Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reprezentace zájmů v procesu přijímání mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích
Jandová, Aneta ; Martinková, Viera (vedoucí práce) ; Kučerová, Irah (oponent)
Práce se zabývala tématem reprezentace zájmů byznysových a občansko-společenských aktérů v případě přijímání mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM) jako jednoho z nařízení klimatického balíčku Fit for 55. Teoretická část práce se nejdříve věnovala obecně definici lobbingu, jeho hlavním strategiím a předpokladům jeho úspěšnosti. Hlavním cílem této práce bylo zjištění úspěšnosti zájmů zmíněných aktérů, k čemuž byla primárně použita metoda obsahové analýzy. V připomínkách zaslaných těmito aktéry Evropské komisi po zveřejnění návrhu nařízení bylo vybráno pět sporných bodů, kterými jsou: vymizení bezplatných povolenek, zahrnutí nepřímých emisí, rozsah odvětví, existence vývozních slev a použití příjmů do souhrnného rozpočtu EU. Pozice vybraných aktérů k těmto sporným bodům byly zakódovány pomocí číselné škály, na základě které byly poté jednotlivé postoje porovnávány s návrhem přijatým na konci legislativního procesu. Zjištěné výsledky ukázaly, že úspěšnější v lobbingu v případě zkoumaného nařízení byly zájmy byznysových aktérů, které největší úspěšnost zaznamenaly v případě sporného bodu existence vývozních slev. Naopak preference občansko-společenských aktérů se výslednému nařízení nejvíce blížily v bodě vymizení bezplatných povolenek. Práce se okrajově věnovala také vlivu zmíněných...
Taktiky a strategie opozice - obstrukce jako nástroj politického boje
Pchálková, Tereza ; Brunclík, Miloš (vedoucí práce) ; Jágr, David (oponent)
Práce se věnuje fenoménu obstrukcí v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v osmém a devátém volebním období, které je specifické výměnou politických stran v exekutivní a opoziční roli. Teoreticky je práce zasazena do témat opozice a obstrukce. K tomuto autorka primárně vycházela z článku Miroslava Nováka Systémy politických stran a základní modely opozice, publikace Michala Kubáta Politická opozice v teorii a středoevropské praxi, knihy Jana Wintra Česká parlamentní kultura a taktéž jednacího řádu dolní komory parlamentu, resp. jeho komentovaného znění od Jindřišky Syllové a kolektivu. V průběhu teoretického zkoumání autorka narazila na nedostatečný výklad pojmu, a proto přišla s vlastní definicí. Autorka práce si stanovila výzkumnou otázku: Jak se liší obstrukční strategie politických stran opozice? a pokouší se ji zodpovědět prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Předmětem analýzy jsou v práci případové studie dvou návrhů zákona o státním rozpočtu, a to na rok 2021 a 2024, u kterých byla zkoumána všechna tři legislativní čtení. Výskyt obstrukcí je následně sledován skrze čtyři kódy: délka rozpravy, faktické poznámky, pozměňovací návrhy a procedurální návrhy. Délka rozpravy a faktické poznámky jsou měřeny formou znaků vč. mezer, u pozměňovacích a procedurálních návrhů je sledován jejich...
Legislativní proces v EU: statistiky a přehledy
Kovařík, Tomáš ; Burget, Radek (oponent) ; Očenášek, Pavel (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá legislativním procesem Evropské unie z hlediska délek provádění jednotlivých kroků tohoto procesu. V první části práce je popsán legislativní proces, jeho kroky a jsou rozebrány jednotlivé postupy schvalování. V druhé části je popsán návrh aplikace a různé druhy statistik. Třetí část se pak zabývá popisem vytvořené aplikace pro zobrazování vytvořených přehledů, grafů a statistik.
Historie a současnost legislativního procesu v České republice a ve Spolkové republice Německo
ŠTIKOVÁ, Linda
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku zákonodárné moci jakožto nedílné součásti každého právního státu, a na tvorbu primárních (zákonných) předpisů a sekundárních (podzákonných) předpisů v komparativní perspektivě České republiky a Spolkové republiky Německo. Stručně je také nastíněn historický kontext tvorby zákonů obou států z doby existence pluralitního politického systému, který do určité míry inspiroval současné právní předpisy. Klíčová je rovněž otázka efektivnosti právotvorné procedury spočívající ve znalosti ze strany veřejnosti, neboť právě transparentnost legislativy plní významnou roli v každodenním životě občanů.
