Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prvky informační gramotnosti a znalost netikety žáků prvního stupně základních škol v okrese Klatovy v České republice
Hnojská, Veronika ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá některými prvky informační gramotnosti v propojení se znalostí pojmu netiketa. V teoretické části je popisována netiketa a její vztah s etikou a etiketou, organizace zabývající se netiketou a dále kyberprostor, jazyková stránka na internetu a vybrané prvky informační gramotnosti v souvislosti s počítačovou gramotností. Empirická část se zabývá zjištěním znalosti netikety u žáků 4. a 5. ročníků vybraných základních škol na Klatovsku. K prozkoumání úrovně informační gramotnosti a znalosti netikety byl použit anonymní dotazník. Cílem výzkumu bylo zjistit, na kolik a jak běžně žáci disponují elementárními dovednostmi při práci s počítačem, jaké znalosti mají ohledně netikety (jejich chování na internetu) a dále zjistit, zda existují rozdíly v těchto znalostech mezi žáky v závislosti na velikosti lokality, kde se vyskytuje škola, pohlaví a socioekonomickém statusu žáků. Z výzkumu bylo zjištěno, že všichni dotazovaní mají doma moderní technologie a znalost netikety, neboli pravidel, jak se chovat na internetu má 27 % žáků na vesnici a 59 % žáků ve městě, celkem tedy 43 % respondentů. Z otázek vypracovaných dle pravidel pro pohyb v síti vyplývá, že i ti, kteří pravidla znají, je někdy nedodržují. Závěrem se autor zamýšlí nad netiketou a její souvztažností k úrovni informační...
Zdravotní gramotnost žáků na základní škole
Caudr, Martin ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdravotní gramotnosti žáků na základní škole. Cílem práce je porovnat zdravotní gramotnost s gramotností počítačovou u žáků na vybrané základní škole. Zjistit úroveň znalostí, informovanost, postoje a vnímání žáků ve spojení s počítačovou a zdravotní gramotností. Zjistit příčiny menšího zájmu žáků o pohybové aktivity a souvislost mezi pohybovou aktivitou a zdravotním stavem žáků. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývá vymezením základních pojmů, jako je zdravotní gramotnost, počítačová gramotnost, zdravý životní styl, pohybové aktivity, aj.. Popisuje souvislost mezi pohybovou aktivitou žáků, zdravým životním stylem a zdravotní gramotností. Praktická část porovnává úroveň znalosti žáků v oblasti počítačové a zdravotní gramotnosti. Zjišťuje také znalosti žáků, související s příznivým vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka. V této části budou zpracovány dotazníky, které jsou určeny dětem z vybrané základní školy a týkají se především úrovně znalostí zdravotní a počítačové gramotnosti. Otázky jsou také směřovány na pohybové aktivity žáků při mimoškolní činnosti, na jejich četnost a motivaci k nim. Na základě výsledků výzkumného šetření a teoretických poznatků bude v práci uveden návrh na úpravu školního vzdělávacího programu na vybrané základní škole, v...
Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze
Petrová, Kateřina ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou počítačové gramotnosti seniorů a nabídky kurzů v této oblasti v Praze. První část práce se věnuje teoreticko-analytickým východiskům, pojmům stáří, stárnutí, věk, senior, gramotnost a vzdělávání seniorů. Tato část přináší hlubší vhled do problematiky gerontagogiky a gerontodidaktiky v souvislosti s ICT gramotností. Druhá část práce obsahuje internetovou analýzu nabídky kurzů počítačové gramotnosti v Praze a výsledky dotazníkového šetření. Tyto výsledky jsou analyzovány a podrobeny dalšímu zkoumání prostřednictvím stanovených hypotéz. Práce je založena na komparaci odborných pramenů od českých i zahraničních autorů a následné analýze a syntéze dat zjištěných v dotazníkovém šetření. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Počítačová gramotnost a komunikace ve zdravotnickém zařízení
Tichý, Ondřej ; Smutný, Zdeněk (vedoucí práce) ; Potančok, Martin (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na analýzu úrovně počítačové gramotnosti ve zdravotnickém zařízení EUC Premium u lékařů a zdravotních sester. V úvodu jsou představeny definice počítačové a informační gramotnosti a jejich vývoj. Další část je zaměřena na výzkum počítačové gramotnosti zaměstnanců společnosti EUC Premium. Výzkum je založen na dvou metodách - etnografický výzkum a dotazníkové šetření. Na základě etnografického výzkumu bylo zjištěno, že úroveň počítačové gramotnosti v uvedené společnosti není příliš vysoká, což potvrzuje i výsledek dotazníkového šetření. Byly stanoveny výzkumné otázky, ze kterých vyplynulo, že se plynulý chod společnosti neobejde bez fyzické účasti IT podpory na řešení problému. Z výsledků výzkumu vyplývají autorova doporučení pro vedení společnosti, které mohou napomoci ke zvýšení počítačové gramotnosti v cílové organizaci.
