Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Zařazování prvků zdravotní tělesné výchovy do hodin TV a jejich vliv na držení těla a plosky nohy u žákyň 2. stupně
Holečková, Klára ; Nováková, Pavlína (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Zařazení prvků zdravotní tělesné výchovy do hodin TV a jejich vliv na držení těla a plosku nohy u žákyň 2. stupně ZŠ Výzkumný problém: Dle dostupné literatury je zřejmé, že držení těla u dětí školního věku se zhoršuje. Navíc předmět Zdravotní tělesná výchova, který by měl kompenzovat tyto vznikající zdravotní problémy, se již téměř nevyučuje. Tato práce navrhuje zařazení prvků z oblasti ZTV do hodin běžné TV na druhém stupni základní školy, a tak podpořit držení těla a kvalitu nožní klenby u žáků. Cíl: Cílem práce je zjistit vliv zařazování prvků ZTV do hodin TV u žákyň druhého stupně základní školy na držení těla a plosku nohy. Metody: Jedná se o kvaziexperiment, kdy byly probandky rozděleny na testovanou a kontrolní skupinu. U obou skupin byla provedena 2 měření - úvodní a závěrečné, mezi kterými byly po dobu 3 měsíců do hodin TV u testovaných skupin zařazovány prvky ze ZTV. Skupiny kontrolní měly až na tato cvičení stejnou náplň hodin. Měření se skládalo z terénních diagnostických testů zaměřených na kvalitu držení těla (Matthiasův test, Thomayerova, Stiborova a Schoberova zkouška, testy na zkrácené prsní svaly, svaly krku a flexory kyčelního kloubu) a funkčnost plosky nohy (antropometrické parametry chodidla). Výsledky: Při porovnání výsledků z úvodního a závěrečného měření se u...
Držení těla u předškolních dětí
Krbcová, Nikola ; Mahrová, Andrea (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Držení těla u dětí předškolního věku Cíle: Cílem práce je zkoumání vlivu pohybové intervence na držení těla dětí předškolního věku. Metody: Práce empirického charakteru je koncipována jako jednoskupinový kvaziexperiment. Jedná se o kvalitativní výzkum, kde byl zkoumán vliv pohybového programu s prvky zdravotního cvičení na držení těla dětí předškolního věku. Výzkumu se zúčastnilo 6 dětí (4 dívky, 2 chlapci) ve věku 5-6 let. Výzkum probíhal v FUTURUM FAMILY a BENJAMINEK mateřská škola o.p.s. Pro vstupní a výstupní vyšetření bylo použito kvalitativní hodnocení, které bylo provedeno pomocí čtyř různých metod na hodnocení držení těla. Konkrétně byl použit Matthiasův test, Thomayerova zkouška, Trendelenburg - Duchennova zkouška a vyšetření držení těla dle Jaroše / Lomíčka. Výsledky: Výsledky ukázaly, že ve všech vyšetřovacích metodách došlo ke zlepšení stavu držení těla alespoň u dvou probandů. Největší zlepšení nastalo u Thomayerovy zkoušky a u Trendelenburg - Duchennovy zkoušky, kde došlo ke zlepšení pěti probandů. Závěr: Práce poukázala na důležitost prevence a nápravy vadného držení těla u dětí předškolního věku. Klíčová slova: Držení těla, předškolní věk, postura, zdravotní tělesná výchova
Subjektivně vnímané kompetence studentů UK FTVS k výuce zdravotní tělesné výchovy
Pochyba, Štefan ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Kotlík, Kamil (oponent)
Název bakalářské práce: Subjektivně vnímané kompetence studentů UK FTVS k výuce zdravotní tělesné výchovy Cíl práce: Cílem bakalářské práce bylo zhodnotit míru self-efficacy neboli subjektivně vnímaných kompetencí a profesní sebedůvěry studentů závěrečných magisterských ročníků tělovýchovných oborů na UK FTVS ve vztahu k výuce zdravotní tělesné výchovy. Dílčím cílem pak byla komparace výsledků s předchozím výzkumem Anny Šubertové (Šubertová, 2020). Metodika: K šetření s charakterem smíšeného empirického výzkumu byl ke sběru dat použit dotazník vlastní konstrukce, který vznikl na základě revidování předchozího výzkumného nástroje Šubertové (2020). Realizace výzkumu se uskutečnila v květnu a červnu roku 2023, za účasti 68 respondentů závěrečných ročníků navazujícího magisterského studia oborů Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami a Učitelství tělesné výchovy pro střední školy na UK FTVS. Účastníci byli v zastoupení 30 mužů a 38 žen ve věkovém rozmezí od 23 do 35 let. Výsledky: Studenti závěrečných ročníku nevnímají své kompetence ve vztahu k výuce zdravotní tělesné výchovy na příliš vysoké úrovni. Pouze 26,5 % studentů tělovýchovných oborů se cítí zcela kompetentními k výuce zdravotní tělesné výchovy. Byla prokázána vyšší míra self-efficacy u studentů oboru ATVS-OSP....
