|
Raná básnická tvorba Egona Bondyho a Ivo Vodseďálka
ŠIMÍČEK, Andrej
Bakalářská práce se zaměřuje na ranou básnickou tvorbu českých nonkonformních literátů, Egona Bondyho a Ivo Vodseďálka, zasazenou do období přelomu 40. a 50. let 20. století. Těžištěm této práce jsou básnické sbírky, jejichž vznik je datován lety 1947-1953. V tomto časovém rozmezí u obou autorů dochází k postupnému vývoji, částečnému odvratu od surrealistických východisek k vlastním tvůrčím koncepcím, a sice k Bondyho "totálnímu realismu" a Vodseďálkově "trapné poezii". Cílem této práce je onen vývoj sledovat, porovnávat poetiky autorů a hledat mezi nimi paralely. Pozornost bude věnována také životu obou autorů, jejich postavení v rámci neoficiální literární sféry a tvůrčím souvislostem s jejich vlastními životními zkušenostmi v tehdejším Československu.
|
|
Genderová identita v díle Claude Cahun
Hapková, Tereza ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá otázkou genderové identity v umělecké tvorbě francouzské umělkyně Claude Cahun. Teoretická část práce je zaměřena na pojetí pohlaví, genderu a identity v kontextu života Claude Cahun. Dále je důležitým tématem její mnohočetné já, které prezentuje ve svém díle skrze zašifrované zprávy. Ukrývá se ve svém zkonstruovaném světě plném masek, maškarád, zrcadel, dvojníků a inscenací, za jehož oponu pouštěla pouze svou partnerku Suzanne Malherbe. Didaktická část bakalářské práce je zaměřena na návrh využití techniky fotomontáže ve výuce výtvarné výchovy a její propojení s dalšími obory. Výchozí inspirací jsou fotomontáže obsažené v knize Aveux non avenus doplňující převážně autobiografický text Claude Cahun. Hlavním tématem knihy je hledání sebe sama a vlastní identity prostřednictvím textu a ilustrativních obrazů. Cahun v knize vytvořila vlastní svět díky přeskupování svých fotografií a utváření nových celků, čehož docílila právě prostřednictvím fotomontáže. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na fotografickou tvorbu Claude Cahun. Nejprve se věnuji principům v jejím fotografickém díle a jejich obecnější analýze. Následně analyzuji tři konkrétní série fotografií či fotografie, ke kterým přidávám vlastní komentář prostřednictvím vlastního autorského fotografického projektu....
|
| |
|
Interpretace pohádky Alenka v říši divů
KADLECOVÁ, Milena
Bakalářská práce je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmu arteterapie, dále pak na téma osobní identity a jejího vývoje. Práce se rovněž zaměřuje na funkci fantazie a její uplatnění ve snech a imaginaci. Součástí teoretické části je kapitola o symbolech a archetypech, jejich vysvětlení a využití v souvislosti s námětem pohádky Alenka v říši divů, nechybí ani porovnání knižní a zfilmované podoby příběhu. Praktická část je zaměřena na rozbor a interpretaci obrázků na téma Alenka v říši divů, zpracovaných členy skupin tří různých věkových kategorií. Cílem je zjistit, jaká osobní témata může pohádka Alenka v říši divů klientům otevírat, jak lze uplatnit aktivní imaginaci a jaké symboly jsou při výtvarném zpracování příběhu užívány.
|
|
Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století
DOČKÁLKOVÁ, Veronika
Diplomová práce "Česká surrealistická fotografie první poloviny 20. století" sestává ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část si klade za cíl popsat hlavní myšlenky surrealismu ve světě a jeho vztah k fotografii. Tato část rovněž obsahuje kapitoly, které souvisí se surrealistickým vývojem v českých zemích, a to zejména v první polovině 20. století. Vybrané pasáže se věnují třem českým autorům. Emile Medkové, Miroslavu Hákovi a Jindřichu Štyrskému. Praktická část diplomové práce obsahuje realizaci fotografického výtvarného cyklu s názvem Věra Vacková.
