Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Seidlová, Martina ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Kučerová, Silvie Rita (oponent)
Snad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice. Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství - NČCGS, SPN, Fortuna a Fragment.
Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
Čechová, Aneta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic.
Ekologická etika
Valentová, Kristýna ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Téma ekologické etiky je často diskutovaným tématem, které je velmi důležité pro rozvoj dalších generací. Příroda a kultura nejsou na jedné rovině, ale kultura je podřízená přírodě. Kvůli lidskému zásahu je ovšem přírodní rovnováha ohrožená a žijeme v ekologické krizi. Diplomová práce se snaží komparovat názory odborníků v českém prostředí, kteří z filosofického hlediska vnímají ekologickou etiku, střet přírody a kultury a environmentální oblast. V první části je zmíněna teoretická rovina ekologické etiky a její základní klasifikace. Dále je zmíněný vývoj ekologické etiky v českém filosofickém myšlení. V hlavní části jsou rozvíjeny vždy dvě vybrané myšlenky českých odborníků - Erazima Koháka, Josefa Šmajse, Hany Librové, Petra Jemelky a Jana Patočky. Závěrem práce je zjištění, že ačkoliv všichni tito čeští autoři vychází z odlišných konceptů, jejich závěry se víceméně shodují. Hlavní je, aby lidé přijali osobní zodpovědnost, neprahli tolik po moci a dalším zisku. Důležité je pojmenovat a uvědomit si ekologickou krizi a začít ji řešit nejdříve vlastními kroky, jako například dobrovolnou skromností či uvědoměním si, že zanecháváme odkaz dalším generacím. Nepotřebujeme mít stále víc a žít v blahobytu. Každému neuškodí trocha pokory a možná i umění naslouchat zkušenějším. Člověk patří do přírody, ale...
Etika zahrady
Javorská, Michala ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Mašek, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce s názvem "Etika zahrady" si klade za cíl seznámit čtenáře s ekologicko-etickou problematikou a s úzce související otázkou po místě člověka ve světě. Především je však jejím úkolem představit ekologicko-etický koncept postavený na základě myšlenek autora Michaela Pollana. V rámci tohoto konceptu je pohlíženo na zahradu jako na zdroj základních etických principů uplatnitelných ve vztahu člověk - příroda. Odtud název "Etika zahrady". Autorská část práce je blíže věnována jednotlivým principům tohoto konceptu. Představuje jejich charakteristiky a uvádí konkrétní příklady praktické aplikace těchto principů "Etiky zahrady" v podmínkách střední Evropy, kde se z původních, lidskou intervencí nepoznamenaných ekosystémů dochovalo jen velmi málo a je obtížné hledat optimální řešení pro soužití člověka a přírody. Klíčová slova ekologická etika, environmentální etika, etika zahrady, životní prostředí, příroda, kultura, civilizace, zásahy do přírody, prvotní a druhotná příroda
Kánon zelené literatury? Co, jak a proč čtou "pestří a zelení".
Dosoudilová, Anna ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
(česky) Diplomová práce vychází z dotazníkového šetření provedeného na vzorku 136 takzvaných "pestrých a zelených" respondentů. Pojem pestří a zelení je převzat od environmentální socioložky, profesorky Hany Librové a označuje jednotlivce, kteří žijí přírodě blízkým způsobem a jejichž společným znakem je ekologicky příznivá skromnost. Dotazníkové šetření mělo za cíl zjistit, zda tyto lidi v jejich způsobu života ovlivnily knihy, nebo jaké knihy artikulují jejich pohled na svět - se kterými knihami souzní. Opakující se tituly tvoří "kánon vlivné zelené literatury", který diplomová práce dále rozebírá. Zaměřuje se nejprve na kánon jakožto celek, poté se soustředí na ekokritickou analýzu třech nejčastěji uváděných knih. V kánonu jako celku je zjištěno minimum děl z oblasti hlubinné ekologie nebo nature writing litetarury, taktéž pouze okrajově se vyskytuje žánr sci-fi či utopie. Naopak výrazně častěji oproti očekáváním byly jmenovány tituly blízké hnutí New Age. Silně zastoupena byla popkulturní duchovní literatura, celému kánonu pak dominovaly knihy s indiánskou tematikou, především ty dětské dobrodružné, a ekofilozofické tituly renomovaných sociologů a filozofů. Za spojovník mezi různorodými knihami kánonu jsou v práci považovány funkce, jež knihy plní pro své čtenáře. V textu jsou vymezeny a dále...
