|
Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku
Babková, Eva ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce "Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku" se zabývá tématem vzniku a vývoje představy o celulitidě jako o nemoci a vadě na kráse v českém tisku a konstruováním tohoto fenoménu v současnosti. Cílem práce bylo za pomoci krátké kvantitativní analýzy českého tisku jako celku, krátké kvantitativní analýzy zvoleného výzkumného vzorku v rámci českého tisku a následně kvalitativní analýzy tohoto výzkumného vzorku, ukázat, jak se rozvíjely a medializovaly tyto představy o celulitidě, díky kterým se z běžného fyziologického faktu, který existoval i dříve, stala vada na kráse žen a nemoc. Dále bylo cílem diplomové práce také hledání odpovědi na otázku, nakolik je celulitida konstruktem, vytvořeným reklamním průmyslem a výrobci kosmetických přístrojů a přípravků, zneužívajícím a podporujícím normativní představy o ideálním ženském těle a kráse.
|
|
Konstrukce a svědectví: dvojí přístup k fotografii v díle Didi-Hubermana
Frídová, Martina ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
4 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem fotografie a jejího vztahu ke skutečnosti v díle francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi-Hubermana. Je členěna do dvou hlavních částí. První teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy Didi-Hubermanova myšlení a následné teoretické analýze fotografie skrze jeho vybraná díla. Její součástí je i porovnání s myšlenkami dalších autorů, kteří se problematikou fotografie zabývali, například Rolanda Barthese. Cílem je identifikovat možné roviny uvažování Didi-Hubermana vzhledem k fotografii a ověřit předpoklad dvojího přístupu k fotografii, z hlediska tématu fotografie jako konstrukce a fotografie jako svědectví. Druhá praktická část práce si klade za cíl aplikování Didi-Hubermanových myšlenek na vybraných fotografiích v rámci soudobého kontextu. Klíčová slova Didi-Huberman, fotografie, konstrukce, svědectví, přežívající obrazy
|
|
Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku
Babková, Eva ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Baslarová, Iva (oponent)
Diplomová práce "Celulitida jako sociální fenomén: Analýza českého tisku" se zabývá tématem vzniku a vývoje představy o celulitidě jako o nemoci a vadě na kráse v českém tisku a konstruováním tohoto fenoménu v současnosti. Cílem práce bylo za pomoci krátké kvantitativní analýzy českého tisku jako celku, krátké kvantitativní analýzy zvoleného výzkumného vzorku v rámci českého tisku a následně kvalitativní analýzy tohoto výzkumného vzorku, ukázat, jak se rozvíjely a medializovaly tyto představy o celulitidě, díky kterým se z běžného fyziologického faktu, který existoval i dříve, stala vada na kráse žen a nemoc. Dále bylo cílem diplomové práce také hledání odpovědi na otázku, nakolik je celulitida konstruktem, vytvořeným reklamním průmyslem a výrobci kosmetických přístrojů a přípravků, zneužívajícím a podporujícím normativní představy o ideálním ženském těle a kráse.
|
|
Židentita: formace a deformace. Etnografie Moishe House Prague.
Adlerová, Nina ; Novotná, Hedvika (vedoucí práce) ; Abu Ghosh, Yasar (oponent)
V této práci se na základě dlouhodobého terénního výzkumu v prostředí pražské židovské komunity snažím postihnout židovské identity - židentity mladých českých ž/Židů. Cílem práce je charakterizovat formování a konstruování židovských identit, jejich koexistenci s dalšími typy sociálních identit a roli materiálních prvků v tomto procesu. Toto formování má procesuální povahu, v průběhu času dochází k neustálému proměňování a vyjednávání konkrétní podoby židovských identit. Prostřednictvím různých materiálních prvků jsou pak tyto identity veřejně manifestovány, čímž se zároveň zpětně upevňují. Zkoumám také dopad materiálních staveb a dalších předmětů na židovské společenství, na posilování jeho soudržnosti, a roli, jakou zde hraje zhmotňování a zpřítomňování kolektivní paměti. Zároveň pracuji s konceptem materiality v rámci projektu Moishe House Prague, zkoumám pozici techno-sociálních nástrojů i mocenského aparátu. Vycházím zde z více teoretických perspektiv, které propojuji a kombinuji tak, abych nahlížela sociální realitu i židovství v jejich celistvosti. Klíčová slova Identita, židovské identity, materiální kultura, materialita, Moishe House, formace, konstrukt, vyjednávání, kontexty, becoming, kolektivní paměť
|
|
Senioři v televizní reklamě
Maršíková, Tereza ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce s názvem Senioři v reklamě se zaměřuje na reklamní reprezentaci stáří v České republice a Litvě. Jelikož stáří považujeme za sociální konstrukt, teoretická část se snaží postihnout specifika teorie sociálního konstruktivismu obecně a následně právě na příkladu stáří. Další oddíl této práce nastíní na základě literární rešerše a několika již publikovaných výzkumů povahu mediální i reklamní reprezentace stáří. Následující část zohlední reklamní perspektivu z jiného úhlu pohledu, když popíše současné trendy a přístupy v marketingové komunikaci cílící nebo zobrazující seniory. V praktické kapitole práce je popsána základní charakteristika výzkumu společně s výzkumnou metodou, kterou je sémiotická analýza. Výzkumný vzorek představují vybraná reklamní videa českých a litevských kampaní, ve kterých se vyskytují aktéři staršího věku. Analytická část si klade za cíl odhalit naladění reklamní reprezentace stáří a také atributy, se kterými jsou senioři v reklamě spojováni. V závěru práce jsou představena výzkumná zjištění a rámcující tendence reklamní reprezentace stáří, a následně i dílčí interpretace jednotlivých reklam. Výzkumné výstupy a zjištěné trendy v reklamní reprezentaci stáří jsou poté srovnány s teoretickými východisky o mediální reprezentaci stáří.
|
|
Reprezentace feminity ve filmové tvorbě Quentina Tarantina
Benešová, Lucie ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Předkládaná diplomová práce nesoucí název Reprezentace feminity ve tvorbě Quentina Tarantina se zaměřuje na proces konstrukce feminity v šesti vybraných filmech Quentina Tarantina, na kterých se nepodílel pouze jako režisér, ale také jako scénárista. Cílem práce je zjištění, jakým způsobem Tarantino pracuje s tradiční koncepcí feminity a vnímáním ženských rolí, nakolik jeho filmy podporují, nebo naopak podrývají stereotypně vymezované genderové identity. Teoretická část práce vymezuje koncepty relevantní k výzkumné problematice, zejména tedy teorie sociální a mediální konstrukce reality, gender jako konstruovanou kategorii, film jako patriarchální strukturu nebo feministickou perspektivu ve vztahu k filmové tvorbě. Tato část práce rovněž poskytuje informace o Quentinu Tarantinovi a jeho tvorbě v obecnějším slova smyslu. Ke zjištění odpovědí na výzkumné otázky práce užívá metodu kvalitativní kritické diskurzivní analýzy, jež umožňuje rekonstruovat mediální obraz feminity a dopomáhá odkrývat latentní významy, kterými filmová produkce ovlivňuje vlastnosti a role připisované jedincům. Klíčová slova Feminita, gender, konstrukt, stereotyp, patriarchát, diskurz, kritická diskurzivní analýza, film, feministická filmová teorie, Quentin Tarantino
|