Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí17 - 26dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Postoje ke společnosti a škole u žáků ve středním odborném vzdělávání
Bederka, Tomáš ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá problematikou občanských postojů u žáků z učňovských oborů. Je podán přehled výzkumů z českého prostředí, který ukázal, že žáci těchto oborů se umisťují na spodních příčkách mezinárodních a dalších výzkumů, které zjišťují občanské a politické znalosti. Zároveň se ukazuje, že tito žáci vyjadřují nejmenší podporu demokracii jako způsobu vlády. Cílem mé práce je popsat občanské či politické postoje konkrétních žáků a ukázat, kdo, co a jak má na ně vliv. Práce je zpracována jako vícepřípadová studie, přičemž jako případy bylo vybráno 6 žáků a žákyň učňovských oborů z Prahy, z menšího města i vesnice ve Středočeském kraji. Jádrem práce je popis jednotlivých konkrétních případů v podrobném kontextu informací o jejich rodině, obci, škole a kamarádech. Výsledky ukazují, že zkoumaní žáci se vesměs o politiku nezajímají. Největší vliv na jejich politické přesvědčení má rodina a vrstevníci (kamarádi). Škola jako instituce tento vliv nemá ani prostřednictvím občanského vzdělávání, které je na těchto školách povinné v nižších ročnících, především z důvodu nízkého výskytu otevřených diskuzí o základních tématech v hodinách. Média mají na analyzované žáky pouze omezený vliv, a to především skrze sdílení zpráv na sociálních sítích. Jsou diskutovány limity provedené studie, doporučení pro...
Didaktické zpracování tématu: Občanská a politická participace
Matějíček, Lukáš ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se věnuje pojetí tématu občanská a politická participace na základní a střední škole. V úvodní části práce jsou pojmy občanská a politická participace vymezeny, jsou zde také prezentována zjištění o občanských postojích mladých Čechů na základě mezinárodních srovnávacích šetření. Těžištěm práce je analýza zastoupení tématu participace na různých úrovních kurikula českého vzdělávacího systému a srovnání pojetí tématu v kurikulárních dokumentech vybraných států. Následně je analyzován přístup k tématu participace u autorů schválených českých učebnic. Z analýz vyplývá, že téma participace je v českém národním kurikulu nedostatečně zakotveno a tyto nedostatky se odráží v přístupu k tématu ve školních vzdělávacích programech i učebnicích. V návaznosti na tato zjištění je provedena didaktická analýza tématu participace. Práce ke stanovenému obsahu učiva nabízí teoretické minimum. V poslední části jsou prezentovány návrhy didaktických postupů ve výuce zaměřené na témata občanské a politické participace. Práce navíc učitelům doporučuje projekty neziskových organizací a další iniciativy, které se vybraným aspektům tématu participace věnují do hloubky.
Obsahové otázky výuky občanské výchovy v proměnách času (se zaměřením na odborné časopisy o občanské výchově)
BARÁKOVÁ, Karolína
Diplomová práce Obsahové otázky výuky občanské výchovy v proměnách času (se zaměřením na odborné časopisy o občanské výchově) pojednává o vývoji obsahu občanské výchovy ve 20. a na začátku 21. století na stránkách oborově zaměřených odborných časopisů. První část diplomové práce se zabývá historií občanské výchovy. Popisuje vývoj od zavedení předmětu občanská výchova v Československu až k jeho současné podobně v České republice. Druhá část diplomové práce představuje pětici časopisů věnujících se svým obsahem předmětu občanská výchova. Jde o tyto časopisy: Časopis československé obce učitelské, Časopis pro občanskou nauku a výchovu, Společenské vědy ve škole, Občanská výchova: časopis pro občanskou výchovu, filosofii, psychologii a logiku a Společenskovědní předměty: čtvrtletník pro pedagogy základních a středních škol. Ve třetí části diplomové práce je věnována pozornost jednotlivým článkům z výše jmenovaných časopisů, které zachycují obsahové proměny výuky občanské výchovy.