Zjištění výskytu vadného držení těla a svalové nerovnováhy u dívek ve věku 15-19 let a možnosti ovlivnění prvky zdravotní tělesné výchovy
Grundová, Michaela ; Prajerová, Květa (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent)
Název: Zjištění výskytu vadného držení těla a svalové nerovnováhy u dívek ve věku 15-19 let a možnosti ovlivnění prvky zdravotní tělesné výchovy Cíl práce: Hlavním cílem diplomové práce je zjištění změn držení těla a svalové nerovnováhy na základě zdravotního cvičení po dobu 3 měsíců. Použité metody: Pro zjištění držení těla byla použita metoda testování dle Kleina, Thomase a Mayera. Funkční testy svalů s tendencí ke zkrácení byly provedeny dle Bursové (2005), Hoškové a Matoušové (2000), Pernicové et al. (1993). Funkční testy svalů s tendencí k ochabování dle Hoškové a Matoušové (2000). Pohybové stereotypy byly testovány dle Bursové (2005) a Pernicové (1993). Pro kapitolu "Přehled poznatků" byla použita Metoda teoretické analýzy a syntézy (Štumbauer, 1990). Kapitola "Přehled dat" byla zpracována pomocí Microsoft Office Excel. Pro ověření správnosti výsledků jsme použili jednovýběrový neparametrický Wilcoxonův test. Výsledky: V kapitole "Výsledky" nalezneme podrobné informace o probandkách, které jsme se dozvěděli z testování a jako doplněk posloužil osobní pohovor a dotazník. U každé z probandek nalezneme také zhodnocení testování držení těla a svalové nerovnováhy. Nalezneme zde také souhrnný přehled získaných dat a výsledky před intervencí a po intervenci. Klíčová slova: držení těla, svalová...
Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí mladšího školního věku, konkrétně v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor
POPOVIČOVÁ, Žaneta
Tato diplomová práce se zabývá problematikou výskytu nejčastějších funkčních poruch pohybového aparátu u dětí v 5. třídách na základních školách v okrese Tábor. Výzkum byl proveden celkem na dvaceti dvou základních školách. Celkem bylo sledováno a hodnoceno 786 dětí z 36 pátých tříd v táborském okresu. Úkolem práce bylo zpracování literární rešerše na základě studia odborné české i cizojazyčné literatury. Dále pak získání souhlasu ředitelů škol a rodičů žáků s provedením výzkumu. V rámci našeho výzkumného šetření byla použita metoda testování standardizovanými testy pro vyšetření držení těla, dle Matthiase a Jaroše a Lomíčka. Součástí výzkumu bylo i měření váhy a výšky žáků a následný výpočet indexu BMI. Získaná data byla zpracována do tabulek a četnost poruch byla vyhodnocena v grafech. Celkové výsledky ukázaly rozdílné hodnoty hodnocení držení těla. Dle metody Jaroše a Lomíčka mělo dokonalé držení těla 19,24% dětí, dobré 72 %, vadné necelých 8 % a velmi špatné držení se objevilo u 1,52% vyšetřovaných. Matthiasův test ukázal u téměř 70 % dobré držení těla, u 29% žáků držení těla vadné a u 1% vadné držení těla s fixovanou odchylkou. Mezi nejčastější funkční poruchy tohoto výzkumného souboru patří především zvětšená bederní lordóza. Tímto výzkumem došlo k potvrzení důležitosti každodenní pohybové aktivity dětí a kompenzačního cvičení v boji proti funkčním poruchám.
