Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Velký bratr je mrtev. Decentralizovaný sběr, analýza, vizualizace a interpretace rozsáhlých dat v umělecké praxi
Javůrek, Tomáš ; Horáková, Jana (oponent) ; Joler, Vladan (oponent) ; Cenek, Filip (vedoucí práce)
Text disertační práce v teoretické rovině konfrontuje metafory z Orwellova románu 1984 se stavem společenského uspořádání tak, jak jej popsal Gilles Deleuze ve svém textu Postscript on the Societies of Control a jak nynější technologickou a informační společnost vnímají současní autoři a autorky. Dále jsou v něm uvedeny popisy praktických uměleckých výstupů autora, které jsou také vsazeny do výše uvedeného teoretického kontextu disertační práce.
Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete
Nachlingerová, Jana ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Nachlingerová, J.: Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete /Diplomová práce/ Praha 2010 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, počet stran 65 Hlavním tématem této diplomové práce jsou ilustrace v české knize pro děti se zaměřením na obraz zvířete v ilustracích, ale i v literárních textech. Práce nachází různé způsoby zobrazení zvířat v rámci obecných ilustrátorských přístupů, zastavuje se u vybraných zásadních představitelů české ilustrace. Pohlíží na současnou produkci knih pro děti v jejích pozitivních i negativních aspektech, sleduje jak snahy v péči o krásnou knihu, tak i nehodnotnou produkci spojenou s nezodpovědností vůči dětskému čtenáři. Na pozadí pozoruhodných knih o zvířatech mapuje současné ilustrátory usilující o výtvarně náročnou ilustraci. Klíčová slova: ilustrace, zvíře, role zvířete v dětské knize, antropomorfizace, ilustrátorský přístup, zásadní představitelé české ilustrace, kniha, současná produkce knih pro děti, krásná kniha, kýč, nakladatelství, současní ilustrátoři
Význam, role a funkce psa ve společnosti a v rodině
Salajková, Valerie ; Grznár, Miroslav (vedoucí práce) ; Märzová, Hana (oponent)
Předkládaná práce se zabývá vztahem člověka a psa. Toto téma jsem zvolila vzhledem k jeho aktuálnosti odrážející se v počtu chovaných psů, jejich oblíbenosti, ale také v řadě dalších fenoménů ve společnosti na psy odkazujících. Konkrétním cílem této práce je hlubší porozumění významům a rolím, které jsou připisovány psům nejen ve společnosti, ale i v rodinách mých respondentů. Vycházím z teorie sociálního konstruktivismu, dle které jsou významy jevů, a tedy i zvířat ve společnosti, utvářeny během sociálních interakcí. Výzkum byl proveden na základě zúčastněného pozorování a narativních rozhovorů provedených s náhodně zvolenými seniory. V teoretických východiscích práce rozvádím vztah lidí a zvířat v různých dobách a společnostech s důrazem na rozdílný přístup k nim ve společnosti dnešní. Důležité je pro mou práci především rozdělení zvířat na divoká, užitková a domácí mazlíčky, z nichž právě psi jsou těmi nejoblíbenějšími. Mezi hlavní zjištění této práce patří významnost, jež je psům respondenty připisována. Psi totiž ve společnosti mohou působit nejen jako zvířata, ale i jako osobnosti. Častým jevem je jejich antropomorfizace - tedy přisuzování lidských vlastností, emocí a myšlení. Antropomorfní psi mohou hrát v rodině mnoho rolí, nejčastěji připisovanou je však role dítěte. S čímž je spojeno...
Očima psa - dětská autorská kniha
Richterová, Denisa ; Pfeiffer, Jan (vedoucí práce) ; Francová, Sylva (oponent)
RICHTEROVÁ, Denisa: Očima psa - dětská autorská kniha. Praha, 2021. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy. (Příloha 1: dětská autorská kniha Pes, který si něco myslí) (Příloha 2: prezentace projektu Očima psa) Diplomová práce se zabývá psem jako nositelem historických a kulturních kontextů doby. Teoretická část popisuje historii domestikace psa, vztah k člověku, symboliku, mytologii a mapuje jeho vyobrazení v dějinách výtvarného umění. Dále zaměřuje svou pozornost na vztah psů a dětí s přesahy do dětské literatury a na ilustrace, s důrazem na dětskou autorskou knihu. Závěr této části je věnován zastoupení psa v pomáhajících a edukativních procesech. V umělecké části jsou aplikovány teoretické poznatky do praxe, a to v podobě dětské autorské knihy s názvem Pes, který si něco myslí. Příběh a ilustrace subjektivně reflektují svět očima psa, které zrcadlí myšlení, cit a přirozenou potřebu k někomu patřit. Didaktická část představuje projekt s názvem Očima psa, který předkládá možnosti zapojení psa do volnočasových i do vzdělávacích aktivit pro děti.
