Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 75 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy
Kollárová, Barbora ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
plomová práce se zaměřuje na zprostředkování tématu jinakosti na 1 škol V teoretické části jsou definovány základní pojmy společně s rozvoje čtenářství této části diplomové práce byla také položena a zodpovězena první Byly zde klasifikovány literární žánry a typy jinakosti v rešerši a obsahové analýze literatury pro děti a mládež Závěrem byl sepsán seznam publikací společně s popisem jinakosti těchto publikací bylo vybráno pět titulů Strakáč umí létat: pohádka o špačkovi knihomolovi Pravidla skutečných ninjů které byly podkladem pro přípravu lekcí použitých v praktické části části byly připraveny které měly za cíl seznámit žáky s různými typy jinakosti žák se speciálními vzdělávacími potřebami dlišné dlišné zájmy že lze v žáky otevírat Pro sběr dat byl nestrukturované zúčastněné pozorování šesti /pedagožkami pěti základních školách a potvrdil že realizované lekce byly účinným prostředkem pro seznámení žáků s Tato práce může poskytnout pedagogům a pedagožkám literaturou pro děti a mládež ve i základních škol KLÍČOVÁ SLOVA odlišnost rozvoj čtenářství metody rozvoje kritického myšlení literatura pro děti a mládež
Žánrové preference žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko
Sýkorová, Aneta ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá žánrovými preferencemi žáků mladšího školního věku s ohledem na genderové hledisko. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. V teoretické části práce je charakteristika žáků mladšího školního věku s ohledem na téma práce, čtenáře a čtenářství. Teoretická část je dále věnována žánrům dětské literatury, současné literatuře pro děti a jejím oceněním. V neposlední řadě je teoretická část zaměřena na výzkumy čtenářství, gender, žánrové preference a socioekonomický status. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného ve 2. až 5. ročníku na dvou základních školách s cílem zjistit žánrovou preferenci žáků. Na základě podnětných aktivit, mezi které patřilo domino z knih, sdílení záznamů z četby, pozorování a dotazníkové šetření o čtenářství, jsem zjišťovala žánrové preference žáků. Výzkum ukazuje, že nejvyhledávanějším žánrem je próza s dětským hrdinou. Po tomto žánru by dále následovaly dobrodružné knihy, encyklopedie a naučná literatura. Jako nejméně oblíbené žánry se ukázaly být knihy o lásce a cestopisy. Genderové preference se promítly pouze u několika žánrů. Stereotypům odpovídaly na základě porovnání s dalšími výzkumy čtenářství pouze knihy o technice, které si opravdu více volili chlapci. Zároveň u poezie a historických a...
Zprostředkování tématu specifických poruch učení a chování žákům ve škole prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku
Jetelová, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou zprostředkování tématu specifických poruch učení a chování žákům ve škole prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku. Zaobírá se popsáním specifických poruch učení a chování, zejména ve vztahu ke školnímu prostředí, a charakteristikou vybraných titulů současné literatury pro děti a mládež, zaměřených na téma specifických poruch učení a chování. Cílem práce je navrhnout lekce s knihami, které by žákům tato témata přiblížily, provést realizaci těchto lekcí ve vybraném druhém ročníku základní školy a zhodnotit jejich dopad na porozumění žáků dané problematice. Všechny lekce vychází z třífázového modelu učení a metod RWCT doporučených pro práci s knihou. Dle časového harmonogramu jsou lekce učené v pěti týdnech. V každé lekci se pracuje s jednou vybranou knihou, mezi něž se řadí Můj brácha Tornádo, autorky Petry Štarkové, Pravidla skutečných ninjů, autorky Petry Štarkové, Největší nemehlo pod sluncem, autorky Petry Štarkové, Mise dyslexie, autorů Julie McNeil a kol. a Nikdo nejde z kola ven autorky Hany Zobačové. Praktická část je postavena na akčním výzkumu, využití pretestu a postestu i reflektování literárních lekcí. Výstupy práce mohou posloužit jako inspirace pro pedagogy při otevírání problematiky specifických poruch učení a chování ve výuce...
Kniha jako součást odpočinkové činnosti ve školní družině
Šimůnková, Andrea ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá prací s knihou ve školní družině v rámci odpočinkové činnosti. Cílem práce je zmapovat čtenářskou rodinou infrastrukturu prostřednictvím rozhovorů s žáky v družině, dále navrhnout aktivity s knihami - předčítání, hovory o knihách, sdílení o přečteném a další aktivity s vybranou knihou od Miloše Kratochvíla - Puntíkáři, včetně tvorby lapbooku, který by tyto aktivity završil. Realizovat tyto aktivity a reflektovat jejich účinnost prostřednictvím pozorování, rozhovorů s žáky nad danými činnostmi a analýzou žákovských produktů. Teoretická část se zabývá školní družinou v historickém i v současném kontextu, její funkcí a cíli. Práce bude pracovat s pojmy jako čtenářství a čtenářská gramotnost, osobnostní rozvoj, rozvoj komunikačních dovedností, volným časem, výchovou ve volném čase, čtenářskými strategiemi a rozvojem čtenářství u žáků mladšího školního věku. V praktické části se pracuje na základě čtenářských strategií s knihou Miloše Kratochvíla Puntíkáři a je vyroben lapbook k jednomu z příběhů. Její součástí jsou výsledky průzkumu mezi žáky s využitím rozhovoru na téma literatura pro děti. Zjišťován je také vztah žáků k četbě, oblíbené tituly, žánry, autoři a témata. Všechny činnosti byly realizovány od října 2023 do února 2024 ve školní družině s žáky třetího ročníku....
