Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Analýza agramatismů v afázii
Hloucalová, Bára ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Wildová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce zkoumá mezioborovou spolupráci mezi lingvistikou a logopedií. Zaměřuje se na narušenou komunikační schopnost, konkrétně na neurogenní poruchu řečové komunikace nazývanou afázie. Cílem této práce je integrovat lingvistiku do terapeutické péče o pacienty s afázií a přiblížení jejího efektivního využití v tomto procesu. Praktická část je zaměřena na analýzu afatických promluv. Promluvy jsou lingvisticky rozebírány v daných jazykových rovinách. Jsou identifikovány konkrétní interference dílčích rovin a agramatismy. Tato analýza následně vede k vytvoření modelové terapeutické jednotky, která ukazuje významnou využitelnost lingvistiky v oblasti afázie. KLÍČOVÁ SLOVA afázie, agramatismus, typologie, jazykové roviny, neurolingvistika, narušená komunikační schopnost
Možnosti podpory funkční komunikace u pacientů s expresivní afázií ze strany ergoterapeuta
Hůrková, Natálie ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Rejtarová, Anna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Natálie Hůrková Vedoucí práce: Mgr. Ing. Jana Horynová Konzultant práce: Bc. Olga Nováková, M.Sc. Název bakalářské práce: Možnosti podpory funkční komunikace u pacientů s expresivní afázií ze strany ergoterapeuta Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce je teoreticko-praktická. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou možnosti podpory funkční komunikace u pacientů s expresivní fatickou poruchou ze strany ergoterapeuta v rámci komplexní rehabilitace. Cílem práce je najít kompenzační strategie a pomůcky vhodné pro rozvoj a zlepšení soběstačnosti a funkčnosti komunikace pacientů s expresivní afázií, které budou přínosem jak pro pacienta, klienta, tak i pro celý interdisciplinární tým. V teoretické části práce je definována afázie, popsána její etiologie a symptomatologie. Dále je představena klasifikace narušené komunikační schopnosti dle Bostonské klasifikace. Teoretická část práce představuje jednotlivé oblasti funkční komunikace a dopady fatické poruchy na tyto oblasti. Samostatná teoretická kapitola je věnována úloze ergoterapeuta v rehabilitačním procesu osob s afázií a možnostem terapie poruch funkční komunikace u pacientů s afázií. V rámci praktické části práce byly k naplnění výše uvedeného cíle využity kvalitativní metody, kazuistiky. Bakalářská práce...
Vnímání kvality života osobami s narušenou komunikační schopností po cévní mozkové příhodě
Suchá, Marie ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Bakalářská práce, jejíž cílem je analyzovat subjektivně vnímanou kvalitu života osob s diagnózou afázie po cévní mozkové příhodě ve vybraných oblastech, je rozčleněna do čtyř hlavních kapitol. V prvních třech kapitolách jsou představeny teoretické poznatky z oblasti cévní mozkové příhody, narušené komunikační schopnosti po cévní mozkové příhodě a dále je představena problematika kvality života. Poslední kapitola obsahuje samotný výzkum práce, který byl zaměřen na jedince v důchodovém věku s diagnózou afázie po cévní mozkové příhodě. Kvalitativní výzkumné šetření bylo provedeno za pomocí výzkumné triangulace a zahrnovalo metodu dotazníku doplněnou o polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla analyzována a následně v textu práce interpretována. Výzkumné otázky týkající se vybraných oblastí kvality života byly zodpovězeny v následující části práce. Mezi nejproblematičtější oblast kvality života by bylo možné považovat vliv narušené komunikační schopnosti na sociální vztahy osob s diagnózou afázie po cévní mozkové příhodě. Tyto vztahy jsou mnohokrát omezeny či přerušeny, a to se promítá i do další zkoumané oblasti výzkumného šetření, problematiky sebepojetí, která je po cévní mozkové příhodě negativně hodnocena. Další zkoumané oblasti jako samostatný pohyb, sebeobsluha a rodinné vztahy nejsou...