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému
Černý, Jakub ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Analýza podkladů pro vzdělávání o českém politickém systému (Bakalářská práce) Autor: Jakub Černý Abstrakt: Bakalářská práce analyzuje české kurikulární dokumenty a učebnice pro základní a gymnaziální vzdělávání zaměřené na výklad o českém politickém systému; snaží se tak odpovědět na otázku, jak tyto dokumenty informují o českém politickém systému, zda o něm informují v logice Ústavy ČR a zda podávané informace nemohou přispívat k tvorbě miskonceptů o českém politickém systému.
Romští žáci a výuka občanské výchovy na základních praktických školách
STROPNICKÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí v systému základního speciálního školství. Cílem práce je zachytit specifika této výuky se zaměřením na analýzu výuky občanské výchovy na základních praktických školách ve vztahu k romským žákům. Teoretická část práce je zaměřena na současnou situaci romské menšiny v ČR vzhledem k systému českého školství. Práce též stručně popisuje postavení a situaci romské menšiny v ČR. Pozornost je dále věnována specifikům a problémům ve vzdělávání romských dětí, které jsou často vzdělávány na základních praktických školách. Součástí teoretické části je rozbor vzdělávacích programů základních praktických škol, konkrétně výuky občanské výchovy a začlenění průřezových témat do výuky, zejména multikulturní výchovy. Jako zdroj informací o výuce občanské výchovy na základních praktických školách je využíván Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s LMP a Školní vzdělávací program Základní praktické školy ve Vimperku. Práce se soustředí také na možnosti realizace občanské výchovy v kurikulu. Praktická část je zaměřena na didaktické zpracování témat multikulturní výchovy na Základní praktické škole ve Vimperku.
Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ
MIKŠOVÁ, Radka
Diplomová práce "Používané výukové metody v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ" je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o problematice výukových metod včetně jejich klasifikace. Praktická část vychází z dotazníkového šetření, které je doplněno metodou rozhovoru. Cílem této práce je zmapovat, které vyučovací metody jsou používány v hodinách občanské výchovy na ZŠ a základů společenských věd na SŠ.
Používané učebnice občanské výchovy a základů společenských věd
NOVOTNÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření prozkoumat aktuální stav užívání učebnic občanské výchovy a základů společenských věd na vybraných základních a středních školách a stanovit kladné a záporné stránky těchto učebnic. Diplomová práce bude rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. Teoretická část obecně vymezí a vydefinuje pojem učebnice a popíše její základní funkce, požadavky, strukturní složky a hodnocení. Dále se zaměří na popis učebnic občanské výchovy a společenských věd s dřívější i aktuální doložkou MŠMT, které se na školách běžně používají od roku 1989 po současnost. Praktická část bude zahrnovat výzkumné šetření (dotazník) zrealizované na deseti vybraných základních a středních školách v Pelhřimově a Pacově. Výzkum bude doplněn rozhovory s vyučujícími (vyučující OV na ZŠ a vyučující ZSV na SŠ).
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza
Haasová, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem magisterské diplomové práce Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza je upozornit na dvě knihy pro děti a mládež s velmi citlivou tematikou (domácí násilí a úmrtí rodiče) a poukázat na možnost, jak s těmito literárními díly pracovat v hodinách literatury či občanské výchovy. První část práce je věnována tématu domácího násilí a jeho zobrazení v knize Všehokniha. Druhá část se věnuje úmrtí blízkého člověka a jeho znázornění v knize Volání netvora. Každá z částí je rozdělena do několika podkapitol. V první z nich se zabývám odbornými poznatky k příslušnému tématu, ve druhé pak projevy daného problému ve vybrané knize, v další části jsou analyzovány literární postavy, které se s danou existenciálně vypjatou situací vypořádávají. Poslední kapitola vždy patří didaktickému potenciálu vybrané ukázky. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a shrnutí zkušeností z jejich realizace na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchova

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí17 - 26dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.