Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prevence zneužívání legálních návykových látek - alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů žáky prvního stupně vybraných základních škol na Českobudějovicku.
ANTALOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá způsoby prevence zneužívání legálních návykových látek žáky prvního stupně základních škol. Práce je zaměřena na užívání alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů. Respondenty se stali žáci prvního stupně základních škol na Českobudějovicku. Cílem této práce je objasnit, zda a do jaké míry jsou rizikem užívání legálních návykových látek alkoholu, tabákových výrobků a energetických nápojů zasaženi žáci prvního stupně. Mnoho výzkumných prací zabývajících se tímto tématem je zaměřeno na cílovou skupinu žáků druhého stupně základní školy nebo na středoškoláky. V dnešní době ale bohužel musíme počítat s tím, že se návykové látky rozšiřují i na okruh žáků stupně prvního. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá definicemi, jako je legální návyková látka, alkohol, tabákové výrobky, energetické nápoje, rizikové chování, návykové chování, prevence, rodinné prostředí apod. Praktická část je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Mezi žáky čtvrtých a pátých tříd českobudějovických základních škol bylo rozděleno celkem 304 dotazníků. Základní školy byly vybrány podle lokality. Tři základní školy se nacházejí přímo v centru Českých Budějovic a zbylé tři školy můžeme zařadit mezi školy z okrajových částí města. Další částí výzkumu bylo zmapování minimálních preventivních programů jednotlivých škol. Provedeným výzkumem byl zjištěna míra výskytu legálních návykových látek u žáků prvního stupně základních škol. Žáci jsou nejvíce zasaženi užíváním energetických nápojů. Na prvním stupni základních škol se můžeme setkat i se zneužíváním alkoholu. V nejmenší míře se u žáků čtvrtých a pátých tříd vyskytuje užívání tabákových výrobků. Výzkum navíc ukázal, že prevence užívání návykových látek na základních školách probíhá v rámci výuky, dále je uskutečňována prostřednictvím rodičů žáků. Pomocníkem v prevenci jsou i média (televize a internet). I přes probíhající preventivní programy si část žáků neuvědomuje škodlivost zkoumaných návykových látek. Poměrně veliký problém měli žáci s identifikací škodlivé návykové látky obsažené v energetických nápojích. Výsledky zpracovaných dotazníků mohou být částečně ovlivněny faktem, že ne všichni žáci odpovídali zcela pravdivě i přesto, že každý z nich byl informován o anonymitě při zpracování dotazníků.
Preventivní program na vybrané základní škole, jeho analýza a možnosti konkrétního využití
Tomečková, Iveta ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá preventivním programem na vybrané základní škole. Teoretickou část tvoří popis tvorby školního preventivního programu a pojmy týkajícími se prevence na školách v kontextu legislativního rámce, do kterého primární prevence ve školských zařízeních spadá. Důraz je kladen především na definici pojmu rizikové chování a jeho vymezení v kontextu školské primární prevence, jejíž horizontální i vertikální úroveň řízení je v této práci také konkrétně popsána. Praktická část práce je zaměřena na samotnou analýzu preventivního programu vybrané školy. Zvláštní pozornost je věnována jeho historickému vývoji, procesu tvorby a příčinám změn, ke kterým v tvorbě PPŠ v průběhu posledních 5 let došlo. Součástí analýzy vybraného PPŠ je i analýza programů specifické primární prevence Nekuřátka a Digitální well-being, které byly realizovány ve školním roce 2020/2021 a 2021/2022 ve 4. a 5. ročnících vybrané ZŠ. Cílem obou analýz je naznačit možnosti, které konkrétní PPŠ vybrané základní školy poskytuje a zjistit, jak je přijímán jeho uživateli. Shrnutí výsledků těchto analýz je předmětem poslední kapitoly této práce. KLÍČOVÁ SLOVA minimální preventivní program, preventivní program školy, primární prevence, rizikové chování, specifická prevence, základní škola
Zjišťování drogových zkušeností žáků jako východisko pedagogické intervence
Kováříková, Monika ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o drogových zkušenostech žáků 2. stupně ZŠ Vítězslava Hálka Odolena Voda. Jejím cílem je poskytnout škole data, která se stanou východiskem primární prevence a povedou ke zlepšení současného stavu. Teoretická část vymezuje základní pojmy a charakterizuje vybrané výzkumy zaměřené na drogovou problematiku u dospívajících. Pozornost je dále věnována prevenci ve škole, ve městě a v rodině. Empirickou část tvoří případová studie Návykové látky u žáků ZŠ a prevence jejich zneužívání ve městě Odolena Voda. Jejím cílem je zjišťování zkušeností s alkoholem, nikotinem a nelegálními návykovými látkami u žáků a žákyň Základní školy ve městě Odolena Voda a vyvození preventivních doporučení. Studie je zpracována s oporou o výzkum, který je založen na dotazníkovém šetření, rozhovorech a na analýze školních dokumentů. Z dotazníků plyne, že zkušenost s cigaretami má 48 % žáků, zkušenost s alkoholem 55 % žáků a s nelegální návykovou látkou 7,1 % žáků. Hranice prvního kontaktu s drogou je 10- 13 let. Nejužívanější alkoholovou drogou je pivo, nejužívanějšími nealkoholovými drogami jsou cigarety a marihuana. V užívání návykových látek nebyly zjištěny významné mezipohlavní rozdíly. Dosavadní strategie prevence jsou charakterizovány na základě rozhovorů s představiteli města a školy a rozboru...