Rodinný a sociální kontext diagnosticko-terapeutického procesu u osob s afázií
Vilhelmová, Simona ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tématem předkládané diplomové práce, jež se věnuje oboru logopedie, je rodinný a sociální kontext diagnostického a terapeutického procesu u osob s afázií. Práce je koncipována do čtyř kapitol. První tři kapitoly představují teoretický rámec práce. Úvodní kapitola shrnuje poznatky o získané neurogenní jazykové poruše, následuje popis logopedické intervence u osob s afázií. Teoretická část diplomové práce je zakončena kapitolou obecně sumarizující rodinný a sociální kontext afázie. Čtvrtá kapitola je orientována prakticky. Empirická část práce analyzuje data získaná kvalitativním výzkumným šetřením prostřednictvím rozhovorů s rodinnými příslušníky osob s afázií. Doplněna je případovými studiemi afatiků. Kapitola analyzuje spolupráci klinických logopedů s rodinou, roli rodinných příslušníků v rámci diagnostického a terapeutického procesu či dopady afázie v oblasti rodinných a sociálních vztahů. Práce reflektuje důležitou roli neformálních pečujících jakožto hlavních komunikačních partnerů a zprostředkovatelů domácí terapie. Poukazuje na potřebnost zapojení rodiny do diagnostického procesu a spolupráci při sestavování komplexní anamnézy. Přibližuje období častých změn vzniklých vlivem afázie, na které musí rodina neodkladně reagovat. Popisuje proměnu emocionálního prožívání neformálních pečujících,...
Komunikace mezi osobami s afázií a zdravotnickými pracovníky
Dolejšová, Kateřina ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace mezi osobami s afázií a zdravotnickými pracovníky. Práce je členěna na čtyři kapitoly, z nichž první tři jsou teoretické. Obsahem čtvrté kapitoly je výzkumné šetření. První teoretická kapitola definuje afázii a další základní pojmy a nastiňuje klasifikaci afázie. Druhá teoretická kapitola je z větší části věnována multidisciplinárnímu týmu v rehabilitaci osob s afázií a roli jednotlivých zdravotnických pracovníků v týmu. Zabývá se také diagnostikou a terapií afázie v akutním, subakutním a chronickém stadiu. Třetí kapitola popisuje komunikaci s osobami s afázií a její specifika. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem probíhá ve zdravotnickém zařízení komunikace mezi osobou s afázií a zdravotnickými pracovníky, a to na základě zkušeností osob s afázií i zdravotnických pracovníků. Dílčí cíle se soustředily na formu, kterou komunikace probíhá, na užívané postupy a pomůcky k usnadnění komunikace a také na faktory, které komunikaci usnadňují nebo naopak ztěžují. Pro realizaci výzkumného šetření byla s ohledem na zapojení osob s afázií zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Pro sběr dat byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru. Celkem bylo realizováno 10 rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo 5 osob s afázií a 5 zdravotnických...
Specifika lingvistických afázií: případová studie
Veselá, Eliška ; Janečka, Martin (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se v teoretické části zabývá typologií afázií (Brocova, Wernickeho, konduktivní, transkortikální motorická a senzorická ad.) a také různými proměnnými, které mají na ustavení daného typu afázie vliv. Dále se zabývá lingvistickými specifiky jednotlivých symptomů afázií (cirkumlokuce, perseverace, sémantické a fonemické parafázie, agramatismy ad.). V praktické části práce pak jsou tyto symptomy afázií sledovány u konkrétních afatiků, jejichž mluvený projev byl nahrán na záznamové zařízení. Autorka práce zodpovídá za správné citování všech zdrojů, které pro vypracování své diplomové práce použila. klíčová slova: afázie; afaziologie; agramatismus; kognitivní věda; čeština; syntax
Návrh a realizace reedukační pomůcky pro osoby s afázií
Pražská, Tereza ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na současnou problematiku afázie v kontextu různých vědních disciplín a afaziologických směrů. Zabývám se zde klasifikací afázií, diagnostikou, terapií a využíváním pomůcek v terapii afázie. Praktická část se týká projektu - návrhu a realizace reedukační pomůcky pro osoby trpící afázií s názvem Soubor sekvencí dějových obrázků. V závěrečné kapitole se pak věnuji bližšímu popisu této pomůcky a přikládám ji k nahlédnutí v příloze. Cílem mé diplomové práce bylo rozšířit nabídku reedukačních materiálů pro osoby s afázií v našich podmínkách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Návrh terapeutických materiálů pro klienty s diagnózou afázie
Maňáková, Kateřina ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Diplomová práce na téma návrh terapeutických materiálů pro klienty s diagnózou afázie přináší podrobnější seznámení se samostatně vyčleněným odvětvím logopedie, které představuje afaziologie. První část práce čtenáře seznamuje s teoretickými podklady k problematice afázie, zabývá se základním vymezením afázie, etiologií, symptomatologií. Přibližuje také možnosti diagnostiky a terapie afázie, v neposlední řadě se věnuje diferenciální diagnostice. Druhá část práce blíže pojednává o Bostonské klasifikaci afázie, seznamuje čtenáře s východisky, o která se opíraly samotné návrhy a tvorba terapeutických materiálů. Podrobně popisuje samotný proces navrhování terapeutických materiálů a poté uvádí konkrétní navržené materiály s možným postupem práce. Přílohy diplomové práce obsahují ukázky námi navržených a vytvořených terapeutických materiálů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.