Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 104 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ročenka VÚPP 2011
VÚPP
ublikace popisuje činnost instituce - Výzkumného ústavu potravinářského Praha, v.v.i. v roce 2011. Tato činnost je orientována především na zlepšení úrovně stravování populace a na ozdravění nabídky potravin, dále na zdokonalování postupů při zpracování potravin, na vývoj speciálních potravin pro skupiny obyvatel s mimořádnými zdravotními potravními nároky, na vyhledávání a vývoj souvisejících kontrolních a hodnotitelských metod, analytiku včetně provádění specifických rozborů, a na vývoj a výrobu speciálních měřících zařízení a techniky. Jsou uvedeny údaje o struktuře a orgánech instituce, základní statistické údaje, výsledky hlavní (výzkumné) činnosti ústavu a dalších činností (pedagogické, vzdělávací, poradenské činnosti, zastoupení v národních orgánech, radách a komisích, mezinárodní aktivity). Publikace je dvojjazyčná (cz + en).
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Ecology of yeasts in forest soils
Mašínová, Tereza ; Baldrian, Petr (vedoucí práce) ; Marečková, Markéta (oponent) ; Kolařík, Miroslav (oponent)
Společenstva mikroorganismů ve svrchních horizontech půdy představují významnou složku lesních ekosystémů. Navzdory tomu, že kvasinky jsou nedílnou součást společenstev půdních hub, jejich roli v lesních ekosystémech dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Cílem této dizertační práce bylo popsat složení společenstva kvasinek v půdě a opadu temperátního lesa pomocí sekvenace environmentální DNA, identifikovat dominantní druhy kvasinek a popsat, jak složení jejich společenstva obráží biotické a abiotické podmínky prostředí. Dalším cílem bylo izolovat kvasinky z lesní půdy a opadu a popsat nové druhy, které jsou významně zastoupené v environmentální DNA. Reprezentativní izoláty byly charakterizovány z hlediska jejich schopnosti využívat organické látky a podílet se na rozkladu mrtvé organické hmoty. Výsledky této práce ukázaly, že kvasinky představují podstatnou část společenstev hub v půdě a opadu temperátního lesa s vyšším relativním zastoupením v půdě. V opadu se společenstva kvasinek liší mezi porosty buku, dubu a smrku. Faktory, ovlivňující složení společenstva v půdě, jsou pravděpodobně složitější a zahrnují vliv abiotických podmínek a vegetace. Přestože faktory prostředí ovlivňují společenstva kvasinek a vláknitých hub podobně, existuje mezi nimi rovněž mnoho rozdílů. Navzdory taxonomické...
Mikrobiologické exkurze
Záhořová, Karolína ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití exkurzí ve výuce biologie na střední odborné škole u tematického celku mikrobiologie. Téma mikrobiologie není pro studenty střední odborné školy příliš atraktivní, cílem práce je zjistit, jaký vliv bude mít výuková forma exkurze na znalosti studentů, kteří mikrobiologickou exkurzi absolvují. Součástí práce je zhodnocení exkurze jako alternativní formy (metody) výuky a její celkový význam ve výuce biologie. Diplomová práce přináší přehled toho, jak by měly jednotlivé fáze exkurze teoreticky vypadat. Přináší přehled institucí a závodů, kde je možné mikrobiologickou exkurzi v praxi pořádat. Další část obsahuje kompletně zpracovanou exkurzi do pivovaru U Fleků včetně přípravy, realizace a vyhodnocení. Exkurze byla absolvována se dvěma třídami různých oborů, jejichž prekoncept byl v rámci výuky biologie totožný. Součástí úvodní školní fáze exkurze je testování studentů formou pretestu ze znalostí tématu mikrobiologie, konkrétně výroby piva a kvasných procesů. Následně proběhne vlastní část exkurze v pivovaru a na závěr přijde opět diagnostická školní část, kdy budou studenti opět testováni formou posttestu. V závěru práce je vyhodnocení výsledků testů a znalostí žáků, porovnání obou tříd a zhodnocení významu exkurze, z něhož vyplývá, že mikrobiologická exkurze měla...
Stanovení reziduí inhibičních látek v mase drůbeže screeningovými metodami
Strmiska, Vladislav
Podle Nařízení Komise Evropská unie (EU) č. 37/2010 je stanoven maximální limit reziduí antibiotik v drůbežím mase. Konzumace potravin, které obsahují nadměrné množství reziduí antibiotik, může vyvolat rezistenci některých kmenů mikroorganismů vůči určitým skupinám antibiotik, hypersenzitivní reakce a zničení přirozené střevní mikroflóry. Tato studie je zaměřena na posouzení reziduí antibiotik v drůbežím mase screeningovou metodou Premi Test (R-Biopharm AG, Německo). Byla také hodnocena mikrobiologická kontaminace drůbežího masa, se zaměřením na různé skupiny mikroorganismů v závislosti na původu drůbeže, podmínkách skladování a anatomické části. Z mikrobiologických ukazatelů byl stanoven celkový počet mikroorganismů, počet psychrotrofních mikroorganismů , E. coli, koliformních mikroorganismů, plísní a kvasinek. Vzorky pocházely z České republiky a EU. Maso bylo chlazené a mrazené, jednalo se o prsní a stehenní svalovinu.