|
|
Surrealistická "hra" a její využití v díle Richarda Weinera Hra doopravdy
Vitouš, Ladislav ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Málek, Petr (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se snaží osvětlit Weinerovo pojetí hry jako specifické prožívání světa. Pojem hry je zde vztažen hned k několika úběžníkům a to především k uměleckému pojetí skupiny Le Grand Jeu, širšímu kontextu filosofie a především k surrealistickému projektu. Cílem práce není přiřadit autorovu tvorbu k existujícím literárním směrům a tendencím (ani její fragmentarizované části), ale naopak vymezit její jedinečnost v kontrastu k nim. Neomezuje se přitom na jednu rovinu textu, ale bere v úvahu všechny básnické prostředky k odhalení autorova pojetí hry a světa obecně. Předmětem zkoumání je autorova poslední beletristická práce Hra doopravdy. Klíčová slova Richard Weiner Hra doopravdy Le Grand Jeu surrealismus surrealistická hra
|
|
Parallelism in the Poetics of Juan Rulfo and María Luisa Bombal
Norocká, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je upozorniť na podobnosť medzi dielom jedného z najvýznamnejších hispanoamerických autorov 20. storočia, Mexičana Juana Rulfa, a jeho o niečo menej známej chilskej kolegyne, Maríe Luisy Bombalovej. Hoci diela oboch autorov boli často spájané s počiatkami tzv. magického realizmu, literárna kritika sa doteraz podrobnejšie nezaoberala štúdiom paralelizmu medzi ich poetikami. Práca sleduje odklon týchto autorov od typu literatúry dominantnej v ich dobe a ich snahu o jej renováciu. Ďalej sa zaoberá podobnosťou v ponímaní smrti v ich dielach a všíma si aj vplyv severskej literatúry na ich tvorbu. Ďalšia časť práce je venovaná paralelizmu medzi postavou Susany San Juan z Rulfovho Pedra Párama a Bombalovej hrdinkami. Okrem toho práca reflektuje aj to, aký bol osobný vzťah medzi spisovateľmi, ktorými sa zaoberáme.
|
|
Pojetí ženy v dílech André Bretona z let 1928-1937
Veverková, Martina ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce zkoumá pojetí žen v prozaických dílech Andrého Bretona, čelního představitele francouzského surrealismu. Jedná se o díla Nadja (1928), Spojité nádoby (1932), Šílená láska (1937) a Arkán 17 (1944). Breton chápal ženy jako ty, které skrze lásku umožňují básníkovi přístup ke svobodě a surreálnu, a chtěl je milovat a uctívat. Četné kritiky naopak tvrdí, že v jeho tvorbě (a v surrealistické tvorbě obecně) je pojetí žen odtrženo od reálných žen a vyjadřuje pouze tužby a představy autora, které tak mají v podstatě adolescentní charakter a dělají z žen pasivní objekt definovaný mužem. V analytické části této práce je pak na jednotlivých ženách, které se v těchto dílech objevují, zkoumáno, zda je tato kritika výstižná, stejně jako soudržnost pojetí žen s Bretonovými teoretickými koncepty šílené lásky a konvulzivní krásy. Klíčová slova Francouzská literatura, surrealismus, André Breton, žena
|
|
Uplatnění gotického románu v české próze první poloviny 20. století: žánrové analogie a variace.
Petrová, Zuzana ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Mravcová, Marie (oponent)
Práce se snaží postihnout žánr anglického gotického románu, který je jevem historickým, a dochází tak k jeho oživení vždy za určitých společensko-kulturních podmínek. Sledována je především jeho přítomnost v české próze první poloviny dvacátého století, a to v dílech Vítězslava Nezvala a Jiřího Karáska ze Lvovic. Kromě gotického románu, kterým se inspirovali oba autoři, se jejich díla nechala ovlivnit také poetikou surrealismu (Nezval) a dekadence (Karásek), v jejichž jménu spisovatelé tvořili. Ačkoliv je gotický román žánrem na pomezí umělecké a triviální literatury, vyskytuje se v literární tradici už stovky let a ovlivnil řadu dalších útvarů, v nichž žije dodnes.
|
|
Poetics of Jacques Prévert's work of art and the exploitation of his poetry in a French language education.
Hornišová, Martina ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Machleidtová, Silva (oponent)
Názov diplomovej práce: Poetika Jacquesa Préverta a využitie jeho poézie vo výučbe francúzskeho jazyka Kľúčové slová: poetika, francúzska poézia, francúzsky šansón, poetický realizmus, surrealizmus, motivácia žiaka Abstrakt: Cieľom našej diplomovej práce je zachytiť a pomenovať umelecký odkaz v diele Jacquesa Préverta, ktorý nesie v sebe nadčasovosť a témami každodenného života dokáže osloviť i súčasné generácie. Tajomstvo Prévertovho génia spočíva v tom, že hovorí jednoduchým jazykom, tak ako hovoria ľudia a oni mu rozumejú. Svoje posolstvo umocňuje pomocou príkladov a ilustrácií každodenného života, ktoré jeho diela robia prístupné každému. V práci sme sa sústredili hlavne na poetiku v jeho rozsiahlej umeleckej tvorbe. Poukázali sme na špecifiká poetického jazyka, jednoduchosť a prístupnosť jeho diela. Snažili sme sa invenčným a netradičným spôsobom priblížiť mladým ľuďom nielen jazyk ale aj kultúru francúzskej krajiny. Cieľ sme naplnili spracovaním troch pedagogických listov v Praktickej časti našej práce, ktoré majú slúžiť ako metodická pomôcka učiteľom francúzskeho jazyka.
|