Posouzení stupně valgozity a varozity u žáků druhého stupně na základních školách v Karlovarském kraji
Reismüller, Roman ; Levitová, Andrea (vedoucí práce) ; Hošková, Blanka (oponent)
Název: Posouzení stupně valgozity a varozity kolenního kloubu u žáků druhého stupně na základních školách v Karlovarském kraji Cíl práce: Cílem práce bylo zmapovat a zhodnotit stupeň oslabení dolních končetin v oblasti kolenních kloubů u dětí druhého stupně základních škol v Karlovarském kraji. Snahou bylo získat co nejvíce údajů od měřicích jedinců k pochopení a určení problémů v oblasti dolních končetin. Měřily se dva druhy oslabení, a to valgozita a varozita kolenních kloubů. Součástí práce bylo také zjistit, jaké sportovní aktivity mají vliv na vznik, či zvětšení jednotlivých oslabení na rekreační a závodní úrovni. Metody měření: Diplomová práce je vedena jako empirický kvantitativní výzkum, ve kterém se zaměřujeme na hledání deskriptivně asociačních vztahů mezi proměnnými. Z hlediska metodologického typu se jedná o pozorování. Ke zjištění potřebných údajů bylo použito goniometrické měření. Měření se zúčastnilo 531 dětí, z toho 243 chlapců a 288 dívek ve věku od 11 do 16 let na 4 základních školách v Karlovarském kraji. Součástí bylo vyplnění dotazníkového formuláře vlastní konstrukce se základními somatickými údaji a druhem sportovní aktivity. Výsledky: Výsledky ukazují významné rozdíly mezi dívkami a chlapci u valgózního a varózního oslabení kolenního kloubu. Dívky také dosahovali vyšších...
Zjištění vlivu cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla na základní škole v jindřichově Hradci
MARKESOVÁ, Jitka
Diplomová práce se věnuje zjištění vlivu cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla u dětí na druhém stupni základní školy. Výzkum se uskutečnil na 2.základní škole v Jindřichově Hradci se žáky sedmých tříd. Úkolem výzkumu bylo sestavit experimentální i kontrolní skupinu, u kterých bylo provedeno vstupní vyšetření standardizovanými funkčními testy na zhodnocení držení těla a zjištění zkrácení a oslabení svalů. Následně byl sestaven cvičební program na podporu správného držení těla a odstranění svalových dysbalancí po dobu 6 týdnů. Poté bylo provedeno výstupní hodnocení experimentální i kontrolní skupiny shodné se vstupním. Při srovnání vstupního a výstupního vyšetření jsme zjistili, že u experimentální skupiny došlo ve všech sledovaných parametrech k mírnému zlepšení. U kontrolní skupiny nepodílející se na cvičebním programu nedošlo k žádné pozitivní změně ve sledovaných parametrech.
Zdravotní tělesná výchova na základních školách v okresu Havlíčkův Brod\\
KRČÁLOVÁ, Monika
V diplomové práci se soustřeďuji na zdravotní tělesnou výchovu, která je {--} při tak velkém počtu výskytu vadného držení těla u dětí prvního stupně {--} nezbytnou součástí výuky. Zaměřila jsem se i na výskyt posturálních vad u žáků a vybrala vhodné testovací cviky na orientační posouzení pohybového aparátu, orientační posouzení posturálních svalů a orientační posouzení fázických svalů. Po ročním cvičení s dětmi jsem testova{$\neg$}cími cviky provedla kontrolní testování a srovnala, zda se pravidelným cvičením vady podařilo zmírnit, nebo zcela odstranit. Nezbytné bylo také připomenout, které posturální vady se u žáků vyskytují a faktory, které je způsobují.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.