Zdravotní gramotnost žáků na základní škole
Caudr, Martin ; Čevela, Rostislav (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá zdravotní gramotnosti žáků na základní škole. Cílem práce je porovnat zdravotní gramotnost s gramotností počítačovou u žáků na vybrané základní škole. Zjistit úroveň znalostí, informovanost, postoje a vnímání žáků ve spojení s počítačovou a zdravotní gramotností. Zjistit příčiny menšího zájmu žáků o pohybové aktivity a souvislost mezi pohybovou aktivitou a zdravotním stavem žáků. Teoretická část se s pomocí odborné literatury zabývá vymezením základních pojmů, jako je zdravotní gramotnost, počítačová gramotnost, zdravý životní styl, pohybové aktivity, aj.. Popisuje souvislost mezi pohybovou aktivitou žáků, zdravým životním stylem a zdravotní gramotností. Praktická část porovnává úroveň znalosti žáků v oblasti počítačové a zdravotní gramotnosti. Zjišťuje také znalosti žáků, související s příznivým vlivem pohybových aktivit na zdraví člověka. V této části budou zpracovány dotazníky, které jsou určeny dětem z vybrané základní školy a týkají se především úrovně znalostí zdravotní a počítačové gramotnosti. Otázky jsou také směřovány na pohybové aktivity žáků při mimoškolní činnosti, na jejich četnost a motivaci k nim. Na základě výsledků výzkumného šetření a teoretických poznatků bude v práci uveden návrh na úpravu školního vzdělávacího programu na vybrané základní škole, v...
Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze
Petrová, Kateřina ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou počítačové gramotnosti seniorů a nabídky kurzů v této oblasti v Praze. První část práce se věnuje teoreticko-analytickým východiskům, pojmům stáří, stárnutí, věk, senior, gramotnost a vzdělávání seniorů. Tato část přináší hlubší vhled do problematiky gerontagogiky a gerontodidaktiky v souvislosti s ICT gramotností. Druhá část práce obsahuje internetovou analýzu nabídky kurzů počítačové gramotnosti v Praze a výsledky dotazníkového šetření. Tyto výsledky jsou analyzovány a podrobeny dalšímu zkoumání prostřednictvím stanovených hypotéz. Práce je založena na komparaci odborných pramenů od českých i zahraničních autorů a následné analýze a syntéze dat zjištěných v dotazníkovém šetření. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Prvky informační gramotnosti a znalost netikety žáků prvního stupně základních škol v okrese Klatovy v České republice
Hnojská, Veronika ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá některými prvky informační gramotnosti v propojení se znalostí pojmu netiketa. V teoretické části je popisována netiketa a její vztah s etikou a etiketou, organizace zabývající se netiketou a dále kyberprostor, jazyková stránka na internetu a vybrané prvky informační gramotnosti v souvislosti s počítačovou gramotností. Empirická část se zabývá zjištěním znalosti netikety u žáků 4. a 5. ročníků vybraných základních škol na Klatovsku. K prozkoumání úrovně informační gramotnosti a znalosti netikety byl použit anonymní dotazník. Cílem výzkumu bylo zjistit, na kolik a jak běžně žáci disponují elementárními dovednostmi při práci s počítačem, jaké znalosti mají ohledně netikety (jejich chování na internetu) a dále zjistit, zda existují rozdíly v těchto znalostech mezi žáky v závislosti na velikosti lokality, kde se vyskytuje škola, pohlaví a socioekonomickém statusu žáků. Z výzkumu bylo zjištěno, že všichni dotazovaní mají doma moderní technologie a znalost netikety, neboli pravidel, jak se chovat na internetu má 27 % žáků na vesnici a 59 % žáků ve městě, celkem tedy 43 % respondentů. Z otázek vypracovaných dle pravidel pro pohyb v síti vyplývá, že i ti, kteří pravidla znají, je někdy nedodržují. Závěrem se autor zamýšlí nad netiketou a její souvztažností k úrovni informační...
The Lisbon Strategy and Europe 2020:Where is the information society?
Connelly, Philip ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Lupač, Petr (oponent)
Mezi lety 2005-2010 lze napříč společností v České republice zaznamenat nárůst v používání počítačů a Internetu. V souladu s tím, co předpokládala literatura, mladší generace - zvláště tak zvaná Generace Z, prokazovaly výrazně vyšší úroveň počítačové gramotnosti oproti starším generacím. Míra počítačové gramotnosti je nejvyšší u lidí s nejvyšším vzděláním a u domácností s dětmi. Vládní politiky na podporu počítačové gramotnosti měly pozitivní účinky, přesto však pouze částečný úspěch. Všichni školáci mají přístup k počítačům a Internetu, nicméně žádná z těchto politik nevedla k účinnému zvýšení počítačové gramotnosti mezi dospělou populace. Výsledkem této neuspokojivé politiky je, že Česká republika, obdobně jako řada ostatních evropských států, nedostála výzvám Lisabonské strategie a pravděpodobně neuspěje ani v naplnění cílů strategie Evropa 2020.