Význam, role a funkce psa ve společnosti a v rodině
Salajková, Valerie ; Grznár, Miroslav (vedoucí práce) ; Märzová, Hana (oponent)
Předkládaná práce se zabývá vztahem člověka a psa. Toto téma jsem zvolila vzhledem k jeho aktuálnosti odrážející se v počtu chovaných psů, jejich oblíbenosti, ale také v řadě dalších fenoménů ve společnosti na psy odkazujících. Konkrétním cílem této práce je hlubší porozumění významům a rolím, které jsou připisovány psům nejen ve společnosti, ale i v rodinách mých respondentů. Vycházím z teorie sociálního konstruktivismu, dle které jsou významy jevů, a tedy i zvířat ve společnosti, utvářeny během sociálních interakcí. Výzkum byl proveden na základě zúčastněného pozorování a narativních rozhovorů provedených s náhodně zvolenými seniory. V teoretických východiscích práce rozvádím vztah lidí a zvířat v různých dobách a společnostech s důrazem na rozdílný přístup k nim ve společnosti dnešní. Důležité je pro mou práci především rozdělení zvířat na divoká, užitková a domácí mazlíčky, z nichž právě psi jsou těmi nejoblíbenějšími. Mezi hlavní zjištění této práce patří významnost, jež je psům respondenty připisována. Psi totiž ve společnosti mohou působit nejen jako zvířata, ale i jako osobnosti. Častým jevem je jejich antropomorfizace - tedy přisuzování lidských vlastností, emocí a myšlení. Antropomorfní psi mohou hrát v rodině mnoho rolí, nejčastěji připisovanou je však role dítěte. S čímž je spojeno...
Názory odborné a laické veřejnosti na chov různých skupin savců v podmínkách zoologických zahrad
Vágnerová, Kristýna ; Trnka, Radek (vedoucí práce) ; Karadžos, Alexis (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zodpovědět otázku, jak se liší postoje odborné a laické veřejnosti na vhodnost jednotlivých savců chovaných v zoologických zahradách. Teoretickým východiskem je teorie kulturních stereotypů, přičemž předpokládám hodnocení zabarvené na základě kulturních stereotypů u laické veřejnosti (n = 100) oproti expertnímu posouzení u absolventů oboru zoologie (n = 60). Jako hlavní nástroj sběru dat byl použit dotazník s výčtovou stupnicí týkající se hodnocení vhodnosti vybraných skupin savců pro chov v zoologických zahradách. Výsledky empirického šetření ukázaly, že odborníci hodnotili vhodnost savců pro chov v ZOO celkově pozitivněji než laici. Podle laické veřejnosti byli koňovití a hlodavci ohodnoceni jako relativně nevhodní pro chov v ZOO v porovnání s expertním posouzením absolventů zoologie. Jako relativně vhodní pro chov v zoo byli oproti expertnímu posouzení ohodnoceni: slon, orangutan, ptakopysk, tygr, medvěd a gepard. Možnou interpretací může být to, že právě tito savci patří mezi nejoblíbenější, a právě proto s nimi respondenti chtějí zažívat osobní kontakt. Statistické testování neprokázalo genderové rozdíly v hodnocení. Klíčová slova: zoologické zahrady, názory laické veřejnosti, názory odborné veřejnosti, savci, kulturní stereotypy, antropomorfismus, oblíbenost savců
Komentovaný překlad kapitoly Mirror Worlds (In: Basalla, George. Civilized Life in the Universe: Scientists on Intelligent Extraterrestrials. Cary, NC: Oxford University Press, 2006, str. ISBN: 9780198038351)
Šveřepová, Andrea ; Jettmarová, Zuzana (vedoucí práce) ; Šťastná, Zuzana (oponent)
Cílem této bakalářské práce je přeložit 10. kapitolu s názvem Mirror Worlds z knihy George Basally Civilized Life in the Universe: Scientists on Intelligent Extraterrestrials. Práce obsahuje text překladu i výchozí text, dále je její součástí komentář, který teoreticky reflektuje proces překladu a skládá se ze čtyř částí. První pasáž je věnována překladatelské analýze výchozího textu a potenciálních překladatelských problémů. Druhá část popisuje zvolenou překladatelskou metodu a komentuje rozdíly mezi výchozí a cílovou komunikační situací. Třetí část se zabývá typologií a řešením překladatelských problémů a ve čtvrté části jsou popsány překladatelské posuny, při nichž během překladu došlo. Klíčová slova inteligence, život, mimozemský, vesmír, kultura, technika, civilizace, projekt SETI, antropomorfismus, překlad, výchozí text, analýza textu, překladatelská metoda, posun
Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete
Nachlingerová, Jana ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent)
Nachlingerová, J.: Ilustrace v české knize pro děti. Obraz zvířete /Diplomová práce/ Praha 2010 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, počet stran 65 Hlavním tématem této diplomové práce jsou ilustrace v české knize pro děti se zaměřením na obraz zvířete v ilustracích, ale i v literárních textech. Práce nachází různé způsoby zobrazení zvířat v rámci obecných ilustrátorských přístupů, zastavuje se u vybraných zásadních představitelů české ilustrace. Pohlíží na současnou produkci knih pro děti v jejích pozitivních i negativních aspektech, sleduje jak snahy v péči o krásnou knihu, tak i nehodnotnou produkci spojenou s nezodpovědností vůči dětskému čtenáři. Na pozadí pozoruhodných knih o zvířatech mapuje současné ilustrátory usilující o výtvarně náročnou ilustraci. Klíčová slova: ilustrace, zvíře, role zvířete v dětské knize, antropomorfizace, ilustrátorský přístup, zásadní představitelé české ilustrace, kniha, současná produkce knih pro děti, krásná kniha, kýč, nakladatelství, současní ilustrátoři

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.