu a následuje vyhodnocení sledovaných atributů symbolu hada. Čtvrtá kapitola je samostatně věnována symbolice hada ve Starém i Novém zákoně. Pátá kapitola shrnuje několikero otázek týkajících se toho, zda je had vykonavatelem zla, zda se symbol hada stal kulturní konstantou a jakou roli má v dnešní době.
|
|
Opakování a paradox žánrové fikce
Sommerová, Zuzana ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá paradoxem žánrové fikce, který nastínila Deborah Knight. Tento paradox spočívá v otázce, proč čtenáři nebo diváci tráví svůj čas čtením či sledováním příběhů, které již zhruba znají, a dopředu tak vědí, co se v nich bude odehrávat a jak dopadnou. Autorka vychází z obdobného paradoxu braku Noëla Carrolla. První část práce je věnována charakteristice estetického prožitku, principu opakování v umělecké tvorbě a definicí pojmu žánr. V druhé části jsou následně prověřovány jednotlivé podmínky paradoxu.
|
|
Příroda versus město. (Napětí mezi oběma fenomény jako téma v umění a ve výtvarné výchově)
Mužíková, Emmy ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu Příroda versus město. Pojmy příroda a město jsou v teoretické části, která je těžištěm diplomové práce, pojímány odděleně i ve vzájemném propojení. Společný vztah přírody a města představuji v jejich souladu i nesouladu. Cílem teoretické části je odpovědět na otázku, zda je příroda ve městech pro jejich obyvatele důležitá a proč. Téma Příroda versus město propojuji s výtvarným uměním prostřednictvím uvedení příkladů konkrétních umělců a jejich děl. Mimo jiné se napříč prací zabývám pojmy ekologie a environment. Z textu zároveň vyplývají otázky ohledně současné společenské a environmentální situace planety, které doplňuji příklady umělců, kteří tuto tematiku zapracovávají do svých děl. Na teoretická východiska navazuje vlastní výtvarná tvorba, jejíž těžištěm je performance ve veřejném prostoru. K finální performance, která souběžně nesla rysy site-specifik, jsem došla postupným vývojem. Od samého počátku jsem se zaměřovala na znázornění vztahu přírody a města, při čemž stěžejním pro mne bylo zaměřit se na přírodu uvnitř Prahy. Na teoretickou část dále navazují výtvarně edukační etudy, do kterých je transformován vztah přírody a města, souběžně se zapojením evironmentální výchovy. Při realizaci výtvarných úkolů bylo cílem přimět žáky propojit ve svých pracích...
|
| |
|
Slovo jako obraz
Majerová, Sandra ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá pojmy slovo a obraz, porovnává je a snaží se zmapovat jejich rozdílnost a vztah. Sleduje slovo a obraz jako komunikační prostředky a jako nositele významů. Porovnává rozdílnost jejich vnímání a čtení. Mapuje různé přístupy ke kombinaci slov a obrazů, a tedy přítomnosti slov (textu) v obrazech, v dějinách umění i současnosti. V didaktické části se zabývám textem v umění z významového hlediska a vytvářím projekt, který má za úkol převést text na obraz - literární jazyk na výtvarný. Výsledkem tvorby žáků jsou inscenované fotografické autoportréty jako jejich osobní výpovědi reagující na téma literární ukázky. V praktické části reflektuji zkoumaný vztah textu a obrazu a hledám k němu vlastní stanovisko. Odkazuji na různé přístupy ke kombinaci textu a obrazu v dějinách umění a aktualizuji je. Snažím se zrealizovat slovo jako obraz, ať už bude významovou harmonií nebo paradoxem.
|
|
The Concept of Pity and Faith in The Heart of the Matter
HOŠKOVÁ, Helena
Hlavním katalyzátorem děje v románu Jádro věci (1948) je víra a milosrdenství hlavního protagonisty. Diplomová práce se zabývá Greenovým unikátním pojetím těchto konceptů. Je to právě víra a milosrdenství, které představují jeden ze základních stavebních kamenů v Greenově tvorbě. V tomto románu vrcholí Greenova náboženská a osobní angažovanost. Teoretická část práce podává stručný, ucelený pohled na Greenův život, jeho náboženské a politické názory, jeho neutuchající zájem o lidskou zkušenost a zároveň se snaží zachytit Greenovo místo v kontextu dvacátého století. Ústřední část je věnována detailnímu rozboru románu společně s interpretací klíčových myšlenek a pojmů.
|
|
Paradoxy novozákonní moudrosti
Škaloud, Radomír ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
V novém zákoně je zachycena celá řada krátkých výroků, které svojí jednoduchostí a jasností snadno vejdou do paměti čtenářů. Tyto mudroslovné výroky v sobě nesou poselství a moudrost, která se člověku nabízí jako možnost, kterou může zvolit pro svůj vlastní život. To, co je obecně přijímáno jako jasná věc je nahlíženo z jiného úhlu pohledu a umožňuje tak čtenáři snáze vystoupit ze zaběhaného způsobu uvažování a pustit se do života nově. Z řady novozákonních mudroslovných výroků jsou v této práci rozebrány tyto čtyři:"Ukládejte si poklad v nebi." Mt 6,19-21; "Požehnané je více dávat než brát." Sk 20,33-35;"Kdo chce být první, buď ze všech poslední a služebník všech." Mk 9,33-37;"Kdo by chtěl zachránit svůj život, ztratí jej." Mt 16,24-26. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Problematika překládání divadelních her se zaměřením na školní divadlo. Komentovaný překlad souboru dramat Davida Llorenteho Los árboles dormidos
Zábojová, Lenka ; Charvátová, Anežka (vedoucí práce) ; Obdržálková, Vanda (oponent)
Tato práce sestává ze tří částí: teorie překládání divadelních her a specifika školního divadla, překlad divadelní hry Davida Llorenteho Los árboles dormidos a komentář přeložené hry. Teoretická část se zaměřuje na úskalí a charakteristiky překladu tohoto žánru. Komentář překladu zahrnuje překladatelskou analýzu, analýzu problémů překladu a jejich řešení a typologii překladatelských posunů. Klíčová slova: Příjemce, paradox, zastarávání překladu, scénické poznámky, školní divadlo, ochotnické divadlo, překladatelská analýza, překladatelské posuny.
|