Frazémy v literatuře pro děti a mládež
SOJKOVÁ, Šárka
Bakalářská práce zkoumá vztah mezi frazeologií a literaturou pro děti a mládež. Hlavním cílem práce je ukázat, jak frazémy obohacují literární texty a podporují jazykový a emoční rozvoj mladých čtenářů. Práce je strukturovaná do dvou hlavních částí. Teoretická část začíná přehledem základů lexikologie, pokračuje definicemi klíčových pojmů frazeologie a její historií, a závěrem se věnuje literatuře pro děti a mládež, kde osvětluje různé aspekty jejího vývoje a specifik. Praktická část se soustředí na analýzu frazémů v šesti vybraných dílech pro děti a mládež, na jejímž základě následně ilustruje, jak se výskyt a využití frazémů vyvíjí a adaptuje v závislosti na stáří textu a věkové kategorii adresátů.
Vybraná literární tvorba Astrid Lindgrenové a její využití ve volnočasové výchově ke čtenářství
MARŠÁNOVÁ, Hana
Cílem diplomové práce je představení tvorby autorky knih pro děti a mládež Astrid Lindgrenové a využití vybraných děl ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je uveden životopis autorky, její dílo zasazené do historického rámce literatury pro děti a mládež, rozbor vybrané literární tvorby, preferovaný literární žánr, vývojová specifika cílové skupiny dětí a metody zvolené pro konkrétní práci s textem. Praktická část se zabývá vytvořením literárního projektu zaměřeného na téma pomoci, jeho ověření v praxi a reflexi.
Malí hrdinové velkých témat v románech Johna Boyna - lekce pro 2. stupeň ZŠ
Nesvadbová, Jitka ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce se věnuje hlavním postavám v Boynových románech pro mládež, jejichž prostřednictvím lze otevřít důležitá témata a položit závažné otázky, které ovlivňují nejen mládež, ale i společnost. Práce se zabývá obsahy a interpretacemi těchto románů, v nichž nejsou opomenuty i ostatní roviny literárního díla. Podrobněji se práce zaměřuje na literární postavy a jejich charakteristiku, která zkoumá hlavní hrdiny. Autorka zjišťuje u vybraných románů didaktický potenciál, hlavní témata a jejich přínos pro mládež. Didaktická část obsahuje šest lekcí pro 2. stupeň ZŠ, které je možné různě alterovat. V lekcích byl aplikován výukový model E-U-R, tandemová výuka a různé metody RWCT vhodné k rozvíjení čtenářské gramotnosti. Jsou zde použity různé organizační formy výuky, ale i různé formy zápisu z četby. Lekce jsou pro práci stěžejní, jelikož na nich autorka této práce chce ukázat didaktický potenciál Boynových románů pro mládež, ve kterých mohou žáci nalézt velká témata. Pokud mají žáci možnost přijít na tato témata sami, literatura je vychovává, vede k hodnotám a může jim pomoci, pokud se nacházejí v podobné situaci. Především chlapci na druhém stupni se mohou, ale nemusí s hlavními chlapeckými hrdiny Boynových románů identifikovat. Práce dále zkoumá čtenářské návyky žáků na druhém stupni, co žáci preferují v...
Antická mytologie v trilogii Proroctví od Josephine Angelini
Roudná, Karolína ; Kepartová, Jana (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
Bakalářská práce nesoucí název téma Antická mytologie v trilogii Proroctví od Josephine Angelini se zaměřuje na analýzu "young adult" a mytologických prvků v trilogii obsažených. V knižní sérii je očividná inspirace antickou mytologií, jedná se de facto o vyobrazení trójské války v kontextu 21. století, která se opět odehrává v rámci reinkarnace mýtických hrdinů. V bakalářské práci ovšem nechybí ani kapitola týkající se mýtů obecně. Hlavní cíl této bakalářské práce je postihnout veškeré podobnosti, odlišnosti a převzaté prvky z mytologické předlohy čili z pramenů. Současně s cílem práce je zde snaha apelovat na důležitost doplnění slovníčků v knihách s mytologickou tematikou. Vychází se z poznatku, že neznalý čtenář mytologie může být poněkud zmaten, vzhledem ke zapracování mýtů do vlastního příběhu s odlišnou dějovou linií. Je tedy kladen důraz na zachycení všech těchto odlišností. I z těchto důvodů je práce doplněna o literárně-vědný kontext, vysvětlení klíčových termínů, zpracování analýzy vypravěče, kompozice, časoprostoru etc. Bakalářská práce dále obsahuje kapitoly zaměřené na čtenářský ohlas na sérii Proroctví z českého i zahraničního prostředí spolu s přepisy rozhovorů s knižními influencery. Analýza byla provedena na základě již zmiňované série Josephine Angelini, která byla komparována s...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 75 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.