Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 101 záznamů.  začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.43 vteřin. 
Téma důstojnosti člověka v díle Jana Pavla II.
Mátl, Vojtěch ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Diplomová práce s názvem "Téma důstojnosti člověka v díle Jana Pavla II." se snaží podat ucelený přehled o teologicko-antropologických tezích a postojích v učení papeže Jana Pavla II. týkajících se obhajoby důstojnosti člověka. Práce se nejprve dotýká jednotlivých etap života polského kněze, biskupa a kardinála Karola Wojtyly a poté pontifikátu papeže Jana Pavla II. Práce se snaží zmapovat některé události, které ovlivnily jeho osobnost a orientovaly celé jeho bytí k ochraně práv a důstojnosti každého člověka. V druhé části se práce zabývá jednotlivými teologicko-antropologickými aspekty a tezemi, na kterých stojí a ze kterých vychází učení Jana Pavla II. Ve třetí části se práce zabývá některými podněty doby a závažnými tématy, které papeže vedly k pozdvižení hlasu k obraně práv a důstojnosti každého člověka.
Struktura člověka a možnost mystické zkušenosti. Tomistický pohled.
Peroutka, David ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent) ; Sousedík, Stanislav (oponent)
David Peroutka Struktura člověka a možnost mystické zkušenosti. Tomistický pohled V přítomné práci usiluji vysvětlit tomistický koncept duše jako principu psychosomatické jednoty člověka. Mezi schopnostmi duše nacházíme "vnitřní smysly", které musí být dobře rozlišeny od rozumu. Tato distinkce nám umožní dokazovat duchovost lidské duše a také vysvětlit možnost a povahu duchovní a mystické zkušenosti. Paradigmatické svědectví takové zkušenosti nacházíme ve spisech sv. Terezie z Avily. K zamýšlené interpretaci jejích textů ja třeba také dobře rozumět rozdílu mezi smyslovými apetitivními schopnostmi, tj. emotivitou, a duchovou apetitivní schopností, kterou je vůle. Navzdory běžnému mínění nás Terezie nevede z rozumové oblasti k emotivitě, nýbrž spíše naopak: těžiště duchovního života se přesouvá ze sféry představivosti a emotivity ke sféře intelektu a vůle. V kontemplativní modlitbě je vůle fixována Božím tajemstvím prostřednictvím intelektu, který je Bohem osvícen. A právě zaujetí vůle nakonec do kontemplace zapojí i smyslové části duše.
Etika ve vybraných oblastech ekonomie a její dopad na sociální oblast
Rogožan, Filip ; Šťastná, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tomeš, Igor (oponent)
Etika ve vybraných oblastech ekonomie a její dopad na sociální oblast. Diplomová práce se zabývá významem etiky v ekonomii a její reflexí v sociálním státě. Cílem je představit a kriticky zhodnotit ekonomické principy. Práce se soustředí na vybrané aspekty ekonomického myšlení a na jejich dopady na společnost. Teoretická část je doplněna také konkrétními příklady socio-kulturních negativních jevů. Práce je analýzou stěžejní odborné české i cizojazyčné literatury relevantní pro dané téma. Text je rozdělen do čtyř kapitol. První kapitola představuje filozoficko-antropologická a etická východiska. Druhá kapitola rozebírá klíčové pojmy ekonomického myšlení. Jsou pojmenovány vybrané faktory mající nežádoucí společenské dopady. Ve třetí kapitole jsou vymezeny role hlavních regulátorů společnosti a představen prostor pro mezioborový přístup. Poslední kapitola představuje sociální stát jako instituci snažící se smířit ekonomické a sociální cíle. Popisuje vývoj sociálního státu, a to s ohledem k tržním silám, a představuje možné problémy způsobené ekonomickými dopady. Na základě závěrů axiologických výzkumů je diskutována změna hodnot české společnosti vzhledem k postojům k sociálněpolitickým opatřením. Výstupem této teoretické práce je identifikace etických principů v mezioborových souvislostech. Klíčová...