Rizikové chování žáků SOŠ a SOU Kralupy nad Vltavou
Černá, Jitka ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se zabývá rizikovým chováním žáků SOŠ a SOU Kralupy nad Vltavou. Cílem této práce je především zmapovat, jaké rizikové chování se v SOŠ a SOU Kralupy nad Vltavou skutečně vyskytuje, zda sami žáci jsou si vědomi tohoto, jakým způsobem se škola pokouší předcházet výskytu tohoto nežádoucího chování a jaké jsou využívány možnosti pro eliminaci výskytu rizikového chování u žáků. Odhaluje, jak je rizikové chování ošetřeno v základních dokumentech školy a jak probíhá prevence tohoto chování. Zabývá se fungováním školního poradenského pracoviště a prací třídních učitelů. Metody využité pro zpracování této práce jsou především studium dokumentů, fokusní skupina a rozhovory, doplňkovou metodou je pozorování. Výzkum prokazuje, že nejčastějším rizikovým chováním je záškoláctví, zneužívání návykových látek, šikana a kyberšikana, agrese ve formě vandalismu a vulgarismus. Na základě studia školních dokumentů doporučuje možné způsoby zefektivnění práce školního poradenského pracoviště, primární a sekundární prevence ve škole, práce třídního učitele a náplň třídnických hodin. Závěr práce má sloužit jako doporučení pro školu, jakým způsobem je podpořit eliminaci rizikového chování žáků. Klíčová slova: Rizikové chování, školní metodik prevence, výchovný poradce, třídní učitel, minimální preventivní...
OSV jako jedna z možností realizování primární prevence
Říhová, Ivana ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na možnost využití Osobnostní a sociální výchovy při realizování efektivní primární prevence na základních školách. Po teoretickém rozpracování primární prevence a Osobnostní a sociální výchovy v první části práce je v druhé části představen a rozebrán návrh modelu dlouhodobé nespecifické primární prevence, který je založen zejména na činnosti školního metodika prevence. V této části práce jsou také rozebrány požadavky na činnost školního metodika prevence i úskalí představovaného návrhu modelu primární prevence. Poslední kapitola představuje podpůrný výzkum, který probíhal na čtyřech pražských základních školách. Na nich bylo provedeno pozorování výuky Osobnostní a sociální výchovy, rozhovor s jejím vyučujícím a analýza Minimálního preventivního programu dané školy.
Preventivní aktivity v oblasti prevence poruch příjmu potravy a jejich realizace na vybraných základních školách
Hubálková, Marie ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy ve školním prostředí. Cílem je zjistit, jaké preventivní aktivity jsou realizované v této oblasti na vybraných základních školách v Praze 8. Práce uvádí čtenáře do problematiky rizikového chování, práce metodika prevence včetně tvorby minimálního preventivního programu a prevence samotné. Tyto kapitoly práce shrnují základní aspekty odborné práce metodiků prevence a jejich multioborového zaměření. Do teoretické části práce spadá také přehled nejčastějších poruch příjmu potravy včetně možných okolností jejich vzniku, důsledků, způsobů léčby a spolupracujících subjektů. Klíčovou částí práce je kapitola zabývající se reálným průzkumem ve vybraném vzorku kolektivu školních metodiků prevence. Pro získání informací byla zvolena metoda anonymního dotazníkového šetření, jejíž výsledky ukázaly typy realizovaných preventivních aktivit a také způsoby jejich provedení. Dotazník dále zjišťoval obecnou informovanost metodiků prevence o problematice poruch příjmu potravy. Výsledky dotazníkového šetření jsou vyhodnoceny s ohledem na teoretickou část práce. Šetření ukázalo, že preventivní aktivity v oblasti poruch příjmu potravy jsou na školách v jejich minimálních preventivních programech zahrnuty. Realizace těchto programů je dle výzkumu...
Podpora zdraví v kurikulu Vyšší odborné zdravotnické školy a Střední zdravotnické školy v Praze 1
Urbanová, Hana
Diplomová práce se zabývá tématem podpory zdraví v kurikulu Vyšší odborné zdravotnické školy a Střední zdravotnické školy v Praze 1. Cílem kvalitativního výzkumu je zjistit, jak tato škola uchopila možnosti podpory zdraví ve svých školních vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech, jaký mají učitelé životní styl a jaké jsou jejich konkrétní zkušenosti s realizací podpory zdraví v jejich vyučovaných předmětech. Výzkum byl proveden pomocí tří technik sběru dat: metodou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými učiteli, pozorováním během výuky některých předmětů i mimo vyučování a analýzou relevantních pedagogických dokumentů. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část pojednává o historii i současnosti vybrané školy, pedagogických dokumentech i o vybraných pedagogických pracovnících. Informuje také o konkrétních projektech školy na podporu zdraví. Praktická část obsahuje výsledná šetření kvalitativního výzkumu, která ukázala, že ve vybraných kurikulárních dokumentech je téma podpory zdraví obsaženo v mnoha různých oblastech. Její následná realizace závisí nejen na finančních a kapacitních možnostech školy, ale hlavně na konkrétních učitelích, na jejich zodpovědném přístupu k této problematice nejen ve svých vyučovacích předmětech,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.