STAVEBNÍ ZÁKON: VEŘEJNÝ ZÁJEM NEBO VEŘEJNÝ KONFLIKT? PROCES TVORBY STAVEBNÍHO ZÁKONA POHLEDEM KLÍČOVÝCH AKTÉRŮ SE ZAMĚŘENÍM NA PÉČI O VEŘEJNÉ ZÁJMY
Voldřichová, Magdaléna ; Rynda, Ivan (vedoucí práce) ; Špecián, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá procesem přípravy nového stavebního zákona, s ohledem na vyjednávání a balancování veřejných zájmů, konkrétně na ochranu přírody, krajiny, životního prostředí a kulturního bohatství. Práce sleduje jednak legislativní proces vydávání zákona a dále to, jaký prostor v něm byl vymezen pro vyjednávání o uvedených veřejných zájmech. Zároveň sleduje i výsledek procesu, respektive zda a jakým způsobem bude v zákoně č. 283/2021 Sb. ošetřena ochrana výše uvedených veřejných zájmů. Výzkum je koncipován jako explanatorní případová studie, která si klade za cíl nejen porozumět danému fenoménu, ale tematizovat i vztahy jeho aktérů. Klíčovými zdroji dat pro výzkum byly písemné materiály a expertní rozhovory. Hlavním zjištěním je, že proces přípravy zákona byl, i přes ne zcela standardní průběh, legální a v souladu s procesními požadavky. Právní úprava je i legitimní - přijatá legitimní politickou reprezentací a odborně zaštítěná, a jsou v ní zakotveny mechanismy na ochranu vybraných veřejných zájmů. Klíčová slova: stavební zákon, legislativa, legislativní proces, veřejné zájmy, střet zájmů, rozhodovací proces
Deficity soudobé legislativní tvorby práva v České republice
Crha, Miroslav ; Wintr, Jan (oponent)
Deficity soudobé legislativní tvorby práva v České republice Klíčová slova: legislativní proces, Parlament, legisprudence Abstrakt: Diplomová práce se zabývá současným legislativním procesem v České republice a snaží se v něm identifikovat slabá místa, která mohou vést ke vzniku nekvalitních zákonů. Hodnocení legislativního procesu není autorem považováno za možné bez řádného filozofického a teoretického zakotvení. Jako teoretické zázemí si tedy volí teorii legisprudence vycházející z myšlení L. Wintgense. Legisprudence je teorií racionální tvorby práva, která se vymezuje proti střednímu proudu současné teorie práva, který se zaměřuje spíše na právní výklad. Dle legisprudence je legitimita práva podmíněna tím, že jeho přijetí přináší pozitivní důsledky ve srovnání s absencí práva. Filozoficky je legisprudence založená na společenské smlouvě, jakožto mandátu zákonodárci přijímat zákony s minimálním zásahem do svobody. Principy a požadavky na zákonodárce, které legisprudence formuluje, jsou v práci aplikovány na konkrétní části procesu legislativní tvorby práva v České republice. Jde zejména o úřední postupy přípravy zákonů, legislativní techniku, důvodové zprávy, hodnocení dopadů regulace a parlamentní proceduru. Tyto části legislativní tvorby práva jsou zkoumány jak z hlediska jejich procesní úpravy, tak z...
Does RIA Really Evaluate Regulatory Impact? The Case of the Czech Republic
Jára, Karel ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Cahlík, Tomáš (oponent)
Hodnocení dopadů regulace (RIA) se za posledních 20 let stalo horkým tématem světové politiky stejně jako ekonomického výzkumu. Jeho základní definice jako nástroje pro zlepšení kvality regulace pomocí analýzy nákladů a přínosů je udržitelná pouze v případě, že je správně implementováno pro všechny potenciální zdroje regulace. Jedním takovým zdrojem je parlament se svými pozměňovacími návrhy. Po shrnutí základních informací o RIA a jeho historii a po sumarizaci relevantní literatury k RIA přistupuje tato práce k průkopnické analýze změn v regulatorních dopadech zákonů způsobených parlamentními pozměňovacími návrhy. Je studován vzorek všech zákonů schválených v roce 2010 v České republice. Schválené pozměňovací návrhy k těmto zákonům jsou analyzovány a je zjištěno, že pouze 3 z 20 návrhů zákonů s RIA bylo pozměněno tak, že nedošlo ke změnám jejich regulatorních dopadů. To podporuje závěr, že implementace RIA by pozměňovací návrhy měla brát v potaz. Dalším zjištěním je, že obcházení systému RIA probíhá také v případě nevládních návrhů zákonů (které do něho nejsou v České republice zahrnuty), neboť 18 ze 32 návrhů bez RIA neobsahovalo RIA právě pro svůj nevládní původ.
Komparace úřadů prezidenta v ČR, Německu a Rakousku
Bednář, Martin ; Koubek, Jiří (vedoucí práce) ; Polášek, Martin (oponent)
Anotace: Tématem této bakalářské práce je komparace role prezidenta v politických systémech v České republice, Německu a Rakousku. Ačkoliv jsou si všechny tři sousední země kulturně blízké a vyznačují se parlamentním režimem, má hlava státu v každé z nich odlišnou úlohu. Postavení prezidentů je v práci zkoumáno za použití Tsebelisovy teorie vetohráčů a zaměřuje se především na úlohu hlavy státu v třech oblastech personální politiky, zahraniční politiky a zákonodárného procesu. Cílem práce je určit na základě analýzy politologických a ústavněprávních pramenů, zda se prezidenti v třech srovnávaných zemích těší postavení vetohráče v oblastech personální politiky, zahraniční politiky a zákonodárného procesu. Klíčová slova: prezident, hlava státu, Česká republika, Německo, Rakousko, ústavní kompetence, ústavní praxe, personální politika, zahraniční politika, zákonodárný proces
Postavení poslance PS PČR v legislativním procesu
Kočí, Kristýna ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Wintr, Jan (oponent)
Hlavním smyslem mé diplomové práce nazvané "Legislativní proces - role poslance Parlamentu ČR" je analyzovat proces přípravy, rozhodování a schvalování zákonů Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR se zaměřením na roli poslance v legislativním procesu (včetně komparace mezi poslanci koaličními, opozičními a nezařazenými) a nabídnout srovnání teorie, tedy možností daných ústavou a dalšími zákony a skutečnou praxí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.