Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porovnání obtížnosti textu učebnic chemie pro ZŠ eye-trackingem a metodou Nestlerová-Průcha-Pluskal
Sypecká, Martina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Tóthová, Martina (oponent)
Bakalářská práce shrnuje výsledky výzkumu zaměřeného na obtížnost textu v učebnicích chemie pro základní školy. Využita byla metoda eye-trackingu, při níž jsou žáci sledováni oční kamerou, jež přesně zaznamenává průběh čtení. Výzkumný vzorek žáků byl vybrán pomocí čtenářského pretestu, sestaveného z uvolněné pilotní úlohy testu PISA. Dalšího měření se zúčastnilo osm subjektů. Obtížnost textu byla testována pomocí vybraných úryvků z kapitol obsažených v učebnicích od nakladatelství Fraus a Nová Škola. Během testu byly zvukově nahrávány odpovědi na jednotlivé otázky, posléze byl se subjekty proveden rozhovor mapující jejich postoje ke čtení a chemii. Výsledky těchto měření byly porovnány s etablovanou metodou tria Nestlerová - Průcha - Pluskal. Výzkum ukazuje, že úspěšní čtenáři byli schopni vyhledávat v textu klíčové informace, podle nichž úlohy správně vyřešili. Neúspěšní čtenáři museli věnovat textu více pozornosti, neboť často měli problémy s jeho porozuměním, anebo se uchylovali k limitujícím strategiím, jako např. tipování. KLÍČOVÁ SLOVA Eye-tracking, metoda Think-aloud, analýza učebnic chemie pro ZŠ, obtížnost textu
Analýza vybraných učebnic 1. stupně ZŠ v oblasti finanční gramotnosti
MAREŠOVÁ, Anna
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou část a část praktickou. V teoretické části se práce zabývá rozborem učebnice. Její strukturou, teorií, obsahem, textem, funkcí, a výzkumem na bázi informační. Dále se zabývá přístupy a metodami ve zkoumání učebnic jako takových. Práce se také zaměřuje na didaktickou vybavenost učebnic a na obtížnost textu učebnic. Konec teoretické části představuje zahrnutí finanční gramotnosti do Rámcově vzdělávacího programu. Vpraktické části se práce zabývá analýzou tří různých učebnic finanční gramotnosti a dvou učebnic obsahujících kapitoly zaměřené na finanční gramotnost. Analýza učebnic byla provedena z hlediska didaktické vybavenosti a následně také z hlediska obtížnosti textu. Výběr analyzovaných učebnic měl být uskutečněn dle výsledků dotazníkového šetření.
Analýza tématu buněčná biologie v českých učebnicích přírodopisu
Zupko, Jakub ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Buněčná biologie je dynamicky se rozvíjející, ale také složitý a abstraktní vědní obor. Proto je klíčové, aby učitelé k jeho výuce měli dostatečně kvalitní učební materiál. Cílem této práce je posoudit kvalitu kapitol o buněčné biologii v pěti českých učebnicích přírodopisu pro 6. ročník a určení nejvhodnější učebnice pro výuku buněčné biologie. Konkrétně jsou zkoumaným souborem učebnice nakladatelství Fraus, Nová Škola, Prodos, SPN a Taktik. Obsahová analýza učebnice se zaměřuje na šest hledisek: rozsah učiva, terminologii, obtížnost výkladového textu (měřené metodou podle Hrabí), obsahovou správnost, kognitivní náročnost doprovodných úloh (podle Bloomovy taxonomie) a charakter neverbální složky učebnic. Byly zjištěny rozdíly v didaktickém vybavení i obsahové správnosti jednotlivých učebnic. Ve čtyřech z pěti výkladových textů je možno nalézt neprávné informace (nejméně tři a nejvíce dvanáct nepravdivých tvrzení). Většina doprovodných úloh je zaměřena na nejnižší úrovně Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Neverbální složka průměrně zaobírá téměř jednu třetinu plochy stran, přičemž nejčastějším druhem obrazové složky je nákres. Jako vhodná učebnice, na základě zkoumaných kritérií, vychází učebnice nakladatelství SPN, jako spíše vhodná učebnice nakladatelství Nová škola. Jedna konkrétní učebnice,...
Hodnocení učebnic a dalších výukových materiálů pro výuku informatiky na 1. stupni základní školy
Hrabák, Jan ; Fialová, Irena (vedoucí práce) ; Vaňková, Petra (oponent)
Cílem bakalářské práce je vedle mapování dostupnosti učebnic pro předměty z rodiny informačních a komunikačních technologií pro žáky ve věku prvního stupně základní školy, především hodnocení jejich kvality se stanovením hodnotících kritérií. V praktické části jsou evaluovány dostupné učebnice vhodné pro výuku na 1. stupni základní školy. Dále jsou porovnávány zjištěné názory a postoje lektorů a učitelů k dostupným učebnicím a dalším výukovým materiálům.