Sociální a virtuální život lidí v důchodovém věku
Petrenko, Roman ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá problematikou stáří a stárnutí, a to jak stářím jako individuální etapou v životě každého jedince, tak stářím a stárnutím z celospolečenského pohledu. Rovinu stáří uchopuje v kontextu moderní společnosti závislé na komunikačních a informačních technologiích - počítačů a internetu. Proto se práce věnuje seniorům zejména v ohledu využívání internetu a jejich počítačové gramotnosti. V úvodní části textu je představena vstupní diskuse k problematice stáří, aktivního života seniorů a internetu, hlavního zástupce moderní technologie, který působí jako strukturující faktor pro postavení jedince ve společnosti, závisející na přístupu k této technologii a míře jejího využívání. Empirická část práce pak mapuje jednotlivé kroky při realizaci vlastního kvantitativního výzkumu, který autor práce provedl na jaře roku 2011 na vzorku celkem 252 seniorů. Text postupně představí výzkumnou otázku, hypotézy, zvolenou metodiku výzkumu, tvorbu instrumentu, jeho pilotáž a průběh vlastního šetření. Cílem závěrečné kapitoly je pak představit hlavní zjištění výzkumu pomocí testování vstupních hypotéz a podat interpretaci analýzy závěrečných výsledků provedeného dotazníkového šetření. V závěru práce autor rekapituluje cíle textu, sumarizuje nejdůležitější zjištění, podává jejich vysvětlení a...
Dopady počítačové gramotnosti na život seniorů
PEČENÁ, Jitka
Bakalářská práce se zaměřuje na souvislosti seniorů a dopady počítačové gramotnosti na jejich život. Stáří a senioři jsou všeobecně diskutované téma. Na stáří se hledí jako na nepříliš populární etapu života. Senioři stojí na okraji společnosti s nízkým statusem. Společnost stále zůstává zaměřena na výkon, flexibilitu, rychlost a sílu. Slabost v jakékoliv formě se hodnotí negativně. Pro stáří a seniory je ve společnosti stále málo místa. Hlavním cílem práce je zjistit, zda počítače a počítačová gramotnost může ovlivnit pozitivním způsobem život seniora a může být příčinou změny sociální exkluze prostřednictvím kvantitativního výzkumu. Dílčími cíli jsou zjištění přání a pocitů seniorů v oblasti kontaktu, praktické činnost, co na počítači nejvíce využívají. Práce se zaměřuje na seniory od 65 do 85 let žijící v Plzni, kteří absolvovali nebo právě dokončovali počítačový kurz v době výzkumu. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se snaží vystihnout a popsat etapu stáří, především změny, ke kterým dochází. Zabývá se samotným pojmem senior a s jakými životními situacemi se v tomto období člověk setkává. Dále se zaměřuje na samotné informace, jejich význam a práci s nimi. Také se snaží vystihnout samotnou definici počítačové gramotnosti. Okrajově se práce dotýká i oblasti vzdělávání seniorů a jejich specifika, především vhodné nástroje, aby výuka byla úspěšná. Teoretická část je zakončena popisem, jaká je dostupnost počítačových kurzů ve městě Plzeň a nastíněna možnost, kde své získané počítačové dovednosti uplatnit. Praktická část práce popisuje samotný kvantitativní výzkum, jeho metodiku, způsob sestavení dotazníku, formu sběru dat a způsob vyhodnocení. Výsledky jsou prezentovány pomocí grafů, tabulek a interpretací výsledků. Jsou řešeny tři hypotézy, které byly stanoveny na začátku výzkumu. Dvě hypotézy se nepodařilo potvrdit, jedna se ověřila. Diskuze přináší vyřešení a celkový pohled na situaci. Počítačová gramotnost ovlivňuje život seniorů, zvyšují se sociální kontakty. Motivací pro návštěvu kurzu není jen činnost související s vyhledáváním informací, ale také zůstat v kontaktu s mladou generací či trénovat si paměť. Na počítačových kurzech ve městě Plzeň neplatí, že muži využívají častěji počítač než ženy. Výsledky ukazují, že dopady počítačové gramotnosti na život seniorů nejsou příliš významné. Senioři upřednostňují osobní kontakt před použitím počítače či telefonickým rozhovorem. Ve výzkumu byl dopad počítačové gramotnosti na život seniorů potvrzen jen částečně. Počítačové kurzy přesto jsou dobře stráveným časem, kde si senior trénuje paměť, rozšiřuje si své vědomosti a bonusem mohou být nově získaní přátelé.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.