Struktura člověka a možnost mystické zkušenosti Tomistický pohled
Peroutka, David ; Sousedík, Stanislav (oponent) ; Červenková, Denisa (oponent)
Struktura člověka a možnost mystické zkušenosti. Tomistický pohled Psychologická struktura člověka může být uvažována jako potenciál pro mystickou zkušenost. V tomto psychologickém významu vykládáme mystické svědectví sv. Terezie z Ávily (1515- 1582). Používáme přitom tomistickou antropologickou teorii (jejíž terminologii, přinejmenším terminologii, používala i sama Terezie). Terezie říká, že schopností, která je v mystické kontemplaci zaměstnána láskou, je vůle. Jelikož vůle je dnes běžně chápána spíše jako schopnost činit rozhodnutí a vytrvat v nich, je třeba Tereziino zvláštní tvrzení nějak interpretovat. Tomistická teorie nám dovoluje koncipovat vůli jako spirituální schopnost k lásce. Tomáš Akvinský nám navíc zanechal určité vysvětlení způsobu, jak vůle vykonává vliv na emotivitu. Mystická zkušenost nezůstává pouze v čistě duchovní sféře duše, nýbrž "přetéká" do smyslové (emoční), i do tělesné oblasti. Konečně nám tomistické distinkce mezi představivostí a intelektivním poznáním, mezi přemítáním a prostým intelektivním nahlédnutím a mezi pasivním a aktivním intelektem dovolují vysvětlit, jak může být intelekt pojímán jako kapacita pro mystické poznání.
Sociální teorie a pozdně moderní přístupy ke studiu kultury
Lachmann, Filip ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Holeček, Tomáš (oponent)
Bibliografický záznam LACHMANN, Filip. Sociální teorie a pozdn moderní p ístupy ke studiu kultury. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních v d, Institut sociologických studií, 2011. 69 s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Jan Balon, Ph.D. Abstrakt Studium kultury je součástí zájmu sociologie, sociálních v d a v dy o člov ku již od dob jejich vzniku. Tento zájem se však s postupem let a vývojem jednotlivých disciplin značn prom oval, zejména ve 20. stol., kdy se fenomén kultury stal jedním z hlavních ukazatel společenského soužití. Pojem kultura sám o sob p edstavuje velmi široký okruh činností, p edm t a charakteristik svázaných s člov kem a jeho jednáním. P edkládaná práce se zam uje na proces, v jehož pr b hu sociální v dci začali kulturu vnímat už ne pouze jako soubor či zásobárnu hodnot, ale jako součást mocenského boje, hegemonie, ideologie a útlaku, v její každodennosti, vlivu na v decké poznání a tvorbu společenského diskursu. Všímá si vzestupu kritických teorií, které vznikly p edevším v souvislosti z tzv. "kulturním obratem" započatým v poválečném období. Je zde zachycen vývoj sociální teorie jako disciplíny kombinující více p ístup , ukotvené spíše ve voln jším referenčním rámci, p ičemž hlavním cílem je poukázat na rozdíl mezi sociální v dou typickou pro modernitu a více či mén postmoderními...
Kultura a gender
Šeredová Purschová, Adéla ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Ferrarová, Eva (oponent)
Disertační práce "Kultura a gender" představuje teoretický úvod do studia genderu, tedy kulturně utvářené a sdílené pohlavní identity, ve společenských vědách, zejména v kulturní a sociální antropologii. Pojem gender se podle své základní definice vztahuje na sociální a kulturní rozdíly mezi pohlavími v protikladu k rozdílům biologickým. Práce mapuje vývoj výzkumu genderu od jeho počátků sahajících k osvícenství, rozvoji vědy a vzniku hnutí za rovnoprávnost žen v devatenáctém století až po současnost. Hlavní těžiště práce spočívá v genderově zaměřené kulturní a sociální antropologii. Vzhledem k interdisciplinární povaze genderových studií práce zasahuje také do oblasti psychologie a biologie a ukazuje souvislosti mezi poznatky těchto disciplín. Práce se zakládá zejména na studiu a analýze zahraničních prací, primárně od anglosaských a francouzských autorů a autorek.
Nuda ve filmu na konkrétním příkladu snímku Untitled
Bernátková, Tereza ; Kratochvíl, Jaroslav (vedoucí práce) ; VACHEK, Karel (oponent)
Práce se snaží za pomoci literatury z oblasti psychologie, vizuální antropologie a senzorické etnografie tematizovat nudu ve filmu, zejména prozkoumat její kritický potenciál. Klíčová je úvaha nad tím, co se děje ve filmu, když se zdánlivě nic neděje. Jako konkrétní příklad, na kterém desémantizaci promýšlím je tvorba Stephanie Sprayové, filmařky a antropoložky spjaté s prostředím Sensory Etnography Lab (SEL). Představuji nudu jako zajímavou emoci podporující vnímání tady a teď. Práce nemá nudu romantizovat, ani propagovat, jako spíš vést ke svému druhu ekologickému přístupu k audiovizuálnímu médiu a způsobu reprezentace reality.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 101 záznamů.   začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.