Hodnocení didaktických aspektů vybraných školních učebnic
Pelouchová, Renáta ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce na téma Hodnocení didaktických aspektů vybraných školních učebnic (pro ZŠ a nižší gymnázia) se zabývá analýzou, hodnocením a srovnáváním didaktické vybavenosti a obtížnosti textu vybraných učebnic biologie. Práce rovněž sleduje soulad učebnic s Rámcovým vzdělávacím programem. Dále byl proveden průzkum mezi učiteli biologie, který zkoumal spektrum používaných učebnic na základních školách a používání inovativních technologií, jako jsou elektronické učebnice, ve vzdělávacím procesu.
Zkoumání čtivosti - srovnání způsobů měření obtížnosti textu
Prchalová, Dana ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části jsou po stručném přehledu historie problematiky představeny nejpoužívanější způsoby měření čtivosti textu v českém a anglickém jazyce a nastíněny přístupy v některých jazycích dalších. U každého způsobu je rozebrán vzorec pro výpočet čtivosti a instrukce k jeho použití. V druhé, praktičtější části se práce zaměřuje na používání či nepoužívání těchto vzorců v praxi, uvádí problémy, které jsou s nimi spojeny, a diskutuje jejich spolehlivost za pomoci vlastních měření autorky. Nové je také využití vzorců ke sledování vývoje čtivosti textu v rámci literárního díla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Analýza učebnic a tvorba učebních textů s tematickým celkem sacharidy a jejich metabolismus pro školy gymnaziálního typu
Šmídl, Milan ; Škoda, Jiří (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Solárová, Marie (oponent)
Hlavními parametry, popisující kromě samotného obsahu i přístupnost informací z učebnice je obtížnost textu a další parametry. Klíčové jsou také individuální charakteristiky žáků, které jsou reprezentovány vybranými prekoncepty a miskoncepcemi žáků. Hlavními cíly dizertační práce bylo poskytnout komplexní pohled na problematiku analýzy učebnic a propojit získané poznatky s praktickou tvorbou učebnic. Na výsledky analýzy tématu sacharidy a jejich metabolismus ve vybraných učebnicích a analýzu prekonceptů biochemických pojmů navazuje tvorba učebního textu, který výsledky analýzy respektuje. V rámci teoretické části práce je podrobně popsán teoretický background teorie a tvorby učebnic, kam patří funkce učebnice, jejich struktura, obsah, vlastnosti a zkoumané parametry. Následně je uveden přehled informací týkající se žákovských pojetí (prekonceptů) a možností jejich analýzy a využití ve výuce. V poslední části jsou popsány aspekty využívání učebnic z pohledu žáků, učitelů a nakladatelů a vztah tématu sacharidy a jejich metabolismus ke kurikulárním dokumentům. Praktická část dizertační práce zahrnuje deskriptivní i relační výzkum. V první fázi byla provedena analýza tematického celku sacharidy a jejich metabolismus v devíti vybraných učebnicích středoškolské chemie, analýza celých učebnic a analýza...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...
Analýza učebnic a tvorba učebních textů s tematickým celkem sacharidy a jejich metabolismus pro školy gymnaziálního typu
Šmídl, Milan
Hlavními parametry, popisující kromě samotného obsahu i přístupnost informací z učebnice je obtížnost textu a další parametry. Klíčové jsou také individuální charakteristiky žáků, které jsou reprezentovány vybranými prekoncepty a miskoncepcemi žáků. Hlavními cíly disertační práce bylo poskytnout komplexní pohled na problematiku analýzy učebnic a propojit získané poznatky s praktickou tvorbou učebnic. Na výsledky analýzy tématu sacharidy a jejich metabolismus ve vybraných učebnicích a analýzu prekonceptů biochemických pojmů navazuje tvorba učebního textu, který výsledky analýzy respektuje. V rámci teoretické části práce je podrobně popsán teoretický background teorie a tvorby učebnic, kam patří funkce učebnice, jejich struktura, obsah, vlastnosti a zkoumané parametry. Následně je uveden přehled informací týkající se žákovských pojetí (prekonceptů) a možností jejich analýzy a využití ve výuce. V poslední části jsou popsány aspekty využívání učebnic z pohledu žáků, učitelů a nakladatelů a vztah tématu sacharidy a jejich metabolismus ke kurikulárním dokumentům. Praktická část disertační práce zahrnuje deskriptivní i relační výzkum. V první fázi byla provedena analýza tematického celku sacharidy a jejich metabolismus v devíti vybraných učebnicích středoškolské chemie, analýza celých učebnic a analýza...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.