Využití výukových CD-ROMů při hodinách přírodopisu a biologie na ZŠ a SŠ
Vačkářová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Jedličková, Tereza (oponent)
Informační a komunikační technologie (ICT) jsou každodenní součástí života každého z nás. Proto v této práci navazuji na svou diplomovou práci, ve které jsem vytvořila a v praxi ověřila výukový program "Mikrobiologie". Cílem této práce bylo vytvořit, vydat a ověřit v praxi výukové programy pro výuku mikrobiologie, mykologie a protozoologie na základních a středních školách. Snažila jsem se sjednotit užívané pojmy v daných vědních oblastech a vytvořit kvalitní zdroje informací. Díky snadné dostupnosti (CD-ROM, internet), interaktivním částem, množství obrázků, textů, pokusů, zábavných her, kvízů a dalších zajímavostí mohou výukové programy obohatit klasickou výuku přírodopisu a biologie na všech typech škol. Práce obsahuje obsahovou analýzu výukových programů přírodopisu a biologie v České republice. Popisuje zpracování vlastních výukových programů ("Mikrobiologie", "Mykologie" a "Protozoologie"), a zpracovává výsledky vyhodnocení programů učiteli základních a středních škol. Názory učitelů jsem statisticky vyhodnotila pomocí dotazníků, ze kterých například vyplývá, že s výukovými programy pracují častěji učitelé základních škol než středních škol. Z dotazníků vyplynulo, že nejčastěji učitelé používají programy při běžné výuce. KLÍČOVÁ SLOVA informační a komunikační technologie, ICT, výukový...
Vznik realgaru na lokalitě Mokrsko
Rodovská, Zuzana ; Drahota, Petr (vedoucí práce) ; Filippi, Michal (oponent)
Na celém světě se nacházejí místa se zvýšenou koncentrací arsenu ve vodách. V České republice je jedním z těchto míst lokalita Mokrsko, kde v podzemních vodách dosahuje arsen koncentrací vysoko nad doporučené limity pitné vody. Arsen je na této lokalitě vázán v půdách na sekundární minerály se železem, zatímco v redukčních podmínkách potočního sedimentu tvoří makroskopické akumulace realgaru v asociaci s organickou hmotou. Cílem diplomové práce bylo charakterizovat realgar z této lokality a pokusit se pochopit podmínky a způsob jeho vzniku. Pro účely tohoto výzkumu byly odebrány vzorky realgaru a pórové vody za pomocí sacích lyzimetrů a rhizonů. Vzorek realgaru byl charakterizován celou řadou standardních metod (RTG, SEM, TEM, chemické a izotopické složení); ve vodách byla provedena speciační analýza As, Fe a S. Analýza realgaru pomocí RTG, SEM a TEM potvrdila přítomnost nanokrystalického realgaru v agregátech tvořících shluky a jehličky. Ve všech odebraných vzorcích pórových vod jednoznačně převládalo železo ve dvojmocné formě a v podobných koncentracích zde dominovala redukovaná forma As3+ (4,3-7,3 mg/L). Obsah rozpuštěného sulfidu byl velmi nízký (cca 30 µg/L), zatímco obsah sulfátu byl vždy velmi vysoký (> 111 mg/L). Izotopické složení síry ve studovaných vzorcích ukazuje na silné ochuzení 34...
Praktické formy výuky v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie: (se zaměřením na mikrobiologii)
Pavlasová, Lenka ; Dostál, Petr (vedoucí práce) ; Vašutová, Jaroslava (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Předložená práce se zabývá praktickými formami výuky v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie. Řešen je především problém reflexe výuky v tomto přípravném vzdělávání, zejména v jeho praktických složkách. Konkrétně se jedná o problém výuky jednoho odborného předmětu - mikrobiologie. Cílem předložené práce bylo navrhnout inovovaný obsah praktické části kurzu Mikrobiologie, který by měl sloužit k výuce studentů oboru Učitelství biologie pro ZŠ a SŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, resp. k výuce jeho bakalářské části v připravovaném strukturovaném studiu. K dosažení cíle bylo v první fázi potřeba analyzovat stávající stav výuky mikrobiologických témat na školách v rámci předmětu přírodopis a biologie a v přípravném vzdělávání učitelů přírodopisu a biologie. Protože ve výuce českého učitele hraje podstatnou roli používaná učebnice, byla jednotlivá mikrobiologická témata analyzována i v dostupných učebnicích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 104 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.