|
Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Bederka, Tomáš ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá problematikou občanských postojů u žáků z učňovských oborů. Je podán přehled výzkumů z českého prostředí, který ukázal, že žáci těchto oborů se umisťují na spodních příčkách mezinárodních a dalších výzkumů, které zjišťují občanské a politické znalosti. Zároveň se ukazuje, že tito žáci vyjadřují nejmenší podporu demokracii jako způsobu vlády. Cílem mé práce je popsat občanské či politické postoje konkrétních žáků a ukázat, kdo, co a jak má na ně vliv. Práce je zpracována jako vícepřípadová studie, přičemž jako případy bylo vybráno 6 žáků a žákyň učňovských oborů z Prahy, z menšího města i vesnice ve Středočeském kraji. Jádrem práce je popis jednotlivých konkrétních případů v podrobném kontextu informací o jejich rodině, obci, škole a kamarádech. Výsledky ukazují, že zkoumaní žáci se vesměs o politiku nezajímají. Největší vliv na jejich politické přesvědčení má rodina a vrstevníci (kamarádi). Škola jako instituce tento vliv nemá ani prostřednictvím občanského vzdělávání, které je na těchto školách povinné v nižších ročnících, především z důvodu nízkého výskytu otevřených diskuzí o základních tématech v hodinách. Média mají na analyzované žáky pouze omezený vliv, a to především skrze sdílení zpráv na sociálních sítích. Jsou diskutovány limity provedené studie, doporučení pro...
|
|
Didaktické zpracování tématu: Občanská a politická participace
Matějíček, Lukáš ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje pojetí tématu občanská a politická participace na základní a střední škole. V úvodní části práce jsou pojmy občanská a politická participace vymezeny, jsou zde také prezentována zjištění o občanských postojích mladých Čechů na základě mezinárodních srovnávacích šetření. Těžištěm práce je analýza zastoupení tématu participace na různých úrovních kurikula českého vzdělávacího systému a srovnání pojetí tématu v kurikulárních dokumentech vybraných států. Následně je analyzován přístup k tématu participace u autorů schválených českých učebnic. Z analýz vyplývá, že téma participace je v českém národním kurikulu nedostatečně zakotveno a tyto nedostatky se odráží v přístupu k tématu ve školních vzdělávacích programech i učebnicích. V návaznosti na tato zjištění je provedena didaktická analýza tématu participace. Práce ke stanovenému obsahu učiva nabízí teoretické minimum. V poslední části jsou prezentovány návrhy didaktických postupů ve výuce zaměřené na témata občanské a politické participace. Práce navíc učitelům doporučuje projekty neziskových organizací a další iniciativy, které se vybraným aspektům tématu participace věnují do hloubky.
|
|
Obsahové otázky výuky občanské výchovy v proměnách času (se zaměřením na odborné časopisy o občanské výchově)
BARÁKOVÁ, Karolína
Diplomová práce Obsahové otázky výuky občanské výchovy v proměnách času (se zaměřením na odborné časopisy o občanské výchově) pojednává o vývoji obsahu občanské výchovy ve 20. a na začátku 21. století na stránkách oborově zaměřených odborných časopisů. První část diplomové práce se zabývá historií občanské výchovy. Popisuje vývoj od zavedení předmětu občanská výchova v Československu až k jeho současné podobně v České republice. Druhá část diplomové práce představuje pětici časopisů věnujících se svým obsahem předmětu občanská výchova. Jde o tyto časopisy: Časopis československé obce učitelské, Časopis pro občanskou nauku a výchovu, Společenské vědy ve škole, Občanská výchova: časopis pro občanskou výchovu, filosofii, psychologii a logiku a Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol. Ve třetí části diplomové práce je věnována pozornost jednotlivým článkům z výše jmenovaných časopisů, které zachycují obsahové proměny výuky občanské výchovy.
|
|
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému
Černý, Jakub ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému (Bakalářská práce) Autor: Jakub Černý Abstrakt: Bakalářská práce analyzuje české kurikulární dokumenty a učebnice pro základní a gymnaziální vzdělávání zaměřené na výklad o českém politickém systému; snaží se tak odpovědět na otázku, jak tyto dokumenty informují o českém politickém systému, zda o něm informují v logice Ústavy ČR a zda podávané informace nemohou přispívat k tvorbě miskonceptů o českém politickém systému.
|
|
Romští žáci a výuka občanské výchovy na základních praktických školách
STROPNICKÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí v systému základního speciálního školství. Cílem práce je zachytit specifika této výuky se zaměřením na analýzu výuky občanské výchovy na základních praktických školách ve vztahu k romským žákům. Teoretická část práce je zaměřena na současnou situaci romské menšiny v ČR vzhledem k systému českého školství. Práce též stručně popisuje postavení a situaci romské menšiny v ČR. Pozornost je dále věnována specifikům a problémům ve vzdělávání romských dětí, které jsou často vzdělávány na základních praktických školách. Součástí teoretické části je rozbor vzdělávacích programů základních praktických škol, konkrétně výuky občanské výchovy a začlenění průřezových témat do výuky, zejména multikulturní výchovy. Jako zdroj informací o výuce občanské výchovy na základních praktických školách je využíván Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s LMP a Školní vzdělávací program Základní praktické školy ve Vimperku. Práce se soustředí také na možnosti realizace občanské výchovy v kurikulu. Praktická část je zaměřena na didaktické zpracování témat multikulturní výchovy na Základní praktické škole ve Vimperku.
|
|
Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ
MIKŠOVÁ, Radka
Diplomová práce "Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ" je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o problematice výukových metod včetně jejich klasifikace. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, které je doplněno metodou rozhovoru. Cílem této práce je zmapovat, které vyučovací metody jsou používány v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ.
|
|
Používané učebnice občanské výchovy a základů společenských věd
NOVOTNÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření prozkoumat aktuální stav užívání učebnic občanské výchovy a základů společenských věd na vybraných základních a středních školách a stanovit kladné a záporné stránky těchto učebnic. Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část obecně vymezí a vydefinuje pojem učebnice a popíše její základní funkce, požadavky, strukturní složky a hodnocení. Dále se zaměří na popis učebnic občanské výchovy a společenských věd s dřívější i aktuální doložkou MŠMT, které se na školách běžně používají od roku 1989 po současnost. Praktická část bude zahrnovat výzkumné šetření (dotazník) zrealizované na deseti vybraných základních a středních školách v Pelhřimově a Pacově. Výzkum bude doplněn rozhovory s vyučujícími (vyučující OV na ZŠ a vyučující ZSV na SŠ).
|
| |
|
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
|
|
Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza
Haasová, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem magisterské diplomové práce Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza je upozornit na dvě knihy pro děti a mládež s velmi citlivou tematikou (domácí násilí a úmrtí rodiče) a poukázat na možnost, jak s těmito literárními díly pracovat v hodinách literatury či občanské výchovy. První část práce je věnována tématu domácího násilí a jeho zobrazení v knize Všehokniha. Druhá část se věnuje úmrtí blízkého člověka a jeho znázornění v knize Volání netvora. Každá z částí je rozdělena do několika podkapitol. V první z nich se zabývám odbornými poznatky k příslušnému tématu, ve druhé pak projevy daného problému ve vybrané knize, v další části jsou analyzovány literární postavy, které se s danou existenciálně vypjatou situací vypořádávají. Poslední kapitola vždy patří didaktickému potenciálu vybrané ukázky. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a shrnutí zkušeností z jejich realizace na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchova
|