Hodnocení zeměpisných učebnic z hlediska ekologické etiky
Seidlová, Martina ; Kučerová, Silvie Rita (oponent) ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce)
Snad většině lidí je jasné, že přírodu je třeba chránit. Důvody této potřeby se však u jednotlivců liší. Právě důvody, proč přírodu chránit, a vůbec postojem k přírodě jako takové, se zabývá ekologická etika, v níž se projevilo několik názorových směrů, z nichž bude věnována pozornost těmto pěti - teocentrismu, antropocentrismu, biocentrismu, ekocentrismu a evoluční etice. Cílem této práce je zhodnotit míru zastoupení zmíněných ekoetických směrů v českých učebnicích zeměpisu. Vzhledem k tomu, že nabídka zeměpisných učebnic je poměrně široká, jsou hodnoceny pouze učebnice určené pro různé typy středních škol těchto nakladatelství - NČCGS, SPN, Fortuna a Fragment.
Výchova k ekologické odpovědnosti v mateřské škole
ŠTÍPKOVÁ, Jana
ABSTRAKT Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. První, která je teoretická, se zabývá obecným popisem pojmu environmentální výchova a snaží se shrnout základní směry a přístupy v environmentální výchově. Tato část byla sestavena na základě studia odborné literatury a stala se východiskem pro zpracování druhé stěžejní části bakalářské práce. Jádrem praktické, aplikační části, jsou návrhy praktického vyučování, které si kladou za cíl vést k ekologické odpovědnosti. Praktická část je rozdělena do projektů s tématy: Voda, Les, Louka, Odpady, Zahrada v MŠ a Zvířata. Tyto projekty lze realizovat postupně v průběhu celého školního roku, který je nazván Rok se Skřítkem Medovníčkem, což je postava, která provází děti v mateřské škole v průběhu celého školního roku. Praktická část obsahuje rovněž fotografie, které dokumentují jednotlivé činnosti. Ke každému projektu je uveden příklad vyučovací metody s didaktickým popisem. Práce má za cíl nejen nastínit a stručně shrnout přístupy k environmentální výchově, ale rovněž na jejich základě a na základě studia literatury zpracovat praktické výstupy a náměty, na jejichž základě dětem přiblížit praktickou formou environmentální vyučování. Práce se rovněž snaží zdůraznit fakt, že nejen znalost přírody a environmentální tematiky, ale hlavně láska a respekt k ní může vychovat ekologicky odpovědného jedince.
Návrh volnočasového projektu pro děti středního školního věku se zaměřením na ekologickou výchovu a výchovu k hodnotám
MATLACHOVÁ, Petra
Práce se zabývá návrhem projektu pro děti středního školního věku. Teoretická část charakterizuje děti středního školního věku. Dále popisuje morální myšlení a vnímání hodnot z pohledu dějin. Další kapitoly se věnují výchově k hodnotám a ekologické etice. Praktická část obsahuje didaktický návrh projektu. V návrhu jsou aktivity, které podporují ekologické vědomí a s ním spojený hodnotový žebříček jedince. Základní myšlenka celého projektu je ztotožnění s přírodou jako se sebou samým. Dále jsou použity nedirektivní metody morální výchovy, které pomáhají jedinci uvědomit si zodpovědnost za své chování na Zemi.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.