Název:
Zprostředkování tématu specifických poruch učení a chování žákům ve škole prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku
Překlad názvu:
Mediating the topic of specific learning and behavior disorders through literature for younger school-aged children
Autoři:
Jetelová, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou zprostředkování tématu specifických poruch učení a chování žákům ve škole prostřednictvím literatury pro děti mladšího školního věku. Zaobírá se popsáním specifických poruch učení a chování, zejména ve vztahu ke školnímu prostředí, a charakteristikou vybraných titulů současné literatury pro děti a mládež, zaměřených na téma specifických poruch učení a chování. Cílem práce je navrhnout lekce s knihami, které by žákům tato témata přiblížily, provést realizaci těchto lekcí ve vybraném druhém ročníku základní školy a zhodnotit jejich dopad na porozumění žáků dané problematice. Všechny lekce vychází z třífázového modelu učení a metod RWCT doporučených pro práci s knihou. Dle časového harmonogramu jsou lekce učené v pěti týdnech. V každé lekci se pracuje s jednou vybranou knihou, mezi něž se řadí Můj brácha Tornádo, autorky Petry Štarkové, Pravidla skutečných ninjů, autorky Petry Štarkové, Největší nemehlo pod sluncem, autorky Petry Štarkové, Mise dyslexie, autorů Julie McNeil a kol. a Nikdo nejde z kola ven autorky Hany Zobačové. Praktická část je postavena na akčním výzkumu, využití pretestu a postestu i reflektování literárních lekcí. Výstupy práce mohou posloužit jako inspirace pro pedagogy při otevírání problematiky specifických poruch učení a chování ve výuce...The thesis deals with the issue of conveying the topic of specific learning and behavioural disorders to pupils at school through literature for children of younger school age. It deals with the description of specific learning and behavioural disorders, especially in relation to the school environment, and the characteristics of selected titles of contemporary literature for children and young people, focused on the topic of specific learning and behavioural disorders. The aim of this paper is to design lessons with books that would introduce students to these topics, to carry out the implementation of these lessons in a selected second year primary school and to evaluate their impact on students' understanding of the subject. All lessons are based on the three-phase model of learning and the methods RWCT recommended for working with books. According to the timetable, the lessons are taught in five weeks. Each lesson works with one selected book, including Můj brácha Tornádo by Petra Štarková, The Pravidla skutečných ninjů by Petra Štarková, Největší nemehlo pod sluncem by Petra Štarková, Mise dyslexie by Julie McNeil et al. and Nikdo nejde z kola ven by Hana Zobačová. The practical part is based on action research, the use of pretest and posttest as well as reflecting on literary lessons. The...
Klíčová slova:
dyslexie; hyperaktivita; literatura pro děti a mládež; práce s knihou; specifické poruchy chování; specifické poruchy učení; behavioural disorders; book work; dyslexia; hyperactivity; learning disabilities; literature for children and youth